Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Architect Marten Wassmann: Spannend om te zien hoe ons ontwerp tot leven komt”
21
3 jaar geleden
Eric :
@d’ouwe vos Ik gok op ‘3 Shades of Grey’!

Architect Marten Wassmann: Spannend om te zien hoe ons ontwerp tot leven komt”

Renske van Bers : Metro en Tram 15 mei 2015

Met een ontwerp waarvan de eerste streep zo’n 19 jaar geleden gezet werd, staat Benthem Crouwel Architects aan de wieg van de Noord/Zuidlijn. Inmiddels – zeker in deze laatste fase – komt hun ontwerp tot leven. Architect Marten Wassmann vertelt hoe het is om onderdeel te zijn van zo’n langlopend project.

Als Marten binnenkomt op ons kantoor aan het Stationsplein, is hij net aanwezig geweest bij de plaatsing van de langste roltrap van Nederland in station Vijzelgracht. Hoewel bescheiden, glundert hij zichtbaar. Niet alleen vanwege de roltrap, maar vooral vanwege de keramische glazen platen waarvan de eerste net langs het perron bevestigd zijn. Marten: “Ik had nog niet eerder zo’n groot oppervlak met de platen gezien en ben erg tevreden over het resultaat.”

Esthetische houdbaarheidsdatum

Nu de ruwbouw van de Noord/Zuidlijn plaats maakt voor de afbouw, worden er steeds meer glazen wanden, tegels, plafonds en verlichting geplaatst. Beton verdwijnt en maakt ruimte voor wat eens begon in het hoofd van architecten. Het lijkt een moeilijke opgave om iets wat twintig jaar geleden bedacht is, een esthetische houdbaarheidsdatum te geven. Marten: “Het scheelt dat Benthem Crouwel zich veel met langdurende projecten bezighoudt, daar leer je veel van.”

 

Rokin Foto Jannes Linders
Marten Wassmann Foto Jannes Linders
Marten Wassmann Foto Jannes Linders Rokin Foto Jannes Linders

LED-verlichting

Marten vervolgt: “Eigenlijk is er ook helemaal niet zoveel van het oorspronkelijke ontwerp afgeweken. Wel is er hier en daar voor nieuw materiaal gekozen, omdat technische ontwikkelingen uiteraard niet stilstaan. Een voorbeeld is het gebruik van LED-verlichting. Deze verlichting speelt nu een erg grote rol in ons ontwerp – we hebben er zelfs een speciaal bureau voor ingeschakeld -, maar de eerste LED’s werden in de jaren ’90 nog maar net voor de markt ontwikkeld.”

Strakke lijnen, terughoudend kleurgebruik

Ook besloot het architectenbureau om veel gebruik te maken van rustige kleuren, sommigen noemen het ontwerp zelfs ietwat saai. Marten: “Als je wilt dat een ontwerp over 50 jaar nog steeds ‘staat’, moet je juist niet teveel willen uitpakken met kleur. We hebben voor strakke lijnen gekozen en maken zoveel mogelijk gebruik van materiaal dat een eigen kleur heeft en behoudt. Met behulp van de juiste verlichting, en natuurlijk de komst van kunst, denken we dat de stations toch een warme en veilige uitstraling krijgen en een eigen identiteit.”

Haken en ogen

Zelf werkt Marten vanaf 1997 bij Benthem Crouwel en maakt hij sinds 2007 deel uit van het team dat aan de Noord/Zuidlijn werkt. Hij ontwierp onder meer het toekomstige busstation in Noord en de veelbesproken kap van station Noord. Een uitdaging. Marten: “In een ontwerp houd je niet alleen rekening met functionaliteit, techniek en esthetiek, maar ook met haalbaarheid, budget, duurzaamheid en houdbaarheid. Je kunt je voorstellen dat het best wat haken en ogen heeft voordat iedere belanghebbende partij zich kan vinden in het ontwerp.”

