Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Een voorzieningengebouw in Noord

Een voorzieningengebouw in Noord

Margreet Bosma : Metro en Tram 17 november 2014 Station Noord

Deze week starten we met de aanleg van het zogenoemde ‘voorzieningengebouw’ in Amsterdam Noord. Om welke voorzieningen het gaat, hoe het gebouw eruit komt te zien en voor wie we het gebouwtje maken vragen we aan projectleider Roy Ummenthun.

Op het opstelterrein in Amsterdam Noord, net voorbij station Noord langs de Nieuwe Leeuwarderweg, komt een gebouw te staan met daarin een aantal voorzieningen voor het metropersoneel. Roy: “Wanneer de Noord/Zuidlijn straks rijdt, zal het gebouw dagelijks bevolkt worden door machinisten, kantoor- en onderhoudspersoneel. In het gebouw brengen we faciliteiten aan die zij nodig hebben om hun werk uit te voeren.”

Schoonmaken en reparaties
Op het opstelterrein zullen de metrostellen dagelijks schoongemaakt worden en er zullen kleine reparaties plaatsvinden. In het gebouw is ruimte om de schoonmaakspullen en het gereedschap op te bergen. Voor de mensen is er plek om een kopje koffie te drinken, te overleggen en zich om te kleden.

Veel randvoorwaarden
Roy vertelt dat het nog niet zo eenvoudig was om een geschikte locatie voor het gebouw te vinden. “Er waren nogal wat randvoorwaarden waarmee we rekening moesten houden: er was een minimum aantal vierkante meters nodig, een parkeerplaats en het moest goed bereikbaar zijn voor werkverkeer. Daarnaast mag het gebouw de zichtlijnen voor het verkeer dat langs het opstelterrein rijdt, niet belemmeren en mag de verlichting in en om het gebouw de automobilisten niet hinderen.”

Functioneel èn mooi
Naast deze functionele eisen hebben we nog te maken met een aantal eisen van de Welstandscommissie over het uiterlijk van het gebouw. “Om die reden hebben we ook dit gebouw, net als het Sein- Energie- en Telecomgebouw in Amsterdam Zuid, door MOPET architecten laten ontwerpen.” Hoewel de gebouwen heel verschillend worden, zal de signatuur van de ontwerpers in beide onmiskenbaar zijn, niet in het minst door het gebruik van Cortenstaal. Dit speciale metaal geeft beide gebouwen hun typerende roestbruine kleur mee.

Links ziet u een impressie van het gebouw. Wilt u de werkzaamheden thuis op uw eigen computer volgen? Kijk dan op onze webcam (Voorzieningengebouw), die we voor u op het werkterrein hebben gericht. De komende drie tot vijf dagen kunt u de voorbereidende heiwerkzaamheden zien.

Werkterrein voorzieningengebouw. Foto: W. Berkhout VIA NoordZuidlijn
Werkterrein voorzieningengebouw. Foto: W. Berkhout VIA NoordZuidlijn
Voorlopig beeld voorzieningengebouw Noord. Beeld: MOPET Architekten
Voorlopig beeld voorzieningengebouw Noord. Beeld: MOPET Architekten

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

de liefhebber

09-03-2015 | 17:07

Bedankt!

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

09-03-2015 | 17:05

Voor de liefhebber heb ik ook even een screenshot van het webcambeeld gemaakt van ons voorzieningengebouw:

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

09-03-2015 | 16:55

@Leo I.
Dit is ook te zien op onze webcam (kiezen voor voorzieningengebouw): http://www.hierzijnwij.nu/live-noord/

Foto van volger

Leo I.

09-03-2015 | 16:37

De eerste muren staan inmiddels overeind zie ik vanuit de bus.

Foto van volger

pieter van heijninge

02-01-2015 | 07:44

Kan er nu eens een traditionele bouw plaats vinden zoals:een gebouw die voornamelijk uit gewone rode of gele bouwstenen worden gebouwd.Kijk eens naar de omgeving de huizen die daar staan (ELZENHAGEN) en de toekomstige woonblokken.Bah wat een lelijke kleur gebouw,het verkeer langs dit gebouw zou afgeleid kunnen worden door deze vieze roestige kleur.Welke architect bedenkt nu zoiets doe nu eens gewoon en iets eenvoudig

Foto van volger

Richard

08-12-2014 | 13:36

In z’n soort, functionaliteit en eenvoud vind ik dit dan wel weer allure hebben.

Foto van volger

Jorn van der Kolk

08-12-2014 | 12:15

Dit ontwerp zoals het nu te zien is geeft misschien wel een vertekend beeld. Het is geen goede artist impression en dan krijg je al snel opmerkingen dat het lelijk is, dat vind ik ook van dit ontwerp als ik de afbeelding bekijk. Maar op de site van MOPET staat ook nog ergens een andere afbeelding waarop het even iets beter eruit ziet:

http://mopet.nl/media/nieuws/02-12-2014-eerste-paal-voorzieningengebouw-noord-zuidlijn

De artist impression kan wat mij betreft nog wel beter, dit lijkt (zoals al eerder gezegd) meer op een tekening van een drie jarige.

