Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Het laatste nieuws over station Sixhaven
31
5 maanden geleden
Antje :
NB Grappig dat men zich nu druk maakt om eventueel niet rijden van een lijn die ...

Het laatste nieuws over station Sixhaven

Duco Vaillant : Metro en Tram 30 augustus 2017 Netwerk

Amsterdam Noord is volop in ontwikkeling en het ene na het andere project gaat van start. Wordt het dan toch niet tijd voor een station in de Sixhaven? Omdat het alweer een half jaar geleden is dat we hierover hebben bericht, vertelt Tim van de Laar, projectleider van Station Sixhaven, over de laatste stand van zaken.

Op 20 juli heeft de gemeenteraad ingestemd met het programma ‘Sprong over het IJ’. Wat betekent dat voor station Sixhaven?

“De gemeenteraad heeft akkoord gegeven op het verder voorbereiden van de bouw van het metrostation. We bereiden het complete contract van een station alvast voor, zodat in 2020 de aanbesteding meteen kan starten na groen licht van de gemeenteraad. Ook zullen we de komende jaren diverse onderzoeken uitvoeren en de kaders voor het ontwerp verder uitwerken. De plekken van het perron, de indeling en de in- en uitgangen liggen op hoofdlijnen al vast, maar we moeten bijvoorbeeld nog wel bedenken wat voor uitstraling de station-entrees gaan krijgen.“

Projectleider Sixhaven Tim van de Laar op de pont.
Projectleider Sixhaven Tim van de Laar op de pont. Foto: Gé Dubbelman

Waar kan de aannemer zich in onderscheiden?

“De belangrijkste uitdaging wordt om het station met zo min mogelijk hinder voor de reiziger te bouwen. We voorzien op dit moment dat de Noord/Zuidlijn tijdens de bouw van station Sixhaven het hele jaar gewoon kan blijven rijden, met uitzondering van de zomervakanties. Tijdens deze zomerperiodes is het idee om de Noord/Zuidlijn op 1 spoor te laten pendelen tussen Noord en Centraal. We voorzien nu dat er 4 van deze zomers nodig zijn voor de bouw van station Sixhaven. Maar wellicht dat een aannemer iets slims kan bedenken, waardoor het korter kan.“

Waarom wordt er gewacht met de besluitvorming tot 2020, de voorbereiding van de bouw van het station kan toch nu al starten?

“Het gebied rond Sixhaven is volop in ontwikkeling en we willen graag monitoren wat het effect is van al die nieuwe woningen en attracties op het openbaar vervoer. Ook komt het bouwterrein van de Noord/Zuidlijn bij Sixhaven vrij. De gemeente denkt nu na over de invulling van dit gebied. De wijze waarop dit gebied ontwikkeld gaat wordt, heeft grote invloed op het aantal gebruikers van het metrostation. Tenslotte willen we graag weten hoeveel reizigers van de Noord/Zuidlijn gebruik gaan maken: 2019 is het eerste volledige jaar waarin we dat kunnen gaan meten.”

Twee studenten doen een week lang onderzoek naar de hoogte van de schepen in het kanaal. Hiermee kan een inschatting worden gemaakt hoe hoog de brug moet worden en hoe vaak deze open zal moeten. Een vaste brug zou met 7 meter te hoog zijn. Jaarlijks varen zo’n 9.000 pleziervaartuigen en 1.000 beroepsvaarders over het kanaal.
Twee studenten doen een week lang onderzoek naar de hoogte van de schepen in het kanaal. Hiermee kan een inschatting worden gemaakt hoe hoog de brug moet worden en hoe vaak deze open zal moeten. Een vaste brug zou met 7 meter te hoog zijn. Jaarlijks varen zo’n 9.000 pleziervaartuigen en 1.000 beroepsvaarders over het kanaal. Foto: Gé Dubbelman

Waarom is dit belangrijk?

“Uit de maatschappelijke kosten-batenanalyse van Sprong over het IJ is gebleken dat de investering in station Sixhaven positief uitpakt. Een extra station levert met name  reistijdwinst voor reizigers die vanuit het centrum naar Sixhaven reizen, bijvoorbeeld om EYE te bezoeken. Daarentegen wordt de reis voor mensen die van Noord naar bijvoorbeeld het Rokin willen afreizen ietsjes langer. Na opening van de Noord/Zuidlijn willen we monitoren wat het effect is van de Noord/Zuidlijn op het gebruik van het openbaar vervoer in Noord en of onze aannames in de maatschappelijke kosten/batenanalyse inderdaad kloppen.”

Voor de ontsluiting van het station moet ook een brug komen over het Noordhollandsch Kanaal. Hoe zit het daarmee?

