Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Amsterdam neemt Noord/Zuidlijn in gebruik op 22 juli 2018
133
een jaar geleden
Renske van Bers, Metro en Tram :
@Peter, dat moet toch beter kunnen;) Groet, Renske

Amsterdam neemt Noord/Zuidlijn in gebruik op 22 juli 2018

Michiel Jonker : Metro en Tram 8 juli 2016 Planning

De Noord/Zuidlijn zal naar verwachting op 22 juli 2018 opengaan voor reizigers en gaat gepaard met een historische aanpassing van het OV-net. Met deze nieuwe metrolijn wordt de metro de ruggengraat van het Amsterdamse openbaar vervoer. Daarom verandert vanaf die dag ook een groot deel van het OV-netwerk in de hoofdstedelijke regio. De openingsdatum is gebaseerd op alle op dit moment bekende feiten, voorwaarden en analyses, en diverse second opinions. Stadsregio Amsterdam, GVB en de gemeente Amsterdam vervangen hiermee oktober 2017 voor deze nieuwe datum. Extra kosten die voortvloeien uit deze verschuiving, kunnen worden opgevangen binnen het bestaande projectbudget.

Op dit moment wordt hard gewerkt aan de afbouw van de stations, de tunnel en het railnetwerk. Daarna wordt getest of alle systemen werken. Zodra dit klaar is en een onafhankelijke toets heeft plaatsgevonden, kunnen de proefbedrijven van gemeente, en vervolgens van vervoerder GVB, van start. Die proefbedrijven gaan vanaf begin 2018 alle mogelijke situaties oefenen, alsof de metro al in het echt rijdt – met en zonder passagiers. Bij een project van deze complexiteit en omvang, is het essentieel dat die test- en proeffase solide en uitgebreid is. Die proef- en testperiode is een voorwaarde om de lijn veilig en verantwoord te kunnen laten rijden.

20032004200520062007200820092010201120122013201420152016201720182019janjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljan20032004200520062007200820092010201120122013201420152016201720182019janjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanjuljanhier zijn wij nuTunnelsSpoorStation NoordStation NoorderparkCentraal StationStation RokinStation VijzelgrachtStation de PijpStation EuropapleinStation ZuidTestenAanloop zomerdienstregelingTunnelborenInsitu-tunnel Europaplein-ZuidLeggen spoorAfbouwRuwbouwAfbouwRuwbouwRuwbouwAfbouwAfbouwRuwbouwRuwbouwAfbouwRuwbouwAfbouwAfbouwRuwbouwVerbreden perronPerron en stijgpuntTest en Proefbedrijf

Voornaamste factoren

De voornaamste factoren waardoor de oorspronkelijk streefdatum van oktober 2017 is losgelaten, zijn de onvoorziene faillissementen van twee belangrijke afbouwaannemers. Daarnaast is er meer tijd nodig voor het testen van de lijn, en voor de proefbedrijven. Ook zijn er bij enkele systemen – hoofdzakelijk ICT-gerelateerd – verschillen tussen het oorspronkelijke ontwerp en de uitvoering. De aanpassingen die daarvoor nodig zijn, kosten extra tijd.

Historische aanpassing lijnennet

Zodra de Noord/Zuidlijn rijdt, past een groot deel van het overige OV in Amsterdam zich daarop aan. Deze verandering in het OV-lijnennet is een van de grootste OV-operaties in de geschiedenis van de regio. Momenteel rijden veel bus- en tramlijnen met het Centraal Station als uitgangspunt. Straks is dat het metronetwerk, waardoor veel reizigers eerder op de plek van bestemming aankomen en sneller naar meer bestemmingen in de regio kunnen reizen.

Kleine geschiedenis Noord/Zuidlijn

In 2002 is begonnen met de aanleg van een nieuwe metrolijn dwars door de stad. Die zou oorspronkelijk in 2011 klaar zijn en (omgerekend) 1,4 miljard euro kosten. In 2008 werd de bouw van de stations Rokin en Vijzelgracht tijdelijk stilgelegd omdat er bij de Vijzelgracht enkele huizen verzakten door lekkages in de bouwput. Na onderzoek door een onafhankelijke commissie onder leiding van oud-minister Cees Veerman, werd in 2009 besloten de lijn af te bouwen. Daarvoor was het wel nodig om de uitvoering aan te passen, de projectorganisatie op de schop te nemen en het budget te verruimen. Ook werd toen oktober 2017 als streefdatum vastgesteld. Het hele project is sindsdien begroot op 3,1 miljard euro.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

13-07-2017 | 06:39

@Peter, dat moet toch beter kunnen;) Groet, Renske

Foto van volger

Peter

12-07-2017 | 07:53

Leuk idee! 

