Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al…
29
3 maanden geleden
Jan.Meeuwenberg :
@ReindeR Rustema: Een interessant verhaal van je om te volgen,nu de N/Z-lijn af ...

Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al…

Duco Vaillant : Metro en Tram 13 december 2017 Netwerk , vraag van de volger

In de rubriek ‘Vraag van de volger’ beantwoorden we een interessante of prangende vraag van één van onze volgers. Deze keer de vraag van volger Philip die benieuwd is hoe het zit met de gereserveerde ruimte voor een Oost/Westlijn bij station Weesperplein. Nu er recent gewerkt is aan diverse metrostudies gaan we op zoek naar het antwoord.

Na het vaststellen van het Plan Stadsspoor uit 1968 werd in 1970 begonnen met de aanleg van de Oostlijn. Het gehele plan bestond uit een 4-tal lijnen, waarvan twee Oost/Westlijnen, een Ringlijn en een Noord/Zuidlijn met aftakkingen. Voor de Noord/Zuidlijn stonden 38 stations gepland, er moesten 46 Oost/Westlijn-stations komen en 18 Ringlijn-stations. Grootse plannen dus, waarbij de metro als dé ultieme oplossing werd gezien voor het stedelijk verkeer.

Voorstel voor het lijnennet van het stadsspoorplan zoals deze in 1968 via een speciale krant huis-aan-huis werd verspreid.
Voorstel voor het lijnennet van het stadsspoorplan zoals deze in 1968 via een speciale krant huis-aan-huis werd verspreid.

Ruwbouw station Weesperplein

De bouw van de eerste metro – de Oostlijn – ging voortvarend van start. Bij de bouw van station Weesperplein werd zelfs al een stuk station in ruwbouw gebouwd voor een Oost/Westlijn. Het was toen vooral een kwestie van tijd voordat er hier een tweede Oostlijn/Westlijn zou worden gerealiseerd en om later op deze plek alsnog een kruisstation te maken, zou heel erg complex zijn geweest. Omdat er dus al een station in ruwbouw ligt, zou je denken dat we hier dus – in het kader van de nieuwe metroplannen -,eenvoudig een metrostation kunnen bouwen. Of dit klopt vragen we aan Paul Südkamp, één van de spoorontwerpers die zich bezig heeft gehouden met de recente metrostudies.

Het grootste caisson van de Oostlijn in aanbouw bij station Weesperplein. Dit is het caisson waar de Oostlijn gekruist kan worden, maar de laag van de Oost/Westlijn is hier al onder de grond verdwenen. Rechts is het gebouw de Weesperstaete te zien.
Het grootste caisson van de Oostlijn in aanbouw bij station Weesperplein. Dit is het caisson waar de Oostlijn gekruist kan worden, maar de laag van de Oost/Westlijn is hier al onder de grond verdwenen. Rechts is het gebouw de Weesperstaete te zien.

En? Is het zo makkelijk om hier een metrostation te ontwerpen?

“Haha, nee, was het maar waar! Voor mij was het zelfs een flinke puzzel. Het oorspronkelijke bedachte metrostation zou een eilandperron krijgen met de sporen aan de buitenzijde. Destijds was ook de gedachte om de Sarphatistraat te verbreden. Het gebouw de Weesperstaete, ook wel de doodskist genoemd, is daarvoor een aanzet. Kortom; er was in de oude plannen behoorlijk veel ruimte voor een Oost/Westlijn gereserveerd die gepaard zou gaan met een brede (auto)straat en een grootschalige stadsvernieuwing. Tegenwoordig willen we juist geen bestaande bouw slopen als er een nieuwe lijn wordt gebouwd en moet het ontwerp dus gewijzigd worden.”

