Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
GVB presenteert kaart met nieuwe lijnnummering en routes
200
3 maanden geleden
tremmie :
Waar kan ik een grote en overzichtelijke kaart van de nieuwe tram en metro lijn ...

GVB presenteert kaart met nieuwe lijnnummering en routes

Duco Vaillant : Metro en Tram 16 juni 2017 , Netwerk

Het Openbaar Vervoer van, naar en in Amsterdam gaat vanaf 22 juli veranderen. Ongeveer de helft van alle lijnen en nummers blijven gelijk, voor de andere helft van de bussen en trams geldt dat zij een ander lijnnummer krijgen of deels een andere route gaan rijden. GVB presenteert een kaart waarop dit goed te zien is.

Op 22 juli 2018 gaat de Noord/Zuidlijn rijden. Gelijktijdig voert GVB een historische verandering door, omdat op dezelfde dag het nieuwe vervoersnetwerk voor het Amsterdamse Openbaar Vervoer en de regio ingaat. Hierbij is extra rekening gehouden met halte-toegankelijkheid, het bevorderen van overstapcomfort en de begeleiding van ouderen en mindervaliden.

Met de komst van de Noord/Zuidlijn wordt de metro de ruggengraat van het Amsterdamse OV-netwerk.
Met de komst van de Noord/Zuidlijn wordt de metro de ruggengraat van het Amsterdamse OV-netwerk. Foto: Wiebke Wilting

Tramnet

Op het nieuwe tramnet gaan diverse lijnen andere routes rijden. Zo verdwijnen lijn 9, 10 en 16, daarentegen komen lijn 11 en 19 als nieuwe tramlijnen op het tramnet te rijden. Er gaan minder trams naar CS en door de binnenstad rijden en juist meer trams op de Weteringschans bij station Vijzelgracht en bij station De Pijp. Ondanks dat er straks een tramlijn minder zal zijn, blijven er evenveel trams in Amsterdam rijden als nu.

De kleurrijke lijnen van GVB

Naast andere lijnnummers en routes, zullen er ook andere kleuren bijkomen in het GVB-vervoersnetwerk. De historie van de kleuren reikt terug tot ver vóór 1900. Oude paardentrams reden rond met twee lantaarns en gekleurde vlakken om de herkenbaarheid te vergroten. Op de ene lantaarn was het nummer te zien en op de andere de lijnkleur. De kleuren hadden nog een ander voordeel: begin vorige eeuw waren er veel mensen die niet konden lezen. Het herkennen van kleuren maakte dat mensen dan toch de juiste lijn wisten te vinden naar hun bestemming.

Dit artikel hebben we eerder gepubliceerd in juni 2017. Dit is een update.

Download de kaart: <a href="http://wijnemenjemee.nl/admin/wp-content/uploads/2017/06/B-8-bijlage1-GVB_Metro-tram-netwerk_MRT-2017_v6.pdf" target="_blank" rel="noopener noreferrer">tram- en metronet</a>.
Download de kaart: tram- en metronet. Afbeelding: GVB
Download de kaart: <a href="http://wijnemenjemee.nl/admin/wp-content/uploads/2017/06/Routes-lijnnummers-20170622.pdf" target="_blank" rel="noopener noreferrer">GVB bussen, trams en metro's</a>.
Download de kaart: GVB bussen, trams en metro's. Afbeelding: GVB

Deze webpagina is gearchiveerd. Je kan helaas geen nieuwe reactie meer plaatsen.

Foto van volger

tremmie

20-07-2018 | 08:30

Waar kan ik een grote en overzichtelijke kaart van de nieuwe tram en metro lijnen halen ? 

Foto van volger

George

18-07-2018 | 16:12

Fantastische hoor die Noord zuidlijn

Nu nog langer onderweg naar het valeriusplein.

Als lijn 2 een verstoring heeft ben je helemaal de sigaar. 

Werk je in Zuid kan je deNoord zuidlijn helemaal niet pakken moet je nog via centraal. 

Wie verzint dit.

Foto van volger

Aron

17-07-2018 | 14:44

@Podocentrum Sorry ik bedoel deze https://wijnemenjemee.nl/lijnennet/over/

Foto van volger

Aron

17-07-2018 | 14:43

@Podocentrum Dit kaartje onderaan de pagina is duidelijker: https://wijnemenjemee.nl/lijnennet/

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

17-07-2018 | 10:30

@angel, wellicht heeft u de datum van uw reis niet verplaatst naar een datum na 22 juli? kan dat? Als het goed is kunt u dan uw reis wel bekijken. Groet, Renske

Foto van volger

Angel corbeek

17-07-2018 | 08:46

Goedemorgen

Waar kan ik mijn route plannen? Zie dat 9292 nog niet is aangepast.