Jakarta, waar men momenteel ook druk bezig is met de realisatie van een noord-zuid metrolijn, heeft een mooi voorbeeld van een terugtelklok op hun site:

http://jakartamrt.co.id/

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

11-07-2017 | 09:28

@Ed, heel misschien zijn we hier al mee aan de slag achter de schermen;) Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

11-07-2017 | 09:26

@Mark, het klopt inderdaad dat oktober 2017 een streefdatum is geweest. Dit is dus bijgesteld naar 22 juli 2018. Niet fijn, maar wel belangrijk voor een goed functionerende nieuwe metrolijn. Groet, Renske

Foto van volger

Renske van Bers, Metro en Tram

11-07-2017 | 09:17

@Victor, het wordt in ieder geval een spannende dag voor het Amsterdamse OV. Groet, Renske

Foto van volger

johan siemons

11-07-2017 | 06:41

@mark

soory , maar dit riekt naar uit het verband gerukte quotes .

Foto van volger

mark

10-07-2017 | 17:56

de nieuwe Noord/zuidlijn afbouwen en dat werd toen oktober 2017 als streefdatum vastgesteld……..

“Het hele project is sindsdien begroot op 3,1 miljard euro”……..uhhh….uhmmm….mmm

Foto van volger

johan siemons

10-07-2017 | 15:50

@Jan.Meeuwenberg
tik in bovenbalk op een “verse”pagina bij google :
( programma aftelklok voor een jaar ) en er gaat een wereld open !

Foto van volger

Jan piet

10-07-2017 | 15:12

Zit niet te wachten op een afval klok, wel op een fijnmazig OV, voor de Amsterdammer.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

10-07-2017 | 15:03

@Ed: Ik heb ook wel eens aan zo’n terugtelklok gedacht 22Juli deze maand moeten we toch even stil staan bij het idee dat vanaf die dag het nog maar 365dagen duurt,en nu niet meer doemdenken wat er nog zoal mis kan gaan.
Ik ga wel opzoek naar terugtelklok-software voor een klok op mijn computer, wie weet zo’n programma?

Foto van volger

John Geelof

10-07-2017 | 11:24

@victor
Uit het vervoersplan Waterland 2018 blijkt dat pas in oktober wordt besloten over de buitenlijnen.
EBS wil een aantal spitslijnen laten doorrijden naar Amsterdam CS. Met die lijnen kun je niet uitstappen in Amsterdam-Noord.
zie http://www.ebs-ov.nl/fileadmin/user_upload/Overig/Formulieren/Vervoerplan_2018_20161012.pdf

Foto van volger

victor

10-07-2017 | 10:25

🙂

Foto van volger

victor

10-07-2017 | 10:24

“…We zullen het wel zien”….

Ik, en andere nieuws-gierige, ben heel benieuwd, hoe dat gaat loper, vanaf de 22 juli 2018, meteen vanaf die datum; De bussen die niet, verder rijden dan Buikslotermeerplein/station Noord, En hoe zal de overstap gaan; van bus naar metro, in de spits (vooral de bussen die uit Purmerend komen, en niet verder rijden door de Leeuwardenweg, door de IJ-tunnel, naar Amsterdam CS, Zal dat vlekkenloos gaan? We zullen het wel zien. Van de eerste bouwtekeningen, en marquette, en de praktijk van ‘echte’ reizigers vanaf 22 juli 2018,

Wat ik ook benieuwd vind;

Hoe zal het met de veerponten gaan, in de spits? Zijn die nog steeds, vanaf die datum, overvol..?…of helemaal niet? We zullen het wel zien.

Foto van volger

Ed

10-07-2017 | 09:23

Nog 1 jaartje en 12 dagen wachten en dan kunnen de Amsterdammers daadwerkelijk met de nieuwe metro reizen (als het goed is…). Het lijkt me grappig om vanaf 22 juli aanstaande hier op de website een soort ‘afteller’ te zien. “Nog 365 voordat u kunt instappen” of iets dergelijks. Is dat een idee? Of zou dat te risicovol zijn? 😉

Foto van volger

Freddy Elink Schuurman, Metro en Tram

29-07-2016 | 13:08

Beste Reinder,

We zijn het met je eens dat met de oplevering van de Noord/Zuidlijn in het vooruitzicht, de bredere context van het OV-netwerk en de discussie daarover steeds relevanter wordt. Wij als projectorganisatie hebben daar maar weinig invloed op. De Stadsregio is verantwoordlijk voor de visie en het beleid, GVB voor de uitvoering. En tenslotte is een onderdeel van onze organisatie verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het netwerk.

Eerlijk gezegd denken wij als online team wel eens na over een bestaan van wijnemenjemee na de oplevering van de Noord/Zuidlijn. Dat zou dan een platform moeten zijn wat bijvoorbeeld gezamenlijk wordt beheerd door Stadsregio, GVB en wij als Metro en Tram Gemeente Amsterdam. Of dit gaat gebeuren is de vraag. De Noord/Zuidlijn was en is een uniek project met dito impact op de stad. Stadregio en GVB zijn organisaties met heel andere doelstellingen en drijfveren. Voorlopig blijft wijnemenjemee zich in eerste instantie richten op het afmaken van de Noord/Zuidlijn. Daarnaast zullen we, waar we kunnen, zoveel mogelijk aandacht besteden aan de bredere context van het metro- en tramnetwerk.

