Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Eerste beelden van metro in de Noord/Zuidlijn-tunnel!
64
3 jaar geleden
Renske van Bers, Metro en Tram :
@Trolly, juist;) Groet, Renske

Eerste beelden van metro in de Noord/Zuidlijn-tunnel!

Renske van Bers : Metro en Tram 28 oktober 2015 Testen

En hier zijn ze dan, zoals beloofd: de eerste beelden van een metro die door onze tunnel rijdt, geschoten door Gé Dubbelman. Rijden klopt trouwens niet helemaal: de metro wordt de komende tien dagen door de tunnel geduwd (en voortgetrokken) om het treinbeveiligingssysteem te testen, zoals projectleider Emiel Vergouw afgelopen vrijdag vertelde. Kijk en geniet!

De metro, die we lenen van GVB, reed vanaf het opstelterrein in Diemen via de ringlijn naar station Zuid. Vanaf daar werd deze over het Noord/Zuidlijnspoor voortgetrokken, de tunnel in.
De metro, die we lenen van GVB, reed vanaf het opstelterrein in Diemen via de ringlijn naar station Zuid. Vanaf daar werd deze over het Noord/Zuidlijnspoor voortgetrokken, de tunnel in.
Het testen gebeurt 's nachts onder de grond en is dus helaas niet zichtbaar voor de volgers. Hopelijk krijgt u door deze foto's toch een goed beeld van het werk.
Het testen gebeurt 's nachts onder de grond en is dus helaas niet zichtbaar voor de volgers. Hopelijk krijgt u door deze foto's toch een goed beeld van het werk.
20151027 noordzuidlijn testen eerste metrorit in de tunnel [Gé Dubbelman] (9)
Voor deze testen is een M4 ingezet. Dit is overigens niet de metro waar we straks mee op de Noord/Zuidlijn gaan rijden; dat is met een M5. Later zullen we ook gaan testen met een M5.
De komende dagen testen we het treinbeveiligingssysteem van leverancier Alstom. Samen met Alstom, onze aannemer VIA NoordZuidlijn en GVB worden de testen uitgevoerd. In principe gaan we hetzelfde doen als tijdens de testen in Amsterdam Noord, eerder dit jaar, met het verschil natuurlijk dat we nu in de tunnel werken. We trekken (en duwen) de metro voort met een speciaal voertuig en kijken zo of de aangebrachte treinbeveiligingssoftware klopt met de werkelijkheid. Hier stopt de metro in station De Pijp.
De komende dagen testen we het treinbeveiligingssysteem van leverancier Alstom. Samen met Alstom, onze aannemer VIA NoordZuidlijn en GVB worden de testen uitgevoerd. In principe gaan we hetzelfde doen als tijdens de testen in Amsterdam Noord, eerder dit jaar, met het verschil natuurlijk dat we nu in de tunnel werken. We trekken (en duwen) de metro voort met een speciaal voertuig en kijken zo of de aangebrachte treinbeveiligingssoftware klopt met de werkelijkheid. Hier stopt de metro in station De Pijp.
Binnenin de metro staat de apparatuur die het treinbeveiligingssysteem nauwkeurig test. De software is gekoppeld aan de gele bakens die langs het spoor geplaatst zijn. Deze communiceren als het ware met elkaar, waardoor de metro precies weet waar hij zich bevindt op het traject.
Binnenin de metro staat de apparatuur die het treinbeveiligingssysteem nauwkeurig test. De software is gekoppeld aan de gele bakens die langs het spoor geplaatst zijn. Deze communiceren als het ware met elkaar, waardoor de metro precies weet waar hij zich bevindt op het traject.
20151027 noordzuidlijn testen eerste metrorit in de tunnel [Gé Dubbelman] (19)
Als de metro volgens de software afremt op 100 meter voor bijvoorbeeld station De Pijp (hier in beeld), maar in de praktijk blijkt dat hij op 105 meter afstand is, dan moet dit aangepast worden. Dat is in feite wat er nu getest wordt.
Dat is pas een uitzicht!
Dat is pas een uitzicht!
We hebben boven het spoor een werkplatform gecreëerd. Op deze manier heeft de metro ruim baan en kunnen de bouwers doorwerken aan het station, in dit geval bij de Vijzelgracht.
We hebben boven het spoor een werkplatform gecreëerd. Op deze manier heeft de metro ruim baan en kunnen de bouwers doorwerken aan het station, in dit geval bij de Vijzelgracht.
20151027 noordzuidlijn testen eerste metrorit in de tunnel [Gé Dubbelman] (13)
De testen die we de komende dagen uitvoeren zijn natuurlijk niet de laatste: later dit jaar beginnen we met de lowspeed testen in Noord waarbij een M5 – op eigen kracht, dus gekoppeld aan de derde rail – met maximaal 40 km per uur over het spoor rijdt. Als dit goed verloopt verhogen we de snelheid naar ongeveer 70 km per uur. Begin 2016 willen we over het hele traject rijden, met meerdere metro’s die dan ook allemaal zijn aangesloten op de derde rail.
De testen die we de komende dagen uitvoeren zijn natuurlijk niet de laatste: later dit jaar beginnen we met de lowspeed testen in Noord waarbij een M5 – op eigen kracht, dus gekoppeld aan de derde rail – met maximaal 40 km per uur over het spoor rijdt. Als dit goed verloopt verhogen we de snelheid naar ongeveer 70 km per uur. Begin 2016 willen we over het hele traject rijden, met meerdere metro’s die dan ook allemaal zijn aangesloten op de derde rail.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

