Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Kruisen bij station Vijzelgracht?

Kruisen bij station Vijzelgracht?

Duco Vaillant : Metro en Tram 6 februari 2014 Station Vijzelgracht

In de rubriek ‘Vraag van de volger’ zijn we eerder ingegaan op onder andere vragen van Rein Valk, Egbert Six en Joost van Alphen. Deze keer is het de beurt aan volger Frank. Zijn vraag: ‘Hebben jullie tekeningen van een mogelijk kruisstation bij station Vijzelgracht?

Geen grote voorinvesteringen
Bij de bouw van de Noord/Zuidlijn is op veel plekken rekening gehouden met een eventuele uitbreiding van het metronetwerk, maar we maken niet – zoals bij station Weesperplein (zie foto) – stations die alleen nog maar afgebouwd hoeven te worden. Dat neemt niet weg dat er bij station Vijzelgracht wel een mogelijkheid is voor een kruising met een andere lijn.

Structuurvisie Amsterdam 2040
Een kruisstation Vijzelgracht is niet alleen een oud idee uit het Plan Stadsspoor uit 1968 en plannen van later, maar kwam ook recentelijk ter sprake in de Structuurvisie Amsterdam 2040. Het gaat hier om een indicatief tracé vanaf Schiphol, via Osdorp, station Lelylaan, Vijzelgracht, Weesperplein, naar Muiderpoort.

Ondiep station
Een mogelijk station voor een Oost/Westlijn zal ondiep komen te liggen en direct tegen de zuidwand van het huidige station Vijzelgracht. In het verleden is er ook een mogelijk station geschetst. Hieruit is af te leiden dat een mogelijk kruisstation twee perrons aan de buitenkant van de metrobaan krijgt, van 6,5 meter breed op 10,96 meter onder NAP. De sporen liggen op 12 meter onder NAP en de constructie komt tussen de beide sporen in.

Nieuwe perrons
De nieuwe perrons van een Oost/Westlijn zal met 10,96 m onder NAP, ‘zweven’ boven de Noord/Zuidlijn, op niveau -2,5. Niveau -2,5? Als u zich station Vijzelgracht voorstelt als een flat van 7 verdiepingen onder de grond, dan liggen beide ondergrondse toegangshallen op niveau -1. De diverse technische ruimtes – die onder de roltrappen verborgen zitten – bevinden zich dan op niveaus -2 t/m -7. Op het tussenliggende niveau -2,5 worden komen wellicht de nieuwe perrons van van een Oost/Westlijn, ver boven het perron van de Noord/Zuidlijn op -6.

OV Wensbeeld voor na 2030 uit de Structuurvisie Amsterdam 2040. De rode lijn is een indicatief tracé voor de Oost/Westlijn. Klik <a href="http://www.amsterdam.nl/publish/pages/417737/wensbeeld_ov_netwerk_2030.pdf" title="Structuurvisie Amsterdam 2040" target="_blank">hier</a> voor een groter formaat.
OV Wensbeeld voor na 2030 uit de Structuurvisie Amsterdam 2040. De rode lijn is een indicatief tracé voor de Oost/Westlijn. Klik hier voor een groter formaat.
Station Vijzelgracht aan de zuidkant. De verschillende niveau's met daarop een Oost/Westlijn zijn ingetekend. Dit is het gedeelte onder het Weteringcircuit.
Station Vijzelgracht aan de zuidkant. De verschillende niveau's met daarop een Oost/Westlijn zijn ingetekend. Dit is het gedeelte onder het Weteringcircuit.
De hal onder het Weteringcircuit aan de zuidkant van station Vijzelgracht. Boven de roltrappen naar de Noord/Zuidlijn, rechts de uitgang bij de tramhalte op het Weteringcircuit, links een tweede uitgang  op de Vijzelgracht zelf.
De hal onder het Weteringcircuit aan de zuidkant van station Vijzelgracht. Boven de roltrappen naar de Noord/Zuidlijn, rechts de uitgang bij de tramhalte op het Weteringcircuit, links een tweede uitgang op de Vijzelgracht zelf.
Het station beschikt zelfs over spoorbakken en perrons. Grappig feitje: de lift die reizigers nu gebruiken om het perron te bereiken heeft ook een -2 knop, die – mits geactiveerd met een sleutel – toegang biedt tot het spookstation. Om te zorgen voor een goede overstap heeft station Weesperplein als enige ondergronds station perrons aan de buitenkant en een grote hal met vele uitgangen.
Het station beschikt zelfs over spoorbakken en perrons. Grappig feitje: de lift die reizigers nu gebruiken om het perron te bereiken heeft ook een -2 knop, die – mits geactiveerd met een sleutel – toegang biedt tot het spookstation. Om te zorgen voor een goede overstap heeft station Weesperplein als enige ondergronds station perrons aan de buitenkant en een grote hal met vele uitgangen.
Bij de bouw van de eerste metrolijn in Amsterdam is een groot deel van een ruwbouw kruisstation gebouwd onder de huidige perrons van station Weesperplein. Het ruwbouw station bevindt zich dus op niveau -3 en is gebouwd met het oog op een Oost/Westlijn.
Bij de bouw van de eerste metrolijn in Amsterdam is een groot deel van een ruwbouw kruisstation gebouwd onder de huidige perrons van station Weesperplein. Het ruwbouw station bevindt zich dus op niveau -3 en is gebouwd met het oog op een Oost/Westlijn.

