Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Architect Jan Benthem over ‘zijn’ Noord/Zuidlijn
59
2 jaar geleden
trolly :
@Dirk Za: Dat zou ik zeker doen, als ik het blad zou willen bezitten — quod non ...

Architect Jan Benthem over ‘zijn’ Noord/Zuidlijn

Duco Vaillant : Metro en Tram 28 april 2016 Station Vijzelgracht

Ter voorbereiding van de rondleidingen met magazine De Architect, hebben we samen met Jan Benthem en Peter Alberts, van Benthem Crouwel Architects een rondje gelopen door ‘hun’ Noord/Zuidlijn. Nu het ontwerp daadwerkelijk zichtbaar wordt, zijn we benieuwd hoe Jan Benthem tegenwoordig naar zijn ontwerp kijkt.

Wat vindt u ervan als u zo rondloopt?

“Iedere keer is er weer veel veranderd. Het is ook in werkelijkheid vaak net wat groter dan op de tekening of op de foto’s. Op de bouwplaats ervaar je pas echt de schaal van deze onderneming. Het is bijzonder dat in de monumentale stad Amsterdam zo’n enorm project wordt gebouwd.”

Zijn er bepaalde verrassingen in het ontwerp, die u, pakweg 20 jaar geleden, niet had voorzien?

“Nee, ik ben nergens onaangenaam verrast. Wel waren we nieuwsgierig naar hoe bepaalde dingen uitpakken. Bijvoorbeeld hoe je de loopbrug tussen de metrohal en de lift bij de Vijzelgracht ervaart. Krijgen mensen hier last van hoogtevrees? Zoiets weet je pas echt als je het daadwerkelijk ziet. We hebben er net over gelopen en merken dat dit niet het geval is. De balustrades hebben een flinke hoogte en de loopbrug voelt stevig en is ook vrij breed, waardoor je niet snel bang wordt.”

20160411 noordzuidlijn centraal station jan benthem crouwel [Gé Dubbelman] (1)
Jan (rechts) geeft uitleg bij de Vijzelgracht. Foto: Gé Dubbelman In het midden de roltrap, boven de lift met loopbrug bij station Vijzelgracht. Foto: Metro en Tram
In het midden de roltrap, boven de lift met loopbrug bij station Vijzelgracht.

Als architect moet u compromissen sluiten. Welke compromissen zijn uiteindelijk goed uitgepakt, en welke niet?

“In het begin van het project stelden we luifels voor boven de metro-ingangen. Welstand en Monumentenzorg waren daar fel op tegen, omdat ze dit een te grote inbreuk op het stadsgezicht vonden hebben. Voor ons was dat op dat moment een teleurstelling. Uiteindelijk hebben we open ingangen gemaakt, gaten in de stad, met rondom een balustrade met hetzelfde materiaal als de bestrating. Doordat de ingangen open blijven, ervaar je de verdeelhallen nog meer als onderdeel van de openbare ruimte. Dit past gelukkig goed bij onze filosofie dat je zo lang mogelijk verbonden blijft met de buitenwereld.”

Kunt u deze filosofie toelichten?

“We wilden per se geen stations met lange ondergrondse gangenstelsels. We hebben de stations ontworpen volgens het principe van een soort waterval. De reiziger gaat vanaf de straat met de snelste route rechtstreeks naar het perron. Vanaf de perrons, 25 meter onder stad, zie je altijd direct of indirect daglicht. Met de verlichting, waar nu nog weinig van te zien is, versterken we dit effect. Als je naar buiten wilt, hoef je alleen maar het daglicht te volgen.”

Is er een compromis dat niet goed heeft uitgepakt?

“Het is jammer dat we station Sixhaven niet hebben gebouwd. Niemand had op het moment van deze beslissing verwacht dat Noord zich zo snel zou ontwikkelen. Destijds zat Shell nog op het Overhoeksterrein en was het hun grond. Tegenwoordig zijn we het Shell Technology Center – nog steeds een van de grootste private onderzoeksinstituten van Nederland – bijna vergeten en is het gebied rondom de Sixhaven een hippe plek geworden met onder andere het EYE film instituut, de Tolhuistuin en straks een groot congreshotel en de A’DAM toren.”

