Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Comfortabel in de Noord/Zuidlijn met SuperMario
8
een jaar geleden
Renske van Bers, Metro en Tram :
@Ap, er zijn een aantal redenen dat de stoeltjes in de lengte staan: er is meer ...

Comfortabel in de Noord/Zuidlijn met SuperMario

Renske van Bers : Metro en Tram 12 juni 2017 Testen

De komende maanden gaan we op stap met onze eigen SuperMario. Ook wel Mario Bastiaansen, projectleider integratietesten. In deze nieuwe serie neemt hij ons mee in bijzondere testen op het gebied van trilling, comfort, drukgolf, trein-tv, slepen met metro’s en reizigers-informatie.

Vandaag vinden de comforttesten plaats. Ik stel me voor dat we gaan kijken hoe lekker we in de metro zitten op de Noord/Zuidlijn. Toch?

“Nou nee. Het gaat bij deze testen niet per se om het zitcomfort. Natuurlijk is het belangrijk dat je niet uit je stoeltje vliegt, maar we testen meer of de metro stabiel op het spoor staat. Als dit het geval is, zullen reizigers uiteraard ook comfortabeler zitten.”

Een sensor van dichtbij.
Een sensor van dichtbij. Foto: Metro en Tram.
De sensoren zijn op diverse plekken in de metro geplaatst.
De sensoren zijn op diverse plekken in de metro geplaatst. Foto Metro en Tram

Hoe gaan we dit testen dan?

“In tegenstelling tot de vorige test waarin we trillingen testten, gaan we nu niet vanuit de tunnel en de straat meten, maar vanuit de metro zelf. We plaatsen sensoren die versnelling of vertraging in de breedte, in de hoogte en in de lengte van de M5 kan meten. We meten hiermee dus het effect van de krachten die in verschillende richtingen op de metro inwerken. Zo krijg je een goed beeld over de  wel- of niet stabiele ligging van de metro op het spoor. Comfort voor de reiziger is overigens vaak een subjectief gevoel, maar wij meten dus hoe de metro over het spoor rijdt. We testen met twee metro’s en rijden vrijwel alle routes. Twee kruisingen kunnen nog niet bereden worden.”

Zijn er kritieke punten waar jullie extra opletten?

“Jazeker. In bochten bijvoorbeeld en op wissels. Een metro gedraagt zich op deze plaatsen soms anders dan bijvoorbeeld over de wat langere rechte stukken. Dit zijn dus de zogenoemde kritieke punten, waarin we extra veel aandacht zullen besteden aan de uitkomsten die binnenkomen via de computer die aan de sensoren gekoppeld is.”

Omdat ook deze resultaten op zich laten wachten – het duurt even voordat ze geanalyseerd zijn – gaan we 10 dagen na de comforttesten weer langs bij Mario. Hoe is het gegaan?

“Goed! Net als bij de trillingentest viel alles ruim binnen de Europese norm, hoewel ik er meteen bij moet zeggen dat er op het gebied van comforttesten geen wettelijke norm gehanteerd wordt: er gelden dus geen harde eisen vanuit het contract.”

Is het dan een soort extra test?

“Zo zou je het kunnen noemen. Niettemin zijn we blij met onze stabiele metro: toch niet fijn als je als reiziger een kop koffie over je (mantel)pak gooit in een scherpe bocht. Wat trouwens wel opviel was dat de metro op de wissels juist stabieler stond dan op de rechte stukken. Reden? Als je de wissels passeert, rijd je een stuk zachter en blijkbaar zorgt dit voor een ‘hogere mate van comfort’.”

Wat is de volgende test die op de planning staat?

“Dan gaan we drukgolven en tocht, als gevolg van de bewegende metro’s in de tunnel, testen. Dit houdt in dat we kijken hoeveel verplaatste lucht er vrijkomt als metro’s op een station aankomen of vertrekken. Of ik deze test spannend vind? Nou… ik ben wel benieuwd of dit helemaal volgens de norm verloopt bij station De Pijp, omdat het hier zo smal is. Je wilt niet dat bijvoorbeeld een drukgolf uit de tunnel ervoor zorgt dat elders in het station de draaideuren opeens gaan draaien.”

We gaan het zien!