Deze webpagina is gearchiveerd. Je kan helaas geen nieuwe reactie meer plaatsen.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

07-12-2015 | 13:38

@Egbert Six
We hebben het zodanig gemaakt dat we een eventuele Oost/Westlijn niet in de weg zitten. We hebben geen heipalen of trekpalen (die gebruikelijk zijn bij ondiepe bouwputten) geplaatst. We hebben ook niet meer gedaan dan dat.

Foto van volger

trolly

07-12-2015 | 08:30

@Egbert Six: Uit de losse pols, en ervan uitgaand dat de verdeelhal geen palen heeft: vermoedelijk is het voor de aanleg van een OW-station noodzakelijk een rijtje palen langs de zuidelijke wand van de verdeelhal te prikken, tussen de toekomstige sporen in, voordat de bouwput ontgraven kan worden. Dit omdat het beschreven evenwicht in dat geval verstoord wordt, en er wel ondersteuning nodig is. Als ik de tekeningen goed lees, is daar ook op gerekend, maar zijn er verder — behalve dus in de maatvoering — geen bijzondere maatregelen getroffen.

Foto van volger

Egbert Six

06-12-2015 | 14:21

@ trolly Helemaal mee eens. Daar had ik even niet aan gedacht. Blijft wat mij betreft de vraag staan hoe deze verdeelhal werkelijk is gefundeerd. In andere woorden. Heeft men ook met dit aspect rekening gehouden met de zo gewenste OW lijn.

Foto van volger

trolly

06-12-2015 | 13:01

@Egbert Six: Met dat soort gedachten loop ik ook al een tijdje rond, en volgens mij is die “balkonconstructie” minder onlogisch dan het lijkt. Het punt is nl. dat de verdeelhal niet alleen als een enorm gewicht aan het diep gelegen station hangt, maar door het ingesloten volume lucht ook een geweldig opdrijvend vermogen heeft. Als betonmassa en ingesloten lucht van de verdeelhal overeen komen met de soortelijke massa van de omringende grond, dan “zweeft” de verdeelhal als het ware op z’n plek, en is er geen bijzonder zware of starre verbinding met het station nodig.

Foto van volger

Egbert Six

05-12-2015 | 15:38

@Frans Je hebt helemaal gelijk wat betreft de stations zelf. Allen zijn gefundeerd op de tweede zandlaag. Maar als je op het (tweede) plaatje kijkt zie je dat de Zuidhal veel minder diep gefundeerd is dan de rest. Een mogelijk Oost-West station Vijzelgracht ligt weliswaar onder deze hal, maar toch aanzienlijk minder diep dan het NZ station. Vandaar mijn vraag. Een mogelijke technische oplossing kan in dit geval zijn dat de zuidhal als een balkon aan de rest van het station is gehangen. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, erg kostbaar en dus onzinnig.

Ik blijf overigens hopen opo een visionaire wethouder en dappere gemeenteraad. Zelfs in Amsterdam, gebeuren wel eens wonderen… (https://nl.wikipedia.org/wiki/Mirakel_van_Amsterdam) 😉

Foto van volger

Frans

05-12-2015 | 11:24

@Egbert Six Goed dat je hier de discussie weer op gang brengt. Maar volgens worden alle diepliggende stations (van Rokin tot en met de Pijp) niet door palen gedragen maar zijn het de diepwanden die het gewicht van de stations dragen.

