Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
De Poorten van Noord: Een droom die werkelijkheid wordt”
13
2 jaar geleden
Duco Vaillant, Metro en Tram :
@Alain Ik heb uw vraag doorgezet aan mijn collega Marlo, ze komt er deze week ...

De Poorten van Noord: Een droom die werkelijkheid wordt”

Margreet Bosma : Metro en Tram 30 januari 2017 Kunst

Na een periode waarin buiten geen voortgang in de bouw van de ‘Poorten van Noord’ te zien was, kunnen we binnenkort allemaal weer meegenieten van de totstandkoming van het kunstwerk bij station Noorderpark. In een interview vertelt Margit Lukács, die samen met haar partner Persijn Broersen een kunstenaarsduo vormt, wat er de afgelopen maanden is gebeurd, waar we nu staan met de bouw van het kunstwerk en wat er de komende maanden staat te gebeuren.

Het lijkt wel of er de afgelopen maanden niet aan het kunstwerk is gewerkt, maar niets is minder waar: achter de schermen is keihard gewerkt. Niet met bakstenen en mortel, zoals we allemaal hebben kunnen zien, maar wel aan het noodzakelijke rekenwerk en verdere bewijsvoering van de kwaliteit en bestendigheid van het bouwwerk. Margit vertelt dat het stil leggen van de bouw van de Poorten te maken had met de extra veiligheids- en garantie-eisen die gelden voor bouwwerken langs het spoor.

Artistieke werkwijze

Margit: “Het is niet zo dat onze aannemer niet op de hoogte was van de eisen. Natuurlijk waren alle bouwtekeningen en voorstellen vooraf door verschillende constructeurs doorgerekend. Het zat ‘m voornamelijk in de werkwijze” Ze legt uit: “Onze aannemer is zelf ook kunstenaar. Als kunstenaar/aannemer werk je toch anders dan een ‘gewone’ aannemer die in opdracht een brug of een station bouwt. Als wij op het bouwterrein staan en vinden dat een bepaalde steen net mooier uitkomt als die een centimetertje meer naar links of naar rechts geplaatst wordt dan we op de tekening hadden aangegeven, dan zijn wij gewend om die vrijheid in de uitvoering te nemen. Maar zo werkt het niet op zo’n smalle strook dichtbij het spoor.”

Kort na de start van de bouw van het kunstwerk is een pauze ingelast voor een extra veiligheidscheck. Foto: Jorrit 't Hoen.
Kort na de start van de bouw van het kunstwerk is een pauze ingelast voor een extra veiligheidscheck. Foto: Jorrit 't Hoen.
20160305 noordzuidlijn station noorderpark bouw kap [Ge Dubbelman] (16)
Margit en Persijn kunnen verder waar ze gebleven waren. De bouw van de poorten moet wel tussen het testen op het spoor door. Hoe lang het precies gaat duren is daarom nog niet duidelijk. Foto: Gé Dubbelman.

‘Veiligheid voor alles’

En dus..? Margit vervolgt: “Kort nadat we met de uitvoering gestart waren ontstond er, mede vanwege deze werkwijze, twijfel over de degelijkheid van de constructie. Onder het motto ‘veiligheid voor alles’ is toen besloten de constructie die er al was, te testen aan de hand van een aantal trektesten, en het geplande bouwwerk als geheel nogmaals door te rekenen. Wij hebben de afgelopen maanden besteed aan die bewijsvoering.”

Vertrouwen

Margit vertelt hoe er met de trektesten zware gewichten aan de poort werd gehangen en getrokken. Een stuk meer dan de vereiste windbelasting, begrijp ik. Ik vraag of Margit daar niet nerveus van werd. Margit: “Wij hadden er wel vertrouwen in; het kunstwerk kan een veelvoud van deze belasting aan. Het is tenslotte door ervaren constructeurs doorgerekend en uitgevoerd door mensen die hun vak verstaan. Bovendien waren we niet veel van de oorspronkelijke tekeningen afgeweken en aan de basisconstructie hadden we niet getornd. Maar het klopt dat het een opluchting was toen bleek dat de poorten de trektesten met vlag en wimpel doorstaan hadden.”

