Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Grote nutteloze metrowerken in België
18
2 jaar geleden
Don :
Dat rooster uit het filmpje is na de laatste vandalisme aanval inmiddels goed a ...

Grote nutteloze metrowerken in België

Duco Vaillant : Metro en Tram 13 augustus 2013

In het kader van ‘komkommernieuws’, besteden we vandaag aandacht aan de metro’s in België. Vanaf 1963 werden in België plannen gemaakt om de verkeersproblemen op te lossen met metronetwerken in Brussel, Antwerpen, Charleroi en Luik. Plannen die niet altijd tot in detail werden uitgevoerd.

Wafelijzerpolitiek

Bij de aanleg van de metronetwerken werd het meeste geld opzij gezet voor Brussel, 25 procent van het budget ging naar de Vlaamse steden en 25 procent werd opzij gelegd voor de Waalse steden. Geheel volgens de oude wafelijzerpolitiek waarbij evenveel geld naar Vlaanderen als naar Wallonië ging. In Brussel, Antwerpen en Charleroi werd gekozen voor de aanleg van een premetro, waarbij metrotunnels werden aangelegd met de infrastructuur van een tram.

Metro in Luik

In Luik werd wél gestart met de bouw van een volwaardige metro en niet zoals in de meeste andere grote steden in België met een premetro. In het begin van de jaren ’70 werd in Luik een 750 meter lange tunnel gebouwd inclusief een station in ruwbouw. Een enkele bron heeft het zelfs over 2,5 kilometer aan tunnels in Luik. Uit geldgebrek en te hoge ambities kwam het werk stil te liggen.

Het ongebruikte metronetwerk in Charleroi biedt een trieste aanblik Bron www.Skynet.be
Het ongebruikte metronetwerk in Charleroi biedt een trieste aanblik

Licht automatische metro

In 1980 werd een nieuw project gestart. Geen klassieke metro, maar een licht automatische metro, TAU (transport automatisé urbain) genaamd. In Jumet werd zelfs een testbaan en een station met perrondeuren gebouwd. In Luik werden allerlei plannen gemaakt voor een lange lijn door de stad, die uiteindelijk in 1988 sneuvelden samen met de wafelijzerpolitiek.

Grote nutteloze werken

Naast Luik werden vooral in Charleroi en Antwerpen de grote premetroprojecten stilgelegd. In Charleroi en Antwerpen werd wel een deel in gebruik genomen, maar het merendeel van het traject lag stil. In ruwbouw klaar, maar nog niet afgebouwd. In sommige delen was zelfs de rails al gelegd, de bovenleiding geplaatst en in een enkel geval waren zelfs de roltrappen gebruiksklaar. In België staan deze projecten samen met een hoop andere projecten beter bekend als de ‘Grote nutteloze werken’. De laatste jaren worden steeds meer delen alsnog in gebruik genomen.

Reuzenpijp

Hoewel Charleroi nog steeds behoorlijk veel ongebruikte delen heeft van het premetronetwerk, zijn anderen delen verder afgebouwd waardoor er nu een effectief netwerk is. In Antwerpen ligt nog 5,4 km aan ongebruikte premetrotunnels. De reuzenpijp die 32 jaar geleden in ruwbouw werd opgeleverd wordt nu wel weer afgebouwd. Daarnaast worden voor andere delen nieuwe plannen gemaakt. In Luik is het niet waarschijnlijk dat de ongebruikte tunnel nog in gebruik zal worden genomen als metro- of tramtunnel. Wel krijgt Luik weer een tram in 2017 na 50 jaar afwezigheid.

Deze webpagina is gearchiveerd. Je kan helaas geen nieuwe reactie meer plaatsen.

Foto van volger

Don

02-03-2017 | 00:41

Dat rooster uit het filmpje is na de laatste vandalisme aanval inmiddels goed afgesloten (dicht gelast), niet meer open te krijgen. Toegang kan nu alleen nog via de officiële ingang, en die was al goed afgesloten. Helaas, door een paar malloten is het dus helemaal verziekt… misschien wel de schuld van die gasten van het filmpje, die laten tenslotte zien hoe je makkelijk binnen kwam.

Foto van volger

Mk

26-02-2017 | 21:22

@Menno er staat nu een filmpje op Facebook op de pagina van vkmag dat ze via roosters in het voetpad naar binnen gaan 

Foto van volger

Menno

11-01-2017 | 17:32

Weet iemand de locatie (adress) en hoe je er het best in kan of is het afesloten?

Dank

Foto van volger

Tim

16-08-2013 | 11:53

@Duco Uiteraard zijn daar investeringen voor nodig, maar goed, in tal van andere Europese steden met een oude/historische binnenstad rijden ze al jaren met langer trammaterieel. Wat dat betreft loopt Amsterdam gewoon achter. Daarnaast kost het bakken met geld om steeds frequenter te moeten rijden met te kleine trams. Helemaal wanneer het gros van de lijnen twee man personeel nodig heeft. Kijk naar een tram 26 die ‘s winters in de ochtendspits om de 3,5 minuten (zo uit m’n hoofd) langskomt.

