Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
De stem van de Noord/Zuidlijn spreekt
29
11 maanden geleden
Renske van Bers, Metro en Tram :
@Nino, GVB heeft aangegeven dat ze dit binnenkort gaan aanpassen. Groet, Renske

De stem van de Noord/Zuidlijn spreekt

Renske van Bers : Metro en Tram 20 september 2016 Centraal Station

Het moet gezegd worden; de stem achter het Amsterdamse OV klinkt in ieder geval erg gezellig. We hebben een telefonisch interview met Marc Klardie die onder andere alle haltes omroept in de trams, bussen en in de metro’s van GVB. Reden dat wij hem benaderen is dat hij nu ook ‘De Stem’ wordt van de Noord/Zuidlijn. Hoe cool is dat?

“Jaaaah, natuurlijk is dat best wel leuk”, zegt Marc. “Maar”, vervolgt hij, “het is geen hogere wiskunde en je moet het ook niet belangrijker maken dan het is.” Marc werkt inmiddels in verschillende functies al 31 jaar voor GVB. Tegenwoordig bestuurt hij trams en dit is meteen ook de reden dat hij liever niet op de foto wil. ”Als ik op de tram zit wil ik graag de aandacht bij het besturen houden en niet discussiëren over klemtonen.”

Grappig

Voordat we verder doorgaan op deze ‘klemtonen’, zijn we benieuwd hoe Marc ‘De Stem’ van GVB is geworden. “Nou, da’s best een grappig verhaal: zo’n 17 jaar geleden werden er nieuwe trams aangeschaft en was ik in dit proces verantwoordelijk voor het interieur, de stuurcabine, maar ook voor het nieuwe omroepsysteem. Eerder werd er in de metro omgeroepen door Philip Bloemendal, maar die was overleden. Daarom werden er 7 stemmen geselecteerd en stuurden we die op met een begeleidende opname van mijzelf waarin ik wat toelichting gaf. De banden gingen naar Siemens, die met een onverwachte reactie kwam: alle stemmen vielen af, behalve die van mij.”

Centraal Station

Station Zuid

Waarom?

“Waarom die van mij? Nou, omdat ik een prachtige, diepe bas heb natuurlijk, dat hoor je toch zelf wel?! Haha, nee hoor, je moet je voorstellen dat zo’n softwaresysteem korte woordjes opslaat en daar zelf zinnen van bouwt. Omdat  mijn stem blijkbaar neutraal, duidelijk en monotoon is, bleek ik over een geschikte stem te beschikken. En nee, ook mijn Amsterdamse tongval deed hier niets aan af; volgens mij vonden ze dat juist wel authentiek. Zo is het balletje dus gaan rollen en ben ik na al die tijd nog steeds de stem die te horen is in het OV van Amsterdam.”

Zelfstandig naamwoord

Inmiddels is Marc zelfs een zelfstandig naamwoord geworden. “Als het systeem hapert zeggen collega’s ‘Ohjee, Marc is dronken’, of als het systeem plat ligt roepen ze ‘Marc, heeft zijn dag niet’. Dat is natuurlijk erg geestig. Zeker als een collega dit zegt die naast me staat en zich niet realiseert dat ik dus Marc ben. Zelf word ik ook geregeld met mijn stem geconfronteerd, omdat ik het bandje heb ingesproken van het in- en externe telefoonsysteem van GVB. Dan bel ik naar een collega en hoor ik mezelf zeggen: ‘Nog even geduld a.u.b.’. Dat is in het begin een beetje raar, maar went vanzelf.”

Klemtoon

Wordt Marc ook wel eens herkend? “Dat is inderdaad één keer gebeurd, toen ik op de tram zat. Gelukkig was dat een heel enthousiast jongentje en kon ik er wel om lachen. Maar – om op de klemtonen terug te komen – er zijn ook wel mails binnengekomen die wat minder vriendelijk van aard waren. Dan moet je denken aan reizigers die vinden dat ik een bepaalde straatnaam niet goed uitspreek of de klemtoon verkeerd leg. Als ik vind dat ze goede argumenten hebben, pas ik het aan, maar meestal heb ik zelf ook al goed nagedacht over hoe ik iets wil overbrengen.”

