Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Kunstontwerp van David Claerbout gekozen voor CS-perron Noord/Zuidlijn

Kunstontwerp van David Claerbout gekozen voor CS-perron Noord/Zuidlijn

Manon Raats : Metro en Tram 4 september 2014 Centraal Station

De kogel is door de kerk. Of liever… door de kathedraal. De Vlaamse videokunstenaar David Claerbout mag zijn ontwerp – de Weather Engine – op het drukstbezochte station van de Noord/Zuidlijn realiseren: in de ‘kathedraal’ vlak boven de metrosporen.

Reacties
Het college van B&W besloot afgelopen week dat David Claerbout de gelukkige is, die zijn ontwerp mag uitvoeren. Het college volgde hiermee het advies van de Adviescommissie Kunst Noord/Zuidlijn op, die op haar beurt weer alle reacties van Amsterdammers meenam in haar aanbeveling. Tot eind juni kon kon iedereen reageren op de drie ontwerpen voor de kathedraal. Velen spraken hun voorkeur uit voor David Claerbout.

Potentie om reacties los te maken
Voorzitter van de Adviescommissie Kunst Noord/Zuidlijn Saskia Bruines: “Davids kunstwerk krijgt een plek boven het drukste perron van de Noord/Zuidlijn: per dag zullen naar verwachting tienduizenden reizigers de steeds wisselende beelden passeren. Het werk spreekt, zo blijkt ook uit de publieksreacties, sterk tot de verbeelding en heeft de potentie reacties los te maken.” Eén volger noemde het mooi dat twee dingen waar Nederlanders het meest over klagen bij elkaar komen: vertraagde treinen en het weer. Daarnaast werd veelvuldig het beeld van het Hollandse landschap geroemd: “Dat fleurt de boel wat op”.

Kunstwerk is elke dag anders
Het kunstwerk is een continu veranderende digitale film. In een typisch Hollands landschap ziet de reiziger tot in detail wat voor weer het de volgende dag wordt, rond dezelfde tijd. En er woont een man in het landschap die routinehandelingen verricht, wat een parallel vormt met dagelijkse reizigershandelingen. Gelukkig mag hij ook wel eens met vakantie; in de zomer schittert hij door afwezigheid. Saskia Bruines: “Mensen worden vooral enthousiast omdat Davids kunstwerk elke dag anders is en het tegelijkertijd een soort ‘weather engine’ is.”

David Claerbout
David Claerbout
In een typisch Hollands landschap ziet de reiziger tot in detail wat voor weer het morgen wordt rond dezelfde tijd.
In een typisch Hollands landschap ziet de reiziger tot in detail wat voor weer het morgen wordt rond dezelfde tijd.
Het kunstontwerp  boven de metrosporen van  Centraal Station.
Het kunstontwerp boven de metrosporen van Centraal Station.
Een kleine artist impression vanaf het perron gezien.
Een kleine artist impression vanaf het perron gezien.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Tim

07-09-2014 | 12:10

@ Ernst

Maak je geen zorgen. Er is altijd wel een metrostation te vinden met opengetrapte poortjes. 😉

Foto van volger

Renske van Bers, Dienst Metro

05-09-2014 | 12:08

@Rouke, inderdaad; naar verwachting. Groet en fijn weekend, Renske

Foto van volger

Ernst

05-09-2014 | 11:19

War gaat een rit kosten ??
waarschijnlijk onbetaalbaar .
zo als het hele het GVB.
duur vies en onveilig .

Foto van volger

Manon Raats, Dienst Metro

05-09-2014 | 10:55

@ allemaal, dank voor alle reacties. David heeft toevallig net gemaild en laat weten dat hij heel blij is dat hij het kunstwerk mag maken. @koen, ik geef je idee aan hem door. Fijn weekend!

Foto van volger

Remko

05-09-2014 | 07:14

Blij dat dit gekozen is voor CS. Nog steeds bedroefd dat voor Rokin iets is gekozen wat ik erg lelijk vind.