Jan Benthem van Benthem Crouwel Architects in de 'badkuip' (de ruimte boven het perron dat nog geen functie heeft) bij station Vijzelgracht.
Van links naar rechts Peter Alberts, Jan Benthem en Francine van den Berg, allen van Benthem Crouwel Architects.
Van links naar rechts Peter Alberts, Jan Benthem en Francine van den Berg, allen van Benthem Crouwel Architects. Foto: Gé Dubbelman Jan Benthem van Benthem Crouwel Architects in de 'badkuip' (de ruimte boven het perron dat nog geen functie heeft) bij station Vijzelgracht. Foto: Gé Dubbelman

Zou u graag alsnog station Sixhaven willen ontwerpen?

“Natuurlijk! Als station Sixhaven alsnog wordt gebouwd, dan zijn we er graag bij betrokken. In Amsterdam zijn de stations van de metrolijnen als ‘familie’ aangelegd. Je kunt het vergelijken met de Oostlijn die, net als de Noord/Zuidlijn, ook uit één ontwerpfilosofie en uit dezelfde materialen bestaat. Wel verschilt ieder Noord/Zuidlijnstation qua ruimte, en onderscheiden de stations zich door een of twee kunstwerken. Daarnaast zijn de stations vrij divers qua opzet: Amsterdam CS heeft perrons aan de buitenzijde, Rokin beschikt over een eilandperron en bij De Pijp bevinden de perrons zich boven elkaar. Maar, terugkomend op je vraag, het zou mooi zijn als we station Sixhaven aan de Noord/Zuidlijn-familie kunnen toevoegen.”

Waar bent u het meeste trots op qua (tastbaar) resultaat?

“Ik ben trots dat we het met zijn allen voor elkaar hebben gekregen. Straks rijdt de metro! Ik ben daarnaast ook trots op de ondernemers en de stad: beiden spelen ze in op de komst van de metro. Denk aan project de Rode Loper, en de ontwikkelingen rondom het gebied van station Rokin. NRC heeft een nieuw gebouw, Scheltema is naar het Rokin verhuisd, Instantia en Industria worden verbouwd en de twee grote winkels op de plek van het voormalig Fortiskantoor  krijgen straks een verbinding met het station. Voor de gemeente Amsterdam, NS en Prorail is de Noord/Zuidlijn aanleiding geweest tot het aanpakken van Amsterdam Centraal. Ook bij de andere stations zie je dat iedereen zich aan het voorbereiden is op de komst van de Noord/Zuidlijn.”

Bent u tevreden?

“Haha. Ja, ik ben zeker een tevreden mens. Maar wat betreft de Noord/Zuidlijn ben ik pas echt gelukkig als Amsterdammers ook trots zijn op hun nieuwe metrolijn. Ik verwacht ook dat dit gebeurt, hoewel het misschien wel even tijd nodig heeft. Toen het nieuwe Rotterdam Centraal werd gebouwd was ook niet iedereen enthousiast. Veel mensen vonden de ontwerpen maar lelijk en waren verdrietig over het verdwijnen van hun oude station. Naarmate het project vorderde, groeide langzamerhand de trots. Nu het helemaal klaar is, hebben Rotterdammers het nieuwe station in hun harten gesloten en mag je er nauwelijks iets kritisch over zeggen, want dan worden ze boos. Ik zie en voel dat de Noord/Zuidlijn zo’n zelfde ontwikkeling doormaakt.”

In De Architect staat een special over de Noord/Zuidlijn van 14 pagina’s. Wilt u kans maken op een exemplaar, laat dan hieronder een reactie achter voor vrijdag 29 april 15:00 uur. Onder de reaguurders verloten we 5 exemplaren.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

trolly

02-05-2016 | 16:11

@Dirk Za: Dat zou ik zeker doen, als ik het blad zou willen bezitten — quod non. 