Vanaf 22 juli kunt u meerijden met de Noord/Zuidlijn.
Vanaf 22 juli kunt u meerijden met de Noord/Zuidlijn. Foto Gé Dubbelman

Niet heel moeilijk

Marc vervolgt: “Echt heel moeilijk is het niet, zeker niet na al die jaren, maar je moet er wel met je koppie bijblijven. Het is natuurlijk geen hoorspel op de radio; het doel is om reizigers zo goed mogelijk te voorzien van informatie en dit duidelijk en zeker over te brengen.” Wat was een lastige halte? Marc: “Dat waren er een aantal: zeg je bijvoorbeeld Sum-bá-wastraat, of Súm-ba-wastraat? Ook vond ik de halte Nageljongenstraat even een twijfelgeval, omdat Amsterdammers dat zelf uitspreken als Nacheljongenstraat. Maar goed, je kunt ze zo ook een beetje opvoeden he?!”

Makkie

“Of de Noord/Zuidlijn een ingewikkelde was om in te spreken? Nee joh, ben je gek. Dat zijn allemaal heel makkelijke haltes en het zijn er natuurlijk ook niet zoveel. Ik hoef ook niet alles in te spreken, omdat nieuwe haltes worden toegevoegd aan de bestaande software waarin ik al bijna alle mogelijkheden en wendingen heb ingesproken.”

In conditie

Tot slot; doet Marc ook nog oefeningen om zijn stem in conditie te houden? “Jazeker, kettingroken, haha. Nee hoor, maar ik oefen wel veel op de motor, da’s een beetje rare tic van mij. Dan zit ik zomaar ‘Waterlooplein ’een paar keer achter elkaar te herhalen in mijn motorhelm. Op de één of andere manier hoor ik dan altijd welke intonatie het best geschikt is. Het enige dat ik nooit meer doe is snipverkouden iets inspreken: ik kon mijn nasale ‘Plantagelepellaan’ echt niet meer aanhoren en die heb ik, toen ik weer beter was, mooi opnieuw op de band gezet.”

 

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-11-2017 | 08:55

@Nino, GVB heeft aangegeven dat ze dit binnenkort gaan aanpassen. Groet, Renske

Foto van volger

Nino De Boer

27-11-2017 | 23:07

En sinds korte verschillende stemmen?! Niet mooi!

In de metro klinkt steeds vaker een andere mannenstem (geen Marc) die met teveel accent (westfries?) en een te hoog tempo spreekt. Absoluut niet mooi.

En bij bepaalde stops klinkt een vrouwenstem die waarschuwt voor de ruimte tussen perron en metro. Ook weer met teveel accent.

En weer een andere stem kondigt op de perrons de wachttijd voor de volgende metro aan (is het niet dezelfde stem als in veel Connexxion bussen?)

Luister naar de halte afroep in de U bahn (metro) van München. Prachtig

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

28-09-2016 | 13:24

@OostWest, ik geef het door aan GVB. Meer kan ik niet doen;) Groet, Renske

Foto van volger

OostWest

28-09-2016 | 12:52

Als je de metro instapt dan wordt er inderdaad omgeroepen ‘Deze t…metro gaat naar..’ Klinkt behoorlijk amateuristisch. En het woord ‘centraal station’ wordt al helemaal afschuwelijk uitgesproken. Deze t…metro gaat naar centráálstàtion’ Dit hoort men toch ook wel bij de nabewerking en testen? Het klinkt voor geen meter!

Foto van volger

trolly

23-09-2016 | 07:46

@n-evo: Zeker. Ik bedrijf het met vreugde.