 

Verder bouwen

Dus nu weer verder waar jullie gebleven waren? “In feite komt het daar wel op neer. Wel zullen we een aantal kleine aanpassingen doen aan het deel dat er staat, zoals het aanvullen van enkele kleine leemtes in de voet van het werk met extra mortel. Maar het is fijn dat alle bewijsvoeringsstukken nu in orde zijn en wij zelf ook het gevoel hebben dat er straks een resultaat staat dat veilig is én recht doet aan onze artisticiteit.”

Een romantisch idee

Als ik Margit naar de oplevering vraag, blijkt dat ik nu wel erg snel ga. “Daar ben ik op dit moment nog niet zo mee bezig. Weer buiten staan en de poorten tot leven zien komen is waar ik me nu op focus. Ik vind het wel romantisch: Je begint met een buitensporig idee, dan probeer je dit te verbeelden en vervolgens ga je het tot werkelijkheid maken. Als je dan bij de verwezenlijking van die droom op obstakels stuit en je weet die te overwinnen, dan is het extra mooi als je uiteindelijk toch je droom verwezenlijkt.”

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

01-02-2017 | 12:25

@Alain
Ik heb uw vraag doorgezet aan mijn collega Marlo, ze komt er deze week op terug.

Foto van volger

@Koen

01-02-2017 | 10:39

Voelt u zich aangesproken?

Niet echt volwassen om met alleen JA te antwoorden. Leg eens uit … 

Foto van volger

Koen

31-01-2017 | 23:44

@@zeurpieten en zemelaars

“Nou nou nou Ger Vermeij en Johan Siemons, waarom denken jullie dat iedereen zich aan jullie moet verantwoorden? Bent u hun baas? Betaalt u het project?”

Euh, JA!

Foto van volger

paul

31-01-2017 | 17:22

Ik hoop dat dit kunstproject met net zo gaat verbazen als de kunst in station Rokin!

Dat leek lelijk te worden, maar kreeg een goed eindresultaat. Dit lijkt ook lelijk te worden, maar het resultaat moeten we nog gaan zien.

Paul

Foto van volger

Mr w

31-01-2017 | 03:13

@Margreet, anderen,

Lees het liever als een groot compliment: “de communicatie rond deze “zaak” is absoluut beneden de maat zoals wij die gewend zijn van de voorlichters van de NZ-lijn.

Bij normale bouw/overheidsprojecten is men gewend aan niet-bestaande of belabberde communicatie. De NZ lijn (vanaf een zekere datum) heeft hier een geweldig antwoord op gegeven. De mensen die hier vaker komen zijn nu zo gewend geraakt aan dagelijkse updates, mooie foto’s, verhalen, e.d., dat als er een paar weken niet over een deelproject wordt gecommuniceerd dit direct opvalt. Chapeau!

Foto van volger

Margreet Bosma, Metro en Tram

30-01-2017 | 17:05

@Ger Vermij en johan siemons. Een project dat stil ligt dreigt gauw in het vergeethoekje te geraken. Voor ons ook een leerpunt. Op vragen die gesteld werden onder de artikelen die we wel schreven (op 16 februari en 5 oktober) het afgelopen jaar hebben we geprobeerd zoveel mogelijk te reageren, maar er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering. Met groet, Margreet

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

30-01-2017 | 16:32

@@zeurpieten en zemelaars: Ik vind ook dat men niet bij ons verantwoording hoeft af te leggen natuurlijk van wat er mis zou kunnen zijn, als alles op tijd (22Juli 2018) klaar is wat is dan het probleem waarom zouden we ons dan druk maken? Ik zelf ben gelukkig positief ingesteld en doe niet mee aan doemdenken ik kon me al niet voorstellen dat er stront aan de knikker zou zitten met het kunstwerk,het glas van Station Noord komt ook wel goed, daar is ook veel over geschreven. nog maar 538dagen dan vallen we in een diep gat, waar moeten we ons dan nog druk om maken? hoogstens over eventuele kinderziektes die niet altijd te voorzien zijn weet ik als een voorheen technische man.