Maar kennelijk we zijn het er dus over eens, dat het huis-aan-huis verspreiden van het blad op kosten van de gemeente Amsterdam ook niet zo’n tof idee is ?

Foto van volger

Dirk Za

02-05-2016 | 15:27

@trolly

Put your money where your mouth is.

Met twintig Eurootjes per nummer zal het bij de liefhebbers van gratis op het Internet wel mee/tegenvallen met de bestellingen.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

02-05-2016 | 14:02

@Egbert Six
Dit exemplaar van de Architect is hier online te bestellen.

Foto van volger

trolly

02-05-2016 | 10:38

@Antje Ha: Leuk dat er zoveel interesse voor is, inderdaad. En fijn voor de uitgever, die misschien nog een paar losse nummers verkopen.

Foto van volger

Antje Ha

02-05-2016 | 09:34

De Architect kun je gewoon per Internet bestellen.

Wat een armoe om op dit project van twee miljard Euro vijf nummers te mogen verloten.  Maak gewoon een speciale editie voor deur tot deur bezorging in Amsterdam of koop het artikel en maak er een PDF uitgave van als het per se goedkoop moet.

Foto van volger

Egbert Six

30-04-2016 | 15:45

Helaas hoor ik niet tot de gelukkigen die een exemplaar van de Architect krijgt toegestuurd. Jammer genoeg kent mijn lokale bladenleverancier dit tijdschrift niet. Waar kan een exemplaar kopen?

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

29-04-2016 | 19:16

@Aron
Excuus, ik had het ook in mijn eigen bericht moeten neerzetten dat ik deze had aangepast. Jules had gelijk. 🙂

Foto van volger

Aron

29-04-2016 | 18:50

Jules is of niet goed op de hoogte van Nederlandse spelling of hi houdt van flauwe mopjes.

Foto van volger

Frans Zondervan

29-04-2016 | 18:12

@Duco Vaillant, Metro en Tram

Dank jullie wel!

Foto van volger

trolly

29-04-2016 | 17:27

@Jules: In het geval van dhr. Vaillant zijn het wel degelijk de laatste loodjes, dus ?

Foto van volger

trolly

29-04-2016 | 16:33

@Alain: Lekker pûh.

Foto van volger

Alain

29-04-2016 | 15:54

@Duco Vaillant, Metro en Tram
Ik pleegde een trollytje. In mijn post zat een leuk geanimeerd gifje om mijn frustratie over het niet winnen van deze prijsvraag met een kwinkslag tot uitdrukking te brengen. Voor een fractie van een seconde zag ik dat plaatje ook écht staan in mijn reactie…en toen werd ‘ie opgevreten…

Ik heb trolly altijd vanachter mijn scherm begniffeld om zijn complottheorieën, maar nu ben ik om. Er zit een reactievretertje in jullie programmatuur verstopt. Succes met de jacht.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

29-04-2016 | 15:46

@Alain
Ja, zeg het eens? Bugje of ben je sprakeloos?

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

29-04-2016 | 15:44

@Jules
Oops haha. Ik ben duidelijk toe aan vakantie. Gelukkig ben ik volgende week vrij. 🙂

Foto van volger

Alain

29-04-2016 | 15:24

@Duco Vaillant, Metro en Tram

Foto van volger

Jules

29-04-2016 | 15:23

@Duco Vaillant, Metro en Tram

Haha. Het zijn ‘lootjes’, niet ‘loodjes’. Mooi interview verder. 

Foto van volger

Jan Visser

29-04-2016 | 15:21

Dank dat ik een exemplaar van De Architect heb gewonnen. Goed weekend allen.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

29-04-2016 | 14:18

We hebben lootjes getrokken. De volgende volgers krijgen een exemplaar thuisgestuurd:
-Jamil
-Jan Visser
-frans zondervan
-Robert R
-TimK

*Edit redactie: spelling aangepast

Foto van volger

Jeerie Prijn*

29-04-2016 | 13:48

@NoordZuidlijn Leuk! doe mij maar een exemplaar

*geplaatst door redactie omdat Jeerie zijn reactie onder een tweet had geplaatst.

