Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Fotoverslag aankomst eerste M5 op de Noord/Zuidlijn
39
2 jaar geleden
Duco Vaillant, Metro en Tram :
@Allen Bedankt voor de suggesties voor andere systemen. Een introductie van ee ...

Fotoverslag aankomst eerste M5 op de Noord/Zuidlijn

Duco Vaillant : Metro en Tram 12 maart 2016 Testen

En ja hoor, daar is hij dan: de eerste (halve) M5 op het Noord/Zuidlijnspoor. Vannacht vertrok de metro om ongeveer 01.00 uur vanaf de hoofdwerkplaats in Diemen, om 10 voor 6 dook hij op uit de tunnel bij station Noorderpark. Hunkerend naar zijn wederhelft staat de halve M5 op dit moment te glimmen in de zon bij station Noord. Komende nacht volgt letterlijk en figuurlijk de tweede helft van het vervoer, waarna de twee metrodelen begin volgende week weer aan elkaar vastgemaakt worden en het testen kan beginnen. Maar… laten we niet op de zaken vooruit lopen: graag blikken we nog even terug op een koude nacht en een succesvolle operatie, mét foto’s van Gé Dubbelman.

De metro vertrekt vanaf werkplaats Diemen omstreeks 01.00 uur. Ondanks het feit dat het maar een halve metro is, rijdt hij tot en met station Zuid op eigen kracht met behulp van de derde rail.
De metro vertrekt vanaf werkplaats Diemen omstreeks 01.00 uur. Ondanks het feit dat het maar een halve metro is, rijdt hij tot en met station Zuid op eigen kracht met behulp van de derde rail.
201601203 Aankomst en vervoer eerste M5 NoordZuidlijn [Ge Dubbelman] (1)
De metro wordt in twee delen getransporteerd. We hebben hiervoor gekozen omdat een hele metro te zwaar is en zonder 3e rail geen snelheid kan maken.
De metro komt bijna aan bij station Zuid. Het spoor van de Noord/Zuidlijn wordt vrijgemaakt en is bijna klaar voor de ontvangst van de M5.
De metro komt bijna aan bij station Zuid. Het spoor van de Noord/Zuidlijn wordt vrijgemaakt en is bijna klaar voor de ontvangst van de M5.
201601203 Aankomst en vervoer eerste M5 NoordZuidlijn [Ge Dubbelman] (7)
De vier tunneltransportvoertuigen komen aan bij het opstelterrein in Zuid. De voertuigen slepen en duwen de metro straks naar Amsterdam Noord over het Noord/Zuidlijnspoor, door de tunnel.
De halve M5 arriveert bij het opstelterrein in Zuid.
De halve M5 arriveert bij het opstelterrein in Zuid.
Nadat de stroom van de derde rail op het bestaande net is gehaald, worden de tunnelvoertuigen aan de halve M5 gekoppeld.
Nadat de stroom van de derde rail op het bestaande net is gehaald, worden de tunnelvoertuigen aan de halve M5 gekoppeld.
201601203 Aankomst en vervoer eerste M5 NoordZuidlijn [Ge Dubbelman] (18)
Het is geen eenvoudig transport, er is nog behoorlijk wat mankracht nodig. Ongeveer 10 man zit ofwel in de metro, ofwel op het tunnelvoertuig om alles in goede banen te leiden.
Pak 'm beet 04.15 uur. De metro passeert station Vijzelgracht waar hij opgewacht wordt door volgers.
Pak 'm beet 04.15 uur. De metro passeert station Vijzelgracht waar hij opgewacht wordt door volgers.
201601203 Aankomst en vervoer eerste M5 NoordZuidlijn [Ge Dubbelman] (32)
Het vervoer ging niet erg snel; de maximale snelheid die vanwege de veiligheid gehaald werd was 5 kilometer per uur. Zowel de volgers als de bouwers moesten dus geduldig zijn.
We mochten tien volgers uitnodigen om het passeren van de metro bij station Vijzelgracht live mee te maken. Omdat er nu een aantal nog op één oor ligt, volgt hun verhaal maandag.
We mochten tien volgers uitnodigen om het passeren van de metro bij station Vijzelgracht live mee te maken. Omdat er nu een aantal nog op één oor ligt, volgt hun verhaal maandag.
De metro laat eindelijk zijn kop zien in Noord. Deze foto is genomen vanaf het viaduct bij Noorderpark.
De metro laat eindelijk zijn kop zien in Noord. Deze foto is genomen vanaf het viaduct bij Noorderpark.
201601203 Aankomst en vervoer eerste M5 NoordZuidlijn [Ge Dubbelman] (42)
Het ochtendgloren is ingezet en na een reis van ongeveer 6 uur komt de metro bijna aan op zijn eindbestemming.
Hier een screenshot van onze webcamera, onze fotograaf Gé Dubbelman was inmiddels met lichte onderkoelingsverschijnselen huiswaarts gekeerd. Om 06:45 uur kwam de halve M5 aan bij station Noord. Komende nacht komt de tweede helft aan. Daarna worden de twee wederhelften herenigd.
Hier een screenshot van onze webcamera, onze fotograaf Gé Dubbelman was inmiddels met lichte onderkoelingsverschijnselen huiswaarts gekeerd. Om 06:45 uur kwam de halve M5 aan bij station Noord. Komende nacht komt de tweede helft aan. Daarna worden de twee wederhelften herenigd.