Ik woon in Landsmeer en moet naar de Dam ben benieuwd hoe vaak mn bus gaat etc.

Groetjes Angel

Foto van volger

Rienk Offringa

17-07-2018 | 08:41

@Podocentrum

Vanaf het Amstelstation rijdt nog steeds lijn 37 Mensen die komen vanaf het CS rijden door met lijn 52 naar station Noord en nemen daar lijn 37 richting Amstelstation.

Groeten Rienk Offringa

Foto van volger

Rienk Offringa

17-07-2018 | 08:37

En nu wat gebeurt er verder de PH kade gaat definitief dicht op 21 Juli om 08:00 uur er wordt een een fietsstalling gebouwd daarna komt het water weer terug, dit alles gaat 5 jaar duren kunt u eens vertellen of laten zien wat de plannen zijn.

MVG Rienk Offringa

Foto van volger

Podocentrum

17-07-2018 | 06:06

Onze praktijk, nabij Waterlandplein, maakt gebruik van routebeschrijvingen die nieuwe patienten van ons ontvangen. Waar kan ik zien welke lijnen er vanaf 22 juli bij ons stoppen? Dit kaartje biedt te weinig duidelijkheid. Het gaat om openbaar vervoer van Amsterdam CS en vanaf Amstelstation.

Foto van volger

M.D.Ploeger

16-07-2018 | 21:31

@Liesbeth Bus 32 en 33 worden opgeheven maar 35 neemt in noord de route van 32 over.

Deze komt bij de halte “noorderpark” alwaar je kan overstappen op M52 (metro richting CS. Of lijn 38 naar de ijveer Buiksloterweg (tolhuispont)

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

16-07-2018 | 09:45

@Liesbeth, het best kunt u uw reis even bekijken op 9292. Groet, Renske

Foto van volger

Liesbeth

16-07-2018 | 08:30

Tram 32 en 33 van Waddenweg nasr CS blijven die? Zo niet hoe kom ik dan op CS 

Foto van volger

Elly

15-07-2018 | 19:19

Veranderden lijn 1.2,12, en 17?

Foto van volger

Van ulsen

14-07-2018 | 20:31

Hoe gaat bus 37 rijden

Foto van volger

AJ

09-07-2018 | 19:06

Wat gaat er veranderen aan de route van bus 37. Ik stap normaal op bij halte meteorenweg en moet daar van dan naar het Zuider IJdijk ( over de schellingwoudenbrug. 

Foto van volger

Thomas

06-07-2018 | 12:50

@Sendya

240 verdwijnt niet, maar rijdt zowiezo niet tijdens de zomerdienstregeling. In september komt ie zviw weer terug.

Foto van volger

Sendya

06-07-2018 | 11:50

Vindt jammer dat bus 240 weg gaat was goeie verbinding naar Amstelstadson 

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

05-07-2018 | 14:51

@Saskia, Rob heeft gelijk. Groet, Renske

Foto van volger

Rob

05-07-2018 | 13:20

@Sakia: Nee, lijn 1 gaat van de Aker via Leidseplein naar Muiderpoortstation…..

Foto van volger

Sakia

05-07-2018 | 10:32

Rijd tram 1 vanaf 22 julli nog zijn oude route vanaf cenraal  naar Osdorp de aak 

Foto van volger

Rob

01-07-2018 | 09:23

@Monique: op Admiraal de Ruijterweg tram 19 nemen, tot aan het Leidseplein, daar overstappen op lijn 12 naar het Amstelstation. 

Foto van volger

Monique

30-06-2018 | 17:42

welke tram gaat straks van de rijpstraat naar amstelstation?

Foto van volger

Han Schomakers

25-06-2018 | 13:01

@ Marc: op de nieuwe kaart staat lijn 30 in groen aangegeven en die loopt van station Noord via Nieuwendam en Durgerdam naar Holysloot. Durgerdam staat dus nog gewoon op de kaart… net als nu…

Foto van volger

Waterlander

25-06-2018 | 10:21

@Margriet

Of min of meer de oude route van lijn 12: Vanaf Sloterdijk lijn 19 en bij de Bilderdijkstraat overstappen op lijn 3.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

25-06-2018 | 09:38

@Beek, u kunt het best kijken op OV9292, hier staan vanaf afgelopen weekend alle toekomstige dienstregelingen in. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

25-06-2018 | 09:36

@Marc, Het best kunt u even contact opgeven met GVB.
-Facebook (PB): https://www.facebook.com/GVBverbindt/
-Twitter (DM): @GVB_klanten
-Telefoon: 0900-8011 (gebruikelijke belkosten)
-Webformulier: https://www.gvb.nl/klantenservice

Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

25-06-2018 | 09:25

@margriet, u kunt het best kijken op OV9292, hier staan vanaf afgelopen weekend alle toekomstige dienstregelingen in. Groet, Renske

Foto van volger

Rob

25-06-2018 | 08:57

@Edwin: ja dat zou ook kunnen uiteraard, alleen niet met lijn 11 want die komt niet op de Lelylaan. Ligt er ook aan waar ze moet zijn op de Overtoom. Als het aan de centrumkant is, dan kan ze in 1x met de tram 19, zonder overstappen. Is het helemaal aan de andere kant, dan is de metro 50 een betere optie.

