Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
De Poorten van Noord naderen voltooiing
6
8 maanden geleden
n-evo :
Het valt nog mee dat niet aanvullend hierop Holle Bolle Gijs replica’s op ...

De Poorten van Noord naderen voltooiing

Renske van Bers : Metro en Tram 2 februari 2018 Kunst , Station Noorderpark

Kunstenaars Margit Lukács en Persijn Broersen ontvangen me vandaag in hun prachtige nieuwe atelier op de Westelijke Eilanden. Reden: hun Poorten van Noord naderen de voltooiing en worden binnenkort onthuld. Hoe kijken ze terug op een veelbewogen periode van ruim 5 jaar?

De reis begon al in 2012, toen het duo benaderd werd om een eerste schetsontwerp te maken voor station Noorderpark. Margit: “We waren blij met de opdracht en het is leuk als mensen daarna zien wat je met je ontwerp voor ogen hebt.” Persijn: “De omgeving rondom Noorderpark heeft ons positief verrast! We werden gegrepen door de prachtige architectuur van onder meer de Amsterdamse School, waarin torentjes en siersels van baksteen een prominente rol spelen. Deze aspecten hebben we  gebruikt in onze poorten.”

Hoewel ze al sinds begin 2000 kunst maken en exposeren, was ‘Poorten van Noord’ hun eerste werk van baksteen en cement. Persijn: “Zo ging letterlijk en figuurlijk een heel nieuwe wereld voor ons open. Een wereld met de nodige haken en ogen, dat wel.”
Hoewel ze al sinds begin 2000 kunst maken en exposeren, was ‘Poorten van Noord’ hun eerste werk van baksteen en cement. Persijn: “Zo ging letterlijk en figuurlijk een heel nieuwe wereld voor ons open. Een wereld met de nodige haken en ogen, dat wel.” Foto Jorrit 't Hoen

Verenigen

Margit vult aan: “Juist omdat het station erg strak is vormgegeven wilden we met onze poorten van baksteen, de architectuur van de buurt en het station met elkaar verenigen. Dat is op die plek ook nodig, omdat het station een soort eilandje vormt.” Persijn: “Daarbij symboliseren de poorten de toegang naar de stad, of – omgekeerd – de poort tot het groene Waterland en tegelijkertijd staan ze ook voor een doorkijk op het heden en verleden van Amsterdam.” Deze afwegingen en gedachtes leidden uiteindelijk in 2013 tot de definitieve opdracht.

Hobbels

Na het eerste enthousiasme startte de bouw en volgden de hobbels. Zo moest het ontwerp meerdere keren worden aangepast en verliep ook het bouwproces van de Poorten van Noord niet altijd even soepel. Margit: “Omdat de poorten op een metrostation kwamen te staan moesten ze aan heel veel bouwkundige, juridische en veiligheidseisen voldoen. De totstandkoming van de poorten is dus echt het resultaat van een samenwerking tussen ons, aannemer VIA, meestermetselaar Cor de Vries en aannemer/kunstenaar Joris Brouwers en opdrachtgever project Noord/Zuidlijn.”

Tijdens de bouw van de poorten was er ook ruimte voor improvisatie. Margit: “Dan reikte Cor een idee of techniek aan dat we - binnen de kaders - meteen konden toepassen en wat de poorten zijn karakter gaf. Dat was een bijzondere manier van werken, zeker omdat tegenwoordig zoveel prefab gefabriceerd wordt.”
Tijdens de bouw van de poorten was er ook ruimte voor improvisatie. Margit: “Dan reikte Cor een idee of techniek aan dat we - binnen de kaders - meteen konden toepassen en wat de poorten zijn karakter gaf. Dat was een bijzondere manier van werken, zeker omdat tegenwoordig zoveel prefab gefabriceerd wordt.” Foto Jorrit 't Hoen

Moeilijk?

Persijn: “Of dat moeilijk was? Soms wel. Je bent niet 100 procent in controle en hebt niet altijd dezelfde belangen. We hebben ook nog nooit zoveel overleg en vergaderingen gehad over ons eigen werk. Er moesten soms praktische compromissen worden gesloten, maar punten die de essentie van ons werk raakten, daaraan is niet getoornd. Dit resulteerde soms wel in een stevige strijd tussen de officiële regels, bouwdeadlines en het creatieve proces.”

Jaar stil

Omdat het op een gegeven moment niet zeker was of het bouwwerk stevig genoeg stond en aan de bouwnormen voldeed, lag het werk aan de poorten zelfs een jaar lang stil zodat er door de gemeente allerlei testen uitgevoerd konden worden. Margit: “Zo’n proces neemt zoveel tijd in beslag!” Uiteindelijk bleken alle waarden overigens te kloppen en kon in de herfst van 2017 het werk weer worden opgepakt.

