Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Het premetrogevoel van Antwerpen
45
3 jaar geleden
Duco Vaillant, Metro en Tram :
@Rob en Peter Er is inderdaad bij ons een vakantieperiode waardoor de redactie ...

Het premetrogevoel van Antwerpen

Duco Vaillant : Metro en Tram 9 juli 2015 Metro's over de wereld

Dat de interesse van veel volgers zich niet alleen beperkt tot de Nederlandse metro, blijkt uit het aantal reacties op onze buitenlandse uitstapjes. Daarom besteden we in de rubriek ‘Het metrogevoel van’ aandacht aan de metro in buitenlandse metropolen. Deze keer staat de premetro van Antwerpen centraal.

Station Opera is groot uitgevoerd en bestaat uit meerdere lagen. Er bevinden zich op het diepste niveau twee 90 meter lange perrons. Foto: GVA
Tunnelwandeling net voor de opening van de Reuzenpijp. Foto: Jochem Herremans
Tunnelwandeling net voor de opening van de Reuzenpijp. Foto: Jochem Herremans Station Opera is groot uitgevoerd en bestaat uit meerdere lagen. Er bevinden zich op het diepste niveau twee 90 meter lange perrons. Foto: GVA

In de jaren 60 nam de verkeersdrukte in de Antwerpse binnenstad sterk toe. Trams en auto’s reden op dezelfde rijbaan en het verkeer werd steeds chaotischer. Na jaren voorbereiding ging in januari 1970 de eerste spade in de grond voor de bouw van een premetro, een ondergrondse tram die later kon worden omgebouwd tot metro. De eerste stations zijn om die reden met 90 meter ook erg lang.

Veel tunnels

In 1974, kort voor opening, werd besloten om een nooit een echte metro te bouwen, maar alleen een ondergrondse tram. In 1975 ging het eerste deel open. In de jaren daarna werd volop doorgebouwd aan de premetro van Antwerpen, maar met kortere stations van 60 meter. Veel tunnels werden gebouwd tot in 1988 de geldstroom stokte.

Maar deel in gebruik

Gelukkig kon de verbinding met de Linkeroever – het Amsterdam Noord van Antwerpen – in 1990 worden afgebouwd. In totaal was toen 4 kilometer van het 13,5 kilometer tellende gangenstelsel van Antwerpen in gebruik. Daarnaast werd er geld opzij gezet om in 1996 een deel te openen tussen Antwerpen Centraal en het Sportpaleis waarmee Antwerpen 19 metrohaltes had.

bouw
Vroeg plaatje van de bouw van de metro van Antwerpen. Foto: GVA Foto van vaste volger Martijn. In april konden mensen net voor opening tegen betaling en onder streng toezicht een kijkje nemen in de reuzenpijp. Foto: Martijn Roos
Foto van vaste volger Martijn. In april konden mensen net voor opening tegen betaling en onder streng toezicht een kijkje nemen in de reuzenpijp. Foto: Martijn Roos

Spookstations

Daarna stopte de ontwikkeling van de premetro van Antwerpen. Dit terwijl er van de 13,5 km lange metrolijn, slechts 8,1 km in gebruik was. Daarnaast kende Antwerpen destijds maar liefst  8 spookstations. In de jaren daarna werden de ongebruikte, maar goed onderhouden lege tunnels het domein van urban explorers.

Reuzenpijp in gebruik

In april ging de in de jaren ’80 gebouwde reuzenpijp – ongeveer even lang als de Noord/Zuidlijntunnels – open. Een feestelijke aangelegenheid waarmee de 30 jarige tunnel eindelijk in gebruik werd genomen. In de tunnels worden nog wel een aantal stations overgeslagen die in 2020 alsnog moeten open gaan. Met deze laatste ontwikkeling is nog maar 2,3 km van de tunnels ongebruikt. Voor de lokale politici smaakt dit succes naar meer.

Boekje ontvangen?

Met dank aan De Lijn – de vervoersmaatschappij van Vlaanderen – kunnen wij vijf boekjes weggeven over de geschiedenis van de premetro van Antwerpen. Wilt u een boekje ontvangen? Laat het ons uiterlijk 16 juli weten in de reacties. Op vrijdag 17 juli verloten wij de boekjes onder de mensen die dan gereageerd hebben.

