Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?
46
12 maanden geleden
Renske van Bers, Metro en Tram :
@Rouke, het eerdere antwoord dat ik gaf klopt;) Groet, Renske

Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?

Renske van Bers : Metro en Tram 9 oktober 2017 Netwerk

Volger Reinder Rustema startte zijn petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’ begin dit jaar. Met het regeerakkoord in zicht zou hij deze petitie graag willen aanbieden aan de nieuwe Tweede Kamer. Waarom en hoe het met de petitie gaat vertelt hij vandaag zelf.

Waarom wil je de petitie aan de nieuwe Tweede Kamer aanbieden?

“Met een nieuwe kamer is er weer ruimte voor frisse doelstellingen, ook op het gebied van infrastructurele projecten. Door mijn voorstel aan te bieden, hoop ik dat ze dit project kiezen om Amsterdammers een beter alternatief voor de auto te geven. Daarnaast breidt Amsterdam steeds verder uit en is een breder en beter OV-net een must.”

Ben je tevreden met de 207 ondertekeningen?

“Nee, het hadden er van mij wel veel meer mogen zijn. Het feit dat er aandacht aan de petitie op Wijnemenjemee.nl is besteed heeft wel een kleine boost gegeven, maar ik had gehoopt op zo’n 1000 voorstanders. Het is toch moeilijk om mensen te enthousiasmeren over iets wat vrij abstract is en nog moet plaatsvinden. Maar ik hoop wel dat met de komst van nieuwe woningen, meer inwoners gaan vragen om nieuwe metrolijnen. Bovendien komen er – zonder nieuw OV – weer meer auto’s in de stad en dat zou je als Amsterdam niet moeten stimuleren.”

Reinder Rustema
Reinder: “Ik hoop met deze petitie alle ‘leunstoelingenieurs’ te activeren om hun stem uit te brengen.” De Oostlijn is niet meer weg te denken. Foto Wiebke Wilting
De Oostlijn is niet meer weg te denken.

Zijn Amsterdammers wel toe aan een Oost/Westlijn? De Noord/Zuidlijn is nog niet eens klaar?

“Dit is inderdaad ook een reden waarom ik denk dat de petitie nog niet geweldig loopt. Amsterdammers denken bij de bouw van een metrolijn nu vooral aan bouwputten, overlast en budgetoverschrijding. Dat komt ook omdat de Noord/Zuidlijn nog niet rijdt en zich nog niet bewezen heeft. Het kan dus inderdaad zo zijn dat er pas later meer draagvlak ontstaat, maar wat mij betreft moet er zo snel mogelijk begonnen worden met de bouw van Oost/Westlijn. Ook omdat het weer jaren duurt voordat deze klaar is.”

Je hebt in een petitie ook gepleit voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Hoe gaat het daarmee?

“Hoewel veel mensen uit de politiek zich hebben uitgesproken voor deze verlenging en het onderwerp uitgebreid in de media aan bod is gekomen, loopt het bij deze petitie ook niet echt storm. Toch ben ik ervan overtuigd dat zowel de verlenging naar Schiphol als de Oost/Westlijn er komt. Het is alleen een beetje de vraag op welke termijn. Maar – goed nieuws – ook deze petitie kan nog ondertekend worden tot 17 november.”

Mogelijke varianten van nieuwe metrolijnen.
Mogelijke varianten van nieuwe metrolijnen.

Als je zou moeten kiezen, welk project heeft dan je voorkeur?

“Dit is wel een gewetensvraag, haha. De verlenging naar Schiphol is relatief makkelijk te realiseren: je hoeft niet per se onder de grond te bouwen en als Schiphol een deel mee financiert, kom je al een heel eind. Het nadeel van dit project is dat deze verlenging alleen een voordeel oplevert voor een relatief kleine groep mensen. Met een Oost/Westlijn bedien je veel meer Amsterdammers en dring je het autoverkeer terug. Ook gaat een Oostwestlijn naar alle waarschijnlijk door naar Schiphol. Dat het langer duurt en duurder is neem ik dan maar voor lief.”

