Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Kunst op station Noord: van idee tot werkelijkheid
9
6 maanden geleden
Marjon :
Donderdag als testreiziger het geweldige kunstwerk mogen bekijken. Het is een p ...

Kunst op station Noord: van idee tot werkelijkheid

Renske van Bers : Metro en Tram 2 juni 2015 Kunst , Station Noord

De Noord/Zuidlijn stations krijgen steeds meer vorm en dat betekent ook dat de kunstwerken ontwikkeld gaan worden. Dit vraagt om een nauwe samenwerking tussen de aannemer van de stations en de kunstenaars. Hoe gaat dit in zijn werk? Wij volgen de kunstenaars in hun proces van idee tot werkelijkheid. Deze week interviewen we Harmen Liemburg, verantwoordelijk voor de kunst bij station Noord.

Omringd door boeken over vogels en de natuur ontmoeten we kunstenaar Harmen Liemburg in zijn atelierwoning in de Jordaan. Twee en een half jaar geleden werd hij geselecteerd om een ontwerp te maken voor station Noord, waarin de verbinding tussen de stad en het ommeland centraal stond. Harmen kreeg de opdracht en zit nu middenin in het productieproces. Een proces waarin vakmanschap, creativiteit en techniek samenkomen.

Vogels

Harmen: “Voor het werk liet ik me voornamelijk inspireren door de natuur die je in Noord vindt. Zo kwam ik op het idee om de vogels die in dit gebied leven een hoofdrol te geven en kreeg ik er een nieuwe liefhebberij – het vogels spotten – bij.” Harmen heeft een schets gemaakt voor een enorm vloerontwerp, dat in keramische tegels moet worden uitgesneden. “Tijdens de afronding van het ontwerp moet ik voortdurend rekening houden met de praktische uitvoerbaarheid, een bewerkelijk proces van passen en meten.”

Harmen bij een stukje tegel. Hoe vindt hij het om een ontwerp te maken voor de Noord/Zuidlijn? “Bijzonder. Ondanks het feit dat ik met veel restricties rekening moet houden is het een monumentaal project. Ik ben ook benieuwd hoe reizigers straks op het werk reageren.”Foto Jorrit 't Hoen
Harmen bij een stukje tegel. Hoe vindt hij het om een ontwerp te maken voor de Noord/Zuidlijn? “Bijzonder. Ondanks het feit dat ik met veel restricties rekening moet houden is het een monumentaal project. Ik ben ook benieuwd hoe reizigers straks op het werk reageren.”Foto Jorrit 't Hoen

Niet voorzien

Dat het ontwerp zoveel voeten in aarde zou hebben en dat er nog zoveel veranderd moest worden, had Harmen niet voorzien. “In eerste instantie zou ik een ontwerp maken over de hele lengte en breedte van de perronvloer. Het leek me mooi als het noorden en zuiden, in het midden van het perron, elkaar zouden ontmoeten. Later bleek dat er op deze plek een grote vide zou komen. Ook was er in mijn oorspronkelijke ontwerp nog geen rekening gehouden met de voorzieningen in de vloer voor slechtzienden. Het enorme oppervlakte dat ik eerst tot mijn beschikking had, werd dus steeds kleiner.”

Tevreden

Op de computer en middels grote uitgeprinte vellen papier laat Harmen zien wat het was en hoe het nu – ongeveer – wordt. Ondanks de aanpassingen is hij nog steeds tevreden over het werk. “Het blijft wel een uitdaging om mijn ontwerp zo te maken dat de vogels ook in lijnen van 20 mm herkenbaar blijven. Alle lijnen moeten heel strak in de tegels uitgesneden worden door middel van een aquajet. Met het oog op de sterkte van de vloer en de kwaliteitseisen die voor het voegwerk gelden, mogen er niet teveel kleine segmenten ontstaan.”

Middels grote prints laat Harmen zien waar hij aan werkt. Ook in eerder werk liet Harmen zich inspireren door de natuur. Harmen: “Als stadsmens zoek ik stilte, solitude en wilde dieren in de natuur. Als kunstenaar vind ik in vormen, patronen en kleuren een onuitputtelijke bron van materiaal. Vroeger wilde ik bioloog worden, maar als uitgesproken alfa werd het geografie. Als ontwerper en kunstenaar houd ik me nu dus op een beeldende manier met de natuur bezig.”  Foto Jorrit 't Hoen
Middels grote prints laat Harmen zien waar hij aan werkt. Ook in eerder werk liet Harmen zich inspireren door de natuur. Harmen: “Als stadsmens zoek ik stilte, solitude en wilde dieren in de natuur. Als kunstenaar vind ik in vormen, patronen en kleuren een onuitputtelijke bron van materiaal. Vroeger wilde ik bioloog worden, maar als uitgesproken alfa werd het geografie. Als ontwerper en kunstenaar houd ik me nu dus op een beeldende manier met de natuur bezig.” Foto Jorrit 't Hoen

3600 tegels

Na verschillende testen zal een fabriek in Duitsland de tegels leveren, de productie is net van start gegaan. Harmen: “Ik lever mijn ontwerp in fases, op schaal aan. Deze wordt vervolgens door Mutsaerts Natuursteen omgezet naar tekeningen op ware grootte die in de fabriek weer worden vertaald naar files die de aquajet aansturen. Om een witte lijntekening op een grijze ondergrond te maken, moet je steeds een witte en een grijze tegel snijden. Het ontwerp is berekend op 1800 tegels, in totaal moeten dus 3600 tegels gesneden worden.”