Foto van volger

Edwin

25-06-2018 | 07:43

@Rob

Of metro/trein naar Lelylaan en dan lijn 1/11

Foto van volger

Rob

25-06-2018 | 07:38

@Margriet: Ik denk dat het makkelijkste is met lijn 19 vanaf Sloterdijk naar het Leidseplein. Daarvandaan naar de Overtoom lopen, of met lijn 1/11.

Foto van volger

Margriet

24-06-2018 | 23:42

Hoe kom ik van het sloterdijk station naar de overtoom

Groet Margriet

Foto van volger

Edwin

23-06-2018 | 17:15

@Marc

Volgens mij rijdt in Durgerdam gewoon een Mokumflex-bus. Alleen is dat een belbus, net als nu.

Foto van volger

Rob

23-06-2018 | 10:49

@ikke: helemaal gelijk! Wat GVB zou moeten doen, is de kaarten ook geldig laten zijn bij andere vervoerders mits binnen de stadsgrenzen.

Foto van volger

Marc

23-06-2018 | 09:35

Afgelopen weken reden er diverse bussen rond met reclame voor het nieuwe busnet vanaf 22 juli. “We nemen je mee naar Durgerdam” stond er meerdere keren te lezen. Als Durgerdammer werd ik daar erg blij van. Eindelijk weer goed aangesloten op het busnet dacht ik. En een einde aan die niet functionerende belbus.

Nu ik de nieuwe routekaart zie, blijkt Durgerdam helemaal niet meer op het lijnen net voor te komen. Één grote leugen dus?! 

“We nemen je mee naar Durgerdam” is toch niet alleen een leuke slogan die lekker bekt? Het is een belofte!!

Kan iemand mij vertellen hoe dit kan of dat er misschien een lijntje is vergeten?

Vriendelijke groeten

Een zwaar teleurgestelde Amsterdamse Durgerdammer

Foto van volger

ikke

23-06-2018 | 09:33

@Rob  Lastig, als je GVB dagkaart hebt en je kan niet eens mee naar haarlemmer station, moet je extra kaartje kopen vbij Connexxion. Terwijl je eigenlijk wel in het GVB service gebied zit (Amsterdam)

Foto van volger

anton

23-06-2018 | 08:21

@Beek   dat word nu lijn 35 richting buikslotermeerplein

Foto van volger

Beek

22-06-2018 | 19:12

Ga vaak met bus 33 naar waterland plein welke bus moet ik nemen stap altijd op johanvanhasselt weg soms de 32 stopt daar ook waterland plein halte heet volerdammerweg eind punt

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

19-06-2018 | 10:36

@M.kappers, zier hier de nieuwe route van bus 37. Groet, Renske

Foto van volger

m.kappers

19-06-2018 | 10:20

stopt bus 37 straks na 22 juli nog op de theodoor weeversweg?

Foto van volger

Maarten

15-06-2018 | 13:28
Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

12-06-2018 | 14:03

@Steph, het antwoord van Rob klopt inderdaad. Groet, Renske

Foto van volger

Edwin

12-06-2018 | 09:30

@Rob

Verder komen op Haarlemmermeerstation natuurlijk ook de 15 en de 62.

In de De Lairessestraat lijkt wel de haltes Valeriusplein en Jacob Obrechtstraat te gaan vervallen.

Foto van volger

Rob

12-06-2018 | 07:20

@Steph, Haarlemmermeerstation en Lairessestraat zullen nog steeds bediend blijven door lijnen Connexxion 347/357/397. 

Foto van volger

Steph

12-06-2018 | 04:37

Wat gebeurd er met het haarlemmermeerstation en de lairessestraat? Tram 16 is de enige die deze haltes aandoet en verdwijnt gewoon helemaal, terwijl de 24 zelfde route als de noord-zuid lijn volgt en tram 5.. 

