Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Gluren bij de buren: in de kelders van RAI-megahotel
4
een jaar geleden
paul :
Mooie bouwkuip!  Zo’n stevig en stijf stempelraam. Horizontale vervo ...

Gluren bij de buren: in de kelders van RAI-megahotel

Duco Vaillant : Metro en Tram 18 mei 2017 Station Europaplein

In onze rubriek ‘Gluren bij de buren’, gaan we vandaag langs bij het megahotel van 91 meter hoog bij de RAI in aanbouw. Samen met onze fotograaf Gé Dubbelman duik ik de put in en het voelt als vanouds: veel lassers en blubber. Omgevingsmanager Zuid André Guit praat ons bij en vertelt over de raakvlakken tussen dit toekomstige hotel nhow en de Noord/Zuidlijn.

De laatste keer dat we een kijkje namen was in september 2016. Toen was het nog een kale vlakte. Hoe is het gegaan?

“Na het intrillen en drukken van de damwanden en het draaien van de heipalen, is de bouwput van het hotel nu voor de helft uitgegraven tot zo’n vier meter diepte. De aannemer is momenteel bezig met het tweede stempelraam – een stalen hulpconstructie – die de damwanden op de juiste plek houdt, zodat ze bestand zijn tegen de krachten van buiten. Daarna kan de aannemer doorgraven naar zo’n 8 meter diepte.”

De toekomstige kelder van het Nhow hotel. Op de achtergrond het veel kleinere hotel Motel One.
André Guit, Omgevingsmanager Zuid.
André Guit, Omgevingsmanager Zuid. Foto: Gé Dubbelman De toekomstige kelder van het Nhow hotel. Op de achtergrond het veel kleinere hotel Motel One. Foto: Gé Dubbelman

Zijn dit spannende werkzaamheden met betrekking tot de Noord/Zuidlijn?

“Vooral het plaatsen van de schuin geplaatste damwanden was spannend: ze zijn maar 1,5 meter verwijderd van onze tunnel. Ook het ontgraven is spannend. De damwanden mogen door de veranderde druk niet verplaatsen of beschadigen, want een lekkage kan grote gevolgen hebben voor onze tunnel.”

20170407 noordzuidlijn station europaplein hotel RAI [Ge Dubbelman] (13)
Voor het geval dat er een lekkage is, staan deze grote zakken met zand klaar. Eén van de lessen van de Noord/Zuidlijn. Foto: Gé Dubbelman Links de kelder voor het parkeergarage van het hotel, rechts zit onze tunnels. Foto: Gé Dubbelman
Links de kelder voor het parkeergarage van het hotel, rechts zit onze tunnels.

Een soort van Vijzelgracht situatie, maar dan andersom?

“Ja! Gelukkig hebben we van die situatie wel geleerd. Er is een goede samenwerking met de aannemers, maar ook met de verzekering en het adviesbureau. Alle werkplannen worden kritisch met elkaar besproken en alles wordt bedacht om bouwrisico’s zo klein mogelijk te maken en houden.”

De kelder van het hotel. Uitgegraven tot zo'n 4 meter diepte.
De kelder van het hotel. Uitgegraven tot zo'n 4 meter diepte. Foto: Gé Dubbelman
20170407 noordzuidlijn station europaplein hotel RAI [Ge Dubbelman] (7)
De stalen delen van het stempelraam worden aan elkaar vastgelast. Foto: Gé Dubbelman

Hoe dan?

“Twee keer per week worden metingen gedaan van en in de bouwkuip en als het nodig is zelfs dagelijks. Verder worden er afspraken gemaakt over toezicht bij risicovolle werkzaamheden en zijn er afspraken gemaakt die, net als bij de Noord/Zuidlijn, in werking treden als iets mis dreigt te gaan.”

De stalen hulpconstructie wordt vastgelast aan de damwanden.
De stalen hulpconstructie wordt vastgelast aan de damwanden. Foto: Gé Dubbelman

Zijn er verder nog risico’s?

“Het trekken van onze oude damwanden is ook nog best spannend, vanwege de trilling en/of verschuiving van de grond die dit kan veroorzaken. Langs onze tunnel blijven ze overigens staan, omdat de risico’s te groot zijn om deze er weer uit te halen. Over het hoge en zware gebouw maak ik mij geen zorgen. Wel is het belangrijk dat onze tunnel niet te zwaar wordt belast. Dat vraagt om een zorgvuldige uitvoering, aangezien onze tunnel dwars onder het bouwterrein loopt.”

Artist Impression van het toekomstige gebouw.
Artist Impression van het toekomstige gebouw. Beeld Rem Koolhaas

Wat vind je zelf van het ontwerp van het gebouw?

“Het ziet er spectaculair uit. Het hotel met 650 kamers is 91 meter hoog en bestaat uit 3 enorme driehoeken die van elkaar gedraaid zijn. Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als het af is!”

Nu moeten we het hier nog even mee doen...
Nu moeten we het hier nog even mee doen... Foto Auke T. Balder, CRUX Engineering BV

Deze webpagina is gearchiveerd. Je kan helaas geen nieuwe reactie meer plaatsen.

Foto van volger

paul

30-06-2017 | 20:16

Mooie bouwkuip! 

Zo’n stevig en stijf stempelraam. Horizontale vervorming zal weinig zijn, dus weinig invloed op omgeving.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

23-05-2017 | 13:41

@Ed Veraart
Ik vraag het na bij mijn collega André Guit.

Foto van volger

Ed Veraart

18-05-2017 | 15:31

Beste mensen,

Mijn vragen  zijn hetvolgende.

Zit er een waterslot tussen de damwanden onderling?

Is  er ook een spanningsbemaling

Ik mis de drukdozen bij de tunnel tussen damwand en het stempelraam,  nodig!!!

Of zijn de stempels al reeds op spanning gebracht?

Wordt er onderwaterbeton gestort  i.v.m het barstens van de onderlaag?

gr. van Ed Veraart

Foto van volger

Ron Galjaart

18-05-2017 | 12:44

Niet helemaal mijn smaak, maar in deze omgeving zal het niet misstaan, het is het aloude moeder dochter verhaal!

4
reacties van 3 volgers
Meest actief in deze discussie
Ron Galjaart 1
Ed Veraart 1
paul 1

Bijdragen Metro en Tram
Duco Vaillant, Metro en Tram 1

Gerelateerde artikelen

Filmpje: Op stap met de architect bij station Europaplein
17 juli 2018 : Duco Vaillant

Filmpje: Op stap met de architect bij station Europaplein

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 17 juli 2018
Filmpje: Over Europaplein en een toekomstige verstoring van de Noord/Zuidlijn
20 juni 2018 : Renske van Bers

Filmpje: Over Europaplein en een toekomstige verstoring van de Noord/Zuidlijn

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 20 juni 2018
De Noord/Zuidlijn door de ogen van Instagrammers
31 mei 2018 : Duco Vaillant

De Noord/Zuidlijn door de ogen van Instagrammers

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 31 mei 2018
Kunstwerk station Europaplein onthuld
18 mei 2018 : Margreet Bosma

Kunstwerk station Europaplein onthuld

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 18 mei 2018