“Deze fiets- en voetgangersbrug is ook onderdeel van Sprong over het IJ. In 2020 moet de bouw van de brug starten en in 2021 gaat deze open. De huidige verbinding over de sluis voldoet niet, met name voor fietsers is deze te krap. Een nieuwe brug zorgt voor een goede ontsluiting van het metrostation. Ook kunnen fietsers sneller bij het IJpleinveer komen. Doordat het IJpleinveer in de toekomst recht naar de overkant gaat varen, ontstaat voor fietsers een snelle route vanaf de Odebrug (ten oosten van CS) via het IJpleinveer en de nieuwe brug naar de Buiksloterweg. Zo hopen we dat de drukte beter over de twee ponten gespreid gaat worden.”

Deze webpagina is gearchiveerd. Je kan helaas geen nieuwe reactie meer plaatsen.

Foto van volger

Antje

09-05-2018 | 07:51

NB Grappig dat men zich nu druk maakt om eventueel niet rijden van een lijn die nog moet beginnen te rijden en waarvan velen dachten dat hij nergens voor nodig was. En waar sommige dachten de tunnel maar te gebruiken als parkeergarage. Wordt het nog wat met het speciale startritje voor de tegenstanders zoals de paroolredactie.

Foto van volger

Antje

09-05-2018 | 07:44

Vier jaar voor de bouw van een stationnetje wat in ruwbouw al in zit? Hoe lang deden ze in Rotterdam over de bouw van het volledige nieuwe station Wilhelminaplein?

Foto van volger

Sylvester

26-02-2018 | 15:15

Je weet heel goed wat ik bedoel. 

Foto van volger

Alain

26-02-2018 | 12:27

@Sylvester
Ik heb huilend urineren eerlijk gezegd nog nooit gedaan, ook al was de reuk soms potent, toegegeven.

Foto van volger

Sylvester

26-02-2018 | 12:19

Alain, je moet niet zo zeiken, jankend! 

Foto van volger

Margreet Bosma, Metro enTram

25-02-2018 | 11:02

@Sylvester @trolly. Klopt, trolly. Ook tijdens de eventuele aanleg van station Sixhaven (er ligt nog geendefinitief go-besluit!) zal de Noord/Zuidlijn, volgens de huidige plannen, alle stations langs het tracé aandoen. Met groet, Margreet.

Foto van volger

Alain

25-02-2018 | 09:35

@Sylvester
Ik heb het tegendeel ook niet beweerd. Maar je bent wel het type van eerst schelden en dan pas vragen stellen. En daar heb ik dan weer het volste recht op een mening op.

Foto van volger

Sylvester

25-02-2018 | 09:19

Als het wat duidelijker geformuleerd had gestaan hierboven had ik helemaal niet hoeven te reageren. Trouwens ik heb het volste recht om mijn mening te uiten, Alain! 

Foto van volger

Alain

25-02-2018 | 06:48

@trolly
En dan te bedenken dat de Noord/Zuidlijn nog niet eens rijdt. Maar daar hoor je Sylvester dan niet over!

Foto van volger

trolly

25-02-2018 | 06:43

@Sylvester: Fijn zo’n plek waar je gewoon kan zeggen wat je vindt, zonder dat je na hoeft te denken wat er eigenlijk bedoeld wordt.

Dat is namelijk dat er een normale dienstregeling tussen Zuid en Centraal wordt gereden, en een pendeldienst over één spoor tussen Centraal en Noord. Maar inderdaad, dat staat niet letterlijk zo in de tekst van het artikel.

Foto van volger

Sylvester

25-02-2018 | 02:23

Het lijkt me erg onhandig mits de ingebruikname van metrohalte “sixhaven” doorgaat in de zomers de noord-Zuidlijn te laten pendelen tussen ‘station Noord’ en ‘Amsterdam Centraal’. Er zijn immers genoeg reizigers die ook in de zomer op tijd naar hun werk moeten, dus als de hele zomer op de haltes rokin,  Vijzelgracht, de pijp en europlein niet wordt gereden levert dit gigantische vertragingen op. Wat een bezopen, halfgare oplossing, zeg! Laat dat miezerige kutstukje tussen CS en station Noord dan ook maar zitten!

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

05-09-2017 | 16:23

@Wim
Voor Amsterdamse begrippen wordt het perron van station Sixhaven smal, maar nog steeds breed genoeg. Zodoende past het in de bestaande tunnel, waarmee het station aanzienlijk goedkoper is.

Foto van volger

wim

05-09-2017 | 15:52

mij valt op dat metrostations in Amsterdam zo ruim opgezet zijn.