Deze webpagina is gearchiveerd. Je kan helaas geen nieuwe reactie meer plaatsen.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

29-07-2015 | 09:29

@Rob en Peter
Er is inderdaad bij ons een vakantieperiode waardoor de redactie flink is uitgedund. Ook gebeurd er relatief minder op de bouwplaatsen. Grote uitzondering is rondom Amsterdam Zuid waar extra hard wordt gewerkt.

Foto van volger

Peter

29-07-2015 | 09:11

Wellicht omdat het ook bij Dienst Metro momenteel vakantietijd is?

Foto van volger

Rob Brandon

29-07-2015 | 06:34

Over die premetro in Antwerpen is natuurlijk heel interessant, maar er komt kennelijk (voorlopig) geen nieuw onderwerp meer. In de vorige website ” Hier zijn wij nu” die ik veel beter vond en inmiddels heb omgedoopt in “Daar waren wij toen” was er iedere dag een ander onderwerp.

Foto van volger

lucas versteegh

17-07-2015 | 19:05

@trolly

bedankt dat je het bij mij een mooie bestemming vind 😉

Foto van volger

lucas versteegh

17-07-2015 | 19:03

Heel erg bedankt, ik kan niet wachten tot het te lezen 🙂

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

17-07-2015 | 11:40

De gelukkige winnaars van het boekje “Fotoreis door 40 jaar Premetro” zijn:
-Lucas
-Cor Sibbel
-Stefan
-JoostB
-Pietje
Zij hebben allen een e-mail gekregen.

Foto van volger

Pietje

17-07-2015 | 11:39

Duco bedankt om mij uit te kiezen.

Ik heb me opgegeven voor mijn opa, die is dolblij

Foto van volger

Siewert Bultje

16-07-2015 | 11:30

Ik zou ook wel zo’n boekje willen ontvangen.

Foto van volger

trolly

13-07-2015 | 20:07

@Duco Vaillant, Metro en Tram: Doe Lucas Versteegh maar zo’n boekje. Volgens mij is dat een mooie bestemming.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

13-07-2015 | 13:19

@d’ouwe vos
Leuk dat u foto’s en een filmpje heeft gemaakt! Wie weet zit er iets leuks tussen. U kunt ze opsturen naar d.vaillant@amsterdam.nl.

Foto van volger

d'ouwe vos

13-07-2015 | 12:31

De vos is terug van zijn wandelingetje rond de autotunnel.. een heerlijke rust aan de IJzijde nu – al moet nog wel veel oude rommel aan hekken, stenen blokken etc weg gehaald worden.
Ik heb lekker kunnen fietsen op een plek waar tot voor kort de auto’s je om de oren raasden..

Dat was best wel kikken na al die jaren en als je zo over de leuning naar beneden kijkt de tunnel in, ontkom je niet aan de gedachte waarom de nieuwe taxistandplaats en doorgang naar fietstunnel al niet jaren geleden afgemaakt zijn.

De vos kreeg bezoek van een lotgenoot die ook over de leuning ging hangen.. We raakten aan de praat en het was lekker om een gevoelsgenoot te spreken, die zich over dezelfde dingen verwonderd.. zoals de dingen kunnen gaan in mijn geliefde stad..
Zou het ook een vos geweest zijn ?

Ik heb foto’s en een filmpje gemaakt van onderaf en vanaf het busstation. Dus jongens van de site.. als je ze wilt hebben, laat maar weten.

Foto van volger

lucas versteegh

13-07-2015 | 12:19

Hoi Duco,

ik ben laatst ook in Antwerpen geweest helaas niet de premetro in daar hadden mijn ouders geen zin in haha

Ik geef me graag op om zo’n boekje te ontvangen 🙂

groetjes Lucas

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

13-07-2015 | 11:49

@Antje
Vanuit de Nederlandse kant P+R Keizershoek​ en dan tram 2 of P+R Metropolis en dan tram 6. Zie Antwerpen.be. Beide trams rijden in de binnenstad door de premetrotunnels.

Foto van volger

Antje

13-07-2015 | 07:48

Een bizar gebruik van publieke middelen. Had men helemaal geen geld meer om de boel in gebruik te nemen of was het politieke onwil. Vanwege de verkeersdruk op het centrum was het toch hartstikke nodig?
Is er een metrostation wat meer buitenaf aan de Nederlandse kant ligt en waar je kan parkeren?
Ik ben een keer vanaf de Linker Oever met de tram naar het centrum gegaan en vond het kopen van een kaartje een crime. Of doet niemand dat nog?