Foto van volger

Jan Piet

27-07-2016 | 16:39

De gevolgen voor de Amsterdammer, door de Noord-Zuidlijn zijn nu al merkbaar, er verdwijnen of worden ingekort, zodat er vele bewoners geen gebruik meer kunnen maken van het OV of een aantal keren moeten overstappen verdwenen, ingekort of minder stops

 lijnen 25, 24, 21, 45,62 en 3 schrik niet dit is maar het begin.

Foto van volger

ReindeR Rustema

26-07-2016 | 10:41

Als je de glazen kap in Noord even buiten beschouwing laat, dan is de afbouw in februari 2017 achter de rug. Het werk dat rest is onzichtbaar: testen en proefrijden.

Ik verwacht dat de volgers rond die tijd al zoveel hebben gezien hier, in combinatie met de Dag van de Bouw jaarlijks, dat de daadwerkelijke opening van de lijn weinig toevoegt. De gevolgen voor de stad, is het volgende ‘fysieke’ om naar uit te kijken.

Is er al meer bekend over hoe de GVB de lijnenloop gaat omgooien? Er was een bijeenkomst in Pakhuis de Zwijger waar ik niet bij kon zijn. Wie het weet mag het zeggen.

Deze website mag ruimschoots aandacht gaan besteden aan de gevolgen voor de stad wat mij betreft. Voor elke tram- en buslijn een artikel om te beginnen bijvoorbeeld. Een even ritje maken op de huidige lijn en vragen aan de bestuurders en conducteurs om de lijn en de haltes te typeren en ze te vragen over de toekomstige lijnenloop. 

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

14-07-2016 | 21:57

@Jan
De verbinding bij het Rokin wordt pas afgemaakt na opening van de Noord/Zuidlijn. Dit geldt ook voor (eventuele) andere verbindingen. Ze nu alsnog bouwen zou teveel risico’s betekenen in de planning van de Noord/Zuidlijn.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

14-07-2016 | 18:50

@d’ouwe vos: Wat verwacht je nog voor problemen dat het December 2018 kan worden waar is dat op gebaseerd wat voor tegenslagen verwacht je nog kan je soms de toekomst voorspellen? ik ben benieuwd Heeft het al niet lang genoeg geduurd dat we eindelijk eens kunnen instappen om onder Amsterdam te kunnen reizen?

Foto van volger

Freddy Elink Schuurman, Metro en Tram

14-07-2016 | 14:45

Beste Antje,

Niet om wijsneuzerig te doen en even los van de interessante inhoudelijke discussie, deze website trekt per maand gemiddeld 20.000 unieke bezoekers. Met inderdaad een paar honderd vaste volgers die reageren. Het aantal mensen dat reageert ligt tussen de 1-2 procent van het totaal dat meeleest. Overigens begrijp ik uw punt dat de belangstelling voor deze Amsterdamse website niet de omvang van een groot landelijk bereik heeft.

Foto van volger

d'ouwe vos

14-07-2016 | 04:58

@Freddy Elink Schuurman, Metro en Tram

bedankt Freddy ! .. al weer 5 jaar geleden.. those were the days… 🙂 

Foto van volger

Michiel Jonker, Metro en Tram

13-07-2016 | 21:20

@ Egbert Six

Dit citaat lijkt afkomstig uit een van onze kwartaalraportages (moet ik even checken).

Vandaag heeft onze directeur Hoite Detmar al aangegeven tijdens de hoorzitting voor de raadscommissie dat het ontwerp van ICT-systemen vrijwel continu aan wijzigingen onderhevig is. 

Dat is dus precies de reden dat er zo lang mogelijk is gewacht met het aanbesteden van het ICT-contract. Op een vroeg tijdstip alles in beton timmeren zou technologisch uiteindelijk een achterstand opleveren. 

Foto van volger

Freddy Elink Schuurman, Metro en Tram

13-07-2016 | 18:41

Beste d’ouwe vos,

Jazeker, ik weet het. Op dit moment staat het artikel over de nieuwe opleverdatum op de gedeelde twintigste plaats aller tijden. De nummer 1 zal bij onze volgers van het eerste uur nostalgische gevoelens oproepen, dat is dit artikel. Overigens heeft in 2016 het artikel over de nieuwe opleverdatum wel de meeste reacties.

Foto van volger

trolly

13-07-2016 | 16:41

@d’ouwe vos: Met 356 reacties tot nu toe doe ‘webcam IJ’ het ook niet verkeerd ?