Terug naar tekentafel

En als niet iedereen tevreden is, wat gebeurt er dan? Marten: Tja, dan ga je terug naar de tekentafel. In Noord hebben we bijvoorbeeld eerst een ander ontwerp voor de kap gemaakt. Maar dat ontwerp paste uiteindelijk niet bij de in de loop der tijd bijgestelde financiële middelen. Dan ga je weer aan de slag en doe je je uiterste best om met de gegeven middelen tot een ontwerp te komen waar je net zo blij mee bent.” Is dat gelukt? Marten: “Zeker, station Noord wordt in mijn ogen echt een landmark aan de noordelijke rand van de stad. Hopelijk gaat de bouw dit jaar wat voorspoediger en kunnen we snel het eindresultaat zien.”

Ondersteuning op de keet

Om de aannemer en de opdrachtgever in de hectische bouwperiode goed te kunnen ondersteunen, is de Bouwkundig Projectleider van het bureau, Peter Alberts, op de keet gaan zitten. Marten: “Dat is niet vanzelfsprekend – ook niet bij grote bouwprojecten – en geeft aan hoeveel belang de Noord/Zuidlijn hecht aan een goede uitvoering. Om dit te bereiken is een goede communicatie noodzakelijk. Aanwezigheid op de bouw helpt risico’s vroegtijdig te signaleren en teleurstellingen te voorkomen.”

Luisteren naar de reizigers

Oktober 2017: de Noord/Zuidlijn wordt geopend. Wat gaat Marten doen? “Ik ga natuurlijk een hele dag in de metro zitten! En dan bij ieder station uitstappen en kijken wat mensen zeggen. Uiteindelijk doe je het allemaal toch voor de reizigers. Ons werk is pas geslaagd als zij zich veilig en comfortabel voelen, zich makkelijk kunnen oriënteren en de nieuwe metrolijn met plezier kunnen gebruiken. Een ontwerp kan nog zo mooi zijn, maar als het functionaliteit mist is het niet goed gelukt.”

Op Flickr kunt u artist imperssions bekijken van alle Noord/Zuidlijnstations.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Eric

19-05-2015 | 13:32

@d’ouwe vos
Ik gok op ‘3 Shades of Grey’!

Foto van volger

d'ouwe vos

19-05-2015 | 12:56

@ Eric… ik moet je meedelen dat de vos zijn haren heeft verloren ( niet zijn streken)… en ik heb geen idee hoe die eruit gezien zouden hebben als ik ze nog had..

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

19-05-2015 | 08:35

@D’ouwe vos, vooral dat eerste en laatste is fijn om te horen;) Groet, Renske

Foto van volger

Eric

19-05-2015 | 08:31

@ouwe fox
toch gek dat jij als ‘grijsaard’……..

Foto van volger

d'ouwe vos

19-05-2015 | 08:24

De vos is terug in Mokum van een tijdje in het warme, vriendelijke, kleurrijke zuiden en zie daar : een interview met de Man van ” 50 Shades of Grey ” , oftewel: “From heaven back in hell”.

De vos zal het gezien zijn leeftijd waarschijnlijk niet meer mee
maken dat het stadsbestuur zal besluiten om alle grijze ellende ( uitermate uitnodigend voor graffiti-spuiters ) een nieuw kleurig frontje te geven.. maar ik durf er wat om te verwedden dat dat eens gaat gebeuren… “mark my words”

Verder gaat het goed met de vos hoor.. ! :))

Foto van volger

André

18-05-2015 | 16:45

Krijgt de parkeergarage ook een aparte ingang met de metro?

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

18-05-2015 | 11:15

@Gerard, klopt helemaal! Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

18-05-2015 | 11:13

@Frans en andere volgers, dat zou inderdaad wel heel erg leuk zijn… Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

18-05-2015 | 11:09

@Ger, klopt. Sowieso heeft Benthem Crouwel zoveel mogelijk materialen in hun ontwerp gebruikt waar graffiti makkelijk van te verwijderen is. Helaas een noodzaak. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

18-05-2015 | 11:08

@Pietje, zelf ook wel eens last van;) Groet, Renske

Foto van volger

pietje

16-05-2015 | 18:13

excuses ik dacht dat hier sprake was van een zijperron, niet goed de plaatjes bekeken.

Foto van volger

Ger Vermij

16-05-2015 | 17:43

Ik neem aan dat dit ook van die (zeer gladde) keramische tegels gaan worden. Daar kun je waarschijnlijk wat makkelijker de uit spuitbussen
geloosde troep van afkrijgen.