Foto van volger

GVB Klantenservice

07-06-2018 | 07:10

@Sebastien, Lijn 11 rijdt straks tussen Centraal Station via het Leidseplein naar Surinameplein. Het is een zogenaamde flexibele lijn die niet op alle tijdstippen van de dag rijdt. Tussen Lelylaan en Surinameplein (en eventueel verder naar CS) kan gebruik worden gemaakt van lijn 17. Daarnaast ligt op Surinameplein een keerlus. Groet, Job

Foto van volger

Bertje Beter

31-05-2018 | 14:21

Nu ik de dienstregeling van de lijnen zie, lijken de tramhaltes toch vernoemd te worden naar de nabijgelegen metrostations.

Goede zaak in mijn ogen.

Foto van volger

GVB Klantenservice

25-05-2018 | 08:04

@Ton, Ik snap dat een extra overstap vervelend is. Je reistijd zal straks vanaf CS, ondanks de overstap, wel korter zijn dan nu. Groet, Job

Foto van volger

R. Spel

24-05-2018 | 11:30

Prachtige kaarten! Maar nu wil ik deze kaarten in het groot, om voor mij en mijn bijna blinde partner aan de muur te kunnen hangen. Hoe kom ik aan zulke kaarten?

Foto van volger

n-evo

22-05-2018 | 08:26

Is het toevallig al bekend of GVB van plan is m.i.v. het nieuwe netwerk consistente lijnkleuren gaat doorvoeren die op alle trams, borden, kaarten, etc. hetzelfde worden weergeven? I.p.v. de huidige situatie met ouderwetse lijnvlaggen op de trams, willekeurige kleuren op kaarten die per kaart verschillen en niks op de haltes.

Er rijdt inmiddels een aardig aantal Combino’s rond met defecte koersrollen die al maanden niet gefixt worden. Stiekem hoop ik dat het duidt op dat we het even moeten uitzingen tot ze vernieuwde rollen krijgen per 22 juli 2018. 🙂

Foto van volger

Edwin

22-05-2018 | 08:21

@Bertje Beter

Ik snap het deels wel, aangezien een naam als “De Pijp” natuurlijk veel te algemeen is voor een tramhalte, omdat er wel twintig tramhaltes in de Pijp liggen. Maar je hebt gelijk dat het in elk geval belangrijk is dat heel duidelijk is waar een overstap mogelijk is. Voor Amsterdammers maakt het allemaal niet zo veel uit, die leven al honderd jaar met tramhaltes die naar kruisende straten genoemd worden en die dus verschillend heten afhankelijk van uit welke richting je komt. Voor toeristen is het wel lastiger.

Maar om het concreet te maken, volgens mij gaat het om de volgende haltes:

* Rokin = Spui – hier lijkt hernoeming van de tramhalte wel voor de hand te liggen, ook omdat de andere halte die Spui heet best ver ligt (Nieuwezijds Voorburgwal)

* Vijzelgracht = Weteringcircuit en Prinsengracht – hier is hernoeming van Weteringcircuit wel logisch toch?

* De Pijp – lekker zo laten, omdat De Pijp te algemeen is voor een tramhalte

* Europaplein = Dintelstraat en Scheldeplein – die lijkt ook logisch om zo te laten, omdat trams en bussen op meerdere haltes daar stoppen

De andere haltes hebben het probleem niet.

Nadeel van hernoeming bij Weteringcircuit is wel dat je nóg beter moet oppassen op welk perron je op welke lijn moet wachten. Ik merk vaak dat familieleden op bezoek niet goed snappen dat een halte met één naam soms wel vijf verschillende opstapplaatsen heeft op een plein. Dat probleem vererger je op deze manier.

Foto van volger

Bertje Beter

21-05-2018 | 19:09

@Duco Vaillant, Metro en Tram

Maar dat is toch raar? Namen van metrostations zijn over het algemeen wel redelijk bekend, dus als zo’n naam wordt omgeroepen of op de schermen verschijnt, zien reizigers snel dat ze kunnen overstappen op de metro (wat ongeveer het hele doel is van het nieuwe lijnennet). Als de tramhaltes niet dezelfde naam hebben, zien reizigers minder snel dat ze kunnen overstappen.