Ik was onlangs in Tokio en daar moet je veelal je gewoon met de trap van straatniveau naar niveau -1 (bij afwezigheid van roltrap), verder zijn de perrons tamelijk smal. Mischien kan Sixhaven ook wat soberder worden, scheelt in de kosten.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

05-09-2017 | 12:51

@Martin
We hebben hierover afspraken over gemaakt met de provincie. De brug en de sluis zullen inderdaad centraal worden bediend vanuit Heerhugowaard.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

04-09-2017 | 08:54

@Egbert Six
Het gaat inderdaad om de variant waarbij het station geheel binnen de tunnel past.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

04-09-2017 | 08:53

@Egbert Six
Puur technisch gezien was station Wilhelminahaven een stuk ingewikkeler dan station Sixhaven zal zijn. Zo’n grote lekkage zoals bij station Wilhelminaplein hebben wij ook niet gehad bij de Noord/Zuidlijn.

Qua logistiek en praktisch gezien is het niet met elkaar vergelijkbaar en is de Sixhaven ingewikkelder. Bij station Wilhelminahaven hebben ze aan de buitenkant van de tunnel het station gebouwd, om daarna dit te verbinden met de tunnel. Zodoende kon tijdens de bouw de metro ongestoord blijven rijden zonder dat erin de tunnel lange tijd maar iets veranderde qua omstandigheden. Bij station Sixhaven is het plan om in de bestaande tunnel het station te bouwen, waarbij we de metro zoveel mogelijk willen laten rijden. De hoeveelheid werk dat moet worden verzet in de bestaande tunnel is veel groter dan bij de Wilhelminahaven.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

04-09-2017 | 08:01

@n-evo
Station Sixhaven is vooral interessant als je niet vanaf CS komt, maar vanaf/via de andere stations van het Amsterdamse metro. Daarnaast is het niet of het ene of het andere, maar allebei. De capaciteit van de pontjes wordt vooral gebruikt door fietsers. Bij de metro is dit maar sporadisch het geval.

Foto van volger

M. vd Kolk

02-09-2017 | 20:11

Waarom wordt er bij de wijziging van de aanlegplaats IJPLEINVEER geen rekening gehouden met de vele voetgangers die allemaal in het CS verdwijnen om daar hun reis voort te zetten per trein/bus/metro/tram? Paar 100 meter langs het IJ in de herfst/winter is bepaald geen pretje. Om het over mensen met een fysieke beperking nog maar niet te hebben. Onbegrijpelijk hoe eenzijdig (alleen fietsverkeer richting oost) hiernaar gekeken wordt! Bijzonder kwalijk.

Foto van volger

Barry Ton

02-09-2017 | 20:07

De odebrug is extreem druk, de kronkel die fietsers moeten maken is daarbij het grootste probleem. Is er toevallig ook een plan om de situatie daar te verlichten? 

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

31-08-2017 | 23:50

@Daan
Tim: “Leuk voor het meedenken. Dit is een interessante oplossing waarvan we de technische haalbaarheid aan het onderzoeken zijn, maar mogelijk alleen als tijdelijke oplossing. Aandachtspunt hierbij is de monumentale waarde van de sluis uit 1824. Het grootste nadeel van deze route is dat deze niet goed aansluit op de uitgangen van het toekomstige metrostation. Je bent richting Eye al snel 2 minuten aan het omlopen.”

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

31-08-2017 | 23:47

@Hans Kramers
Leuk dat jullie meedenken! Tim: “Zo’n tunnel zou heel diep komen te liggen, omdat je vanaf het (midden)perron van Sixhaven eerst onder het spoor door moet, dan verder onder het kanaal door en aan de andere kant weer omhoog. Daardoor is de tunnel niet bruikbaar voor fietsers. Ook moet je voor de aansluiting van zo’n tunnel onder de waterspiegel een gat maken in de bestaande Noord/Zuidlijn-tunnel, wat een complexe en dure ingreep is. Een verbinding via een brug is daardoor sneller en goedkoper.”

Foto van volger

Mr w

31-08-2017 | 15:09

@Hans Kramer: ja, geweldig idee eigenlijk. Sixhaven is 10 meter diep en het NH-kanaal 6 meter, dus het zou toch moeten passen lijkt me. 

@n-evo: Een directe ingang naar een congrescentrum is vast haalbaar, maar ik denk dat de voornaamste vraag de eindbestemming is: voor CS is de pont een goede concurrent, maar voor mensen die verder de stad in moeten niet. Schiphol zal ook veel  zijn met NZ-lijn naar zuid en 6 minuten trein ipv pontje plus 15+ minuten trein. 

Foto van volger

Egbert Six

30-08-2017 | 20:06

“De plekken van het perron, de indeling en de in- en uitgangen liggen op hoofdlijnen al vast,..”  Ik heb gemist welke variant nu is vastgelegd. Ik vermoed dat het de variant is die binnen het bestaande tunnelprofiel past. Wie weet het werkelijke antwoord?

