Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Filmpje: overstappen van Noord/Zuidlijn naar Oostlijn
9
6 maanden geleden
PatrickCAL :
@Duco: er wordt wat mij betreft te veel focus gelegd op de optie Sluiten Kleine ...

Filmpje: overstappen van Noord/Zuidlijn naar Oostlijn

Duco Vaillant : Metro en Tram 4 april 2018 Centraal Station , Oostlijn

De overstap van de Noord/Zuidlijn op de Oostlijn is vrijwel klaar. De verbinding is ontworpen door de Benthem Crouwel Architects – het architectenbureau van de Noord/Zuidlijn – en Group A, de architecten van stationsrenovatie Oostlijn. We nemen met één van de architecten alvast een kijkje. Stapt u mee over met Maarten van Bremen van Group A?

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

PatrickCAL

09-04-2018 | 14:07

@Duco: er wordt wat mij betreft te veel focus gelegd op de optie Sluiten Kleine Ring, ondanks het feit dat aan de westkant ook genoeg alternatieven (bus/trein) beschikbaar zijn. En ik kan mij niet voorstellen dat na alle investeringen van project De Entree een nieuwe forse bouwput voor ondergrondse verlenging van de Oostlijn nou zoveel goedkoper is, waarbij het noordelijke spoor dwars door een opengebroken Kathedraal moet gaan en van de reizigerscapaciteit van de mooie nieuwe verbinding in het filmpje langs de wit/rode Oostlijnwand gelijk weer minstens 3,5 mtr af gaat voor de zuidelijke spoorbak, met alle kosten en risico’s bij verbouwing van dien voor verstoring van de ongetwijfeld succesvolle N/Z-lijn.

Ondanks alle uitdagingen biedt een grote ring alle mensen in Oost en West juist de mogelijkheid om naar keuze linksom of rechtsom het snelste te reizen naar de bestemming aan de andere kant van de Stads-/Vervoersregio. Deze ring wordt in het midden doorsneden door de N/Z-lijn en biedt dan een eventuele overstap op Centraal of Zuid. Hierdoor komen in principe vrijwel alle wijken relatief dicht bij snel en betrouwbaar ov te liggen.

Ik zou toch deze optie eens serieus onderzocht willen zien. Ben benieuwd hoe deze zich qua kosten en vervoerswaarde verhoudt tot een nieuwe Oost/Westlijn van Schiphol naar Zeeburgereiland/IJburg.

Foto van volger

winfried

05-04-2018 | 07:43

ik zie aan het plafond enkele lichtbakken met route-aanwijzigen. METRO is goed  te lezen, maar de rest zijn vrij kleine lettertjes. Er is zò een groot blauw vlak, waarom niet de meest essentiële info in het groot? Een symbool voor de metro, tram of bus is ook wel duidelijk lijkt me. In een ziekenhuis zag ik laatst verschillend gekleurde strepen in het linoleum. De kleuren kwamen overeen met de bebording. Als je die strepen volgt kom je automatisch op je gewenste afdeling. Handig systeem.

Juist de bestemming (bijv GEIN en NOORD) zou voor mijn oude ogen wel iets prominenter mogen worden aangegeven.

komt er ook ergens een paneel met braille- en reliefweergave voor mensen die daarop zijn aangewezen?

Foto van volger

Stanley Brul

04-04-2018 | 17:06

Toch is het overwegen van een volwaardige ring geen gek idee. Ik werk op het almaar groeiende Science Park en een verbinding met het metronet via Diemen Noord en Zuid, Van der Madeweg zou erg welkom zijn! Stanley Brul

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

04-04-2018 | 15:59

@Patrick CAL
Bovengronds is niet zo makkelijk langs het water, afgezien van het uitzicht dat wegvalt, heb je ook nog te maken met de fundering die hier niet makkelijk is. Daarnaast moet je dan de spoorinfrastructuur passeren. Een echt goedkope optie is niet te vinden. Richting het oosten is niet verder gekeken langs het spoor. Langs deze sporenbundel zitten al veel alternatieven, waaronder tram 26 en de trein.

Wel is gekeken naar diverse verbindingen met CS en dan vooral met een directe verbinding met de Oostlijn. Dit heeft een grote meerwaarde, omdat allerlei delen van het oosten/oostelijk deel centrum direct worden verbonden met het westen.

Het sluiten van de ringlijn wordt overigens meegenomen in de verdere ontwikkeling van Haven-Stad.

Foto van volger

Patrick CAL

04-04-2018 | 14:55

Waarom wordt Ringlijn M50 niet bovengronds op dijken en viaducten afgebouwd tot een echte ring? Van Isolatorweg via Haven-Stad/Houthavens, Westerdoksdijk direct achter CS/busstation langs via de sporenbundel langs Rietlandpark, Muiderpoort, Science Park, spoorboog Diemen-Noord naar Diemen-Zuid om bij de Van der Madeweg weer aan te takken op de huidige Ringlijn zuid en west. Nieuwe lijnen naar locaties met voldoende vervoersvraag of om automobilisten ver voor de ringweg A10, op makkelijk bereikbare P & R’s langs de toevoer(snel)wegen, uit de auto te trekken kunnen dan vanaf de ringlijn worden aangelegd. 

Hoeven er ook geen dure lijnen meer (Oost/Westlijn) dwars door de binnenstad te worden gebouwd met alle kosten en overlast van dien.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

04-04-2018 | 13:46

@w.lobbes
Het was lange tijd niet duidelijk hoe het metronet erin de toekomst uit zou gaan zien. Binnenkort gaan we ze vervangen. Zie ook ons artikel over de borden. Lijn 51 komt na maart 2019 in gewijzigde vorm terug. Deze blijft vanaf CS naar Zuid gaan, maar vervolgt vervolgens de route van lijn 50 richting Isolatorweg.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

04-04-2018 | 13:31

@johan siemons
Dank!

Foto van volger

w.lobbes

04-04-2018 | 13:17

Mooie overstapplek.  Ik zie op de borden, dat er sprake is van M 53 en M 54.  Waar is M 51 gebleven;  en wat zijn de plannen hiervoor.  Wordt M 51 nu een vorm van Ringlijn (Isolatorweg/CS) of zijn er andere plannen.

Foto van volger

johan siemons

04-04-2018 | 13:03

“lekker”  filmpje . en duidelijk . ook de overgang is goed getoond . ga door !

9