Plattegrond van station Weesperplein waarop de diverse caissons te zien zijn. Met streepjes wordt aangegeven hoe de sporen moeten lopen met een aftakking. Er is ook een verbindingsspoor te zien om metro's van de ene op de andere lijn te krijgen. De linkerlijn naar boven gaat onder de huizen door en linksonder ziet u het gebouw Weesperstaete.
Plattegrond van station Weesperplein waarop de diverse caissons te zien zijn. Met streepjes wordt aangegeven hoe de sporen moeten lopen met een aftakking. Er is ook een verbindingsspoor te zien om metro's van de ene op de andere lijn te krijgen. De linkerlijn naar boven gaat onder de huizen door en linksonder ziet u het gebouw Weesperstaete. Beeld: Archief Dienst der Publieke Werken in 1973

Dat neemt niet weg dat je toch gewoon gebruik kan maken van het ruwbouwstation?

“Voor een deel wel inderdaad. Ik heb bedacht om het ruwbouwstation vooral te gebruiken om de sporen doorheen te laten lopen. Het daadwerkelijke station zou dan iets ten oosten van station Weesperplein komen, dat kan het perron direct onder de straat gebouwd worden. In het oude plan is het probleem dat je zou bouwen onder veel huizen, die dan gesloopt moeten worden. Dit is goed te zien op de tekening uit het oorspronkelijke plan, waarbij één van de stippellijnen recht onder de huizen uitkomt. Nu kom je ook nog wel een klein beetje uit onder de gevelwand, maar wellicht kun je dit met een constructie ondervangen zodat er geen huizen hoeven te sneuvelen.”

Doorsnede van de diverse caissons bij station Weesperplein.
Doorsnede van de diverse caissons bij station Weesperplein. Beeld: Archief Dienst der Publieke Werken in 1973

Maar twee sporen naast elkaar nemen toch helemaal niet zoveel ruimte in?

“In het onderste gedeelte van het caisson zijn een hoop dragende kolommen gebouwd, waarop de bovenliggende perrons van de Oostlijn en de grote metrohal van station Weesperplein steunen. Die kolommen zijn speciaal zo geplaatst zodat de sporen aan de buitenkant zouden kunnen lopen, met een eilandperron in het midden. Ik heb de plek van de sporen nu zo bedacht dat ze zo dicht mogelijk langs de kolommen lopen, omdat je de kolommen natuurlijk niet kunt weghalen.”

Een van de ongebruikte spoorbakken op niveau -3. Dit is het ruwbouwgedeelte van station Weesperplein voor een Oost-Westlijn.
Paul Südkamp in het ruwbouwstation bij Weesperplein.
Paul Südkamp in het ruwbouwstation bij Weesperplein. Foto: Gé Dubbelman Een van de ongebruikte spoorbakken op niveau -3. Dit is het ruwbouwgedeelte van station Weesperplein voor een Oost-Westlijn. Foto: Gé Dubbelman

Kan een deel van de kolommen niet worden verplaatst?

“Wellicht zou je in het ruwbouwstation meer ruimte kunnen creëren voor het spoor en het perron door bijvoorbeeld onder een huidige kolom van het bovenliggende niveau een ondersteunende balk te maken en aan weerszijden twee nieuwe kolommen te bouwen. De vraag is alleen of er dan nog voldoende hoogte overblijft, zodat er nog wel een metro onderdoor kan. Dit is een van de dingen die verder moeten worden onderzocht als een eventuele Oostlijn/Westlijn concreter wordt. Hoewel we nog geen hapklare oplossing hebben, heb ik voldoende vertrouwen dat het mogelijk is.”

Nederland, Amsterdam, 24 november 2017.Renovatie Oostlijn.Metrostation Weesperplein.Foto: Ge Dubbelman/Hollandse Hoogte.
Nederland, Amsterdam, 24 november 2017.Renovatie Oostlijn.Metrostation Weesperplein.Foto: Ge Dubbelman/Hollandse Hoogte. Foto: Gé Dubbelman

Is het niet makkelijker, om 50 meter verder naar het zuiden bij de Singelgracht, een heel nieuw station te bouwen?