Foto van volger

Rob Brandon

13-07-2015 | 06:53

Ook mij lijkt dat boekje me wel wat. Leuk om over metro aanleg in andere steden te lezen. Op Malta, waar mijn dochter met haar man en kinderen woont hebben ze geen enkele metro en ook geen plannen er een aan te liggen. Lijkt me wel wat: Een metroverbinding van de hoofdstad Valletta, via Floriana, Hamrun, st’ Venera, Birkirkara, Attard, M’dina naar Mgarr. Precies het tracé van de voormalige Malta Railway die al 80 jaar geleden is opgeheven.

Foto van volger

Stefan

11-07-2015 | 11:58

Ook ik houd me aanbevolen voor het boekje. Blijft interessant hou ze het daar in België aangepakt hebben met eerst een tram, later misschien toch een metro, en uiteindelijk toch het behouden van de tram.

Foto van volger

Jelle

11-07-2015 | 09:41

Een intressant stukje geschiedenis! Leuk dat jullie dit ook na de website vernieuwing blijven doen.
Graag zou ik ook meedoen met de verloting van het boekje.

Foto van volger

Koen

10-07-2015 | 16:56

Ik ben er vorig jaar geweest en heb met plezier gebruik gemaakt van de premetro. Ik zou graag zo’n boekje ontvangen.

Foto van volger

Bert van Elswijk

10-07-2015 | 07:59

Hou me beleefd aanbevolen, ben benieuwd wat onze zuiderburen er van gemaakt hebben.

Foto van volger

Robert R

10-07-2015 | 06:34

Ik heb in de jaren 70 een excursie gehad naar de in aanbouw zijnde premetro.
Ik zou graag het boekje willen ontvangen

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

09-07-2015 | 22:02

@d’ouwe vos
Antwerpen Centraal is inderdaad erg mooi geworden. Leuk om ook van u te horen dat het steeds beter gaat met de (pre)metro in Antwerpen. Ik geef het door aan De Lijn. 🙂

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

09-07-2015 | 21:55

@Jeffrey en PatrickCAL
Voor het eind van het jaar worden de bevindingen uit de metrostudies aan de raad gepresenteerd. Uiteraard kunnen wij daar dan aandacht aan besteden.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

09-07-2015 | 21:50

@Pietje
Dat de premetro bovengronds op straatniveau als tram met ander verkeer rijdt. Redelijk vergelijkbaar met de trams die door de tramtunnel in Den Haag rijden. Andere kenmerken zijn de lage instap van de tram ten opzichte van de hoge instap van de metro (maar dat hoeft niet), de korte bochten die een tram kan maken en vaak geen of een minder geavanceerd treinbeveiligingssysteem. Maar goed vaak liggen diverse systemen dichtbij elkaar en kan je afvragen of er echt een (groot) verschil zit. Daarnaast worden veel tramsystemen ook steeds hoogwaardiger. Meestal krijgt een systeem een bepaalde naam in een stad.

Foto van volger

PatrickCAL

09-07-2015 | 21:45

@Jeffrey: ben het met je eens, waar blijven de bevindingen rond alle opties voor mogelijke uitbreiding van het Amsterdamse metronet. Ringlijn door naar Noorderpark, Noord/Zuidlijn incl. station Sixhaven door naar Zaandam, nieuwe Oost/Westlijn tussen Schiphol en IJburg (via Piet Heintunnel of via Science Park/Diemen). Hopelijk wordt bij eventuele uitvoering van de O/W-lijn niet de fout gemaakt deze eerst uit te willen voeren als premetro/tramtunnel zoals in Antwerpen, maar gefaseerd direct als volledige metro (fase 1 Schiphol – Vijzelgracht via Osdorp/Overtoom/Leidsebosje).

Foto van volger

PatrickCAL

09-07-2015 | 21:19

Ik loot ook graag mee!

Foto van volger

Pietje

09-07-2015 | 21:11

De theorie ken ik, ik heb jarenlang in halle gewoond.

Ik was meer benieuwd naar het praktische verschil, met uitzondering van het materiaal is die er niet zoveel..