Foto van volger

d'ouwe vos

13-07-2016 | 15:42

@ Freddy :  weet jij het… is er al eens een langere thread geweest nav een artikel ?

Foto van volger

Alain

13-07-2016 | 14:15

@d’ouwe vos
Merci vos!

Foto van volger

Eric

13-07-2016 | 13:26

@n-evo, Alain
die link heeft geholpen! Er verscheen een download voor een andere app. Die werkt prima! Bedankt allebei!

Foto van volger

Alain

13-07-2016 | 13:12

@Eric
Ehh. Ik ben geen technisch medewerker van SSC. Maar zo te zien maak je gebruik van de app, terwijl ik ‘gewoon’ de website via de browser bezoek. Misschien dat dat helpt.

Foto van volger

n-evo

13-07-2016 | 13:12

@Eric Probeer gewoon Safari eens op je iPad en dan deze link http://www.skyscrapercity.com/forumdisplay.php?f=473

Foto van volger

Alain

13-07-2016 | 13:11

@n-evo
Je hebt helemaal gelijk. Dank voor deze aanvulling.

Foto van volger

Eric

13-07-2016 | 13:08

@Alain
Ik gebruik een iPad, geen F5 mogelijkheid. Helemaal uit gedaan, maakt niets uit. Ik krijg deze melding: ‘Parse error. The remote server sent a unknown response. This could be a result of the forum software plug-in being outdated’.
App verwijderd, en opnieuw geïnstalleerd, zelfde probleem. Ga eens op zoek naar de plug-in.

Foto van volger

n-evo

13-07-2016 | 12:59

@Alain FYI, Shift + F5 is geen universeel ding dat op alle browsers hetzelfde of überhaupt iets doet. Over skyscrapercity.com heb je gelijk: die website doet het hier ook gewoon.

Foto van volger

Alain

13-07-2016 | 12:40

@Eric
Niets? Ik kan er al dagen gewoon bij. Even shift+f5’en misschien?

Foto van volger

Eric

13-07-2016 | 12:31

Even off topic, wat is er aan de hand met Sky Scraper City? Is al een paar dagen niet bereikbaar! Trolly, Wuppeltje, Alargule, help!!!

Foto van volger

stvictor

13-07-2016 | 12:02

Waarom komt er (nu alvast) geen bushalte in Noord bij het metro-station Noorderpark?

Zodat je op die plek alvast, kan kijken met eigen ogen, hoe het ervoor staat. Ook leuk voor de fans van de Noord/zuidlijn, om direct daar kan uitstappen, Meerdere bushalte’s daar Noorderpark plaatsen en ingebruik nemen, is ook alvast handig, als je moet zijn in de buurt, of….. je kan meteen overstappen op ‘n andere bus. Waarom is dat niet alvast geplaatst? Als men nu op die plek wil zijn Noorderpark, dan moet je helemaal omlopen? Waarom is dat, niet handiger zo gedaan?

Oke, bedankt, voor het duidelijk antwoord.

Foto van volger

d'ouwe vos

13-07-2016 | 11:46

@Alain, ik heb je Tumblr blog bekeken.  Dat ziet er tof uit zeg.  Het maakt een uitermate professionele indruk. Je toelichtingen zijn soms wat lang ( op mijn smartphone ) maar je taalgebruik en uitleg is top en de tekeningen verduidelijken veel.   Bedankt !  

Foto van volger

Egbert Six

13-07-2016 | 10:40

Klopt dit citaat dat ik vond op de site “Das Kapital”:

Noodzakelijke aanpassingen aan het ontwerp om van de deelsystemen
een werkend geheel te maken: De Noord/Zuidlijn is bij zijn start niet
vanuit een integraal concept ontworpen. Tevens leidde de optelsom van de
bestaande overeenkomsten niet per definitie tot een integraal werkend
systeem. Door de uitvoering van de bestaande overeenkomsten die
asynchroon verliep, konden wijzigingen niet gelijktijdig doorgevoerd
worden en ontstonden raakvlakrisico’s en tegenvallers als gevolg van de
complexiteit van met name de diverse ICT-systemen.

Zo ja, waarom zijn de ICT systemen dan niet als 1 geheel ontworpen? Ook bij de start van het hele project was het al duidelijk dat ICT een heel belangrijke rol moest gaan spelen.

Foto van volger

Alain

13-07-2016 | 10:39

@d’ouwe vos
railamsterdam.tumblr.com

Foto van volger

d'ouwe vos

13-07-2016 | 10:12

@Alain waar vind ik jouw blogje Alain ?

Foto van volger

d'ouwe vos

13-07-2016 | 09:42

@Petra Groot, Metro en Tram

” Er is nog geen contract met een ( nieuwe ) leverancier “. 