Foto van volger

n-evo

23-09-2016 | 05:57

@trolly Overdrijven is ook een vak. 🙂

Foto van volger

Raymond

22-09-2016 | 13:07

Fijn, dat de stem als vrij positief wordt ervaren. Persoonlijk vind ik de GVB stem eerder matig. De intonatie is inconsequent en de stem vind ik ook niet vol/duidelijk genoeg om het in een (vol) voertuig te horen. Het knip en plakwerk valt mij ook op. Bij NS, RET en HTM vind ik het een stuk neutraler en zakelijker en daardoor juist duidelijker (vooral als je ergens niet bekend bent, werkt dat in het voordeel).

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

22-09-2016 | 09:00

@Richard en andere volgers, ik leg uw reacties voor aan Marc! Groet, Renske

Foto van volger

trolly

21-09-2016 | 17:02

@Thomas: Eens, maar dan graag een echte brit. En ach, eigenlijk heeft ’emsjterdem femus sjtrietmarkut’ ook wel een soort lokale charme, hoewel geen hond begrijpt waar het over gaat.

Foto van volger

Maarten

21-09-2016 | 15:14

Ik hoor net als Richard , Explorer en Peter inderdaad “deze *t*metro.” Als dat aangepast zou kunnen worden dan ben ik tevreden, want ik vind Marc net als Explorer een prettige stem hebben.

Al ben ik het niet met Explorer eens dat een man “rustiger en professioneler” klinkt dan een vrouw 🙂 Foei!

Foto van volger

Peter

21-09-2016 | 14:58

@Richard: ja ik meen dat ook te horen. “Deze *t*metro gaat naar…” Eerder werd omgeroepen ” Deze trein gaat richting…”

Foto van volger

Explorer

21-09-2016 | 14:05

@Richard Ja, valt mij ook op. Maar ‘centRAALstation’ (als ware het één woord) vind ik erger.

Foto van volger

n-evo

21-09-2016 | 11:43

@Explorer Mee eens, vind het ook erg leuk dat Amsterdam een mannelijke stem heeft. Vrouwen zijn wat dat betreft echt oververtegenwoordigd. 😉

Foto van volger

Richard

21-09-2016 | 10:53

Ik stap dagelijks in de metro  en elke keer hoor ik bij het instappen de melding waar de metro naar toe gaat. Ik denk dan altijd “Dezet metro gaat naar….” te horen. Daar ik maar 2 x 1 halte hoef hoor ik het altijd bij instappen en twijfel dan altijd of ik het goed hoor.

Het lijk wel alsof de zin niet is ingesproken  maar dat het woordje “metro” over de opname “Deze tram gaat naar……”is geplakt en de t van tram net niet is weggepoetst. Horen anderen dit ook?

Foto van volger

Explorer

21-09-2016 | 10:50

Ik vind Marc de prettigste afroepstem die we hebben in Nederland, rustig, duidelijk en vriendelijk (mag doorgegeven worden Renske!). Sowieso vind ik een man prettiger klinken dan een vrouw, rustiger en professioneler (naast GVB heeft alleen Syntus een man). Het ‘let op, links uitstappen’ van de HTM klinkt haast hyperactief. Dat Marc een beetje tongval heeft maakt het juist zo lekker Amsterdams, bijvoorbeeld die Amsterdamse L bij ‘Valeriusplein’

Een verbetering is nog te halen in de automatische overstapmogelijkheden die sinds een paar jaar in de tram zitten, daar is toch wel erg duidelijk te horen dat het knip- en plakwerk is. Dat is in de metro al wat minder en ik vraag me ook af waarom in de metro andere fragmenten worden gebruikt dan in de tram.

Foto van volger

n-evo

21-09-2016 | 09:45

Wou nog even toevoegen dat het mijns inziens raar is dat er op deze manier per afroep emotie in de opnames zit. Hoewel een ziekenhuis voor de een rot bestemming kan zijn, is het voor de ander misschien puur een werkplek. Een geautomatiseerde afroep in OV-voertuigen zou daar eigenlijk geen persoonlijke draai aan moeten geven.