Foto van volger

Peter Meintjens

21-05-2018 | 17:12

Als ik alles gelezen heb reist bij mij de vraag had het project “wijnemenjemee” niet beter de naam wij laten je staan kunnen hebben. Ik heb het idee dat er weinig Amsterdanners betrokken zijn bij het plannen van een en ander.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

17-05-2018 | 11:57

@Bertje beter
Meestal is de haltenaam de straat die deze kruist, maar er zijn ook andere overwegingen die meespelen. Als tramlijnen elkaar kruisen op hetzelfde kruispunt hebben ze vaak ook verschillende namen. Bij de metrohaltes speelt nog een rol dat de uitgangen van Rokin en De Pijp zo’n 200 meter uit elkaar liggen. In het geval van station De Pijp was in het verleden de ene uitgang bij de ene tramhalte en de ander bij de andere tramhalte.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

17-05-2018 | 11:17

@Ton, ik vraag bij GVB na waarom dit zo is. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

17-05-2018 | 11:01

@Sebastien, ik leg uw vraag voor aan GVB. Groet, Renske

Foto van volger

Rob

16-05-2018 | 19:54

Sebastien: de Lelylaan heeft geen keerlus, daarbij komt dat lijn 11 eigenlijk een versterkingslijn is van CS naar Leidseplein, maar daar is ook geen mogelijkheid tot keren. Daarom gaat ie naar het Surinameplein, omdat daar een keerlus ligt.

Foto van volger

Sébastien

16-05-2018 | 19:35

Waarom rijdt lijn 11 tot Surinameplein en niet tot Lelylaan ? Het ziet er raar uit dat een lijn stopt op.twee haltes van een metrolijn.

Foto van volger

Bertje Beter

16-05-2018 | 12:26

Zie ik nu goed dat bij Rokin, Vijzelgracht en De Pijp de tramhaltes niet dezelfde naam als het metrostation hebben?

Foto van volger

ton

16-05-2018 | 11:29

@GVBklantenservices

dat meen je toch niet hij rijdt erlangs en stopt niet,dat is nou echt passagiers onvriendelijk

Terechte vraag! De halte Sneeuwbalstraat is gewoon nog in gebruik straks! Wel zal bus 35 er niet meer stoppen. Alleen bus 34. Groet, Adam

Foto van volger

GVB Klantenservice

16-05-2018 | 10:20

@Maaike, Terechte vraag! De halte Sneeuwbalstraat is gewoon nog in gebruik straks! Wel zal bus 35 er niet meer stoppen. Alleen bus 34. Groet, Adam

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

11-05-2018 | 14:31

@Maaike, ik zet de vraag nog een keer door naar GVB. Groet, Renske

Foto van volger

John Geelof

11-05-2018 | 09:53

@Maaike
Als ik op de nieuwe lijnennetwerkkaart kijk, zie ik het balletje van de halte Sneeuwbalstraat wel.
Zowel lijn 34 als lijn 35 stoppen daar op verzoek.
Mogelijk moet je verder inzoomen.

Foto van volger

ton

10-05-2018 | 08:33

@maaike

hij staat gewoon op de lijnenkaart

Foto van volger

Maaike

09-05-2018 | 19:42

Beste Adam/GVB klantenservice,

Ik heb 2 maanden geleden hier de vraag gesteld of de halte sneeuwbalstraat zal vervallen, aangezien deze lijkt te zijn vervallen op deze lijnenkaart. Hier heb ik nog geen antwoord op ontvangen. Kun jij me duidelijkheid geven?

Foto van volger

GVB Klantenservice

09-05-2018 | 13:42

@Ashanti, Bus 35 blijft bestaan, maar zal niet meer naar CS rijden. We zijn je op bus 35 wel graag van dienst om te reizen naar station Noorderpark. Daar kun je naar CS overstappen. Overigens geef je niet precies aan waar je school is, dus ik weet niet of dit precies het antwoord is wat je zocht. Ik kan je wel vertellen dat de route van de 35 ongeveer gelijk blijft in Noord t.o.v. de huidige route. Dus ik ga ervan uit dat we je ook na 22 juli a.s. met veel plezier op de 35 naar school kunnen brengen. Voor exacte reisinfo kun je ong. vier weken voor de start van de Noord/Zuidlijn op onze website kijken. Uiteraard helpen wij je ook graag via:
-Facebook (PB): https://www.facebook.com/GVBverbindt/;
-Twitter (DM): @GVB_klanten;
-Telefoon: 0900-8011 (gebruikelijke belkosten);
-Webformulier: https://www.gvb.nl/klantenservice.
Groetjes,
Adam

Foto van volger

Ashanti

06-05-2018 | 18:21

Ik ga met bus 35 naar school en die gaat naar centraal en gaat bus 35 weg of blijft het gewoon want het komt maar 1 keer langs de halte van noordzuid lijn 

Foto van volger

HarmE

03-05-2018 | 08:02

Hallo Irma,

Volgens mij veranderd lijn 22 niet echt. Ipv voor het station (CS) langs, gaat hij achter het station (CS) langs, via het busstation. Maar de route is verder gelijk als ik het goed heb.

Foto van volger

Irma

03-05-2018 | 07:55

Help, ik kom er niet uit. Regelmatig reis ik in de avond van het Kattenburgerplein naar het Nassauplein met lijn 22  en weer terug, reistijd ca. 15 minuten.  Hoe gaat dat vanaf 22 juli ?