Lieve God.. na inmiddels 1,5 jaar.  Zeg dat het niet waar is.   🙁  

Wie onderhandelt er namens de Gemeente ?  De vos weet uit betrouwbare bron dat er serieuze interesse is van de kant van een Chinees bedrijf…

Foto van volger

d'ouwe vos

13-07-2016 | 09:36

@Alain.  je hebt gelijk.   Het feit dat alle medewerkers van deze site op de loonlijst van de Gemeente staan was voor mij vroeger niet zo duidelijk  –  ik merkte het verschil niet zo en vond dat iedereen een goede “onafhankelijke” taak verrichte, zeker toen het nog alleen de Dienst Metro was. 

Maar plotseling was het ” Dienst Metro en Tram “.  Het leek wel of men toen zijn onafhankelijkheid verloor, voor zover daar eerder sprake van was. Ik geef toe: ik had die overgang eerst niet in de gaten, ik weet ook niet meer of daar hier een apart artikel aan gewijd is. Ik begon me te ergeren dat sommige mededelingen over de tram van het GVB – hoe aantoonbaar onbetrouwbaar ook – zonder kanttekening ook op deze site verschenen en heb er toen wel eens over geschreven. Michiel maakte me toen attent op de overgang naar Dienst Metro en Tram.

Daarom: sorry Michiel, Duco, Renske en alle anderen : de vos is serieus bang voor allerlei vormen van hele en halve onwaarheden de komende 2 jaar.  🙁 

Foto van volger

Alain

13-07-2016 | 09:13

@d’ouwe vos
“Jullie journalistieke taak is – zoals de cie Veerman het aangaf – het weergeven van feiten en meningen als onafhankelijke NZ-website, niets meer, niets minder. ”

Het is in het licht van dit citaat vervelend dat het team achter wijnemenjee niet uit journalisten, maar uit communicatiemedewerkers van de dienst Metro en Tram bestaat, die op haar beurt weer wordt aangestuurd vanuit de gemeente Amsterdam, die voor wat betreft het bestuurlijk domein waarbinnen Metro en Tram opereert dan weer wordt vertegenwoordigd door de wethouder (Pieter Litjens). Volgen we nog?

Dan zul je ook wel begrijpen dat mooie termen als ‘journalistiek’, ‘feiten’ en ‘onafhankelijk’ in de praktijk helaas niet gaan werken. Wijnemenjemee is nu eenmaal een spreekbuis van de gemeente en kan zich dus niet veel onafhankelijkheid veroorloven. Ik kan dat dan weer wel, en daarom houd ik er sinds augustus vorig jaar ook een blogje op na, bij enkelen hier vast wel bekend onder de naam ‘Rails in Amsterdam’. Daarin kan ik kritiek spuien zoveel ik wil.

Foto van volger

d'ouwe vos

13-07-2016 | 08:59

correcties : de 1000,– van Rutte en de verleiding ipv verlijding.

Foto van volger

d'ouwe vos

13-07-2016 | 08:57

Hoi Michiel.   Ik wil niet lullig doen maar de kop boven dit artikel klopt niet.

Vorige week heeft de wethouder als nieuwe datum 22 juli 2018 genoemd.  Ik was daar nogal verrast over. Een politicus die een garantie van een datum geeft: boer, pas op je kippen.  Een dag later op AT5 verduidelijkte hij zijn woorden uitgesproken bij de persco : je moest het zo lezen als een plechtige belofte van alle betrokken partijen dat ze hun uiterste best zouden doen om op die datum de Metro daadwerkelijk te laten rijden en verder was er met de nieuwe planning rekening gehouden met alle eventuele vertragingen.. etc.  

Maar geen garantie. Oud minister van Agt noemde zoiets: een ” inspanningsverplichting “. Een oud-Groninger als de vos noemt dat een scheet in een glas water.

Op zich vind ik de latere verduidelijking van Litjens begrijpelijk en redelijk. Niemand kan meer als 2 jaar van te voren een garantie over zo’n enorm project geven. Maar het heeft wel in alle kranten gestaan en nu ook boven dit artikel.  Ik vind dat – met excuses voor het grote woord – volksverlakkerij.  Het  gaat een eigen leven lijden, net zoiets als het kwartje van Kok of de 100,– euro van Rutte.  

Ik begrijp dat de verlijding some groot is ( zo’n vette heldere kop boven een artikel doet het natuurlijk goed ) maar ik vind dat jullie niet de spreekbuis moeten worden van de bestuurders, de boboos.  Te vaak lees ik de laatste tijd op deze mooie site beweringen van opperhoofden als zijnde de waarheid . Jullie journalistieke taak is – zoals de cie Veerman het aangaf  – het weergeven van feiten en meningen als onafhankelijke NZ-website, niets meer, niets minder.  Waar ook een plaats moest zijn voor reacties vanuit de burgerij.  Het worden 2 spannende laaste jaren en er zullen nog heel wat beweringen met grote stelligheid uitgesproken worden. Ik hoop oprecht dat jullie je onafhankelijke positie daarin bewaren. 