Foto van volger

Tim

30-08-2017 | 18:48

Als de afgezonken NZ tunnel breder was geweest en voorzien was van een extra gang was het “sprong over het IJ” probleem dan niet deels opgelost?

Verder lijkt mij het idee om een tunnel vanaf Sixhaven naar Buiksloterweg te laten lopen een mooie oplossing om dit station toegankelijk en succesvoller te maken.

Foto van volger

Egbert Six

30-08-2017 | 18:19

@Waterlander De bouw van station Wilhelminahaven was technisch vermoedelijk ingewikkelder dan de bouw van station Sixhaven zal zijn. Station Wilhelminahaven is om de bestaande afgezonken tunnel uit de jaren zestig gebouwd. Er is toen op geen enkele manier rekening gehouden met de bouw van dit station. Station Sixhaven is gesneuveld tijdens een bezuinigingsronde. Gelukkig is er in het ontwerp van de ruwbouw wel rekening gehouden met de bouw van dit station. Duco heeft hier in een aantal artikelen uitgebreid aandacht aan besteed.

Foto van volger

Martin

30-08-2017 | 17:32

Je kan de brug voor de Willemsluis de zelfde hoogte geven als de overige bruggen over het noordhollandsche kanaal. De bruggen kraaienplein ,meeuwenplein, ijdoornlaanbrug zijn allemaal ongeveer 4 meter 15 hoog. Het moet dan wel een brug worden die open kan.

De willemsluis wordt in 2019/2020 op afstand bediend in Heerhugowaard.

Ik zou deze brug ook gelijk door de Provincie Noord-holland op afstand laten bedien in Heerhugowaard.  Dan is dat wel veiliger als een overheid deze objecten gaan bedienen op afstand. Onder 4 meter 15 gaan de recreatie bijna allemaal er onder door. Zelfs geladen binnenvaart schepen.

Foto van volger

Alex de Lange

30-08-2017 | 17:20

Dat Station Sixhaven aan beide kanten van  het NH kanaal (en sluizen complex ) een in – en uitgang krijgt vind ik een supergoeie oplossing.

  

Foto van volger

Waterlander

30-08-2017 | 17:00

Station Wilhelminaplein in Rotterdam is ook gebouwd langs/om een bestaande metrolijn.

Wellicht is daar nog informatie over tips, trucs en tegenvallers.

Foto van volger

n-evo

30-08-2017 | 16:59

Probleem is de plaatsing van een nieuw congresgebouw van 110 meter hoog direct achter de A’dam Toren. Station Sixhaven moet wel héél interessant in het markt gezet worden willen bezoekers van een congres daar gebruik van maken i.p.v. de ferry.

De enige oplossing daarvoor zou een ondergrondse aansluiting met rolpaden zijn ala Station Wilhelminaplein in Rotterdam. De indruk moet gewekt worden dat je direct de metro in loop, anders wint die het nooit van het pontje voor de deur. Denk ik persoonlijk.

Foto van volger

Hans Kramers

30-08-2017 | 15:52

De verbinding tussen het Sixhaven metrostation en de Buiksloterweg is een vervelend en moeilijk probleem. Daarom dacht ik, waarom maken we niet gewoon direct vanaf het station een tunnel die uitkomt op de Buiksloterweg? Onder het water door? Dus in- en uitgang op de Buiksloterweg? Kost wel iets maar zo een brug ook. Bovendien is het met slecht weer ook nog eens comfortabeler voor de mensen die naar Eye, of naar andere evenementen gaan.

Foto van volger

Daan

30-08-2017 | 15:17

Is het niet mogelijk de sluis zodanig aan te passen dat deze geschikt is voor fietsers en voetgangers? De Nieuwe Meersluis/Schinkelsluis is een voorbeeld waar dat heel goed werkt: de sluisdeuren zijn breed genoeg voor veel verkeer en er is altijd ten minste één sluisdeur dicht, waardoor er altijd een landverbinding mogelijk is. En dan hoef je ook nog eens niet een helling op te fietsen.

31
reacties van 16 volgers
Meest actief in deze discussie
Sylvester 4
Alain 3
Egbert Six 2
Antje 2
Daan 1

Bijdragen Metro en Tram
Duco Vaillant, Metro en Tram 7
Margreet Bosma, Metro enTram 1

Gerelateerde artikelen

Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al…
13 december 2017 : Duco Vaillant

Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al…

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 13 december 2017
Nieuwe borden met reisinfo (vrijwel) overal geplaatst
13 oktober 2017 : Renske van Bers

Nieuwe borden met reisinfo (vrijwel) overal geplaatst

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 13 oktober 2017
Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?
9 oktober 2017 : Renske van Bers

Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 9 oktober 2017
Nieuwe plannen Amsterdamse metro in de maak
7 augustus 2017 : Renske van Bers

Nieuwe plannen Amsterdamse metro in de maak

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 7 augustus 2017