24-12-2015 | 09:25

@Trolly, juist;) Groet, Renske

Foto van volger

trolly

23-12-2015 | 14:30

@Renske van Bers, Metro en Tram: En toen is vlot besloten de Amstelveenlijn om te bouwen tot metro, en te verlengen naar Uithoorn, want regeren is vooruitzien.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

23-12-2015 | 13:36

@Rene, sorry voor het late antwoord, het was even uitzoeken.
Deze vraag speelde rond 1995. Het is niet helemaal duidelijk wat toen de subsidieregels waren, maar het is toen wel uitgezocht, alleen niet mogelijk is gebleken.
Het heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de Noord/Zuidlijn een stadslijn is en toen alleen regionale projecten in aanmerking kwamen voor Europese subsidie. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

03-11-2015 | 10:28

@Mark, Leuk dat u zo enthousiast bent, helaas heb ik niet zo’n goed nieuws. Het hele plan van kunst en aankleding van de tunnel en stations is al jaren geleden ingediend en na een uitgebreid selectieproces zijn er nu een aantal kunstenaars aan de slag met hun werk. Er is dus iig op dit moment geen ruimte voor spontane initiatieven. Groet, Renske

Foto van volger

Mark Biemans

03-11-2015 | 07:12

@mark

Haast onvoorstelbaar, zo’n gewicht en zo langdurig op 85Volt. Ik zou het echt graag eens willen zien als dat kan.

Foto van volger

mark

30-10-2015 | 15:24

@Mark Biemans +/- 85 volt

Foto van volger

Mark Biemans

30-10-2015 | 14:25

Nog 1 vraagje dan @ Mark.

Met hoeveel volt wordt er gewerkt?

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

30-10-2015 | 13:10

@Mark, wij ook;)

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

30-10-2015 | 13:08

@Mark, mooi is dat geregeld! Wil je me even mailen, zodat we wat kunnen afspreken? Groet, Renske

Foto van volger

Mark Biemans

30-10-2015 | 13:08

@Renske van Bers, Metro en Tram

Merci! Pagina bekeken. Ben erg benieuwd. Wil hem graag eens zien werken (en draaien).

Ik heb overigens nog ‘n foto van een bouwput op het Rokin (juni ’15)

Foto van volger

mark

30-10-2015 | 13:05

@Renske van Bers, Metro en Tram dat mag zeker. Ik zou mijn enthousiasme over deze machines graag vertellen.

Foto van volger

mark

30-10-2015 | 13:03

@Renske van Bers, Metro en Tram dat weet ik ook. Maar veel mensen hebben hem nu gezien dat hij een metro trekt en duwt. Dus kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die interesse hebben in wat deze machine allemaal kan. Hij is namelijk veel wendbaarheid en nauwkeuriger dan zijn uiterlijk doet vermoeden.