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

29-06-2017 | 11:09

@Ap, er zijn een aantal redenen dat de stoeltjes in de lengte staan: er is meer overzicht, reizigers kunnen zich makkelijker spreiden en er is meer capaciteit. Vandaar;) Groet, Renske

Foto van volger

Ap Everaarts

24-06-2017 | 16:31

Het valt mij op, dat met name de stoeltjes in de kop van de metro altijd het eerst zijn bezet. De stoeltjes in de geledingen zijn vervelend, je kunt niet naar buiten kijken. De banken in de lengte niet prettig. Ik vind het gezicht op de tegenover mij reizende passagier soms minder acceptabel. Maar ik kijk ook graag naar buiten en dat is ook al vermoeiend in deze metro’s, zonder de indruk te wekken dat je de overbuurman / -vrouw onafgebroken zit te observeren.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

15-06-2017 | 07:51

@Egbert, ook daar is rekening mee gehouden. Er is inderdaad wel – zoals n-evo al zegt – een aantal zitplaatsen die met de rijrichting mee geplaatst zijn. Groet, Renske

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

12-06-2017 | 17:36

Reizen met een Metro zal denk ik altijd comfortabeler zijn dan met een Tram bovengronds,

een Tram gaat altijd erg stroef gepaard gaande met veel herrie (gebonk)  Wat mij steeds meer opvalt is hoe soepel en rustig de treinen tegenwoordig rijden (maar dat is natuurlijk een ander verhaal) Zo zien we maar weer wat er zoal bij komt kijken voor een Metro met passagiers (verantwoord) kan gaan rijden. Ik denk dat er na 22Juli 2018 niet veel verrassingen  (tegenvallers) zullen zijn omdat alles zo grondig wordt getest, maar je kan niet alles voorzien, kijk maar bijvoorbeeld naar de draaideuren van het centrale Station van Delft die spontaan gingen draaien als er een trein met hoge snelheid passeerde, maar daar kan een les uit geleerd worden.

Foto van volger

n-evo

12-06-2017 | 15:03

@Egbert Six

“Het is overigens de reden dat ik het nog altijd jammer vindt dat de M5 stellen alleen maar langsbanken kent.”

Dat is niet zo. In de koppen en bij de draaistellen zijn ook zitplaatsen te vinden die met de rijrichting mee geplaatst zijn. Toegegeven dat het er niet veel zijn, maar ze zijn er wel degelijk in de M5.

Foto van volger

trolly

12-06-2017 | 14:55

@Egbert Six: Goed verhaal, bedankt!

Foto van volger

Egbert Six

12-06-2017 | 12:59

Het is maar hoe comfort wordt gedefinieerd. De comfortmeter zoals die gebruikt is is, voor zover ik weet, begin jaren tachtig ontwikkeld aan de TU Delft. Doel was om het vage begrip comfort wat meer technische handen en voeten te geven. Afhankelijk van de plaatsing van deze comfortmeter kan ook wel degelijk iets over het zitcomfort van stoelen gezegd worden. Essentieel voor het begrip van (trillings-)comfort zoals door een mens ervaren wordt is om te begrijpen dat wij versnellingen (trillingen) in de drie hoofdrichtingen verschillend ervaren. Wij kunnen het beste tegen versnellingen langs de verticale Z-as. Reden is dat we al duizenden jaren op twee benen lopen en dus gewend zijn aan continue versnellingen en vertragingen door het afzetten op de aarde van onze voeten. Versnellingen langs de X-as (onze kijkrichting) ervaren we ook als gewoon. Ook dit heeft te maken met onze mogelijkheid bij voorbeeld hard te gaan lopen. Het minste kunnen wij de versnellingen langs de Y-as, de dwarsrichting, hebben. Dat is een verschijnsel wat jammer genoeg sterker ervaren wordt door ouderen.

Het is overigens de reden dat ik het nog altijd jammer vindt dat de M5 stellen alleen maar langsbanken kent. Is er bij het bepalen van het comfort rekening gehouden met de opstelling van de banken?

Foto van volger

westdorp

12-06-2017 | 12:16

Ja heren ik vindt het allemaal belang die test ritten maar?

Maaaaaar,  wanneer mogen wij als eerste een testrit meemaken?

Al vast bedankt voor de dag dat het gaat gebeuren, maar wel snel hoor!

                wetdorp.

8
reacties van 6 volgers
Meest actief in deze discussie
westdorp 1
Egbert Six 1
trolly 1
n-evo 1
Jan.Meeuwenberg 1

Bijdragen Metro en Tram
Renske van Bers, Metro en Tram 2

Gerelateerde artikelen

Laatste testen Noord/Zuidlijn
12 juli 2018 : Esther Hesp

Laatste testen Noord/Zuidlijn

Esther Hesp : Vervoerregio Amsterdam 12 juli 2018
Testfase met reizigers Noord/Zuidlijn goed verlopen
27 juni 2018 : Michiel Jonker

Testfase met reizigers Noord/Zuidlijn goed verlopen

Michiel Jonker : Vervoerregio Amsterdam 27 juni 2018
Wat moeten we nog testen, met 22 juli in zicht?
7 juni 2018 : Esther Hesp

Wat moeten we nog testen, met 22 juli in zicht?

Esther Hesp : Vervoerregio Amsterdam 7 juni 2018
Tussenstand GVB-testen in laatste fase Noord/Zuidlijn
22 mei 2018 : Renske van Bers

Tussenstand GVB-testen in laatste fase Noord/Zuidlijn

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 22 mei 2018