Plaatsing

De tegels zullen in de loop van deze zomer gereed zijn, maar wanneer het leggen gaat beginnen is nog niet helemaal duidelijk. Harmen: “Dat hangt af van de voortgang van de bouw van de stationskap. Ook is het van belang dat het leggen van de tegels plaatsvindt als het buiten droog en warm is, dan kunnen de mensen van Mutsaerts zich volledig op het precisiewerk concentreren. Of ik zelf bij de plaatsing aanwezig ben? Nee, ik denk ook niet dat die vaklui daar op zitten te wachten. Ik zal mijn ontwerp dan toch echt uit handen moeten geven.”

Volgende keer gaan we met Harmen mee naar de fabriek waar de tegels geproduceerd worden en zien we of hij tevreden is over het resultaat.

De resultaten van twee proeven om goed te kunnen vergelijken. Foto: Dienst Metro.
De resultaten van twee proeven om goed te kunnen vergelijken. Foto: Dienst Metro.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Marjon

27-04-2018 | 17:54

Donderdag als testreiziger het geweldige kunstwerk mogen bekijken. Het is een prachtig geworden! 

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

04-06-2015 | 12:07

@Volgers, de vloer die op station Noord wordt gelegd is van hetzelfde materiaal als de andere stationsvloeren. Het kunstwerk is daarmee even duurzaam als een reguliere ’Noord/Zuidlijnvloer’ en wordt op dezelfde manier gereinigd. Groet, Renske

Foto van volger

Kees

03-06-2015 | 12:14

Jan en Bert.
Jullie gaan toch ook voor de ronde hoeken?

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

03-06-2015 | 08:10

Ik vraag me ook af wat voor vloer men moet nemen die niet vuil wordt?
Als er geen probleem is verzint men wel een probleem.
Goed voor de schoonmaak branche dagelijks de vloer schoonpoetsen toch?

Foto van volger

d'ouwe vos

02-06-2015 | 14:36

Bedankt voor de link Renske.. zo heb ik een beter idee.
ik vind het ontwerp leuk ( = de vogels ) , en dank dat kan wat worden –
maar deel de vrees van anderen dat de vloer gauw smerig kan worden.
Maar.. let’s go on with it ! en ik hoop dat er hier en daar wat meer kleur te zien zal zijn..

Foto van volger

Bert van Elswijk

02-06-2015 | 14:28

Het.zal wel eens een keer goed zijn. Natuurlijk wordt de vloer vuil, dat wordt elke vloer die gebruikt wordt. Ik vind het nog steeds een mooi ontwerp en wens de uitvoerders veel succes bij het maken van dit kunstwerk!

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

02-06-2015 | 14:21

@D’ouwe vos, in dit artikel kunt u wat meer lezen over het ontwerp. Groet, Renske

Foto van volger

Kees

02-06-2015 | 09:34

Een leuk ontwerp. Vooral vanuit de ontwerptafel.
Ik krijg de indruk dat er bij dit ontwerp wederom niet met de gebruikers rekening is gehouden. Deze vloer, met deze “kleurschakering”is zeer bevattelijk voor vuil.

Foto van volger

d'ouwe vos

02-06-2015 | 08:19

Dat komt wel goed denk ik, Harmen….al kan ik afgaande op de fotoos niet echt een kompleet beeld krijgen. Daarom vraagje aan Renske: heb je nog een link waar ik het ontwerp in volle glorie kan zien ?

9
reacties van 5 volgers
Meest actief in deze discussie
d'ouwe vos 2
Kees 2
Bert van Elswijk 1
Jan.Meeuwenberg 1
Marjon 1

Bijdragen Metro en Tram
Renske van Bers, Metro en Tram 2

Gerelateerde artikelen

Foto- en filmreportage laatste onthulling kunstwerken Noord/Zuidlijn
28 juni 2018 : Margreet Bosma

Foto- en filmreportage laatste onthulling kunstwerken Noord/Zuidlijn

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 28 juni 2018
Morgen mooi weer! David Claerbout beoordeelt zijn videokunstwerk
29 mei 2018 : Margreet Bosma

Morgen mooi weer! David Claerbout beoordeelt zijn videokunstwerk

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 29 mei 2018
Kunstwerk station Europaplein onthuld
18 mei 2018 : Margreet Bosma

Kunstwerk station Europaplein onthuld

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 18 mei 2018
Fotoreportage: Kunstwerk Europaplein hangt
24 april 2018 : Margreet Bosma

Fotoreportage: Kunstwerk Europaplein hangt

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 24 april 2018