Mocht u ook de petitie willen ondertekenen, het kan nog tot 22 oktober!

Deze webpagina is gearchiveerd. Je kan helaas geen nieuwe reactie meer plaatsen.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

19-10-2017 | 13:27

@Rouke, het eerdere antwoord dat ik gaf klopt;) Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

19-10-2017 | 06:46

@Rouke, Hoe de financiering geregeld wordt, vindt volgens mij pas in een later stadium plaats, maar ik vraag het even na. Groet, Renske

Foto van volger

Rouke

18-10-2017 | 14:38

Renske, word er bij analyses van nieuwe lijnen in kostenramingen ook gekeken naar nieuwe betalingsconstructies, of is dat iets dat (eventueel) pas in een later stadium doorgerekend wordt?

Foto van volger

Aron

14-10-2017 | 13:20

Discussie over een “light-railvariant” of een “goekope versie” moeten echt ophouden. Goedkoop is duurkoop. Vraag het maar aan Copenhagen (waar ze met kleine stationnetjes en voertuigen de vraag niet aan kunnen), Vancouver (waar ze denken over stationsverlenging) en Helsinki (waar de stationlengte al voor de opening verlengd moest worden omdat de OV-vraag tijdens de aanlegperiode steeg).

Foto van volger

Rouke

14-10-2017 | 12:43

Ook maar getekend, met naam & huidige woonplaats.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

12-10-2017 | 09:08

@n-evo, leek mij ook vrij pittig inderdaad;)

Foto van volger

n-evo

12-10-2017 | 09:07

@Renske You tell me. Haha 😉

Als het puur om de bouw van de metrolijn gaat is een bedrag van € 3,4 miljard vrij pittig als ik bedenk dat het originele stuk Noord – Zuid “slechts” € 3,1 miljard heeft gekost.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

12-10-2017 | 05:45

@N-evo, is in de laatste variant (3,4 miljard) niet ook een nieuw(e) platform/vleugel van Schiphol meegenomen? Dat het daarom zo duur uitvalt? Groet, Renske

Foto van volger

n-evo

11-10-2017 | 13:50

@Renske Bedankt. In het PDF-document Uitbreiding metronet Amsterdam aanvullende verkenningen 2017 wordt gesproken over 2,1 tot 3,4 miljard euro. Ik lees toevallig net terug het verschil. De goedkope variant ligt bovengronds en kan moeilijk doorgetrokken worden naar Hoofddorp. De dure variant ligt tussen Schiphol Noord en Plaza ondergronds en kan makkelijker verlengd worden.

http://wijnemenjemee.nl/admin/wp-content/uploads/2017/07/II__Uitbreiding_metronet_Amsterdam_-_aanvullende_verkenningen_2017.pdf

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

11-10-2017 | 13:23

@n-evo, op onze eigen site – had ik even niet aan gedacht – wordt een lager bedrag genoemd. Zie hier het artikel. Groet, Renske

Foto van volger

Wim Salis

11-10-2017 | 12:03

Ik woon zelf al bijna mijn hele leven in Amsterdam. Ik had het ook graag kleinschaliger gezien, maar realiteit is dat de trek naar de Randstad en zeker Amstedam maar blijft groeien en groeien. De provincie komt ook hier naar toe. Daar moet je toch wat mee doen

Foto van volger

johan siemons

11-10-2017 | 09:43

@n-evo

sterk en geinig ! ( ex-amsterdammer die ik ben , vanuit heiloo )

Foto van volger

n-evo

11-10-2017 | 08:57

@Egbert Six Het helpt natuurlijk niet mee dat de Nieuwe Rotterdamse Courant de Nieuwe Rokinse Courant is geworden. Ik snap ze hoor, dat dan weer wel.

Foto van volger

Egbert Six

11-10-2017 | 08:24

@ReindeR Rustema
Helaas is het zo dat ook voor politici het hemd nader is dan de rok. Ik ben zelf opgegroeid in de Randstad, maar woon nu al enkele jaren in een een uithoek van et land 😉 de provincie Groningen. Het is jammer genoeg nog altijd zo dat Amsterdam dichter bij Groningen ligt dan Groningen bij Amsterdam!
Dat vertaalt zich in de dagelijkse praktijk in een soms onevenredig grote (financiële) aandacht voor de Randstad ten koste van de het land daar omheen. Op kleinere schaal speelt zich hetzelfde af binnen de Randstad. Rotterdam is, bij voorbeeld, voor veel (Amsterdamse) media al erg ver weg.