Live beeld van onze webcam. Binnenkort zijn hier ook de testritten te zien.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

22-04-2016 | 15:30

@Allen
Bedankt voor de suggesties voor andere systemen. Een introductie van een ander systeem zou behoorlijk wat extra geld kosten, kost tijd en is ook niet zonder risico’s in tijd. De metro’s zijn nu nog in de garantieperiode dus leverancier moet het dan oplossen, ook al kost het veel tijd.

Foto van volger

n-evo

21-03-2016 | 08:27

@Duco Bedankt voor het navragen. En ja, Inderdaad pijnlijk. Het antwoord is dus weer ‘wachten op de volgende update!’. Hoe lang willen ze dit volhouden, nog eens 4,5 jaar? Ik neem aan dat het redelijke termijn om dit te fixen lang en breed verlopen is en er iets anders moet gaan gebeuren.

Foto van volger

trolly

19-03-2016 | 11:28

@Alain: Lijkt me ook, vandaar dat ik die het eerste noem.

Foto van volger

Alain

19-03-2016 | 10:47

@trolly
Gewoon digitale displays. Zoals op de Hangbuiken. Werkt ook.

Foto van volger

trolly

19-03-2016 | 00:19

@Explorer: Zomaar een ideetje: het zou weleens niet mee kunnen vallen zo’n koersrol softwarematig aan te sturen, door effecten als slippen, uitzetting en/of rek. Als dat klopt, zijn er drie oplossingen: vervangen, old skool of balises in de film zetten. Ben benieuwd…

Foto van volger

Explorer

18-03-2016 | 15:41

@Duco Vaillant, Metro en Tram
Lieve help. Enig idee wat er dan nou zo Vreselijk Moeilijk aan is? Koersrollen bestaan al decennia lang, hoe rocket science kan het zijn..

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

17-03-2016 | 23:35

@n-evo en Explorer
De software die in december het probleem moest verhelpen met betrekking tot de lijnfilms werkte helaas niet. Het probleem duurt erg lang, wat pijnlijk is. Er wordt opnieuw gekeken hoe dit kan worden opgelost zodat het mee kan met een volgende update.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

17-03-2016 | 11:37

@Egbert Six; Ach weer dat glas misschien een alternatief om maar boven de perrons een overkapping te maken voor de wachtenden in plaats van het glas dan staat de Metro maar niet droog! ( dit is natuurlijk een grap)

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

17-03-2016 | 10:51

@n-evo
Ik zal het navragen hoe het zit bij mijn collega.

Foto van volger

frans zondervan

14-03-2016 | 13:46

@trolly, @duco

Dank voor jullie feedback!

Foto van volger

Ron Galjaart

14-03-2016 | 12:03

Duco, bedankt voor de info over de nummers van de metro’s

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

14-03-2016 | 10:22

@Egbert Six
Nee op het Quick Service Spoor, dit is het spoor vooraan bij het opstelterrein op de webcam Noord. We zijn net op eigen kracht vertrokken naar dit spoor. Live te zien nu op de webcam!