Foto van volger

TimK

29-04-2016 | 11:55

Ik doe graag mee voor de loting!

Foto van volger

Ernst*

29-04-2016 | 11:32

Ja, ik doe ook mee!

*geplaatst door redactie omdat Ernst zijn reactie onder een andere pagina had geplaatst.

Foto van volger

reza

29-04-2016 | 11:31

ik loot ook graag mee

Foto van volger

hans van riel

29-04-2016 | 11:19

Ik loot graag mee voor een exemplaar van de Architect

Foto van volger

huub

29-04-2016 | 10:36

Ja ik doe mee.

Foto van volger

Nigel

29-04-2016 | 10:34

Ik betwijfel het of er een kwaad woord gesproken zal worden over de Kathedraal 😉 Ik doe trouwens ook mee aan de loting!

Foto van volger

Robert R

29-04-2016 | 08:30

Graag kom ik in aanmerking voor een exemplaar van De Architect over de Noord/Zuidlijn

Foto van volger

Frank L

29-04-2016 | 06:30

Leuk stuk en ik ben ook geïnteresseerd in een kopie van De Architect 🙂

Foto van volger

marcel

29-04-2016 | 06:23

Ik doe graag mee met de loting

Foto van volger

Egbert Six

29-04-2016 | 05:26

Ook ik loot graag mee naar een exemplaar van de Architect!

De opmerkingen over station Sixhaven zijn me uit het hart gegrepen. 😉

Foto van volger

Elmo

28-04-2016 | 20:58

Dat lijkt me leuk om zoiets te winnen! 🙂

Foto van volger

frans zondervan

28-04-2016 | 20:44

Als volger vanaf het eerste uur loot ik niet alleen mee, ik win! -:)

Foto van volger

Jan Visser

28-04-2016 | 20:43

Ik doe graag mee aan het verloten van een exemplaar van de Architect.

Foto van volger

Tijmen Stam

28-04-2016 | 20:12

Ik loot ook graag mee

Foto van volger

Koen

28-04-2016 | 20:01

Ik maak graag kans op een exemplaar van De Architect.

Tenzij het de kansen van een station Sixhaven vergroot als ik er geen krijg 🙂

Foto van volger

Joost

28-04-2016 | 19:46

Doet graag mee met de verloting

Foto van volger

Guus de Vré

28-04-2016 | 19:29

Laat ik nou juist het niet aanwezig zijn van overkappingen boven de in/uitgangen uniek aan dit metro ontwerp vinden. HaHa straks een prijs winnen voor iets wat ze liever niet zo hadden ontworpen.

Foto van volger

HENRY

28-04-2016 | 17:35

Na alle ongemakken van dien door de aanleg NZ-lijn, benieuwd wat al die “war-zones” om de zoveel honderd meter, de stad al meer dan decennium lang in zijn greep hebbend, aan finesses uiteindelijk levert van architectonische schoonheid voor de stad, mijn stad Amsterdam. 

Nooit zal ik het geluid kunnen vergeten waarmee de U-profielen op de Vijzelgracht uit de grond werden getrild. Het schriele gillen dat alle decibellen te boven ging, verder dan een kilometer te horen. Alsof, weet ik veel hoeveel horden honden en katten er werden afgemaakt! Onuitwisbaar trauma. Moest dit toch uiteindelijk delen, aan het eind van deze memorabele bouw, nu de finish in zicht lijkt te komen!

Foto van volger

PatrickCAL

28-04-2016 | 17:26

Ik doe graag mee aan de verloting

Foto van volger

pier bikkersen

28-04-2016 | 17:03

Je merkt dat die knakker geen echte metroliefhebber is.

“We wilden per se geen stations met lange ondergrondse gangenstelsels”

Jammer… Voor mij blijft een vd mooiste station toch les halles. Eindeloze ondergrondse tunnels met lopende banden, meerdere niveaus etc…

 

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

28-04-2016 | 16:46

Graag wil ik ook meedoen met de verloting

Jan.Meeuwenberg.