Foto van volger

johan siemons

30-01-2017 | 16:03

@@zeurpieten en zemelaars
het ging/gaat mij om de professionele benadering van het project . beleefdheidshalve laat men “het publiek” niet zo lang in het ongewisse . het siert een organisatie nou eenmaal als men de lezer/volger tussentijds netjes op de hoogte wordt brengt van een en ander . dat gebeurt op deze site de hele dag . ik vind het trouwens jammer dat deze volger zich “verstopt” achter zo’n pseudoniem .

Foto van volger

@zeurpieten en zemelaars

30-01-2017 | 15:14

Nou nou nou Ger Vermeij en Johan Siemons, waarom denken jullie dat iedereen zich aan jullie moet verantwoorden? Bent u hun baas? Betaalt u het project?

Denkt u nou echt dat alles goed gaat? Waar mensen werken worden fouten gemaakt! U maakte nooit een fout? En heeft u zich daarbij moeten verantwoorden naar het volk?

Ach, past wel in het beeld van nu … men klaagt alleen maar tegenwoordig, maar zelf iets er aan doen ho maar!

Sterkte ermee Ger Vermeij en Johan Siemons!

Foto van volger

Gerard

30-01-2017 | 15:11

Toch was de twijfel over de sterkte al veel eerder aan ons bekend gemaakt en heb ik zelfs de suggestie gedaan het geheel met PUR-schuim te vullen. Daarna is echt ook verteld dat er opnieuw gerekend moest worden. En dat duurt lang. Maar het is fijn om nu te horen dat ere weer gewerkt kan gaan worden. Alleen de complicatie van het baantesten zal de werksnelheid niet bevorderen. Aan de andere kant krijgt het metselwerk dan ook steeds goed de kans om uit te harden. Mag ik dus bij deze Margit, Persijn en de andere uitvoerenden veel succes wensen met de rest van de uitvoering.

En mede volgers: Heb geduld. 

Foto van volger

Alain

30-01-2017 | 14:56

Weten we dat ook weer en zijn de complotdenkers die omkomen in hun eigen verveling ook weer gerustgesteld.

Waar ik veel benieuwder naar ben: hoe staat het met de planning van de Oostlijn? Of moeten hier ook eerst trektesten uitgevoerd worden?

Foto van volger

johan siemons

30-01-2017 | 14:50

@Ger Vermij
ik ben het geheel met de heer vermij eens . de communicatie rond deze “zaak” is absoluut beneden de maat zoals wij die gewend zijn van de voorlichters van de NZ-lijn.

Foto van volger

Ger Vermij

30-01-2017 | 13:58

Fijn dat dit er uiteindelijk zo uitgekomen is.

Dit neemt echter niet weg dat de communicatie over dit deelproject uiterst veel te wensen over liet en daardoor mij en waarschijnlijk vele anderen met grote vragen in het ongewisse liet. 1e na een kleine week werk werd dit werk abrupt afgebroken. 2e er werd aangegeven dat de metselaar met vakantie was. Een aannemer begint bijna nooit aan een complexe opdracht om er dan na enige dagen mee te stoppen.  3e Hierna werd er op vele vragen over het project gewoon niet gereageerd. (Dit was een grote fout in de communicatie.) 4e Na veel meer dan een jaar stilzwijgen over de eventuele voortgang wedt medegedeeld dat “de onderste steen bovengehaald werd” Pas hierna werden er trektesten en proeven gedaan aan de metaalconstructie. Waarna over deze proeven weer enkele maanden met geen woord gerept werd.

Mijn verontschuldigingen voor mijn opmerkingen dat er iets heel erg mis is met dit deelproject, maar het gehele verloop van zaken duid op z’n zachts gesproken op een uiterst ver doorgevoerd geval van stil houden en miscommunicatie.

Ik hoop dat de reizigers van de metro in de toekomst elke dag veilig kunnen genieten van een kunstwerk wat in de wereld zijn weerga niet zal kennen.

Veel succes met de realisering van de poort van Noord

13