De vos denkt onverminderd dat het realistisch is uit te gaan van eind december 2018 met ingang van de winterdienstregeling van het GVB.

Foto van volger

Han Schomakers

12-07-2016 | 20:17

@Alain: Ik ben blij met jou artikel. Ik kan mij helemaal vinden in jouw betoog!

Foto van volger

Waterlander

12-07-2016 | 10:27

Dank je wel Petra.

Foto van volger

Alain

12-07-2016 | 10:21

Ik kan het met de woorden van Antje eigenlijk alleen maar eens zijn, ware het niet dat we in deze wereld nu eenmaal met mensen te dealen hebben (altijd lastig). Die ‘zachte kant’ was nu juist de achilleshiel van het Noord/Zuidlijnproject. De buitenwacht sloeg het project met argusogen gaande, de projectorganisatie benaderde het project zuiver technisch en kwam voor die argwanende buitenwacht als een naar binnen gekeerde organisatie over. En die twee opvattingen leken elkaar alleen maar te versterken. Dan is een incident als bij Vijzelgracht in de orde der dingen het vermelden niet waard, die argwanende buitenwacht schreeuwt al moord en brand als er een spijkertje op straat was achtergebleven waarin iemand met zijn voet was gaan staan.

Gelukkig heeft men dat probleem in 2009 onderkend en is men het project minder technisch en meer gericht op de omgeving gaan benaderen. Een situatie waarin je iedereen tevreden zult krijgen zul je er nooit mee bereiken, en natuurlijk moet ook niet vergeten worden dat er na ‘Vijzelgracht’ geen vergelijkbare incidenten zijn opgetreden. Ik denk dat als er iets met het tunnelboren was gebeurd, dat wellicht de doodsteek voor het project was geweest. Maar misschien ook niet, en had de omslag in communicatie het project alsnog gered. We zullen het – gelukkig – nooit te weten komen, want de ruwbouw is gereed.

Nu is men uiteraard cynisch over de nieuwe vertraging, maar ik kan me in dat opzicht wel vinden in de woorden van Han. Maar ook hiervoor geldt de kanttekening dat je altijd met die argwanende buitenwacht te maken zult blijven houden, tot aan het eind van het project en waarschijnlijk ook daar voorbij (kijk naar alle heisa rond operationele problemen bij bestaande spoorlijnen, met name de Schipholtunnel). Het stelt in de orde der dingen allemaal weinig voor, maar de publieke perceptie is helaas een niet te onderschatten factor in het welslagen van een project. Zeker als er ambities liggen om het metronet in Amsterdam in de toekomst nog verder uit te breiden.

Foto van volger

Eric

12-07-2016 | 10:10

Wordt de opening van de parkeergarage op het Rokin nu ook uitgesteld?

Foto van volger

Petra Groot, Metro en Tram

12-07-2016 | 09:40

@Waterlander: Het plaatsen van het glas zal inderdaad wel doorschuiven naar volgend jaar. Alleen een echte planning is er nog steeds niet. Er is nog geen contract met een glasleverancier.
Groet, Petra

Foto van volger

johan siemons

12-07-2016 | 08:36

@Antje
geachte “antje” . ( ik blijf het een wonderlijk e-adres vinden ), maar alla . : ik wilde tikken/zeggen dat ik erg instem met uw woorden . iemand die geen “last” heeft van de waan van de dag waar menig volger steeds mee doende is ….en men “weet” zoveel ! soms heb ik de neiging weer terug te gaan naar de lagere school om meer hernieuwde elementaire kennis op te doen ( geintje ) !

Foto van volger

Antje

12-07-2016 | 07:19

Ter geruststelling aan Jan Meeuwenberg, vrijwel alle civiele projecten worden volgens plan en binnen begroting uitgevoerd. Nederland is eigenlijk een voorbeeld voor Europa en de wereld. Nergens is de infrastructuur beter, netter en completer als hier. Zelfs projecten waarover boe wordt geroepen zijn feitelijk civiel volgens de planning uitgevoerd. Wanneer de politiek voor een paar miljardjes camping en kikkertunnels wil kunnen ze die krijgen. Het zou alleen beter zijn dat men dan ook het boetekleed zou aantrekken vanwege de benodigde budget-vergroting. Van overschrijding in de uitvoering is eigenlijk geen sprake geweest.

Voor een stuk mismanagement als de NZ moet je terug tot de Oosterscheldeafsluiting waar men 8 miljard gulden verknald heeft voor een door de politiek herzien plan om de mosselteelt te redden. Waar het overigens na al die jaren wel duidelijk is dat dat doel niet gehaald is. Het mosselzaad komt al jaren van de Wadden. Eigenlijk zouden de stroomgaten wel zo’n 10-20% groter moeten worden.

