Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Eerste metro in de Noord/Zuidlijn-tunnel
17
3 jaar geleden
frans zondervan :
Ik ben erg benieuwd te lezen hoe het testen is gegaan.

Eerste metro in de Noord/Zuidlijn-tunnel

Renske van Bers : Metro en Tram 23 oktober 2015 Testen

Dit weekend zal voor het eerst een metro zijn wielen op het spoor in de Noord/Zuidlijntunnel plaatsen. Waar de tunnel eerder het domein van de bouwers was, zal de ondergrondse Noord/Zuidlijn de komende tijd ‘s nachts het terrein van deze M4 zijn die de treinbeveiliging test. Een mooi moment in de complexe eindfase van een bijzonder project. Projectleider testen Emiel Vergouw vertelt meer.

Hoe komt de metro naar de tunnel?

“Toen we onlangs met de metro gingen testen in Noord moest deze nog via bijzonder transport over de weg vervoerd worden. Dat hoeft nu niet meer, omdat we afgelopen zomer het Noord/Zuidlijnspoor op het metrospoor in zuid hebben aangesloten. De metro, die we lenen van GVB, rijdt nu vanaf het opstelterrein in Diemen via de ringlijn naar station Zuid en zal dan vanaf daar over het Noord/Zuidlijnspoor voortgetrokken worden, zo de tunnel in.”

Kunnen onze lezers dit spektakel volgen?

“Nou, het gebeurt ’s nachts omdat we het metroverkeer niet in de weg willen zitten. Station RAI, waar vandaan je wat zou kunnen zien, is dan natuurlijk gesloten. Verder gebeurt het testen onder de grond en is dit sowieso niet zichtbaar. Het wordt dus lastig om hier live bij te zijn. Fotograaf Gé Dubbelman komt in ieder geval wel binnenkort langs om mooie plaatjes van de eerste metro in de tunnel te maken, zodat de volgers toch nog mee kunnen genieten.”

Hier wordt straks de metro voortgetrokken. Dit gebeurt 's nachts, zodat de bouwers overdag veilig kunnen doorwerken.
Emiel Vergouw
Emiel Vergouw Foto Gé Dubbelman Hier wordt straks de metro voortgetrokken. Dit gebeurt 's nachts, zodat de bouwers overdag veilig kunnen doorwerken. Foto Gé Dubbelman

Wat en wanneer gaat de metro testen?

“We beginnen gelijk komend weekend met het testen van het treinbeveiligingssysteem. In principe gaan we hetzelfde doen als tijdens de testen in Amsterdam Noord, eerder dit jaar, met het verschil natuurlijk dat we nu in de tunnel werken. We trekken (en duwen) de metro voort met een speciaal voertuig en kijken zo of de aangebrachte treinbeveiligingssoftware klopt met de werkelijkheid.”

Kun je een voorbeeld geven?

“Als de metro volgens de software afremt op 100 meter voor bijvoorbeeld station De Pijp, maar in de praktijk blijkt dat hij op 105 meter afstand is, dan moet dit aangepast worden. De software die in de metro zit is gekoppeld aan de gele bakens die langs het spoor geplaatst zijn. Deze communiceren als het ware met elkaar, waardoor de metro precies weet waar hij zich bevindt op het traject. Deze informatie is niet alleen nodig voor de dienstregeling, maar ook voor de veiligheid; metro’s mogen natuurlijk nooit te dicht op elkaar rijden.”

Waarom doen we dit zo?

“Alleen op deze manier kun je in de praktijk zien of wat je op papier hebt bedacht, ook klopt met de werkelijkheid. Eventuele fouten in de software halen we er vervolgens uit. Uiteraard zijn dit ook niet de enige testen die we uitvoeren met een metro; later dit jaar beginnen we met de lowspeed testen in Noord waarbij een M5 – op eigen kracht, dus gekoppeld aan de derde rail – met maximaal 40 km per uur over het spoor rijdt.”

En daarna?

“Als dit goed gaat verhogen we de snelheid naar ongeveer 70 km per uur. Begin 2016 willen we over het hele traject rijden, met meerdere metro’s die dan ook allemaal zijn aangesloten op de derde rail. Maar de komende testen zijn ook al erg leuk natuurlijk!”