Foto van volger

Rouke

20-11-2014 | 16:35

@Margreet, Dienst Metro, November 19, 2014 at 09:51:

Hai Margreet,

Leuk je gisteren even gezien te hebben.
Dat gezegd hebbende, allicht kunnen architecten & ambtenaren n’s gaan kijken op verschillende sub-fora van Skyscrapercity.com..
Er worden wereldwijd binnen allerlei steden en regio’s meer aandacht besteed aan de uitstraling van bijna alle aspecten van ‘n project als dit.

Het is goedkoper dan daar heen reizen, en je hoeft met enkele architecten en/of ambtenaren ook niet alle fora af te struinen.

Zelfs in Hoofddorp, Sassenheim of Gulpen zie ik regelmatig architectuur die beter word ingepast voorbij komen.

Er past voor dit soort zooi maar een woord: ‘troep’.
Voor het gebouw in Zuid valt nog een ding te zeggen; de vorm.
Dat kan ik niet zeggen van het gebouw in Noord.

Foto van volger

Margreet, Dienst Metro

19-11-2014 | 08:51

@Frank @Ron @Peter en anderen. Ik wil natuurlijk graag reageren, maar lastig is dat wel. Toch een poging. Ik denk dat het goed is dat de gemeente Amsterdam ook aandacht besteedt aan dergelijke, voornamelijk functionele, gebouwen. In heel veel gemeenten gebeurt dat namelijk niet. Over de vraag of het je aanspreekt kom ik niet veel verder dan Gerard, die schrijft dat over smaak niet te twisten valt. Dat twisten komt altijd wel goed, getuige deze (en vele andere) discussie(s), maar probeer maar eens iets te maken wat iedereen mooi vindt 😉

Foto van volger

Frank

19-11-2014 | 06:40

Tekenopdracht kleuterklas: “Teken een huisje waar een rijke prinses woont die heel veel goud heeft”

Foto van volger

Peter

18-11-2014 | 18:16

Als je de artist impression ziet, kan je je niet voorstellen. Dat dit van hetzelfde buro komt, als het voorzieningsgebouw langs de ring zuid. Had het in dezelfde stijl gedaan. Wat een ongelofelijk lelijk gebouw, sorry dat ik het moet zeggen.

Foto van volger

ron Galjaart

18-11-2014 | 16:47

Ik volg al vanaf het begin jullie (onze) site over de werkzaamheden aan de Noord-Zuidlijn, meestal een hoop bewondering voor de geleverde werkzaamheden, af en toe reageerde ik wel eens over iets wat mij wel eens bevreemde. Maar als ik dit bekijk vraag ik mij toch wel af welke ambtenaar (naren), hier wijzer van zijn geworden, dit is nog lelijker dan lelijk, als ik in mijn tuin een simpel schuurtje wil plaatsen, dan moet dit aan alle eisen van welzijn voldoen, en krijg je geen vergunning. Ik ben blij dat ik geen auto heb, want als je hier in de toekomst langs rijdt krijg je meteen een aanval, met alle gevolgen van dien. FOEI !!

Foto van volger

Gerard

18-11-2014 | 14:32

Dat dacht ik zaterdag ook. Wat doet die heimachine daar. Nu weet ik het en is het duidelijk.
Over smaak valt niet te twisten. Dus leg ik me maar neer met wat er voor dit gebouw gekozen is.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

18-11-2014 | 00:25

Wat worden we toch weer verwend met de Webcam,het is prachtig dat we weer live de nieuwe bouwontwikkelingen op afstand kunnen volgen mooi deze gratis service.de mensen die dit steeds bedenken worden bedankt namens velen denk ik.
Ik zie nu een eenzame heimachine die popelt om vandaag weer aan de slag te gaan,de voorbij razende weggebruikers zullen zich wel afvragen wat wordt er daar nu weer gebouwd? Wij weten het nu.

Foto van volger

Peter

17-11-2014 | 22:57

Ik hou wel van die merkwaardige gebouwen. Origineel. Het valt op. Het blijft in mijn hoofd zitten. Als ik er over een paar jaar langsrijd, weet ik meteen wat het is.

Foto van volger

pieter

17-11-2014 | 18:35

had het gebouwtje niet dezelfde vorm kunnen krijgen als station buiksloterplein??

Foto van volger

Duco Vaillant, Dienst Metro

17-11-2014 | 16:31

Hierbij de link naar onze webcam.

Vervolgens kiezen voor het Voorzieningengebouw als de webcam er nog niet op gericht staat.

Foto van volger

Bosch

17-11-2014 | 15:51

L.S.,

ik kan die webcam niet vinden.

Foto van volger

josien

17-11-2014 | 15:49

ik hou meer van rond afgewerkte gebouwen zoals de overkapping op de Leeuwarderweg in die trant zou ik het mooier vinden…dus een kleine pissebed

Foto van volger

Kils

17-11-2014 | 15:29

Vreemd is het wel dat huisje dus op rails gebouwd wordt, die volgens mij nu zijn weggehaald zonde van het geld.

Foto van volger

Ger Vermij

17-11-2014 | 15:00

Tunnels en stations, gewoon netjes functioneel.
De architecten bovengronds laten ontwerpen,
daar kunnen jullie de goede mensen klaarblijkelijk niet voor vinden.
En dit wordt door de”welzijnscommissie” “mooi” gevonden?
Hoe arm is een samenleving als er onder de middelmaat vandaan
deze ontwerpen telkens weer kunnen komen bovendrijven.

Foto van volger

Aron

17-11-2014 | 13:39

Gristus wat lelijk.

22