Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Hoe betonmonster Noord/Zuidlijn 300.000 olifanten verorberde
23
3 jaar geleden
Duco Vaillant, Metro en Tram :
@Rob Brandon Haha geweldig voorbeeld!

Hoe betonmonster Noord/Zuidlijn 300.000 olifanten verorberde

Duco Vaillant : Metro en Tram 1 juni 2015

Soms krijgen we een vraag die we niet 1-2-3 kunnen beantwoorden en laat het antwoord even op zich wachten. Het ging om de ogenschijnlijk simpele vraag: “Hoeveel beton is er voor de Noord/Zuidlijn gebruikt?”. Na veel gegevens bij elkaar te hebben verzameld, zijn wij gaan rekenen om deze vraag te beantwoorden.

Betonhoeveelheden Noord/Zuidlijn:

1 Station Noord 16.750 m3
2 Tracé Noord – Noorderpark 6.550 m3
3 Station Noorderpark 14.800 m3
4 Tunnel Noordpark – Sixhaven 37.500 m3
5 Sixhaven 30.000 m3
6 Zinktunnels IJ 14.100 m3
7 Zinktunnel CS 8.100 m3
8 Ruyterkade 17.515 m3
9 Tafelconstructie CS 27.407 m3
10 Kathedraal 38.878 m3
11 Caissons bij CS 18.000 m3
12 Boortunnels 66.784 m3
13 Station Rokin 95.341 m3
14 Station Vijzelgracht 80.000 m3
15 Station De Pijp 50.312 m3
16 Station Europaplein 35.000 m3
17 Tunnel Zuid 7.500 m3
18 Tracé Zuid 1.650 m3
19 Afbouw, met onder andere Paverotti 37.381 m3
Totaal 603.568 m3 beton

Enigszins afwijken

Hoewel dit lijstje met veel zorgvuldigheid samen is gesteld, kan het werkelijke gebruikte m3 beton enigszins afwijken. Er zijn verschillende berekeningen en schattingen toegepast. Daarnaast kan het zijn dat we iets over het hoofd hebben gezien en niet hebben meegerekend.

 

20140804 noordzuidlijn station Vijzelgracht vulbeton [Gé Dubbelman] (10)
Aan het werk met beton nabij station Vijzelgracht. Foto Gé Dubbelman Paverotti tussen Rokin en Centraal Station op 5 februari 2014. Foto: Gé Dubbelman
Paverotti tussen Rokin en Centraal Station op 5 februari 2014.

300.000 olifanten

Het lijstje is voor sommigen wellicht een beetje abstract. We gebruiken daarom graag het volgende voorbeeld: de Dam is ongeveer 200 meter bij 100 meter. Stel, we zouden de Dam volstorten met al ons gebruikte beton, dan zou hier een laag ontstaan van meer dan 30 meter dik. Bij elkaar weegt deze laag beton dan ruim 1,5 miljard kilo. Rekenen we het naar olifanten om, dan komen we op het gewicht van ruim 300.000 olifanten.

Van hier tot Parijs

Gaan we uit van een betonwagen die 12 m3 kan vervoeren van ongeveer 10 meter lang, dan hebben we bij elkaar ruim 50.000 betonwagens voor de Noord/Zuidlijn nodig gehad. Stel, je zet deze bumper aan bumper op de snelweg achter elkaar, dan ontstaat er een lint van 500km lang. Dit is de afstand tussen Amsterdam naar Parijs.

 

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

05-06-2015 | 21:27

@Rob Brandon
Haha geweldig voorbeeld!

Foto van volger

Erwin van Lun

02-06-2015 | 13:23

@Rob: hahahaha, wat een leuk voorbeeld!

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

02-06-2015 | 09:11

Wat zijn het toch mooie beelden om te zien de filmpjes dus
Zeer imponerend om te zien hoe de Roltrappen zijn geplaatst
En het nog eens zien hoe een Boormachine zich verplaatste, ik krijg weer heimwee naar die tijd van technische hoogstandjes we zijn toch maar bofkonten dat we dit alles hebben kunnen volgen!

Foto van volger

Rob Brandon

02-06-2015 | 08:00

Ook ik heb een leuk rekensommetje als vergelijking:
Laatst heb ik in mijn tuin betonnen sierranden op mijn plantenbakken gestort, lengte ca, 19 meter, daar heb ik zakken kant en klaar beton voor gehaald bij de bouwsupermarkt, 70 liter, ca 0,07 m3, heel dunne randjes dus. Voor de Noord Zuid lijn is 603.568 m3 beton gebruikt, wel even iets meer. Als ik alle beton van de Noord Zuidlijn voor mijn plantenbakken had gebruikt had ik 603.568/0,07 =8622400x19meter=163825600meter=163825,6km. ruim 4x de omtrek van de aarde aan plantenbak randen.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

01-06-2015 | 21:51

@René Valk
Wilt u tellen? 🙂

Mocht we het op een of andere manier makkelijk automatisch kunnen tellen, is het natuurlijk wel een grappig weetje.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

01-06-2015 | 21:48

@Jan Meeuwenberg
Graag gedaan. We doen in ieder geval ons best om alle vragen te beantwoorden.