Foto van volger

Egbert Six

05-12-2015 | 09:51

@Duco Is er in het palenplan onder de Zuidhal van station Vijzelgracht rekening gehouden met een mogelijke Oost-Westlijn? Ik bedoel dus iets meer dan de ruimtelijke reservering die er nu zit.

Het is goed om (weer) te zien dat een mogelijke metroverbinding naar Schiphol de Oost-Westlijn is. Dat is wat mij betreft een stuk logischer dan een verlenging van de NZ-lijn.

Foto van volger

Gabriel

11-02-2014 | 22:58

@Duco. Hartelijk dank voor de reactie! Ja, het is een kwestie van onderhouden inderdaad dus de ruimte vrij houden is al een voor investering op zich zelf. Het zijn interessante projecten. Als eerste de NZ-lijn uiteraard, en wellicht de eerder gesuggereerde tussen Leidsebosje/plein – Vijzelgracht – Weesperplein ruwbouw. One step at a time

Foto van volger

Duco Vaillant, Dienst Metro

11-02-2014 | 00:27

Antwoorden op jouw vragen:
1) Met betrekking tot een IJburg metro is er een ruimtelijke reservering voor een IJmeer metroverbinding inclusief twee stations op IJburg. Dit is een metrovariant/regiorail als ov-verbinding tussen Amsterdam en Almere over het IJmeer in kader van OV-SAAL. Dit komt pas op de lange termijn mogelijk ter sprake.
2) Hoewel beton lang mee kan, zou het maken van tunnel een grote voorinvestering zijn voor iets waarvan we niet weten of het er komt. Daarnaast leg je daarmee voor een lange tijd vast hoe je iets wilt aanleggen, terwijl er tal van varianten mogelijk zijn. Je bent daardoor beperkt in de keuzes. Het reserveren van ruimte op IJburg is in mijn ogen een goede keuze geweest.

Foto van volger

Gabriel

08-02-2014 | 04:02

@PCAL ik lees net mijn reactie op jouw bericht – en het klonk wat onnodig cru. Excuses. Jouw bericht zou vast een aantal goede punten hebben, maar omdat het wat warrig was geschreven stopte ik na 1/3e deel. Wat ik dus zei: was niet mijn bedoeling onvriendelijk te zijn

Foto van volger

Gabriel

07-02-2014 | 21:30

@Bert van Elswijk te veel onrealistische ideeen helaas. Maar de gedachtes blijven leuk! Tunner onder het water bouwen naar Purmerend is mogelijk, en denk ook wel een nodige aanwinst. De door mij geschetste ‘moet te doen zijn’ Leidsebosje – vijzelgracht – Weesterplein is gewoon reeel. De Overtoom – Lelylaan – Osdorpplein idem, gezien de breedte van de wegen.

@Duco en Richard – buiten het vannacht geposte heb ik nog een aanvullende vraag.

Ik heb de originele bouwtekeningen van de IJburg metro, dat is: vanaf station Zuid (huidige lijn 53 route) een rechte lijn naar IJburg, met 3 stations. Te weten de huidige keer lus tram 26 – het punt waar tram 26 links af naar het kleine eiland gaat en het eindpunt op het laatste polder eiland.

Twee vragen: 1) hoe staat het met deze plannen? Ze lijken geruisloos te zijn verdwenen. 2) Zijn jullie het er mee eens dat de tunnel al gebouw had moeten worden (of wellicht is dat ook gebeurd?) direct na het inpolderen?

alvast dank!

Foto van volger

Bert van Elswijk

07-02-2014 | 20:11

Zo’n artikel gooit alle remmen op de fantasie weer los, heerlijk!

Foto van volger

Frank

07-02-2014 | 19:52

Duidelijk!
Dank je wel.

Foto van volger

Duco Vaillant, Dienst Metro

07-02-2014 | 17:15

@Frank
1. Nee. De reden dat de Noord/Zuidlijn relatief diep ligt heeft met het boren te maken. Je hebt altijd een flinke laag grond nodig boven een boortunnel. Daarnaast moesten we onder een aantal funderingen boren (huizen in de Pijp, bruggen waaronder de muntbrug op de 2de zandlaag) en een tunnel onder de vaargeul in het IJ afzinken.
2. Voor een eventuele Oost-Westlijn zijn er tal van mogelijkheden qua bouwmethodes. Het kruisstation zoals dit in is geschetst is te ondiep om deze direct te verbinden met een boortunnel. Mocht er gekozen worden voor een ondiep station en een boortunnel, dan is het logisch om een middeldiepe bouwput te maken om het hoogteverschil te overbruggen.
3. Het spookstation bij station Weesperplein ligt op ongeveer 14,5 meter onder NAP bovenkant spoor. Station Vijzelgracht op 26 meter onder NAP, kruisstation Vijzelgracht op 12 meter onder NAP.