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

09-07-2015 | 21:08

@Pietje
Een premetro is een van oorsprong Belgische benaming van een systeem waarbij trams geheel of gedeeltelijk ondergronds of bovengronds rijden met het idee om te worden uitgebouwd tot een volwaardige metro. Eigenlijk een soort van tussenvorm van een metro en een tram. In Antwerpen, Brussel en Charleroi zijn in het verleden tunnels of viaducten gebouwd waar een tram rijdt of heeft gereden. Alleen in Brussel zijn veel tunnels later omgebouwd tot volwaardige metro.

Foto van volger

Mr.K

09-07-2015 | 20:23

Ik zou ook graag willen meedoen!

Foto van volger

Jan Meeuwenberg

09-07-2015 | 20:10

Ook ik als grote voorstander van Metrobouw zou erg blij zijn met het boekje.

Foto van volger

Huey-dean van Eerde

09-07-2015 | 19:37

Ik loot graag mee

Foto van volger

JoostB

09-07-2015 | 18:23

Loot graag mee voor een boekje

Foto van volger

Pietje

09-07-2015 | 16:19

Wat is eigenlijk het precieze verschil tussen ern metro en de premetro?

Foto van volger

d'ouwe vos

09-07-2015 | 14:40

De vos is vaak met zijn goede Vlaamse vriend met de premetro gegaan, de eerste jaren meestal een kort stukje vanaf Centraal Station tot de Meir of zo. En meestal met wat gemengde gevoelens – maar dat kwam door mijn Antwerpse vriend die de pre-metro nooit als een echte metro beschouwde; het voorvoegsel “pre-” hielp ook niet echt om er trots op te zijn, alsof het een metro was die nooit afgebouwd was…( hij kon het ook zo lekker vies uitspreken op z’n plat Antwerps ).
Ik was het zeker in de jaren ’90 vaak met hem eens, toen het er nogal vuil, verwaarloosd en op sommige stations spookachtig uitzag.

Maar de laatste jaren voelt dat steeds beter. De kathedraal van het prachtige vernieuwde Centraal Station helpt daar natuurlijk ook bij. De aankomst met de internationale trein is nu van grote allure. Wat een enorme hoge ruimte.
En de premetro zelf is ook aardig ‘ opgekuisd’ . Van mij moge ze het gewoon een metro noemen.
O ja.. dat boekje had ik al, Duco.

Foto van volger

Jeffrey

09-07-2015 | 14:32

Nu we het toch hebben over metro tunnels. Is er al wat bekend over mogelijke uitbreiding van het Metro netwerk in Amsterdam?

Ik dacht dat de gemeente een onderzoek is gestart en dat de bevindingen voor de zomer zal worden bekend gemaakt?! Maar nu is het al Juli nog steeds niks gehoord.

Zal wel leuk zijn als iemand van de Noord/zuidlijn. Even zal vragen naar de stand van zaken 🙂

Foto van volger

Joost

09-07-2015 | 14:26

Interessant artikel weer, ik hou mij uiteraard ook aanbevolen voor het boekje 🙂

Foto van volger

Egbert Six

09-07-2015 | 14:24

Ook ik ben geīnteresseerd in het boekje. Jaren geleden op excursie geweest toen de tunnel onder de Schelde in aanleg was. Minstens zo moeilijk als Amsterdam

Foto van volger

Pietje

09-07-2015 | 14:13

Graag zo boekje

Foto van volger

Leon Ham

09-07-2015 | 14:10

Ik heb jaren in Antwerpen gewoond, ik ben erg geïnteresseerd!

Foto van volger

Cor Sibbel

09-07-2015 | 14:09

Het boekje zal ik met interesse lezen mocht ik ingeloot worden.
Alvast bedankt, Cor.

Foto van volger

Hugo Spreeuw

09-07-2015 | 14:00

Ik wil graag zo’n boekje…

Foto van volger

Martijn Roos

09-07-2015 | 13:32

Leuk, Duco. Ik ga het lezen, en opslaan. Het boekje heb ik al, maak de andere er maar blij mee.

Groet,
Martijn

Foto van volger

Alain

09-07-2015 | 13:08

16 juli – hee, da’s mijn verjaardag 🙂 Een cadeautje de dag erop vind ik ook nog goed, hoor 😉

Foto van volger

Han

09-07-2015 | 13:07

Ik wil graag zo’n boekje hebben. Antwerpen is een leuke tramstad.

Foto van volger

martijn slotboom

09-07-2015 | 12:57

Wil ook wel graag zo’n boekje

Foto van volger

Rob Snelders

09-07-2015 | 12:17

Ik zou graag zo’n boekje ontvangen.

45