Maar goed! We gaan het zien wat er uiteindelijk wordt gedaan met die rapporten. Er zijn al tal van studies uitgevoerd over de jaren waar uiteindelijk maar weinig van is terecht gekomen. De stad/regio is erg log wat betreft veranderingen doorvoeren en er is altijd wel een reden om het niet te doen.

Misschien dat ze door de bezuinigingen simpelweg een keer moeten.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

15-08-2013 | 18:11

@Tim
Er komt bij langere trams meer kijken dan alleen het verlengen of de aanschaf van nieuwe trams. Het vergt ook aanpassingen aan de infrastructuur. Denk daarbij aan verkeerslichten (een langere tram heeft meer tijd nodig om over te steken), de lengte van haltes, de sterkte van bruggen en plekken met strengelspoor. Dit alles vergt investeringen.

Met de komst van de Noord/Zuidlijn, de ombouw van de Amstelveenlijn, OV-SAAL en de ZuidasDok gaat er veel veranderen met het openbaar vervoer in Amsterdam. De Stadsregio Amsterdam is bezig met het maken van een Investeringsagenda OV. De Investeringsagenda openbaar vervoer is een plan van de Stadsregio met als doel om meer reizigers te vervoeren, met een hogere kwaliteit OV en tegen lagere kosten. Uit de analyse blijkt dat het met behulp van gerichte investeringen mogelijk is om de snelheid en betrouwbaarheid van het OV te verbeteren. Deze kwaliteitsslag leidt tot kortere reistijden, besparing op de expolitatiekosten en een betere bereikbaarheid van de regio.

Meer te lezen op de website van Stadsregio Amsterdam.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

15-08-2013 | 18:08

@pcal
Het halve ruwbouw station onder Weesperplein kan ook in de toekomst nog gebruikt worden. Aan de westzijde kan een start of een eindschacht worden gebouwd waarmee met 1 of 2 tunnelboormachines langs de fundering kunnen boren ipv eronder. Een andere optie is complete herbouw van de brug met een tunnel eronder.

Foto van volger

pcal

15-08-2013 | 12:30

Jammer ook dat het onderste deel van metrostation Weesperplein waarschijnlijk niet meer in gebruik kan worden genomen voor een toekomstige OostWest-lijn, doordat de Hoge Sluis brug even verderop over de Amstel bij de laatste renovatie gefundeerd is op de diepere tweede zandlaag.

Overigens hoop ik wel dat Amsterdam bij toekomstige uitbreiding van tram- en metromaterieel, bijvoorbeeld bij de keuze voor een langere tram (7-delige Combino) of een kortere metro (3 of 4-delige Metropolis), blijft kiezen voor standaardisatie!

Foto van volger

Tim

15-08-2013 | 07:31

@Duco

Je zou verwachten dat er makkelijk een paar langere trams besteld hadden kunnen worden, de Combino is immers van modulair design. In andere steden is dit ook gebeurd of zijn een x aantal trams later verlengd (Bern bijv.). In het kader van bezuinigingen blijft het verwonderlijk dat ze hier vasthouden aan relatief korte trams op steeds hogere frequentie op lijnen waar makkelijk langer materieel ingezet kan worden (al dan niet gekoppeld). Zou inderdaad mooi zijn als er met de nieuwe AVL gelijk extra lange trams komen voor andere lijnen die dit hard nodig hebben.

PS Ik dacht oprecht dat die chocoladefabriek er al lang was en daarom de tunnel niet meer in gebruik genomen kon worden voor een toekomstige metro. Weer wat geleerd! 😉

Foto van volger

Peter

14-08-2013 | 06:48

^^ Dat tunneltje bij het Beatrixpark stamt uit de jaren ’70 en was gebouwd door NS want het was in eerste instantie bedoeld voor de Schiphollijn. In de jaren ’90 bekeek men of een metro er gebruik van kon maken, maar men koos in 1996 toch voor de huidige route via Ferdinand Bolstraat.

Foto van volger

Joost

13-08-2013 | 21:08

Er ligt onder de Ringweg A10-zuid (binnenring) een met damwandplanken afgesloten tunneldeel dat ooit bedoeld was voor een metro die via het Boerenweteringtracé zou rijden. In een pril stadium voor de NZ-lijn was dit een optie. Ook waren er in de jaren ’70 plannen om de Schiphollijn via een tunnel onder de Boerenwetering aan te leggen. Deze zou dan eindigen onder het Museumplein.