“Daar hebben we ook naar gekeken. Dit is lastig aangezien je dan diep onder de Oostlijn door zou moeten bouwen. Bij de Vijzelgracht kruis je weer de Noord/Zuidlijn en deze ligt hier ook al diep. Om hier een nieuwe lijn vlak onder de grond aan te leggen, zou je een hele rare slinger onder huizen door moeten maken. Daarom heeft een nieuw station onder Weesperplein wel de voorkeur.”

Deze webpagina is gearchiveerd. Je kan helaas geen nieuwe reactie meer plaatsen.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

25-07-2018 | 22:43

@ReindeR Rustema: Een interessant verhaal van je om te volgen,nu de N/Z-lijn af is ga ik hopen dat er weer een interessant project ooit opgestart gaat worden, maar misschien zit ik rond die tijd wel achter de geraniums.Ik pak morgen een kaart van Amsterdam erbij en ga eens kijken hoe die bedachte route van jou er op de kaart zou uitzien.

Foto van volger

Paul Gravemaker

22-02-2018 | 21:59

In het boek ‘Le Métro de Paris, histoire d’hier à demain’ van Armand Bindi en Daniel Lefeuvre (Éditions Ouest-France, 1990) staat vanaf pag. 37 een hoofdstuk over het kruisen van de Seine, met een foto van een caisson dat over de Seine wordt gesleept naar de plaats waar het zal worden afgezonken. Voor het kruisen van twee takken van de rivier waren 3 + 2 caissons nodig, die volgens de foto’s op straat zijn gebouwd. Ook de stations Saint-Michel en Cité zijn opgebouwd uit (metalen) caissons en ter plekke afgezonken.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

20-12-2017 | 09:55

@Antje
Ik ken de nodige foto’s uit Parijs waar inderdaad een buis op straat werd gemaakt boven de grond. Deze zijn zover ik kan achterhalen allen dichtbij de Seine. Het gaat dan om Place Saint-Michel en Île de la Cité. Ik kan alleen korte beschrijvingen vinden van tunnels die op het land zijn gemaakt om vervolgens af te zinken in de Seine en ter plekke. Het kan goed zijn dat ze in hetzelfde gat meerdere tunnels hebben gemaakt waarbij de eerste tunnels de caissons/zinktunnels waren, water in hebben laten stromen, uit hebben gevaren en vervolgens de definitieve caissons hebben gemaakt.

Foto van volger

Antje

20-12-2017 | 09:08

NB Juni 2016 was het flink hoog water op de Seine. De RER C vanaf Versailles moest stoppen bij halte Citroën. De metro kruist daar de RER en bij de overstap zag je op de trappen en op het perron het water gewoon onder de montages opwellen en op sommige plaatsen kwam er gewoon een Manneken-Pis straaltje uit de wand. Men zal op het laagste punt onder de Seine of eerder wel een pompje hebben…  Er was wel commotie over het hoge water maar dat komt toch wel meer voor, men heeft ook wel een schoorsteenachtige opbouwen bij rioolputten moeten metselen.

Foto van volger

Antje

20-12-2017 | 09:02

@Duco Vaillant, Metro en Tram

Bedankt, in Amsterdam deed men het afzinken net als in Parijs 100 jaar eerder. Alleen kon het in Amsterdam en grote delen van Nederland op het land ook omdat de bodem net dik water is.

Ik heb nog ergens een studieboek waarin een foto staat van een Parijs metrobuissegment dat gewoon ergens op straat werd gebouwd en dus ter plekke later de bodem in moest. Dat ze het zouden verslepen om elders af te zinken lijkt mij onmogelijk.

Foto van volger

n-evo

19-12-2017 | 10:55

@Duco Thnx Duco! Ben benieuwd. Altijd leuk om wat meer achtergrondinformatie terug te lezen!

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

19-12-2017 | 08:07

@ReindeR Rustema, Jan-Kees Verschuure & n-evo
Ik heb jullie vragen voorgelegd aan Paul Südkamp. Hij kan ze denk ik beter beantwoorden dan ik.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

15-12-2017 | 16:43

@Philip
Graag gedaan!