Foto van volger

pietje

16-05-2015 | 13:52

@duco wat gebeurt er met de andere wand? Direct aan het perron

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

15-05-2015 | 21:05

@Gerard
Dat klopt, de keramische tegels zitten inderdaad op de wand tegenover het perron. Ik heb de tekst aangepast.

Foto van volger

Aron

15-05-2015 | 19:38

@Frans Van mij mogen ze al beginnen met het opstellen van een VIP-lijstje 😉

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

15-05-2015 | 18:46

@frans. Ja dat zou mooi zijn natuurlijk ik heb daar nog niet eens aan gedacht.
Jaren geleden alweer toen de Haagse Tramtunnel inbedrijf ging (16 Oktober 2004) was ik er ook bij toen konden we gratis op die dag heen en weer rijden maar toen waren er zover ik weet geen volgers zoals wij nu.
Die Tramtunnel is ook niet zonder problemen tot stand gekomen er waren ook lekkages.

Foto van volger

frans zondervan

15-05-2015 | 18:07

@Jan.Meeuwenberg. Ik ga er vanuit dat wij, het hele peleton van trouwe volgers, de fans van het eerste uur, voor de openingsrit worden uitgenodigd!

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

15-05-2015 | 17:31

Het word allemaal prachtig en indrukwekkend wat diep in de grond tot stand komt ik ben blij dat we al dit moois tot stand mogen zien komen.
Als eind 2017 de metro’s gaan rijden hoop ik dat op de dag van de opening het gratis is dan zal ik verschillende ritjes gaan maken van Noord naar Zuid en andersom natuurlijk! (ook natuurlijk als het niet gratis is) vele andere volgers zullen wel het zelfde van plan zijn, dat word een historische mooie dag.
Op het journaal en in de krant zal dan wel weer opgerakeld worden wat er zoal mis gegaan is en wat het gekost heeft maar daar halen we dan maar de schouders over op toch? we blijven niet zeuren.

Foto van volger

Gerard

15-05-2015 | 15:54

Het lijkt mij dat de platen tegen de tunnelwand tegen over het perron zijn aangebracht. Het perron heeft hier geen wand want vanaf het perron moet je in de Metro kunnen stappen.
Overigens ziet het er prima uit. Succes met het monteren.

Foto van volger

n-evo

15-05-2015 | 12:55

Station Rokin heeft op mij best wel wat indruk gemaakt. Sinds 2003 zie je bovengronds alleen maar een bouwputje en rotzooi maar heb je geen idee van wat zich ondergronds allemaal afspeelt. Ongelofelijk om dan opeens geconfronteerd te worden met zo’n gigantisch bouwwerk.

Foto van volger

Eric

15-05-2015 | 09:59

Die keramische tegels zien er zeer strak uit! Mooi!

21
reacties van 10 volgers
Meest actief in deze discussie
Eric 3
Jan.Meeuwenberg 2
pietje 2
d'ouwe vos 2
n-evo 1

Bijdragen Metro en Tram
Renske van Bers, Metro en Tram 5
Duco Vaillant, Metro en Tram 1

Gerelateerde artikelen

Moet dat nou? Over wel of niet ontwerpen van utiliteitsgebouwen
8 december 2014 : Margreet Bosma

Moet dat nou? Over wel of niet ontwerpen van utiliteitsgebouwen

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 8 december 2014
Noord/Zuidlijn bij Dag van de Architectuur Amsterdam
18 juni 2014 : Margreet Bosma

Noord/Zuidlijn bij Dag van de Architectuur Amsterdam

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 18 juni 2014
Aangepast ontwerp voor Noord/Zuidlijn station Noorderpark maakt de familie compleet
12 februari 2013 : Margreet Bosma

Aangepast ontwerp voor Noord/Zuidlijn station Noorderpark maakt de familie compleet

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 12 februari 2013
Al 17 jaar samen: de Noord/Zuidlijn en Benthem Crouwel Architekten
10 juli 2012 : Renske van Bers

Al 17 jaar samen: de Noord/Zuidlijn en Benthem Crouwel Architekten

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 10 juli 2012