Hoewel de poorten zo goed als af zijn, zal het werk met de tijd veranderen. Persijn: “Je ziet nu al dat de mosgroei en het net geplante sedum rondom de poorten steeds voor verschillende  kleurschakeringen zorgen.”
Hoewel de poorten zo goed als af zijn, zal het werk met de tijd veranderen. Persijn: “Je ziet nu al dat de mosgroei en het net geplante sedum rondom de poorten steeds voor verschillende kleurschakeringen zorgen.” Foto Jorrit 't Hoen

Rode draad

En nu is het bijna af. Persijn: “De metro en de bouw van de Poorten hebben de afgelopen 5 jaar als een soort rode draad door ons leven gelopen. Toen we de opdracht kregen zaten we nota bene in de metro in New York en was Margit hoogzwanger. En toen onze zoon met blokken begon te spelen, deden wij dat ook maar dan met de blokken die samen de poorten vormden. Margit: “Daarbij wonen we aan de Ceintuurbaan, waar de bouw van de Noord/Zuidlijn niet te missen was. Omdat de poorten nu klaar zijn, de metro bijna rijdt en onze zoon inmiddels zijn eigen bouwwerken maakt, voelt dit ook voor ons als een afsluiting van een persoonlijk tijdvak.”

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

n-evo

05-02-2018 | 07:15

Het valt nog mee dat niet aanvullend hierop Holle Bolle Gijs replica’s op het perron geplaatst zijn die “Papier hier” roepen. 🙂

Foto van volger

raymond

03-02-2018 | 11:46

dank voor jullie reactie. over smaak verschillen de meningen. maar het kunstwerk is nagenoeg klaar

Foto van volger

Frank

03-02-2018 | 07:44

Het zal best veel werk geweest zijn maar dat is met alles wat je bouwt. Of het daarna nu mooi of lelijk is geworden.

Er staat in ieder geval iets waaraan je herkent waar je bent. Volgens mij was dat de opdracht.

Foto van volger

Jan.Meeuwnberg

02-02-2018 | 16:04

Goed dat het toch nog goed gekomen is met die poorten, toen de bouw een tijd stil gelegen heeft werd er van alles gespeculeerd door doemdenkers kan ik mij herinneren, maar ja dat doen mensen nou eenmaal graag (doemdenken). Ik persoonlijk vind het kunstwerk wel grappig niet lelijk, maar die witte pukkels moet ik aan wennen. Ik vraag me af wat er voor alternatieven van kunst daar mogelijk was geweest op die plek, laten de mensen die het maar niets vinden eens komen met een ander bedenksel, ik ben benieuwd hoe dat eruit zou zien, kom eens met een opbouwend idee, en wat de kleur betreft dat veranderd vanzelf wel door de weer invloeden, dus even geduld, over een tijdje ziet het er wel anders uit door de mos begroeiing. Ondanks dat er veel grijs is bij de andere stations vind ik dat daar beter tot zijn recht komen dan bij het Centrale Station in Utrecht wat daar ook nogal een grijze toestand is (het golvende dak bijvoorbeeld), maar dat is mijn mening, iemand anders kan daar weer anders over denken natuurlijk, over smaak valt niet te twisten.

En ach als de stations over een tijdje vol hangen met reclame dan toont het weer anders en dan levert  het nog geld op ook die reclame. Ook weer opgelost, nu het volgende (echte)probleem.

Foto van volger

johan siemons

02-02-2018 | 15:13

ik blijft het een wonderlijk “ding” vinden . maar ja…met een pot verf verander ik dit niet 🙂

Foto van volger

d'ouwe vos

02-02-2018 | 11:56

Mooi mooi mooi. wat een leuke kitsch  ( sorry..)   🙂  🙂  🙂  

6
reacties van 6 volgers
Meest actief in deze discussie
d'ouwe vos 1
johan siemons 1
Jan.Meeuwnberg 1
Frank 1
raymond 1

Bijdragen Metro en Tram

Gerelateerde artikelen

Foto- en filmreportage laatste onthulling kunstwerken Noord/Zuidlijn
28 juni 2018 : Margreet Bosma

Foto- en filmreportage laatste onthulling kunstwerken Noord/Zuidlijn

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 28 juni 2018
Morgen mooi weer! David Claerbout beoordeelt zijn videokunstwerk
29 mei 2018 : Margreet Bosma

Morgen mooi weer! David Claerbout beoordeelt zijn videokunstwerk

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 29 mei 2018
Kunstwerk station Europaplein onthuld
18 mei 2018 : Margreet Bosma

Kunstwerk station Europaplein onthuld

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 18 mei 2018
Fotoreportage: Kunstwerk Europaplein hangt
24 april 2018 : Margreet Bosma

Fotoreportage: Kunstwerk Europaplein hangt

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 24 april 2018