Foto van volger

Alain

15-12-2017 | 06:16

@Jan Flink
Is dat archief openbaar?

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

14-12-2017 | 22:36

@Jan Flink
Dat moet een hoop werk zijn geweest om het te digitaliseren. Zodra een eventuele Oost/Westlijn concreter wordt, dan zullen Paul Südkamp en zijn collega’s daar ongetwijfeld gebruik van maken.

Jammer dat de maquette van station Weesperplein verloren is gegaan.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

14-12-2017 | 22:28

@ED Veraart
Bedankt voor de aanvullende info. Er zit veelal ook een kier tussen de kolommen en de verstijvingswanden, dus dat vermoeden hadden we al. 🙂

Foto van volger

Jan Flink

14-12-2017 | 21:42

Bij de afd Metro verrijn stuartweg is het tekeningen archief .Daar heb ik als  applicatie beheerder vanaf 2000 tot 2006 16.000 qualques en papieren tekeningen als ook micro fiches uit het stadsarchief gedigitaliseerd en ingevooerd in een computer data archief.Deze kwamen uit allerlei hoeken en gaten vandaan in Amsterdam zelfs uit het archief van Diemen. Daardoor is elk station in detail te vinden . De tekeningen zijn div keren door mijn handen gegaan voor ze bewerkt werden.Door de logische opzet en zoektermen kon ik vaak binnen 15 minuten de gevraagde info en of tekening leveren.Een fotografisch geheugen is dan haast onmisbaar.Ook Weesperplein met onder station met wc, britsen en Daf motor met diesel tanks en water voorraad tanks. Is vaak bezocht .Ook heb ik er div rond geleid ivm tunnel renovatie.

Helaas is de maquette van het Weesperplein statation  verloren gegaan toen het Scheepvaart huis leeg moest worden opgeleverd .Niemand zag er de waarde van in. Toen is alles weggegooid ,ik heb nog 1 maquett kunnen redden die ik naar de metro heb gebracht. Heb ik op eigen initiatief meegenomen en in de hal  op 1e etag neer gezet.

Nog meer tekeningen ongv. 10.000 kwamen op mijn 1 na laatste werkdag te voorschijn.

Deze lagen toen in een ruimte onder in station Venserpolder die in directe verbindingstond met de buitenlucht voor tientallen jaren . Zo kan je zien welke affiniteit men heeft met kostbaar moeder materiaal.

Ook zijn er tekeningen in gevoerd hoe de NS lijnen in en om Amsterdam gaan lopen alles vanuit  jaren 60-70-80 gezien met GVB lijnen naar Geuzenveld enz.

Volgens heette rubriek door mij ingevoerd  in het archief  HEDEN EN VERLEDEN.

Ik kan nog wel doorgaan maar hoop dat het nu beter gaat  en men de vruchten plukt van mijn inzet en dat van mijn collega,s

Vr .gr. J. Flink

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

14-12-2017 | 21:38

@d’ouwe vos
Haha. Brutaal vosje. 😉

Achteraf gezien is dat inderdaad best bijzonder.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

14-12-2017 | 21:30

@Philip
Helemaal geen domme vraag. Bij boren moet je afstand houden tot de paalpunten van de funderingspalen. Het risico aan schade bij gebouwen en de tunnel zelf is anders erg groot. Je zal er dus flink onder moeten boren. Door er flink naast te boren, verklein je het risico op zakkingen veel sneller. Onder de straat zijn weinig funderingen aanwezig. Vooral bruggen en eventuele oude kademuren zijn nog wel een obstakel. In een enkel geval (de muntsluis in het geval van de Noord/Zuidlijn) hebben deze ook nog een nieuwe en veel diepere fundering gekregen. Niet voor niets zijn de diepste plekken (ruim 30 meter) van de Noord/Zuidlijn ook onder de huizen bij de Pijp en onder de Muntsluis.