Foto van volger

ReindeR Rustema

11-10-2017 | 08:01

@w.lobbes Dergelijke visies voor stedelijke regio’s hebben een flink budget nodig. Misschien niet toevallig zit de nationale regering ook in die steden. Die zijn dan eerder bereid budget vrij te maken lijkt me. In het geval van Frankrijk: na Parijs zijn er nauwelijks andere grote steden. Er is een lange traditie van grote visies voor de hoofdstad ontwikkelen, het is een opstapje naar presidentschap.

Nu moet Amsterdam eindeloos bedelen in Den Haag om een participatie in een project. Dat wordt dan af en toe zuinigjes gegund. Maar bouwen aan een asfaltinfrastructuur in het land kan altijd wel gek genoeg. Stukje asfalt hier en daar is ook heel overzichtelijk, kost miljoenen. Een stuk rails op een lastige plek loopt al snel in de miljarden. Dat er dan decennialang enorme massa’s voetgangers mee vervoerd worden scoort gek genoeg lager in de afwegingen in Den Haag.

Foto van volger

w.lobbes

11-10-2017 | 07:49

Zojuist een interessant artikel gelezen in Trouw over de geplande aanleg van een Grand Paris Express. Ook de grote Oost/West verbinding in Londen.  Dit is visie.  Die mis ik toch nog erg in Amsterdam. In feite zou er direct gewerkt moeten worden aan de Schiphollijn, de West/Oostlijn en uitbreiding naar Zaanstad en Almere en Amstelveen/Aalsmeer. Een grootstedelijk goed OV voor de toekomst (denk aan onze kinderen en kleinkinderen) is van evident belang.  De traagheid en stroperigheid van besluitvorming is soms hemeltergend.  Ik hoop op politici, die vooruit denken en een landtermijn visie ontwikkelen. Terzijde: geld is geen probleem, dat klotst in Nederland tegen de kaden op. Tevens is het goed voor de werkgelegenheid !

Foto van volger

Wim Salis

11-10-2017 | 07:35

Nog één stelling: infrastructuur aanleggen is vooruitplannen. Kijken naar de toekomst.

Foto van volger

Wim Salis

11-10-2017 | 07:29

Dank je N-evo voor je reactie. Mijn vraag is ook meer een stelling. Vertrammen is goedkoper op korte termijn en maakt de weg vrij voor de aanleg van de Zuidas-dok. Maar op langer termijn, naar mijn inzien niet de beste oplossing. 

Mvg. Wim Salis

Foto van volger

Egbert Six

11-10-2017 | 07:26

@n-evo Ook ik blijf het een misser vinden dat de NZ-lijn op dit moment niet wordt doorgetrokken naar Amstelveen. Ongetwijfeld komen er over een aantal jaar verlichte bestuurders die dit weer rechtzetten. 🙂 Toch heb je denk ik gelijk dat de verlenging naar Uithoorn nooit gerealiseerd zou worden als de Amstelveenlijn een metrolijn zou blijven. De huidige Amstelveenlijn is jammer genoeg ook een wat merkwaardig gedrocht. Wat mij betreft had de NZ-lijn minimaal tot Uilenstede verlengd moeten worden. Dan worden de grote aantallen reizigers voor de VU en Buitenveldert nog meegenomen.
Voordeel van de huidige situatie is wel dat er beter kan worden nagedacht over een goed ontworpen station Zuid. De opknapbeurt die nu gaat plaatsvinden is wat mij betreft niet veel meer dan een stevige lik verf. Op termijn is een ondergronds station tussen de buizen van de ringweg met 6 trein- en 4 metrosporen de meest logische oplossing. Dan moet natuurlijk ook een verlenging naar Amstelveen reëel worden ingepland.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

11-10-2017 | 07:12

@Reinder, dank, ik was ook wel benieuwd;) Groet, Renske

Foto van volger

ReindeR Rustema

11-10-2017 | 07:11

@Frank Omdat een ‘handschrift’ lastig is op het scherm. Dit valt op in volle mailboxen, soort logo. Maar ook omdat veel mensen een t achter mijn voornaam plakken. Om te beginnen mijn leraar Engels in 1987. En in 1994 kon ik rr@ niet kiezen, dus lag rrr@ voor de hand.