Foto van volger

Koen

02-05-2018 | 21:48

@GVB Klantenservice

Niet echt een bevredigend antwoord. Jullie moeten overal snijden en bezuinigen, en dan gaan jullie bovenop zo’n dure metrolijn nog trams laten rijden die beter elders ingezet kunnen worden waar géén metro rijdt.

Om nog maar te zwijgen over de toenemende drukte in de binnenstad, die er juist baat bij zou hebben als deze trams zouden verdwijnen zo dwars door een van de drukste stukjes Amsterdam.

Foto van volger

GVB Klantenservice

01-05-2018 | 12:28

@Koen
Graag verduidelijken wij je vragen over de parallelliteit van de 24 met de Noord/Zuid lijn. Inderdaad heb je gelijk dat daarvan sprake is op het traject CS – De Pijp. De lijn heeft echter twee keer zoveel haltes als de Noord/Zuid lijn en bedient daarmee een andere doelgroep. Wel hebben wij door de parallelliteit de frequentie aangepast; de 24 zal in plaats van 8 keer per uur 6 keer per uur rijden.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

30-04-2018 | 23:23

@Koen
Ik vraag het na bij GVB. Groet, Duco

Foto van volger

Koen

29-04-2018 | 02:09

Hoi Duco, waarom krijg ik geen antwoord op mijn vraag?

“Het nieuwe lijnennet moet er komen vanwege:

1. De komst van de Noord-Zuidlijn.

2. De enorme besparing die het GVB moet doorvoeren.

Die twee zaken in acht nemend: waarom rijdt lijn 24 dan nog parallel aan de Noord-Zuidlijn? In het verleden werd gezegd dat dit was vanwege de extra haltes die deze biedt, voornamelijke de halte Keizersgracht. Nu zien we echter dat deze halte verdwijnt, en de enige extra halte die lijn 24 biedt, de halte Muntplein is. Dat is een halte die goed genoeg wordt gedekt door metrohalte Rokin, om niet een lijn in stand te houden boven de metro.”

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

18-04-2018 | 11:30

@Laurence Van Staey
U kunt nog steeds met tram 2 reizen vanaf Centraal naar het Concertgebouw. U kunt vanaf 22 juli ook tram 12 nemen vanaf Centraal. Deze komt 1 halte dichterbij het Concertgebouw.

Hoevaak alle lijnen precies gaan rijden in de avonduren wordt in juni bekend gemaakt wanneer de dienstregelingen klaar zijn.

Foto van volger

Laurence Van Staey

18-04-2018 | 10:44

Ik kom met de trein uit Antwerpen en wil naar het concertgebouw ,is het nog juist dat de 2 neem .

Ik moet s’avonds terug naar Antwerpen hoe dikwijls rijd de tram of metro ;

Graag even een hulpje 

Hartelijk dank .

Groet 

Laurence

Foto van volger

ton

07-04-2018 | 07:39

@hilda 

een bus verbinding waar vandaan?

 in ieder geval niet van af station noorderpark alleen met overstap

Foto van volger

Koen

06-04-2018 | 23:50

Het nieuwe lijnennet moet er komen vanwege:

1. De komst van de Noord-Zuidlijn.

2. De enorme besparing die het GVB moet doorvoeren.

Die twee zaken in acht nemend: waarom rijdt lijn 24 dan nog parallel aan de Noord-Zuidlijn? In het verleden werd gezegd dat dit was vanwege de extra haltes die deze biedt, voornamelijke de halte Keizersgracht. Nu zien we echter dat deze halte verdwijnt, en de enige extra halte die lijn 24 biedt, de halte Muntplein is. Dat is een halte die goed genoeg wordt gedekt door metrohalte Rokin, om niet een lijn in stand te houden boven de metro.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

06-04-2018 | 14:55

@Janneke
-Haltes worden stap voor stap aangepast om het in- en uitstappen te verbeteren, daar waar veel wordt overgestapt wordt ook geïnvesteerd om de overstap zo fijn mogelijk te maken. Bij de renovatie van de Oostlijn worden niet alleen de liften verbeterd, maar komen ook een aantal liften bij.
-Uiteraard is een extra overstap nooit fijn. In de praktijk zal in 4% van de reizen vaker moeten worden overstapt dan nu.
-Amsterdam Noord is nu alleen verbonden met de bus en de pontjes. In de toekomst zal dit de Noord/Zuidlijn, pontjes, en in mindere mate ook nog de bus zijn. Diverse streekbussen waarbij reizigers qua reistijd een nadeel hebben blijven door de IJ-tunnel rijden en er rijdt nog een bus door de Coentunnel en over de Schellingwoudebrug.
-GVB, maar ook andere vervoerders hebben flinke uitdagingen. Beter openbaar vervoer en meer reizigers, maar voor minder geld. De jaarlijkse subsidie voor de vervoerders gaat nog verder omlaag. De enige manier om dit te bereiken is door het OV in Amsterdam grootschalig te veranderen, maar wel gebruikmakend van dezelfde (tram)infrastructuur met toevoeging van de Noord/Zuidlijn. Er verdwijnen routes, maar er komen ook nieuwe routes en directe verbindingen.
-Er blijven haltes bij verzorgingscentra met meer dan 100 bewoners. Deze verdwijnen niet, dit is een eis van de Vervoerregio.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