Nu zijn we bij de Noord/Zuidlijn wel erg voorzichtig geweest, aangezien we niet alles wisten en het boren in Amsterdam zelfs beter is gegaan dan wij hadden gedacht. Ook onder huizen boren ging erg goed. Neemt niet weg dat je gemiddeld onder de straat minder diep hoeft te boren. Daarmee heeft dit nog steeds de voorkeur, omdat daarmee de stations ook minder diep hoeven te zijn. Dit scheelt weer een hoop tijd en geld.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

14-12-2017 | 21:00

@Antje
Het grootste deel van de metro van Parijs is onder de 19e eeuwse brede lanen van Haussmann met een open bouwputmethode gebouwd. Hierdoor hoefde er weinig gesloopt te worden. Caissons zijn zover ik weet alleen gebruikt in de Seine. Dit zijn op het droge gemaakt, uitgevaren, afgezonken in de Seine. Onderin zit een werkkamer die als duikersklok functioneert. De grond werd in de werkkamer uitgegraven en zodoende zakte de caisson langzamerhand onder de bodem. De tunnel zelf was tijdens de werkzaamheden gevuld met water. Pas nadat ze de juiste diepte hadden bereikt en caisson hadden gefixeerd met onder andere zand en stenen bovenop de tunnel, werd de tunnel zelf leeggepompt.

null

Foto van volger

Bassam

14-12-2017 | 17:17

Beste Jan-Kees, in de meest recente verkenning loopt de o/w-lijn via de Schellingwouderbrug naar het eindpunt op Zeeburg (Sluisbuurt).

Foto van volger

n-evo

14-12-2017 | 13:52

Volgens mij heeft het inderdaad te maken met verzakkingsrisico. En je moet de stations natuurlijk ergens kwijt. Dan is een straat of gracht volgen wel zo praktisch.

Foto van volger

Philip

14-12-2017 | 13:43

Even een domme vraag van mijn kant… waarom wordt er überhaupt voortdurend onder het straatpatroon doorgeboord? In mijn beperkte lekenkennis zit je onder de grond nou eenmaal onder de grond en maakt het dus geen zak uit of je nou onder een huis of onder een straat zit.

De enige twee dingen die ik kan bedenken zijn fundering en risico. Maar tegelijk kan ik me niet voorstellen dat de fundering van de huizen zo diep zit dat je niet onderdoor kunt. Daarnaast is het verzakkingsrisico er toch al, ook als je zoals bij de Vijzelgracht onder het stratenpatroon zit.

In mijn beleving is boren nou eenmaal boren. Waarom wordt daarbij aan het stratenpatroon vastgehouden?

Foto van volger

Jan-Kees Verschuure

14-12-2017 | 09:26

@bassam Op zich goed idee, maar OW-lijn kan beter verknoopt worden met Science Park en Diemen, ook omdat IJburg uiteindelijk aan een tram niet genoeg heeft en via die route het best kan worden ontsloten.

Foto van volger

ED Veraart

13-12-2017 | 19:16

Oud tekenaar van het Weesperpleinstation.

Destijds is er met de wapening in de kolommen en tussenschotten (verstijvingswanden) rekening gehouden dat de tussenschotten makkelijk kan verwijderen. M.a.w.  er is geen doorgaande wapening van de tussenschotten door de kolommen heen. Er is met stekwapening gewerkt. Veel succes ermee.

gr. van oud metro bouwer Ed Veraart

Foto van volger

bassam

13-12-2017 | 18:00

Geheimtip: als je station Muiderpoort 100 meter opschuift naar het Zeeburgerpad en daar met de metro laat kruisen heb je veel meer opties voor gebiedsontwikkeling (levert veel geld op!) en is de stad en de NS verlost van een inefficiënt en sociaal onveilig station.  Levert volgens mij ook een enorme besparing op in de aanlegkosten.

Foto van volger

johan siemons

13-12-2017 | 17:12

@ReindeR Rustema

bij twitter zijn de 140 tekens verdubbeld naar 280 stuks . is dat genoeg ???