Foto van volger

mark

30-10-2015 | 13:01

@Mark Biemans dat wegtrekken als een raket zie je verkeerd. Zo spannend is het nu ook weer niet. De TTV heeft een langzame startsnelheid maar kan deze snelheid constant aanhouden als een soort cruisecontrol. Dwz ook bij hellingen en bochten blijft hij een nagenoeg constante snelheid houden.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

30-10-2015 | 12:16

@Mark, we hebben in het verleden trouwens wel aandacht aan het tunnelvoertuig besteed, zie dit artikel. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

30-10-2015 | 12:15

@Mark, hier kunt u meer lezen en zien hoe het tunnelvoertuig eruit ziet. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

30-10-2015 | 12:13

@Mark, misschien leuk om u te interviewen voor een artikel? Groet, Renske

Foto van volger

Mark Biemans

30-10-2015 | 12:04

@Mark,

Indrukwekkend! Die TTV zou ik graag eens willen zien, met name die motoren.

Zonder aangekoppelde metro trekt hij sneller op dan een raket schat ik zo (als hij niet zou slippen).

Of zie ik dat verkeerd?

Foto van volger

mark

30-10-2015 | 11:57

@Renske van Bers, Metro en Tram graag gedaan. Ik ben er ook trots op dat ik aan dit project meewerk. En mochten mensen speciekuip vragen hebben over de TTV dan beantwoord ik die graag.

Foto van volger

mark

30-10-2015 | 11:55

@n-evo haha ja idd. We hebben in de tunnel 3 van dit soort machines rijden. En ze hebben tot nu toe allemaal rond de 2000 km gereden.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

30-10-2015 | 11:27

@Ger en Han, klopt! Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

30-10-2015 | 11:23

@Mark, dank voor deze toevoeging! Groet, Renske

Foto van volger

n-evo

30-10-2015 | 11:21

Pittig karretje dus! 😉

Foto van volger

mark

30-10-2015 | 11:02

@renske ik moet even iets kwijt. Ik heb nu al in een aantal nieuwsberichten het woord “karretje” gehoord referend aan het voertuig dat de metro door de tunnel duwt en trekt. Wat de mensen echter niet weten dat dit een TTV is of wel een Tunnel Transport Voertuig. Zoals we nu aan het testen zijn weegt de combinatie TTV en metro 62 ton. Op vlakke stukken kan deze TTV 600 ton duwen en trekken. Hier praten we dus niet over een karretje maar over een krachtige machine met 8 electromotor motoren.

Foto van volger

Ger Vermij

30-10-2015 | 09:41

@Renske en @Han

Deze kruiswissel ligt niet in een geboorde tunnel, echter in een stukje tunnel welke

deel is van de stationsruimte, echter tussen het perron en de geboorde tunnel in.

Foto van volger

Mark Biemans

29-10-2015 | 21:50

@Renske

Over licht valt natuurlijk nog veel meer te zeggen maar ik wilde wel nog even de Indirekte verlichting noemen. Die is vaak het prettigst voor de ogen.

Tevens kan het praktisch en voordelig zijn omdat men met minder lichtpunten kan werken om dezelfde ruimte te verlichten.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-10-2015 | 19:44

🙂

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-10-2015 | 19:43

@han, goeie, vraag ik even na. Gezien het beeld van de omgeving dat vierkant is, is het iig niet in de tunnel… Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-10-2015 | 19:41

@Mark, inderdaad:)

Foto van volger

Mark Biemans

29-10-2015 | 16:30

Over verlichting:

Het is altijd het beste het licht daadwerkelijk te richten op wat je verlicht wilt hebben (logisch),

en,

er daarbij voor te zorgen dat het niet rechtstreeks in de ogen schijnt.

Foto van volger

Han Schomakers

29-10-2015 | 16:10

@ Renske, kleine correctie: het kruiswissel van station Vijzelgracht ligt in de tunnel, niet ervoor… Toch?