06-04-2018 | 14:14

Dag Hanneke, zoals Ton zegt, u reist straks met de metro naar CS, stapt over op de Noord/Zuidlijn en bij station Noorderpark stapt u over op bus 35. In het volgende filmpje ziet u uw toekomstige overstap. Groet en fijn weekend, Duco

Foto van volger

ton

06-04-2018 | 09:41

@ hanneke

gewoon net als nu de metro naar cs en daar overstappen op de nz lijn 

naar noorderpark en dan bus 35 naar de pomonastraat

Foto van volger

Hanneke Knippenbergh

06-04-2018 | 07:25

Hallo,

Ik reis vanaf het Amstel station naar halte Pomonastraat. Met de metro en bus 35. Hoe moet/kan ik reizen als de Noord Zuidlijn actief wordt ? 

Met vriendelijke groet,

Hanneke Knippenbergh.

p.s. mijn reistijd is nu 35 minuten

Foto van volger

Janneke

06-04-2018 | 06:32

Hoe moet het met mensen die slecht ter been zijn? Hoe veel vaker overstappen als je van west-noord naar oost-noord wilt? Waar zijn de rechtstreekse verbindingen gebleven en hoe verantwoordt het belachelijke GVB de prijsstijgingen door overstappen? De noord-zuid lijn zorgt dat het ov in Amsterdam-noord er bekaaid van af komt. Het meest groeiende stadsdeel heeft alleen verbinding met de andere kant van het ij door de noord-zuid-lijn? Wat een teleurstelling.  Én niet geluisterd naar de inwoners van Amsterdam en alleen maar extra geld willen verdienen om de kosten te dekken en het mega-salaris van de directeur te betalen. Beter vervoer? Zeker niet. En juist dát zou jullie kernpunt moeten zijn. Gemeente Amsterdam, ook jullie falen hier ontzettend in. Wie komt op voor de mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer? Haltes bij verzorgingscentra verdwijnen, rechtstreekse verbindingen met ziekenhuizen verdwijnen. Om te huilen dit.. 

Foto van volger

Maaike

05-04-2018 | 18:24

Beste Renske, al uitsluitsel? Het zou heel vreemd zijn als deze halte verdwijnt. Het is een zeer druk gebruikte halte naast een grote woonwijk!

Foto van volger

johan siemons

02-04-2018 | 14:14

als u naar de laatste kaart ( nèt voor dat de binnengekomen berichten beginen ) scrollt ziet u een overzicht met lijnen óók in noord . u kunt deze kaart downloaden/binnenhalen . ben benieuwd wat u dan zult zien .

Foto van volger

Hilda

02-04-2018 | 11:57

Komt er ook een busverbinding richting de pont? Ik kan niks terugvinden.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

27-03-2018 | 15:00

@Maaike, dat zou kunnen, ik kijk het na. Groet, Renske

Foto van volger

ton

24-03-2018 | 18:09

staat  er inderdaad niet meer bij ,zoals wel meer haltes opeens zijn verdwenen

Foto van volger

Maaike

23-03-2018 | 09:24

Klopt het dat de halte Sneeuwbalstraat zal worden opgeheven? Ik zie deze niet meer terug in de lijnenkaart hier. 

Foto van volger

Hans

17-03-2018 | 10:14

Zo te zien en te lezen krijg ik het idee dat er ergens is gedacht “Ohja die bussen in Noord…, ach ze moeten er maar aan wennen dat ze steeds moeten overstappen binnen Noord. Ik woon daar toch niet.”

Begrijp dat er bezuinigd moet worden, maar Noord , lees Booming Noord wat steeds drukker wordt, komt er weer bekaaid af. Leuk dat je straks in je nieuwe wijk of woontoren in het CAN zo naar de NoordZuidlijn loopt, maar Noord is veeel groter dan het CAN en station Noord. Lees hieronder dat EBS met de 125 van Landsmeer naar Sloterdijk gaat rijden… Is dat een buslijn waar men op zit te wachten?? Waarom geen soort van ringlijn door Noord?