Foto van volger

n-evo

11-10-2017 | 06:17

@ Wim Salis Ik zeg niet dat ik het oneens ben met je. Je stelde in je eerdere reactie echter dat je nooit hebt begrepen waarom de N/Z-lijn niet verder verlengd wordt naar Amstelveen en verder. Het antwoord daarop is: het werd door de betrokken partijen te duur bevonden. Een tram is goedkoper en viel wel binnen het budget.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

11-10-2017 | 05:55

@Frank, dat van de hoofdletter weet ik niet. In dit artikel kunt u wel wat meer lezen over de achtergrond van Reinder. Groet, Renske

Foto van volger

Frank

11-10-2017 | 05:34

Wie is deze meneer? En waarom die hoofdletter R aan het eind?

Foto van volger

Wim Salis

10-10-2017 | 21:54

Een reactie op het antwoord van n-evo. Er is al enige jaren de optie voorgesteld om de NoordZuid lijn naar Schiphol door te trekken via de Benelux baan langs Bovenkerk, Schiphol Oost naar Schiphol. Eventueel zelf aansluiten aan de geplande Oost/West lijn.

Zoals ik beschreef wordt het gebied regio Amstelveen/Uithoorn als vestigings gebied veel groter door deze regio aan te sluiten op Schiphol, waardoor de druk op wonen en werken in noordelijke Randstad beter verspreid kan worden. Metro is investeren in de toekomst. De Oostlijn reed aanvankelijk ook in vrij kale polder. Zie hoe Zuidoost zich ontwikkeld heeft.

Een metro door Amstelveen naar Schiphol maakt het mogelijk om als centrale ader allerlei direct OV naar de groeikernen in deze omgeving mogelijk te maken. OV van deur tot deur. 

Ik denk dat deze regio vergeten wordt als ontwikkelingsgebied waarop geen toekomst scenario is ontwikkelt. 

De Sneltram wordt ook steeds drukker. Het dus is het niet logisch om in deze tijd waarin de Randstad als geheel steeds verder dicht groeit voor een stadstram te kiezen. De optie langs bestaand infra van spoor en weg (A4) dient alleen direct Schiphol en Zuidas, en dat voor de korte termijn. 

Functie van metro is toch in de eerste plaats om verstedelijkte gebieden aan elkaar te koppelen.

Foto van volger

Koen

10-10-2017 | 19:24

@Jeffrey @Hans 

De Noord/Zuidlijn is niet ‘compleet’ als je deze langs de spoorlijn verlengt naar Schiphol. De Noord/Zuidlijn is compleet als hij naar Amstelveen is doorgetrokken, grotendeels zoals al ingetekend in het Plan Stadsspoor uit 1968.

Foto van volger

n-evo

10-10-2017 | 15:44

@Wim Salis Te duur. Dat is al zo vaak uitgelegd inmiddels. De AVL ombouwen tot stadstrammetje is honderden miljoenen goedkoper en gaf weer het perspectief om de lijn door te trekken naar Uithoorn. Dat was waarschijnlijk niet gebeurd als de AVL tot metro was omgebouwd. Denk ik tenminste. You win some, you loose some.

Foto van volger

Wim Salis

10-10-2017 | 15:44

Nog een correctie! 