Foto van volger

n-evo

21-09-2016 | 09:32

@Renke Marc en jij bedankt voor het antwoord. Ik vroeg mij al een tijdje oprecht af hoe het zat. Dat van de klemtoon had ik niet eens door, het gaat echt om de uitspraak van de volledige naam. Die was voorheen misschien iets te opgewekt maar slaat nu dus compleet de andere kant op.

Een laatste vraagje: in een van video’s van de testrit van de N/Z-lijn is de afroep van Noorderpark te horen. Opvallend is dat hier “Station Noorderpark” wordt omgeroepen terwijl andere metrostations waar geen NS stopt gewoon alleen de naam hebben. Dus “Amstelveenseweg” i.p.v. “Station Amstelveenseweg”. Gaat de rest van het netwerk dit ook krijgen?

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

21-09-2016 | 08:01

@N-evo, hier het antwoord van Marc: “Het klopt dat de opname “Antonie van Leeuwenhoekziekenhuis” is gewijzigd. Een collega wees me erop dat je de klemtoon anders legt (meer op de O) als het om een Hollandse mannennaam gaat. In de oorspronkelijke afroep sprak ik het meer uit op z’n Engels met de nadruk op de A. En dat hij niet zo vrolijk klinkt is min of meer ook bewust. Ik zal hem nog eens beluisteren met de rest van de complete afroep om te kijken of hij afwijkt. Dus bedankt voor de tip.” Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

21-09-2016 | 07:54

@Aron, ook deze opmerking geef ik door aan Marc. Groet Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

21-09-2016 | 07:54

@Alain en Jan, altijd fijn, die kleine opstootjes tussen jullie;)

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

21-09-2016 | 07:52

@Thomas, ik geef het door aan Marc;) Groet, Renske

Foto van volger

d'ouwe vos

21-09-2016 | 07:29

🙂   

Foto van volger

Thomas

21-09-2016 | 07:20

Ik zou het alleen zo fijn vinden als de ENGELSE delen door een native speaker zouden worden uitgesproken. Marc spreekt helder Nederlands, maar het Engels zou, net als in Den Haag, Parijs of Barcelona, beter door iemand anders gedaan kunnen worden. :/

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

20-09-2016 | 18:41

@Alain; Humor heet dat,mauwen hou ik niet van, over het algemeen zorg ik voor de positieve inbreng, ik kan niet wachten op het moment dat ik in de metro zit en een stem ons er op attendeert welk eerstvolgende station eraan komt (mij maakt het niet uit wie er achter de stem zit als het maar vriendelijk klinkt, dus niet op de Koreaanse manier natuurlijk!) haha weer Jans humor.

Foto van volger

Alain

20-09-2016 | 18:18

@Jan.Meeuwenberg
Niet zo mauwen, Jan.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

20-09-2016 | 17:44

En weer is er iets waar we ons (onnodig) druk over kunnen maken.

Laat een Belg het gaan inspreken dat klinkt tenminste grappig, dan kunnen we niet wachten tot de volgende halte wordt omgeroepen. Hoe heet zij van de TomTom ook alweer?

Foto van volger

Aron

20-09-2016 | 15:19

De stem op zich is wel prima, maar ik vind de opnames niet professioneel. De uitspraak is niet helder genoeg en je hoort verschil per opname. Ook is er niet goed genoeg een middenweg gezocht tussen Amsterdamse en neutrale uitspraak. Neutraal is bijvoorbeeld STADIONweg, Amsterdams is stadionWEG (klinkt als stadion = weg). Maak een keuze en voer dat consistent door. Want het is opeens wel ROkin in plaats van het Amsterdamse ROKin.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

20-09-2016 | 14:08

@N-evo, ik heb de vraag meteen naar Marc doorgestuurd, ben zelf ook benieuwd. Groet, Renske

Foto van volger

n-evo