Foto van volger

Frank

07-02-2014 | 16:30

Hoi Duco,

Een paar vragen;
1) Ligt de noord-zuidlijn om deze reden zo diep?
2) Hoe gaat met een oppervlakkiger liggende Oost-Westlijn aanleggen? Wordt dat niet te oppervlakkig voor een TBM?
3) Hoe verhoudt de diepte van Oost-Westlijn station Weesperplein zich tot het station Vijzelgracht?

Groet,
Frank

Foto van volger

Gabriel

07-02-2014 | 03:21

Oh de ringlijn – volgens mij de meest gemakkelijke contructie die je maar kunt aanleggen. Simpelweg spoor 1 op Centraal Station van NS aan GVB geven, vrije enkele baan die snel twee sporen worden. Heel eenvoudig met station realisatie bij de Spaarndammerbuurt. Echt de meest makkelijke metro verlenging die denkbaar is

Foto van volger

Gabriel

07-02-2014 | 03:17

@PCAL – sorry, maar te veel stom gezwam

‘on topic’ – leuk artikel, goede informatie ook. Voor mijn gevoel moet het NU al mogelijk zijn om een tunnen te graven vanaf het Leidsebosje (vanaf het water er in), via Leidseplein – Weteringschans vervolg naar het al reeds gebouwde station onder Weesperplein. Kleine afstand tunnel, voor mijn gevoel toch te doen zijn? Ik heb helaas nog nooit zelf de in aanbouw perrons kunnen bezichtigen.

Dan denk ik dit: die tunnel dus bouwen en openen. Onder de Overtoom moet voor mijn gevoel zonder weinig problemen een ‘via lijn 1’ traject een tunnel kunnen komen. Om het verguisde Nieuw West op te kunnen krikken zou het zeker vanaf het Surinameplein naar, via Lelylaan, Osdorp plein kunnen gaan.

Wat voor mij het punt is: traject Leidsebosje Weesperplein moet simpelweg te realiseren zijn. De west tak kan vervolgens er na besproken worden

Foto van volger

Koen

06-02-2014 | 22:57

Leuk artikel!

Foto van volger

Maarten de Jong

06-02-2014 | 18:54

Ik zeg, gelijk meenemen! Wij hebben nog wel een gaatje in de planning 🙂

Foto van volger

PCAL

06-02-2014 | 16:41

Onze gewezen wethouder en kersverse staatssecretaris heeft voor zijn vertrek naar Den Haag onlangs al laten doorschemeren dat dit voorlopig de laatste metro km’s zullen zijn voor de Amsterdamse ondergrondse. Zal dus helaas nog wel jaren duren voordat het eventueel tot (af)bouw van de kruisstations Vijzelgracht en Weesperplein komt. Of er moet een nieuwe daadkrachtige politicus opstaan binnen de SRA.

Overigens zie ik liever een nieuwe Westlijn en een nieuwe Oost/Westlijn gebouwd worden.
Een Westlijn die loopt van SPL via Osdorp/Lelylaan en Oud-West via Surinameplein, in een rechte lijn onder de Kostverlorenvaart door, met een station Kinkerstraat en een kruisstation Kostverlorenvaart/Jan van Galen (kruising Oost/Westlijn) naar het H&N plein en vervolgens langs de Boogjes/Haarlemmerhouttuinen naar een nieuw eindstation Centraal Station aan de westkant van de Kathedraal (deze hoeft dan in de toekomst nooit doorgebroken en de Noord/Zuidlijn nooit stilgelegd te worden). Een enkel spoor verbindt dan Oostlijn en Westlijn via de al gerealiseerde spoorbak over de NZ-lijn heen puur voor logistieke redenen, niet voor een dienstregeling.
Een Oost/Westlijn verbindt dan het Muiderpoortstation via Sarphatistraat, Weesperplein, Vijzelgracht, Singelgracht (stations Leidsebosje, Rozengracht), kruisstation Kostverlorenvaart/Jan van Galen (kruising Westlijn), via Jan van Galenstraat/Burg. Roellstraat met Geuzenveld.