Foto van volger

Eric

04-09-2014 | 22:13

Yesssss!!!! Was ook mijn keuze!!!!!

Foto van volger

Bert van Elswijk

04-09-2014 | 21:25

dóude vos; dat hebben we gemeen, de liefde voor de stad en het soms wat impulsief reageren. Gelukkig. Menselijkheid is ons niet vreemd dus graag: even goede vrienden!

Foto van volger

d'ouwe vos

04-09-2014 | 17:33

@Bert van Elswijk
alles was ik al enige jaren hier schrijf, is vervuld van
– steeds een grote betrokkenheid,
– soms ook een oprechte kwaadheid,
– soms ook vol ironie
– dan weer vol warmte
– vol liefde voor mijn mooie stad Amsterdam
– een immense minachting voor de gigantische bureaucratie die mijn stad ( in mijn ogen) al jaren lang kapot maakt. zie de erbarmelijke gang van zaken rondom het Stedelijk Museum sinds het begin van de nieuwbouw. en de politiek correcte benoeming van die vreselijk vrouw uit Los Angeles als directeur. ( een echt monster ! )
– liefde voor de poezie
– en dankbaarheid dat soms dingen gaan zoals ze in mijn ogen eigenlijk altijd zouden moeten gaan.

Over kunst van niet te twisten, ik weet het
smaken verschillen – Gode zij dank
maar ik vind het soms gewoon leuk om dingen die ik oprecht foeilelijk vind ook als regelrechte bagger te beschrijven.

Voila..ik ben enorm blij met de keus voor de Belg David Claerbout
Het maakt me blij, het ontroert me oprecht.
de ander 2 ontwerpen vond ik vlees noch visch.

Even goede vrienden,
d’ouwe vos

Foto van volger

rouke

04-09-2014 | 15:27

*Geen commentaar*

over het artikel qua taal+inhoud;
Hoezo gebruiken ‘zo’n tienduizenden’ reizigers het “drukste” metroperron?

Foto van volger

Bert van Elswijk

04-09-2014 | 14:50

@d’oude vos: dank je voor het wegzetten van andere volgers als mensen die geen cultuurbesef of culturele rechtvaardigheid zouden hebben of kennen. Die heb jij dus blijkbaar ook niet als je niet het recht van een ander respecteert op een andere keuze. Zo ken ik je niet en ik vind dat jammer.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

04-09-2014 | 13:48

Toch wel mooi dat ze hierboven ook naar zulke aardse gebeden luisteren over een kunstwerk in het Centrale Station van Amsterdam,ik zal bidden dat het jaar 2017 van in bedrijfstelling gehaald word maar daar heb ik alle vertrouwen in dat dat wel lukt zonder gebeden daarvoor.
Volgens mij heb ik in het centraal station van Rotterdam ook iets gezien van dynamische beelden maar dat kan ik mis hebben hoor!

Foto van volger

ReindeR Rustema

04-09-2014 | 13:04

Opdat het niet kapot gaat en als dat uiteindelijk, ooit, gebeurt het weer gerepareerd kan worden.

Foto van volger

Koen

04-09-2014 | 12:40

Zal het werk bij speciale gelegenheden ook een ander uiterlijk krijgen? Zal de man met Koningsdag een oranje shirt en hoedje dragen? 😉

Foto van volger

d'ouwe vos

04-09-2014 | 11:48

Prachtig ! Mijn gebeden zijn verhoord. Er bestaat nog zoiets als cutuurbesef en culturele rechtvaardheid.

Foto van volger

Peter

04-09-2014 | 11:22

Mooi, dit was ook mijn favoriet! En dit idee spreekt me persoonlijk ook meer aan dan het oorspronkelijke voorstel. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat functioneren.

Foto van volger

Tim

04-09-2014 | 11:05

Jeuj! Dat was m’n eerste keuze, juist omdat het dynamisch was.

16