Foto van volger

Stefan

28-04-2016 | 16:12

Geïnteresseerd! 

Foto van volger

Pietje

28-04-2016 | 15:53

Ik doe graag mee aan de loting.

Foto van volger

Ed

28-04-2016 | 15:27

Ik doe ook heel graag mee met de verloting! 🙂

Foto van volger

Han Schomakers

28-04-2016 | 15:05

Ik wil graag mee doen in de verloting! Alles wat ik kon verzamelen over de (geschiedenis van de) metro van Amsterdam sinds begin jaren 70 van de vorige eeuw zit in een papieren archief. Dit document kan er zeker nog bij!

Foto van volger

Paul Hoekman

28-04-2016 | 15:04

Hoi wij willen graag een exemplaar voor de flat om aan de buren te laten ziens hoe het gaat met Noord Zuid Lijn groetjes Paul bewonende van H.Cleyndertweg.

Foto van volger

d'ouwe vos

28-04-2016 | 14:53

de vos kan niet achterblijven en doet ook graag mee.

Foto van volger

Ger Vermij

28-04-2016 | 14:45

Ook ik doe graag mee aan de verloting voor “de Architect”special over de NZ-lijn.

Foto van volger

Aron

28-04-2016 | 14:43

Ik doe graag mee.

Foto van volger

trolly

28-04-2016 | 14:33

@Jamil: zet ‘m op, ik zal voor je duimen ?

Foto van volger

Jamil

28-04-2016 | 13:59

@Duco Vaillant, Metro en Tram

Dank u wel. Ik begreep het verkeer 🙂

Nu nog winnen. 

Foto van volger

André

28-04-2016 | 13:51

zeer interessant, ook ik loot graag mee.

Foto van volger

Martijn

28-04-2016 | 13:48

Leuk interview. Ik ben erg benieuwd naar die special in De Architect, dus ik loot graag mee.

Foto van volger

Alain

28-04-2016 | 13:42

@Duco Vaillant, Metro en Tram

Oh, dat is jammer. In beide gevallen.

😉

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

28-04-2016 | 13:40

@Jamil
U bent helemaal niet (te) laat. Mensen mogen tot morgen 15:00 meedoen. U doet dus met uw reactie gewoon mee met de loting. 🙂

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

28-04-2016 | 13:38

@Alain
Voor de duidelijkheid, ook mensen die genuanceerd reageren maken bij ons een kans. 😉

Station Vijzelgracht is inderdaad nog niet af. De cijfers die we gebruikt hebben zijn van de kwartaalplanning het 3e kwartaal van 2015. We gaan de planning binnenkort aanpassen.

Foto van volger

Jamil

28-04-2016 | 13:29

Ik begin in september met de opleiding bouwkunde aan de HvA met als doel om architect te worden. De architect lijkt mij een mooie toevoeging aan mijn kennis over architectuur. 

Ik ben beetje laat (15:20 uur)met reageren maar ik zie maar twee reacties. Ik hoop dat ik nog kans maak.

Groetjes,

Jamil

Foto van volger

Rudolf

28-04-2016 | 13:26

Graag doe ik mee met de verloting! Grt 

Foto van volger

Zomerdijk

28-04-2016 | 13:16

Ik zou, als nu al trotse Amsterdammer op de Noord/Zuidlijn, graag kans willen maken op De Architect! Ben erg benieuwd. 

Foto van volger

Alain

28-04-2016 | 13:06

“Reaguurder” volgens de Van Dale: “iemand die op een weblog ongenuanceerd uiting geeft aan zijn mening”. Dat we even weten hoe ze bij wijnjeminee over ons denken. Enfin, ik ding als rasreaguurder natuurlijk van harte mee naar dit themanummer.

On a side note: het station oogt nog lang niet af, terwijl het volgens de planning op de site vandaag afgebouwd zou moeten zijn. Is de planning niet actueel? De foto’s oud? Of begrijp ik het niet?

59