Grootste probleem lijkt nu om autotunnels ondanks moderne op hol geslagen veiligheidseisen dagelijks in bedrijf te hebben. Er hoeft maar een spinnetje voor een sensor te zitten en men gooit voor de ambtelijke angsthazerij/zekerheid rustig een tunnel voor een halve dag op slot. Vele vele tienduizenden gebruikers duperend.

De Maastunnel doet al 70 jaar trouwe dienst zonder veel alarm-sluitingen. Je zal na de renovatie zien dat om de haverklap het ding dicht moet. Hoewel het Rotterdam is en men daar wat meer van het geen-woorden-maar-daden is. Wellicht valt het mee.

Als je het aan de bange burgerij over zou laten kwam er niets voor elkaar. In Amsterdam vreesde men dat de Munt door de tunnel verzwolgen zou worden. Daar valt niet tegenop te voorlichten. Deze leuke website heeft uiteindelijk maar enkele honderden lezers. Ten opzichte van de bevolking is dat niets.

NB ik ben wel benieuwd naar de Alsluitdijk aanpassing. Met het nieuwe turbo-gemaal etc.

Wat een pracht stuk werk is dat toen toch geweest. Hoeveel levens heeft die dijk gered in een paar spannende dagen. Vele tienduizenden. Ontwerp en uitvoering was toen niet simpel en als het aan de Zuiderzee-burgerij had gelegen was de dijk er nooit gekomen. Af en toe moet je (anderen) maar wat verlies nemen is de gedachte.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

11-07-2016 | 18:43

Ik word er bedroefd van dat er mensen zijn die maar door blijven zeuren wat er zoal mis gegaan is en hoe het wel had gemoeten (er is blijkbaar veel deskundigheid aanwezig aan de wal “de beste stuurlui staan aan wal zegt men dan” en ook zijn er mensen die zich druk maken over de juiste spelling. Ik zelf vind de techniek zelf interessanter dan al dat gezwets over dingen die al lang geleden mis gegaan zijn, en ja het heeft veel extra geld gekost (ook jammer als ze maar niet met een extra belasting verhoging komen ha,ha)  Ik heb de tunnel van Den Haag even aangekaart om duidelijk te maken dat het in Amsterdam niet alleen mis kan gaan het blijft techniek met risico’s. het is wat anders dan door een massieve berg boren denk ik, maar ik kan me ook vergissen. Ik blijf tot de in bedrijf stelling alles met interesse (voor de techniek en de bouw) volgen.

Foto van volger

trolly

11-07-2016 | 15:23

@Antje: Ergerlijk is dat, nietwaar? Van die types met zo’n bord voor hun kop ?

Maar terzake: volgens mij is station Vijzelgracht niet alleen onder druk afgegraven vanwege wat jij “een lekje” noemt, maar werd het risico van het openbarsten van de bodem tijdens het ontgraven van het station bij nader inzien nogal hoog ingeschat. Door ingenieurs.

Die weloverwogen koerswijziging had tot gevolg, dat het boorproces niet meer volgens het oorspronkelijke plan kon verlopen. Daarnaast realiseerde men zich eindelijk, dat er ook een ander gat gedicht moest worden, namelijk het gapende gat in het vertrouwen van buren, Amsterdamers en andere betrokkenen. Zonder dat vertrouwen zou de NZL nooit verder zijn gekomen dan een paar bouwputten.

De grootste fout die tot twee keer toe bij de aanleg van een Amsterdamse metrolijn is gemaakt, is met een blind vertrouwen achter de techniek aan te rennen, en de omgeving te negeren. Dat heeft beide lijnen bijna de kop gekost, maar is precies wat je hier propageerd. Het duurt allemaal te lang en kost kankzinnig veel, allicht. Of dat ook anders kan in deze mooie stad is een vraag, die ik nog graag eens positief beantwoord zou willen zien, maar simplistische flauwekul als “de bouwvakkers doen alles fout” of “de buurt moet niet lopen zeiken” is daarbij geen positieve bijdrage.

Foto van volger

Antje

11-07-2016 | 14:33

@trolly

u trollt maar verder, net alsof u het niet begrijpt.

De boor en tunnelmachines hadden niets van doen met de diepwanden. Het is een waanidee dat wanneer een ontgravingsploeg ergens de boel verkloot dat een team van experts hun machines elders opeens niet meer zouden kunnen bedienen.

Het probleem van het lekje in de diepwand had daar lokaal voortvarend opgelost moeten worden met eventueel wat schade daar.

Het omgooien van een project van 1,5 miljard met resultaat dat er helemaal niets gewonnen is en een miljard extra met jaren vertraging is geen geslaagd beleid. Dan ben je gezakt voor ieder mogelijk examen.

Zoals gezegd met NZ beleid had men het laatste dijkgat in 1983 gesloten in plaats van 1953 zelf.