Foto van volger

n-evo

14-03-2016 | 08:31

@Duco Vaillant Weet niet of je hier antwoord op kan geven: Maar…. Wanneer komt het punt dat ze het gaan opgeven en er naar een andere structurele optie gekeken gaat worden, bijvoorbeeld het plaatsen van gekleurde LED-displays zoals je in België veel ziet op trams en bussen? De eerste M5 is inmiddels 4,5 jaar geleden op de rails gezet. Denk wat dat betreft dat je nu wel kunt zeggen ‘we hebben het 4 jaar geprobeerd te fixen, dit wordt ‘m niet.’ – De huidige tijdelijke oplossing waarbij sommige bestemmingen zoals “M53 Centraal Station” snel scrollend en cursief voorbij razen is ook niet echt optimaal. 🙂

Foto van volger

Egbert Six

14-03-2016 | 07:34

Nu je op de webcam de 2 helften van de M5 ziet staan onder de kap van station Noord krijg je pas echt een gevoel van de maat van dit station!

Nu het glas nog… 😉

Zal het koppelen onder de kap plaatsvinden?

Foto van volger

d'ouwe vos

14-03-2016 | 06:10

tja…

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

13-03-2016 | 22:26

@frans zondervan
De zandzakken zitten op de tunneltransportvoertuigen om extra druk uit te oefenen op de wielen. Dit om goed te duwen (eerste halve M5) als te trekken (tweede halve M5).

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

13-03-2016 | 22:15

@Explorer
Klopt, maar dan moest de test wel goed uitpakken (wat er ook bij was gezegd). Kennelijk is dat niet het geval, het heeft geen zin om het geheel uit te rollen als het niet helemaal goed werkt.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

13-03-2016 | 21:54

@Wouter
Dat zegt niets over het wel of niet laten rijden van fietsen op de Noord/Zuidlijn. De metro die door ons straks wordt gebruikt voor de meeste testkilometers op de Noord/Zuidlijn heeft al zo’n 18.000 km erop zitten op het bestaande net. Omdat alle metro’s zijn voorzien van stickers, is dat bij deze dus ook het geval. 🙂

Foto van volger

Wouter

13-03-2016 | 21:17

Dank voor de foto’s!

Begrijp ik uit de fietssticker dat er besloten is om op de NZ lijn toch fietsen toe te staan?

Foto van volger

trolly

13-03-2016 | 20:49

@frans zondervan: Die kuubzakken zitten vol zand, en wegen dus een ton of twee per stuk. Dat zorgt ervoor dat de tunnelvoertuigen voldoende grip hebben bij het trekken (of duwen, zoals in dit geval) van de zware M5. Zonder dat extra gewicht, dat precies boven de wielen van de tunnelvoertuigen is geplaatst, is het mogelijk dat de hele combinatie gaat glijden, met allerlei ellende als gevolg, zoals stukjes in Het Parool en vragen in de gemeenteraad.

Foto van volger

frans zondervan

13-03-2016 | 20:11

Allereerst gefeliciteerd met deze mijlpaal! Dit ziet er geweldig goed uit. Eén vraag: waartoe dienen die enorme Raab Kärchnerzakken op de volgwagen? 

Foto van volger

Explorer

13-03-2016 | 18:01

Oh, en dank voor het fraaie beeldmateriaal trouwens, wat een topfotograaf is die Gé toch!

Foto van volger

Explorer

13-03-2016 | 17:58

@n-evo Nu je het zegt, één van de crewleden zei eens dat het ‘voor het eind van het jaar’ gefikst zou zijn met die rollen. Dat was als ik het goed heb in oktober. Of bedoelde diegene ‘eind van het jaar 2016’? 😉

Foto van volger

n-evo

13-03-2016 | 17:45

Het eindresultaat komt nu toch wel in rap tempo dichtbij. Leuke foto’s!

Zouden de koersrollen van alle M5’s functioneren als de M52 officieel in gebruik wordt genomen? We wachten het af. 😉

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

13-03-2016 | 15:03

Het zijn de 161 links op de webcam (vrijdagnacht) en 162 rechts op de webcam (zaterdagnacht). Maandag worden ze herenigd, in principe voor eeuwig tot de dood hen scheidt.

Foto van volger

Ron Galjaart

13-03-2016 | 12:10

Mooi plaatje op de webcam, ziet er goed uit. Nou alleen het glas in de stationskap nog. Wat zijn trouwens de grootwagennummers van deze metro’s?