Foto van volger

Willy Maurer

08-03-2018 | 08:35

Blijft bus 65 vanaf 22juli naar het eindpunt KNSMeiland rijden?

Ik heb 2 verschillende plattegronden gezien.

Eén met bus en een zonder.

Foto van volger

ton

27-02-2018 | 12:32

@ joska zie onder

Foto van volger

ton

27-02-2018 | 12:31

ligt er ook aan waar je in noord moet zijn en waar je op de PH kade woont

Foto van volger

ton

27-02-2018 | 11:32

@Jase je zegt het zelf al lijkt,want hoeveel mensen gaan er niet verder vanaf cs bv richting rokin/leidseplein/albertcuyp/station zuid /rai deze groep zal er veel sneller zijn dan vroeger en ook al stap je over dan kun je in veel gevallen tijd winnen met de nzl en ja er zullen ook mensen langer reizen ,maar ga nu eerst kijken hoe het loopt ,dan al van te voren te oordelen

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

27-02-2018 | 10:03

@Joska
Dat is inderdaad in uw geval vervelend, omdat de GVB bussen straks niet meer door de IJ-tunnel gaan. Bus 392 krijgt een andere eindbestemming vanuit Zaandam, namelijk station Noord.

Bus 391 en 394 daarentegen blijven vrijwel dezelfde route rijden. Connexxion gaat de frequentie in de spits daarvan ook verhogen van 8 naar 12x per uur en stemt de onderlinge frequenties af, waardoor straks elke 5 minuten een bus gaat in de spits.

Foto van volger

Jase

27-02-2018 | 08:08

Lijkt er inderdaad op dat inwoners uit Noord er op achteruit gaan. Overstappen om naar CS te gaan terwijl je voorheen gewoon de bus in kon stappen. Degene die dit bedacht komt zeker niet uit Noord…. iets met ambtenaren en het woord bezuinigen.. 

Foto van volger

Dick

26-02-2018 | 09:38

In de jaren 80 moest ik wel 2 keer overstappen om op school te komen … of ik fietste … en als ik een lekke band had plakte ik die zelf.

Foto van volger

Cello

25-02-2018 | 20:57

Zo te zien verdwijnt bus 37 uit de westkant van Amsterdam Noord. Hierdoor zullen belangrijke buurten als Tuindorp Oostzaan, Oostzanerwerf, Molenwijk en de Bongerd de aansluiting met de oostkant van de stad missen. De nieuwe metro is immers geen directe vervoersoplossing voor dit deel van de stad. Een scholier uit Noord die in Oost naar school gaat, moet dus overstappen en in het ergste geval zelfs twee keer. Hier is dus niet over nagedacht. De metro is zonder maar een dienst gereden te hebben in Noord al heilig verklaard en dat is echt niet slim.

Foto van volger

Joska

25-02-2018 | 20:42

Ik woon bij de Prins Hendrikkade en pak nu bussen 32, 33 of 34 naar Noord, dat duurt ongeveer 10 min, max 15 min. Straks moet ik eerst naar centraal (dat kost me al 10 a 15 min) dan met de metro en dan nog met de bus…klinkt nog niet heel aantrekkelijk.

Ik was benieuwd of de R-net lijnen naar Zaandam ed wel door de IJ-tunnel blijven rijden of worden die ook opgeheven? 

Foto van volger

Maarten

22-02-2018 | 11:08

Volgens mij gaat iedereen in Noord er op achteruit met deze regeling. Hoe het nu is voor velen: loop naar de bushalte, even wachten, stap de bus in, paar minuten rijden, uitstappen op CS.

Hoe het straks wordt voor iedereen: loop naar de bushalte, even wachten, stap de bus in, paar minuten rijden, uitstappen op Station Noord, weer inchecken, naar boven gaan, wachten op de metro, metro instappen, paar minuten rijden, uitstappen onder CS, naar boven gaan.

Voor sommige mensen gaat naar CS reizen misschien wel twee keer zo lang duren (ik weet dat het maar minuten scheelt, maar toch). Gelukkig hebben we Uber nog.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

20-02-2018 | 08:05

@Guus, die is er helaas nog niet. Ik heb vanmiddag een afspraak met de Vervoerregio en vraag of zij deze wellicht hebben en dan overhandig ik ‘m persoonlijk;) Groet, Renske

Foto van volger

Guus van Veen

19-02-2018 | 15:07

Beste Renske, bestaat er ook een kaart hoe de bussen in Noord gaan rijden na 22-juli?

Die op de site staat kan ik niet goed lezen….. vriendelijke groet Guus

200