Verlenging van de Noord/Zuidlijn en ombouw naar een volwaardige metro richting het zuidelijke deel van de Stadsregio (Amstelveen/Uithoorn) moet daarvoor allang al gerealiseerd zijn (eventueel via een nieuw tunneltrace via Amstelveenseweg/Keizer Karelweg om tram en metro fysiek te scheiden).
Tenslotte, realiseer daarna in de toekomst een echte Ringlijn vanaf Isolatorweg via Noordelijke IJoever, Noord, Nieuwendam, Schellingwoude, Zeeburgereiland en IJburg naar een aansluiting bij Diemen-Zuid.
Voor alle overige uitbreidingen van het metronet moet binnen de stadsregio het aantal inwoners en de aaneengesloten bebouwing richting omringende gemeenten eerst aanzienlijk groeien.

Foto van volger

Duco Vaillant, Dienst Metro

06-02-2014 | 16:34

@Aron
Net zoals wij bij de Noord/Zuidlijn rekening houden met eventuele uitbreidingen, wordt erbij ook bij het Zuidasdok rekening gehouden met eventuele veranderingen/uitbreidingen. Zowel ondergronds als bovengronds kan de Noord/Zuidlijn nog eventueel worden doorgetrokken richting Amstelveen. Bij de bouw van de snelwegtunnels wordt hiermee rekening gehouden. Aangezien de Amstelveenlijn wordt omgebouwd tot hoogwaardige tramlijn, is het niet de verwachting dat dit in de komende decennia zal gebeuren. Neemt niet weg dat het technisch gezien wel degelijk kan.

Foto van volger

Alain

06-02-2014 | 16:29

@Aron: dat is niet juist. In de toekomst kan de NZL wel degelijk aan de AVL gekoppeld worden.

Foto van volger

Aron

06-02-2014 | 16:13

Wel heel leuk dat ‘Wensbeeld OV 2030’. Vooral als dat wensbeeld door de gemeente zelf om zeep wordt geholpen bij station Zuid (velenging Noord/Zuidlijn naar Amstelveen wordt onmogelijk gemaakt).

Foto van volger

Jeroen Vogel

06-02-2014 | 14:50

En dan hoop je toch ergens op een politicus die deze lijn belangrijk voor de stad vindt. De kennis is nu aanwezig, enkele kruisstations kunnen nu al worden aangelegd zonder de stad op die lokaties voor een tweede keer open te breken en deze lijn complementeert het netwerk in de binnenstad. Met de opgedane ervaring kan er bovendien exacter worden gebudgetteerd. Ook is het trace ten westen van lelylaan al gecreeerd en schiphol wenst zelf ook een metroverbinding. Doe het nu!

Foto van volger

rob

06-02-2014 | 12:59

Dat wordt dan weer een aardig klus om alles er onder te krijgen en/of weer af te breken mocht alles doorgaan over 10 jaar (2040 min de bouwtijd)

Foto van volger

Egbert Six

06-02-2014 | 12:50

Mooi om te zien hoe dit kruisingsstation relatief eenvoudig, en dus goedkoop, aan de bestaande constructie wordt geplakt.
Op het Google Earth plaatje bovenaan dit bericht is goed te hoe de toegangshal en het kruisingsstation ligt tov het Weteringscircuit.
Dank voor deze informatie.

26
reacties van 14 volgers
Meest actief in deze discussie
Gabriel 5
Egbert Six 4
Duco Vaillant, Dienst Metro 3
Frank 2
trolly 2

Bijdragen Metro en Tram
Duco Vaillant, Metro en Tram 1

Gerelateerde artikelen

Filmpje: Op stap met de architect bij station Vijzelgracht
9 juli 2018 : Duco Vaillant

Filmpje: Op stap met de architect bij station Vijzelgracht

Duco Vaillant : Metro en Tram 9 juli 2018
Filmpje: Over station Vijzelgracht, tram 1 en reizen met een beperking
23 mei 2018 : Duco Vaillant

Filmpje: Over station Vijzelgracht, tram 1 en reizen met een beperking

Duco Vaillant : Metro en Tram 23 mei 2018
Station Vijzelgracht ziet groen
28 maart 2018 : Renske van Bers

Station Vijzelgracht ziet groen

Renske van Bers : Metro en Tram 28 maart 2018
Volautomatische parkeergarage boven station Vijzelgracht
20 februari 2018 : Renske van Bers

Volautomatische parkeergarage boven station Vijzelgracht

Renske van Bers : Metro en Tram 20 februari 2018