Foto van volger

d'ouwe vos

13-12-2017 | 16:00

Ik kan me nog herinneren dat ik als jong studentje beneden in het Oost-West deel gelopen heb, vlak voordat het afgezonken werd.  Dat mocht wel niet maar ik heb wel vaker dingen gedaan die niet mochten.. het was lekker spannend en ik kan nu zeggen.. ik heb daar ooit gelopen !   🙂  

Foto van volger

Jan-Kees Verschuure

13-12-2017 | 15:37

Hoi Duco, in 1 van de recente metroverkenningen las ik dat er onder meer gestudeerd wordt op een lijn naar Geuzenveld. Is al duidelijk van welke (geplande) lijn die verbinding af zou takken?

Foto van volger

Philip

13-12-2017 | 15:24

Hartelijk dank voor de toelichting! Mooi verhaal 🙂

Foto van volger

ReindeR Rustema

13-12-2017 | 15:23

In een andere posting vroeg ik me af wat de meest voor de hand liggende/overwogen tunnelbouwtechnieken (en dus ook routes) zijn voor een Oost/Westlijn. Ik herhaal mijn vraag hier nog even:

Welke tunnelbouwtechnieken zouden er voor een Oost/Westlijn nodig zijn?

Van oost naar west gezien, dan begint de lijn in de meeste studies op
Station Muiderpoort. Het pleintje daar, het Oosterspoorplein zal dan
wel een grote bouwput worden en later het station. Verbazend dorps daar
trouwens, ga (in street view) de Ter Gouwstraat in en je waant je in
suburbia in de provincie. De eigenaar van dat kantoorgebouw Mirror
centre zal vast wel reageren op een metrostation en er zo hoog als
toegestaan willen bouwen.

Om vanaf Muiderpoort ondergronds aan te sluiten op metrostation
Weesperplein lijkt me boren het meest voor de hand liggen. Het
stratenpatroon volgend ga je onder de Wijttenbachstraat naar het
Oosterpark. Onder Hotel Arena door kom je dan onder de Sarphatistraat
uit. Dan hoop ik maar dat er geen nieuwe bouwput nodig is en de
boormachine  door het bestaande metrostation Weesperplein verder kan.
Vriezen bij het maken van de aansluiting.

Onder de Weteringeschans door naar metrostation Vijzelgracht. Daar
hetzelfde, ik hoop dat je geen bouwput nodig hebt. De omwonenden zien je
al aankomen als je voorstelt om van bijvoorbeeld Weteringplein een
bouwput te maken. Bomen kappen is ook altijd een dingetje in Amsterdam.

Dan verder onder de Weteringeschans door naar onvermijdelijk
ov-knooppunt Leidseplein. Maar waar komt dan de bouwput voor
metrostation Leidseplein? Het Leidsebosje en een stukje Singelgracht is
het aantrekkelijkst. Als je daarna onder de Overtoom verder gaat dan
lijkt me de westkant van de Leidsebrug het meest voor de hand liggend.
Maar de bocht afsnijden en het station aan de kop van het Vondelpark
bouwen is misschien goedkoper. Bouwput/station in de Singelgracht achter
Paradiso?

Of zou het een miljardje ofzo schelen door met caissons in de
Singelgracht te werken en alleen vanaf het Tropenmuseum tot aan
Muiderpoort te boren?

Dan vanaf Leidseplein tot Surinameplein onder Overtoom of Vondelpark.
Komt er ook nog een halte Vondelpark ergens? Maakt de metro wel erg
tram-achtig. Met een paar tramhaltes ben je al op Leidseplein of
Surinameplein immers.

Op het Surinameplein is een zee aan ruimte voor een bouwput en
metrostation. Het is ook al tijd om boven de grond te komen daar, beetje
zoals Station RAI. Want ga je onder de ring door of er overheen? Op
pootjes er overheen lijkt me het goedkoopst.