Foto van volger

fred

13-03-2016 | 07:48

@Jan.Meeuwenberg: Lijkt me wel. Ik heb de opening van de Ringlijn meegemaakt, en toen was er ook een dag vrij reizen  voor belangstellenden.,

Foto van volger

trolly

13-03-2016 | 06:13

@Duco Vaillant, Metro en Tram: Groot gelijk. En zo lukt het ook: er staat nu een complete M5 in Noord.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

13-03-2016 | 00:57

@trolly
De tweede is toch een stuk minder spannend. We geloven het wel. Alles loopt op schema met de tweede halve M5 en ze gaan zo de tunnel in. Dan is er ook een paar uur radiostilte (geen bereik en nog geen 3G/4G). Ik ga nu ook slapen. Veel gewerkt, erg weinig geslapen de afgelopen 48 uur.

Foto van volger

trolly

12-03-2016 | 23:53

@Duco Vaillant, Metro en Tram: Dat zal best. Is er vannacht weer een commitee van de redactie present, of geloven jullie het wel?

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

12-03-2016 | 23:34

@trolly
Ik geef het aan Gé Dubbelman door. Het was een lange en koude nacht.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

12-03-2016 | 23:20

@Jan Meeuwenberg
We weten nog niet precies wat we gaan doen. Vooralsnog verzamelen we vooral ideeën. Tegen die tijd kijken we gezamenlijk wat we doen. Ongetwijfeld gaan we iets leuks/bijzonders doen. 🙂

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

12-03-2016 | 23:16

@Richard
Bij de M5 is deze mogelijkheid ingebouwd. Mooi te zien in de onderstaande tweet:

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

12-03-2016 | 23:14

@stvictor
Dank. Graag gedaan!

Foto van volger

stvictor

12-03-2016 | 20:29

Erg leuk dat dit is georganiseerd is, voor de fans van metro’s,

Dank aan de hele organisatie van/door het Noord/zuidlijn-project

en gemeente Amsterdam,

Nog even wachten tot eind 2017, dan 

mag iedereen met dit Openbaarvervoer; in Amsterdam deze

 Noord/zuid-lijnmetro-stel, het echt beleven.

Foto van volger

Cor Sibbel

12-03-2016 | 20:23

Prachtig, bedankt.

Cor.

Foto van volger

Richard

12-03-2016 | 19:57

Is die afsluiting aan het open eind van deze helft voor deze gelegenheid gemaakt? 

Foto van volger

trolly

12-03-2016 | 18:02

Hoewel mijn kleine prijsvraag geen winnaars heeft opgeleverd, wil ik deze gelegenheid toch niet voorbij laten gaan om Gé Dubbelman hartelijk te bedanken voor zijn bijdrage. Dat tien metrofiele mafketels vrijwillig hun nachtrust opgeven is hun zorg, maar het zal je vak maar wezen…

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

12-03-2016 | 17:56

Een prachtig gezicht die Metro die onder de kap staat te wachten op de dingen die komen gaan. Als het zover is dat iedereen kan instappen ergens in 2017 dan denk ik dat ik heel wat ritjes zal maken op die dag, ik kan haast niet wachten (Zal het die dag vrij reizen zijn?)

39
reacties van 14 volgers
Meest actief in deze discussie
trolly 6
Explorer 3
n-evo 3
Ron Galjaart 2
frans zondervan 2

Bijdragen Metro en Tram
Duco Vaillant, Metro en Tram 13

Gerelateerde artikelen

Laatste testen Noord/Zuidlijn
12 juli 2018 : Esther Hesp

Laatste testen Noord/Zuidlijn

Esther Hesp : Vervoerregio Amsterdam 12 juli 2018
Testfase met reizigers Noord/Zuidlijn goed verlopen
27 juni 2018 : Michiel Jonker

Testfase met reizigers Noord/Zuidlijn goed verlopen

Michiel Jonker : Vervoerregio Amsterdam 27 juni 2018
Wat moeten we nog testen, met 22 juli in zicht?
7 juni 2018 : Esther Hesp

Wat moeten we nog testen, met 22 juli in zicht?

Esther Hesp : Vervoerregio Amsterdam 7 juni 2018
Tussenstand GVB-testen in laatste fase Noord/Zuidlijn
22 mei 2018 : Renske van Bers

Tussenstand GVB-testen in laatste fase Noord/Zuidlijn

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 22 mei 2018