Foto van volger

paul

13-08-2013 | 20:16

Aangezien bouwprojecten in de infrastructuur een grote looptijd hebben, kan het zomaar voorkomen dat het politieke klimaat of de vraag vanuit de markt gedurende de bouw veranderd. In de infrastructuur komt dit fenomeen dus zeer geregeld voor.
Aangezien het later financieel heel voordelig kan zijn om oude niet afgebouwde infrastructuur toch in gebruik te nemen zien we dit vaker gebeuren.

Zo hebben we in Amsterdam ook een viaduct op het Coenplein dat na heel veel jaar toch in gebruik is genomen.

En als de discussie rond de Noord-Zuidlijn een aantal jaar terug had uitgepakt in de keuze: “Niet afbouwen”, dan hadden we een tunnel en stations in noord gehad. tot de emoties weer gezakt zouden zijn en men er nuttige bestemming aan kan geven. Afgeschreven infrastructuur is immers “gratis”.

Paul

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

13-08-2013 | 15:17

@Piet Hensen
Het plan was inderdaad dat de chocoladefabriek van de tunnel gebruik zou maken. De afgelopen tijd is het alleen erg stil rondom dit project.

Foto van volger

piet hensen

13-08-2013 | 15:08

@ wuppeltje de tunnel is toch in gebruik genomen door de chocoladefabriek naast cs?

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

13-08-2013 | 13:09

@Tim
Het was goedkoper (grotere bestelling van hetzelfde type) en handiger voor onderhoud om te kiezen voor normale lengte aan trams (Combino). Daarnaast is er minder reserve nodig. Ook zou in het begin het aantal reizigers sowieso laag zijn (weinig inwoners) en hangt het sterk samen met de ontwikkeling van IJburg. De mogelijkheid is er om gekoppeld te rijden.

Met de ombouw van de Amstelveenlijn komen er ook nieuwe trams naar Amsterdam. Daarbij wordt uitgegaan van lange trams van 40-45 meter. Dit type trams zouden ook een mogelijkheid kunnen zijn voor tram 26.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

13-08-2013 | 12:39

@pcal
Klopt. De enige foto’s die ik ken zijn hier te vinden. De ruimte zelf is zover ik weet hermetisch afgesloten. http://www.nuttelozewerken.nl/metrotunnel-ijmetro-amsterdam/

In theorie zou deze tunnel nog in de toekomst gebruikt kunnen worden als metrotunnel. Zowel de Piet Heintunnel (tramtunnel) als de Michiel de Ruytertunnel (autotunnel in aanbouw achter CS) kunnen worden omgebouwd tot metrotunnels. Erg waarschijnlijk is het niet, de IJtram functioneert goed met een hoge gemiddelde snelheid en weinig gelijkvloerse kruisingen. Daarnaast kan de lijn nog flink groeien door gekoppeld of met langer materieel te rijden. Ook wordt de verkeersafwikkeling voor de tram voor lijn 26 verbeterd. Voor de komende tijd zal dit voldoende zijn. Mocht in de verre toekomst dat anders zijn, dan zijn er zowel langs het IJ als via Diemen tal van mogelijkheden.

Foto van volger

Tim

13-08-2013 | 11:36

Volgens mij ooit eens gelezen dat het ongebruikte tunneltje onder CS niet in gebruik genomen kan worden i.v.m. nieuwe andere bouwwerken. Een metro naar IJburg zal in de toekomst dan ook eerder een aftakking van de ringlijn worden vanaf Zuid.

Heb persoonlijk nooit begrepen waarom voor tram 26 van die kleine stadstrams besteld zijn i.p.v. 40-45 meter lang materieel. Heb je geen dure metro nodig ook.

Foto van volger

pcal

13-08-2013 | 11:12

Hoi Duco, ten oosten van Amsterdam CS ligt als het goed is ook een ongebruikt stuk metrotunnel. Zijn daar ook foto’s van? En kan dat tunneldeel vanwege de ligging ooit nog gebruikt worden voor een “IJburg-metro” indien IJburg door gefaseerde aanleg van extra eilanden toch nog afgebouwd gaat worden?

Foto van volger

Manuel

13-08-2013 | 08:53

Enige jaren geleden was het mogelijk om door de niet gebruikte tunnel in Antwerpen te lopen. De geboorde tunnel lijkt veel op die in Amsterdam. Een van de interessante dingen was dat er in de in geboorde tunnel ook aftakkingen waren gebouwd. Voor zover ik begrepen heb komen die aftakkingen niet in gebruik maar wel de hoofdtunnel in kader van project Pegasus. Een ondergrondse tram vanaf oost richting Centraal Station.

18
reacties van 10 volgers
Meest actief in deze discussie
Tim 3
pcal 2
Manuel 1
piet hensen 1
paul 1

Bijdragen Metro en Tram
Duco Vaillant, Metro en Tram 5

Gerelateerde artikelen