Ik vond het vlinderen toch wel een bijzonder filmpje. Misschien was het onderstaande filmpje nog toepasselijker:
https://www.youtube.com/watch?v=VMPFEmj65_o

Foto van volger

trolly

01-06-2015 | 21:43

Véél olifanten.

300.000 — dat is zo ongeveer de helft van de wereldpopulatie Afrikaanse olifanten.

Foto van volger

René Valk

01-06-2015 | 18:12

Benieuwd hoeveel woorden er straks zijn gebruikt op deze site als de gehele Noord-Zuidlijn klaar / af is ! inclusief alle commentaren en vragen van lezers 🙂 ! (ook de bescheiden bijdrage van mij !)

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

01-06-2015 | 13:53

Zo zie je maar weer dat onze vragen altijd beantwoord worden
Het is al weer lang geleden dat ik ook de vraag gesteld heb hoeveel beton er totaal gebruikt is, het zijn gigantische getallen.
Ook weer leuk om het filmpje van de swingende beton gladstrijk machines te zien, ook weer een tijdje geleden.
Ik wil jullie bedanken voor al de moeite die gedaan word om onze vragen te beantwoorden.

Foto van volger

Erwin van Lun

01-06-2015 | 12:27

zo leuk die vergelijkingen, en het enthousiasme van de posting. Maakt me iedere keer weer blij 🙂

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

01-06-2015 | 10:27

@Peetz0r
Haha. We hebben het over het gewicht van olifanten van vlees en bloed. Ik heb begrepen dat de olifanten bij Almere elk zo’n 40.000 kilo wegen. Dit zou neer komen op ‘maar’ 37.723 betonnen olifanten.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

01-06-2015 | 10:18

@Antje
Omdat de hoeveelheid zo groot is voegt 1,5 miljoen ton voegt in mijn ogen niet zoveel toe ten opzichte van 1,5 miljard kilo. Een ton is overigens geen basiseenheid. m3 = kubieke meter, maar ik heb het bewust m3 gelaten, omdat dit in het overzicht duidelijker is. In de tekst heb ik m3 gekozen om het in het artikel niet te verwarrend te maken door afwisselend m3 en kubieke meters te zeggen.

Foto van volger

Antje

01-06-2015 | 09:46

peetzor, De Almeerse olifanten zijn van piepschuim met een opgespoten cementlaag. De fundering had anders heel wat steviger gemoeten.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

01-06-2015 | 09:45

@reza
Verzakken zal het niet snel en als het zo is, dan is het erg beperkt. Dit omdat veel van de tunnels diep in de grond zijn gebouwd. Het beton wordt gebouwd met een levensduur van 100 jaar. Het betonmengsel wat we gebruiken is van hoge kwaliteit. Het gaat hierbij om hogesterktebeton.

Foto van volger

Antje

01-06-2015 | 09:44

Vreemde trend (ook elders) om grote hoeveelheden in basiseenheden als 1,5 miljard kilogram of liter uit te drukken terwijl het veel overzichtelijker is om tonnen en kubieke meters te gebruiken. Eerdaags worden afstanden ook in meters aangeduid? 500.000 meter naar Parijs?

Foto van volger

Peetz0r

01-06-2015 | 09:41
Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

01-06-2015 | 09:35

@Eric
Dat zou een flinke toren worden. We hebben ongeveer evenveel beton gebruikt als 2 Burj Khalifa’s. De Burj Khalifa in Dubai is met 828 meter op dit moment de hoogte toren ter wereld. 😉

Foto van volger

reza

01-06-2015 | 09:28

Een gewicht van 300.000 volwassen olifanten en dat onder de stad. Lan dat niet verzakken? Hoe lang gaat dit mee, 100 jaar of langer? Kan zo een tunnel niet scheuren?

Foto van volger

d'ouwe vos

01-06-2015 | 09:23

kijk.. zo wordt het visueel te overzien..
en dat allemaal op de slappe bodem van Mokum..
en Noord… allemachtig

Foto van volger

eric

01-06-2015 | 09:17

Leuke toren ook op de zuidas!

Foto van volger

Harm E

01-06-2015 | 09:12

Het zijn bij elkaar meer dan 241 zwembaden (met olympische afmetingen 50x25x2m) vol!

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

01-06-2015 | 09:10

@Joost
Het vermelde volume beton is zowel het ter plekke gestorte beton als de prefabelementen. 🙂

Foto van volger

Joost

01-06-2015 | 09:03

Is het vermelde volume alleen dat van het ter plekke gestorte beton of ook dat van de prefabdelen zoals de tunnelelementen?

23