Foto van volger

Alain

29-10-2015 | 16:08

@Renske van Bers, Metro en Tram

Nou vooruit dan…;)

Foto van volger

Explorer

29-10-2015 | 15:38

Verlichting in een metrotunnel is volgens mij vrij onzinnig, je ziet het nergens behalve in Amsterdam natuurlijk weer, na een brand in 1999 op Weesperplein. Ik hoor wel eens dat metrobestuurders het ook helemaal niet fijn vinden omdat seinen door al die lampjes minder opvallen. Een probleem dat met zo’n mooie egale strip gelukkig niet zal spelen.

Foto van volger

Bert van Elswijk

29-10-2015 | 15:36

Schitterende foto’s, leuke reacties, kortom, we zijn weer op weg!

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-10-2015 | 15:30

@Antje, het is LED-verlichting inderdaad en laten we hopen dat dat laatste niet gebeurt! Groet, Renske

Foto van volger

Antje Ha

29-10-2015 | 15:28

Renske,

Bedankt maar weer. Dat ziet er mooi/beter uit. Het is een LED verlichtingstrip? Niettemin zullen de spuiters de beneden zone wel weten te vergallen.

Foto van volger

Mark Biemans

29-10-2015 | 14:14

Renske,

Ik wil graag een conceptplan bespreken voor de aankleding van gangen en hallen. Het betreft de eerder genoemde tekst (Equalness & Uniqueness) in alle talen.

Met wie moet ik contact opnemen hiervoor om een afspraak te maken?

Alvast bedankt,

Mark Biemans

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-10-2015 | 13:33

@Antje, de verlichting komt er zo uit te zien: Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-10-2015 | 13:28

@Leo, nee, dit is bij station Vijzelgracht bij de kruiswissel in het station vlak achter de tunnel. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-10-2015 | 13:22

@Antje, eerst maar eens de Noord/Zuidlijn tot een goed einde brengen en ik ben bang dat dat niet drie maanden eerder zal zijn. Over de verlichting; ik vraag het na. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-10-2015 | 13:19

@Marlon, het begint er op te lijken toch?! Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-10-2015 | 13:18

@Alain, eerst maar eens een rijdende metro laten zien, goed?! Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-10-2015 | 13:17

@René, ik vraag na hoe dit zit. Groet, renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-10-2015 | 13:16

@Ron, dank! Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-10-2015 | 13:16

@Piet, beterschap en ik geef het door aan Gé, die staat net bij me;) Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-10-2015 | 13:12

@d’ouwe vos, iig even ver met de bouw, maar vast niet met zulke gelukkige volgers;) Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-10-2015 | 13:10

@Explorer en Mark, nog even ter bevestiging; het antwoord van Mark klopt hoor;) Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-10-2015 | 13:09

@Explorer, reeds in de maak, we plaatsen ‘m morgen. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-10-2015 | 13:08

@Han, wij ook! Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-10-2015 | 13:08

@Ger, ik geef het door:) Groet, Renske

Foto van volger

Leo

29-10-2015 | 11:25

Waar is die eerste foto genomen? Is dat Europaplein?

Foto van volger

Antje Ha

29-10-2015 | 10:32

Gefeliciteerd! Goed dat de gang er in blijft. Zo lukt het vast om nog drie maanden eerder te openen.

Blijft de tunnelverlichting in de gebruiksfase ook zo ingeschakeld? Dat is vooral een uitnodiging aan graffiti-spuiters. Het is nog een wonder dat die boel nog niet verkloot hebben. De bouwterreinbewaking is effectiever dan de tunnelbewaking elders?

Het is wel aardig als er bestuurdervrije metro’s zouden rijden. Net als in Kopenhagen en Parijs wordt het dan vechten om voorin te mogen zitten.

Foto van volger

Antje Ha

29-10-2015 | 10:28

Die ouwe Vos, In Italië en bij AnsaldoBreda is men op werktuigbouwgebied tot heel wat meer in staat dan wij in Nederland. Het hele Nederlandse gasnet functioneert voornamelijk op Italiaanse compressoren.