Maar hoe kruis je metro/treinstation Lelylaan? Er overheen wordt wel
erg hoog. Maar goed, je staat toch al op pootjes en een paar meter extra
betonnen paal is niet begrotelijk. Boren wel, want dan moet je vanaf
bouwput Surinameplein al doorboren terwijl er geen bovengrondse reden
voor is. Misschien kan je met wat gepuzzel op het maaiveld kruisen.
Voetgangers en fietsers moeten dan weer met tunnels onder de metro door.
Ook gedoe.

Langs de Cornelis Lelylaan is ook een zee van ruimte, je kan misschien zelfs wel op het maaiveld blijven.

Tot aan bouwput/station Meer en Vaart. Of ietsje noordelijker een
(ondiep) station Osdorpplein? Boren hoeft nog niet want je kan er de
grond opentrekken, wat wanden slaan en een deksel erop leggen. Via het
Hoekenispad ofzo? Osdorp is nog wel lastig. Want je kan redelijk
goedkoop er met de open bouwputmethode doorheen lijkt me. Alleen dan zit
je omwonenden en verkeer flink in de weg. Onder de parkeerplaats van
Tuincentrum Osdorp door, onder de Pieter Callandlaan, in Badhoevedorp
onder de Kamerlingh Onneslaan (een paar huizen staan in de weg) en dan
kruis je de Schipholweg en kan je bovengronds komen en verder over de
akkers, om de A9 bovenlangs te kruisen. Richting de A4. Om dan gebundeld
met de A4 onder de Buitenveldertbaan van Schiphol te gaan. Op pootjes
op het niveau van de vertrekhal een rondje en weer terug naar
Muiderpoort.

Resumerend: boren (of caissons?), beetje vriezen bij het aansluiten
op bestaande ondergrondse stations en de open bouwputmethode. Veel
minder ingewikkelde dan de Noord/Zuidlijn in elk geval.

Foto van volger

Aron

13-12-2017 | 14:53

@n-evo: Als de keuze is metrolijn of opnieuw opbouwen van de Hogesluis dan mag ik hopen dat de mensen aan de knoppen weten wat de beste optie is voor de stad. Die brug lijkt me een schijntje uit het gehele budget.

Foto van volger

Antje

13-12-2017 | 14:39

Vroeger werd er nog eens aangepakt met die caissons. Aardig dat men in Parijs ook bovengronds metrobuizen uit gietijzeren-delen bouwde en die op één of andere manier ook in de bodem wist te laten verdwijnen. Ik geloof niet dat ze daar ook zo’n blubberbodem hadden.

Het lijnenplan is wel aardig. Dromen deed men vroeger ook wat dapperder. De Amstelveenlijn ging zomaar door naar Schiphol-Oost. En wat toen al krotten waren werd gewoon gesloopt. Nu doet men al alsof vroeg 20-e eeuw iets van de Bataven of Egyptenaren is. Sloop die handel gewoon. Heet is een waanidee dat die moderne krotten te verkiezen zijn boven nette nieuwbouw.

Foto van volger

n-evo

13-12-2017 | 14:21

Klopt het dat de fundering van de gerenoveerde Hogesluis zo diep ligt dat het onmogelijk is geworden van deze ruwbouw gebruik te maken?

29
reacties van 15 volgers
Meest actief in deze discussie
n-evo 3
Antje 3
Jan-Kees Verschuure 2
Philip 2
Aron 1

Bijdragen Metro en Tram
Duco Vaillant, Metro en Tram 8

Gerelateerde artikelen

Nieuwe borden met reisinfo (vrijwel) overal geplaatst
13 oktober 2017 : Renske van Bers

Nieuwe borden met reisinfo (vrijwel) overal geplaatst

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 13 oktober 2017
Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?
9 oktober 2017 : Renske van Bers

Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 9 oktober 2017
Het laatste nieuws over station Sixhaven
30 augustus 2017 : Duco Vaillant

Het laatste nieuws over station Sixhaven

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 30 augustus 2017
Nieuwe plannen Amsterdamse metro in de maak
7 augustus 2017 : Renske van Bers

Nieuwe plannen Amsterdamse metro in de maak

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 7 augustus 2017