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

frans zondervan

28-10-2015 | 17:54

Ik ben erg benieuwd te lezen hoe het testen is gegaan.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

28-10-2015 | 15:32

@Piet, rond 21.00 op deze site. Tot vanavond:)

Foto van volger

piet cruijff

28-10-2015 | 15:28

we gaan ze zien dank je Renske , op flickr of op hier op deze side @Renske van Bers, Metro en Tram

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

28-10-2015 | 14:15

@Lucas, helaas;( Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

28-10-2015 | 14:14

@Piet, jazeker! Vanavond volgen de beelden! Groet, Renske

Foto van volger

piet cruijff

27-10-2015 | 09:10

leuk die foto nu nog een paar van onderweg 

Foto van volger

trolly

26-10-2015 | 16:13

@Alain: Leuk, had ik nog niet gezien.

Foto van volger

Alain

26-10-2015 | 15:27
Foto van volger

piet cruijff

26-10-2015 | 08:54

En is het proefrijden door gegaan dit weekend en zijn er foto’s of film van gemaakt door iemand de mensen zijn wel erg nieuwsgierig erover.

of is Fotograaf Gé Dubbelman zijn foto’s gaan maken we zijn wel benieuwd of de M4 in de tunnel aan rijden was en welke buis hij gebruikt heeft of wisselen jullie op een wisselcomplex van tunnel

Foto van volger

lucas versteegh

24-10-2015 | 13:57

@Renske.

mischien zoeken jullie nog pasagiers (ME!!!!) 🙂

Foto van volger

Explorer

23-10-2015 | 21:18

@Renske Helder, dank 🙂 Sluit me aan bij de rest verder. Een mooie mijlpaal dat eindelijk een échte metro de tunnel doorgaat! Veel succes met het testen!

Foto van volger

Ger Vermij

23-10-2015 | 19:50

Hier heb ik toch jaren naar uitgekeken, een metro welke van zuid naar noord rijd door de tunnel(s); weliswaar geduwd of getrokken voor het testen van de bakens met de daarbij behorende software. Weer een hele grote stap.

Foto van volger

frans zondervan

23-10-2015 | 18:35

Dit is toch wel heel spannend, hoor. Succes met het testen!

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

23-10-2015 | 11:27

@Explorer, de derde rail zit er wel al in, maar voor deze testen is er geen stroom nodig, waardoor het toch veiliger werken is. Groet, Renske

Foto van volger

Explorer

23-10-2015 | 10:49

Waarom wordt deze testmetro nog door een voertuig voortgetrokken? Ligt de derde rail er nog niet volledig in? Of mag/kan er nog geen stroom op?

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

23-10-2015 | 10:12

@Trolly, dat zit wel snor. Groet Renske

Foto van volger

trolly

23-10-2015 | 10:11

Begin 2016 met meerdere metro’s op eigen kracht… Geweldig, klinkt haast als een echte metrolijn. Ook mooi om te lezen dat de balises vervangen zijn door bakens, ik neem aan dat dat verder geen gevolgen heeft voor het systeem 😉

17
reacties van 7 volgers
Meest actief in deze discussie
piet cruijff 3
Explorer 2
trolly 2
frans zondervan 2
Ger Vermij 1

Bijdragen Metro en Tram
Renske van Bers, Metro en Tram 5

Gerelateerde artikelen

Laatste testen Noord/Zuidlijn
12 juli 2018 : Esther Hesp

Laatste testen Noord/Zuidlijn

Esther Hesp : Vervoerregio Amsterdam 12 juli 2018
Testfase met reizigers Noord/Zuidlijn goed verlopen
27 juni 2018 : Michiel Jonker

Testfase met reizigers Noord/Zuidlijn goed verlopen

Michiel Jonker : Vervoerregio Amsterdam 27 juni 2018
Wat moeten we nog testen, met 22 juli in zicht?
7 juni 2018 : Esther Hesp

Wat moeten we nog testen, met 22 juli in zicht?

Esther Hesp : Vervoerregio Amsterdam 7 juni 2018
Tussenstand GVB-testen in laatste fase Noord/Zuidlijn
22 mei 2018 : Renske van Bers

Tussenstand GVB-testen in laatste fase Noord/Zuidlijn

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 22 mei 2018