Ook rijden de Pendelino’s en ETR 500’s daar dagelijks met hoge snelheid en had de V250 dat hier ook gekund wanneer men het project wat beter bestuurd had. Het door het ministerie vasthouden aan niet beschikbare ERTMS en ook niet aanleggen van ATB beveiliging heeft Thalys inzet jaren vertraagd en was bij de V250 ook de grootste bron van de vertraagde levering, problemen en uitval. Of denkt iemand dat een bedrijf voor 300 miljoen aan treinen zal bouwen en die een jaartje of wat op een rangeerterrein zal zetten tot de klant zijn electronica eindelijk geleverd heeft gekregen.

Foto van volger

Marlon

29-10-2015 | 10:01

Mooi om te zien hoe de vooruitgang erin zit.

Ook mooi om de roltrappen te zien in station de pijp.

Foto van volger

Alain

29-10-2015 | 09:35

Gaaf hoor. Dat uitzicht in de tunnel schreeuwt welhaast om automatisch rijden. Zoals in Neurenberg.

Foto van volger

René Valk

29-10-2015 | 09:35

In België Duitsland en Polen worden dergelijke projecten ook met Europese subsidies gefinancierd Raar dat je dat in Nederland maar weinig ziet ! (of word er hier weinig ruchtbaarheid aan gegeven ??).

Foto van volger

Ron

29-10-2015 | 08:19

Prachtig, en dat voor maar 3 miljard. Ben trots op de bestuurders,bouwers en iedereen die er aan heeft meegewerkt. Toch beter dan de miljarden naar Europa en……….. ……………!

Foto van volger

piet cruijff

29-10-2015 | 08:07

`dank ook voor filmpje die ik op twitter kreeg toe gestuurd.

lig vanaf vandaag ff paar weken in amc voor een hart operatie maar ga wel alles in de gaten houden daar na de operatie

heb dan een tablet bij me bed liggen 

en Ge mooie foto’s van je dank je wel 

Foto van volger

d'ouwe vos

29-10-2015 | 07:36

De vos ziet in de tekst Alstom staan… en denk met ingehouden woede aan het stupide besluit van onze nationale overheid om de bouw van de Fyra niet aan dat erkende bedrijf te gunnen maar aan een onbekwaam Italiaans bedrijf met geen enkele ervaring in het bouwen van ( hogesnelheids ) treinen… wat een bestuurlijk onbenul was dat en konden alle verantwoordelijken van de afgelopen 15 jaar maar alsnog voor de rechter gesleept worden.

Leuke spotprent van Jos Collignon vanmorgen in de Volkskrant over het Fyra drama 🙂 !

Foto van volger

d'ouwe vos

29-10-2015 | 07:28

waar zouden we zijn zonder de fotoos van Ge’ !

Foto van volger

mark

29-10-2015 | 00:57

@Explorer met schaatsen worden de rem sloffen bedoeld die voor de wielen van de M4 komen bij parkeerstand

Foto van volger

Explorer

28-10-2015 | 21:33

*ontroerd* Prachtig! Je kunt je al haast voorstellen hoe het er in 2017 uit gaat zien. Als het nog kan zou het trouwens leuk zijn als jullie weer een cabinerit-timelapse-filmpje kunnen maken!

Op één van de foto’s zie ik een vel papier met de tekst ‘Schaatsen verwijderen!’. Wat zou dat zijn? Ik kan me bedenken dat het de stroomafnemer is die verwijderd moest worden omdat de derde rail niet gebruikt wordt, wordt die in GVB-jargon een schaats genoemd?

Foto van volger

Han Schomakers

28-10-2015 | 21:19

Dit is een gedenkwaardig moment! De allereerste metro van Amsterdam reed in 1975 in de Bijlmermeer met publiek heen en weer op een proeftraject. En ik was bij de open dag. Wij zijn inmiddels 40 jaar verder en ik voel opnieuw de opwinding van ‘de eerste keer’!

Foto van volger

frans zondervan

28-10-2015 | 20:57

Oh, wat is dit mooi! En wat ziet Station Vijzelgracht er al strak uit. 

Foto van volger

Ger Vermij

28-10-2015 | 20:50

Bedankt voor deze prachtige foto”s

Weer helemaal top Gé

64