Ik wil hierbij nog toevoegen dat bewoners van Amstelveen en Uithoorn ( die hoek van de noordp Randstad ) dan ook eindelijk een goed verbinding hebben met Schiphol en de trein naar Den Haag/Rotterdam

Foto van volger

Wim Salis

10-10-2017 | 15:39

Nooit begrepen waarom de NoordZuidlijn niet verlengd wordt via de route Beneluxbaan van de sneltram langs Bovenkerk naar Schiphol. Woonkernen als Amstelveen en Uithoorn hebben zeker zoveel inwoners als Zuidoost waar twee metrolijnen rijden. Boven is er vanuit de hoek van de noord randstad dan ook een echte verbinding met Schiphol en de trein naar Den Haag Rotterdam. Een echte regio NoordZuid verbinding. Bouwen over de Beneluxbaan lukt mij relatief goedkoop. En wat station Zuid betreft, als ze kunnen bouwen onder de Pijp, kunnen ze dat ook wel onder station Zuid. 

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

10-10-2017 | 14:29

@Jeffrey, eind november hopen we vanuit die hoek meer te horen. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

10-10-2017 | 14:07

@N-evo, Dat moet ik even navragen. Groet, Renske

Foto van volger

Nico Stibbe

10-10-2017 | 10:31

qua capaciteit kan de Tram niet in vergelijking staan met de Metro, ook al leg je de haltes verder uit elkaar. Je kunt het beter zien als stoptrein, die de intercities voedt !

Wat heb je aan een ‘fijnmazig netwerk’ als er geen haltes zijn ???  

Het opheffen van haltes staat gelijk met jezelf te belazeren — je ontzegt een groep mensen van het openbaar vervoer (bv bij de diverse ouderen tehuizen). Ook nog discriminatie !!!

Hollands centjes besparen, en in de toekomst dubbel betalen….

Kijk maar naar de ouderen, als die ergens heen willen moeten ze dubbel (taxi) betalen.

Schiphol = niet alleen vliegen, – hoeveel duizenden mensen werken / niet wonen er ?

Hoeveel aanvoerwegen zijn er naar Schiphol, ???

Ik weet me nog het oude Schiphol te herrinneren, met de draaibrug…..

Nu lees ik over afgesloten A4 en rook problemen in de spoortunnel. Zorg dat er een alternatief bij komt en niet in plaats van. Maar dat hoeft niet direct een concurent van de NS te zijn, maar een aanvulling, bv via West.

Foto van volger

ReindeR Rustema

10-10-2017 | 08:28

@MDJ De tram is internationaal ‘ontdekt’ en wordt ook/juist populair in regio’s met een metronetwerk. Parijs is honderden kilometers tramspoor aan het aanleggen.

De combinatie metro en tram werkt goed. En in Amsterdamse context ook vooral de combinatie metro en fiets.

Het is beperkt wat een tramnetwerk aan passagiers kan vervoeren. Metro’s kunnen ontzettend veel verstouwen. Een tramnetwerk is dan ook een prima ‘voeding’ voor het metronetwerk, maar die kan je niet als ruggegraat van een openbaar vervoernetwerk zien.

Dus, zowel tram als metro.

Foto van volger

MDJ

10-10-2017 | 08:16

Absoluut niet tekenen die onzin. Het fijnmazige tramnet is reeds door de NZ-lijn al voor een groot gedeelte om zeepgeholpen. Komt er nog zo’n miljoenen verslindende metrolijn bij, dan is dat de doodsteek .  Dan ben je verplicht met de metro te gaan en langere afstanden te gaan lopen. TEKEN NIET !!!

Foto van volger

ReindeR Rustema

10-10-2017 | 08:02

Er is een schets gedateerd 7-3-2003 van ene Jan Benthem met de titel “Schiphol 2020?” Voluit: “Ontwikkelingen Schiphol Centrum 2000-2020 Airport City Airport Development Plan” Met logo’s van Benthem Crouwel en van NACO erop. Volg die blauwe lijn in de tekening, die is voor de metro. Onder andere bij BNA staat een scan.

https://www.bna.nl/wp-content/uploads/uploads/tx_bnacorporatebe_projects/0/2/5/02521/image/Masterplan-Schiphol_2020.jpg

Aardige inpassing, toch? Metro gaat zelfs door naar Hoofddorp. Komt overigens wel uit Amsterdam Nieuw-West lijkt het, want ten noorden van de snelweg. Een doorgetrokken Noord/Zuidlijn is waarschijnlijker aan de zuidkant. Dan kan je nog de lang-parkeren parkeerplaats aan doen en heel veel pendelbussen overbodig maken.

Foto van volger

Hans

10-10-2017 | 07:57

zo snel mogelijk 1B+ aanleggen.

*snel aan te leggen

* dan is de noord/zuidlijn compleet voor de mensen uit Noord

Foto van volger

n-evo

10-10-2017 | 07:49

Ps. Waarom valt de verlenging naar Schiphol eigenlijk zo ongelofelijk duur uit naar verwachting (€ 3,4 miljard meen ik?) als de verbinding relatief makkelijk en bovengronds te realiseren is?

Foto van volger

n-evo

10-10-2017 | 07:30

@ReindeR Rustema Dan moet dat wel inpasbaar zijn op Schiphol zelf.

Foto van volger

Aron

09-10-2017 | 18:23

Het voordeel van een metrolijn is dat je als toerist meteen je ov-kaartje kan kopen en dan klaar bent voor heel je bezoek. Ook heb je dan waarschijnlijk een one-seat-ride vanaf Schiphol naar Musea, Grachtengordel en Binnenstad. Variant 2 is natuurlijk het beste. Persoonlijk zie ik het liefst 2C uitgevoerd worden, en dan de rode lijn vanaf Zeeburgereiland een halve ring richting overstapstation Leidseplein en dan Geuzenveld en Halfweg. Maar als het met planning beter uitkomt mag geheel 2B ook als eerste uitgevoerd worden. Als het maar gebeurt.

Foto van volger

ton

09-10-2017 | 17:48

zou 3A meteen verlengen naar ijburg

Foto van volger

ReindeR Rustema

09-10-2017 | 14:20

@n-evo

Waarom _onder_ Schiphol Plaza inpassen? Zo’n rondje metrolijn zet je toch gewoon op betonnen kolommen neer? Er hoeft niets gegraven te worden. Je legt ‘m langs de snelweg. Daar is alleen een onderdoorgang die breder moet.

Foto van volger

n-evo

09-10-2017 | 13:39

Laten we eerst maar eens kijken of de nieuwe lijn 1 tussen De Aker en Muiderpoort beetje aanslaat en dusdanig druk is dat het een metro rechtvaardigt.

@Jeffrey Ik ben bang dat je de boel een beetje onderschat. De doortrekking van de N/Z-lijn van Zuid naar Schiphol gaat – is de verwachting – meer kosten dan het originele stuk Noord – Zuid. Ook de inpasbaarheid onder Schiphol Plaza is niet heel gemakkelijk.

Foto van volger

Daan

09-10-2017 | 13:17

Ik zie nog steeds de grote voordelen van een Schiphol-lijn niet. Ja, de trein ligt er relatief vaak uit, maar dat echt oplossen is veel goedkoper dan een heel nieuwe tunnel uitgraven. Verder ligt er tussen Amstelveenseweg en Schiphol niet zo veel wat deze investering rechtvaardigt. De trein doet er vanaf Zuid 6 minuten over, de metro zou significant langer duren.

Foto van volger

Jeffrey

09-10-2017 | 12:48

Ik ben het met Tim eens dat er eerst moet worden gekeken naar

3A en 1B.  Vooral de lijn naar Schiphol moet zo snel mogelijk worden aangelegd.

*Makkelijk te bouwen

*Noord/Zuidlijn is dan compleet

*Niet meer afhankelijk van de trein die er vaak uit ligt

Wat zijn eigelijk de plannen van de gemeente?  Het is weer erg stil daar wat betreft uitbreiding van het metro netwerk

Foto van volger

Alain

09-10-2017 | 11:53

Ik ben veel benieuwder naar de Investeringsagenda Metro!

Foto van volger

Tim

09-10-2017 | 11:37

Inmiddels ondertekend, hoop dat het soelaas zal bieden maar vrees dat de gemeente voorlopig zijn handen vol heeft aan zuid WTC.

Naar mijn idee zal er eerst gekeken moeten worden naar opties 3A en 1B.

46