Foto van volger

trolly

11-07-2016 | 12:10

@Antje: Jij zegt: gewoon verstand op nul en doorrossen maar. Dat had ons een miljard gescheeld. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Dat is de mentaliteit van sommige bouwvakkers, die jij nog niet vertrouwd met een boorhamertje. Maar een ander laat je wel gerust zijn gang gaan met een tunnelboor? Goed dat jij niet aan de knoppen zat destijds…

Foto van volger

Antje

11-07-2016 | 09:55

@trolly

Zo moeilijk is het allemaal niet.

Overigens is de vertraging en de miljard aan kosten van de NZ exclusief door de politiek angsthazen veroorzaakt. Zoals ik al eerder schreef.

Er werd niet gemodderd. Men had gewoon de diepwandlekkage simpelweg moeten aanpakken en oplossen. Dit had maar beperkte kosten opgeleverd. Die huisjes kon men toen ook wel weer rechtzetten. De essentie is dat de krankzinnige keuze voor de Vijzelgracht aanpak de boel nodeloos in de war stuurde. Het boren en tunnelen was een geheel andere techniek, de angst sloeg gewoon over. Als fietsen gevaarlijk is zal lopen het ook wel zijn.

Een vrije interpretatie is: één bouwvakker maakt meer problemen dan tien ingenieurs kunnen oplossen.

Foto van volger

trolly

10-07-2016 | 20:31

@Antje: Het kost me moeite om enige consistentie in je meningen te ontdekken. Een Haags fiasco is de schuld van de uitvoerenden, een Amsterdamse ramp noem je triviaal. Daarna poneer je de stelling dat er in 2008 rustig voortgemodderd had kunnen worden, omdat er zich geen probleem van die omvang meer heeft voorgedaan.

Gemakshalve vergeet je daarbij, dat risico’s achteraf altijd makkelijk in te schatten zijn, en dat de genomen maatregelen weleens mede bijgedragen kunnen hebben aan een positieve uitkomst van dit project. Je hoeft maar naar Keulen te gaan om te zien dat dat geen automatisme is.

Je grenzeloze vertrouwen in de ingenieurskunst vind ik sympathiek, maar enigszins naïef. Elk  bouwproject heeft een ontwerper, een opdrachtgever, een aannemer en buren. Die partijen, vaak nog te verdelen in talloos veel verschillende onderliggende fracties en belangen, moeten idealiter zo soepel mogelijk samenwerken om tot een voor elk van die partijen optimaal eindresultaat te komen.

Dat de uitvoerenden uiteindelijk de bouwfouten maken is logisch: ze zijn de enigen die het fysieke werk doen. Om ze dan ook maar als enig verantwoordelijken aan te wijzen lijkt mij wel erg makkelijk.

Foto van volger

Egbert Six

10-07-2016 | 20:02

@Jan.Meeuwenberg Natuurlijk zijn al onze dromen kostbaar. Toch ben ik er van overtuigd dat een goed OV-netwerk op korte en lange termijn essentieel om elke stad en dus ook Amsterdam leefbaar te houden. Zeker harde infrastructuur betekent kostbare ingrepen die over het algemeen niet eenvoudig gerealiseerd zijn. Planning op lange termijn en toezeggen van groet bedragen vormen bij dit proces noodzakelijke randvoorwaarden. Wat mij betreft betekent dat ook dat overheden meer als regio gaan denken. Dus niet alleen maar kijken naar de stad Amsterdam, maar veel breder! Van Zandvoort tot Almere en Lelystad. En van Alkmaar tot aan Utrecht. Goed voorbeeld is de Hofpleinlijn die opgewaardeerd is van boemeltje met 2x per uur een sprinter naar een intensief bereden metrolijn met aan sprekend nieuw station op Den Haag CS. Zelfs deze beperkte ombouw was niet eenvoudig en heeft ook de nodige kinderziektes gekend. Daarbij bleken de HTM en De RET toch echt andere bedrijven te zijn. Maar wat er nu ligt mag er wezen en is een goed voorbeeld waartoe politieke wil kan leiden.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

10-07-2016 | 19:18

@Egbert Six; Het zou mooi zijn nog meer van die prachtige metrolijnen erbij, maar is daar nog wel geld voor? Er is de laatste jaren veel tot stand gekomen in Amsterdam.

Nieuwe plannen hebben een lange looptijd nodig, hoe eerder nieuwe plannen hoe eerder de schop weer de grond in kan. Amsterdam zou wat het metronetwerk betreft jaloers kunnen zijn op Rotterdam, maar Amsterdam is natuurlijk een veel oudere stad dus daar leg je niet zo gemakkelijk een metrolijntje erbij.

Foto van volger

Egbert Six

10-07-2016 | 18:54

@peter voets Laten we snel beginnen met uitbreiding van het metrostelsel! Gezien de looptijd van vrijwel alle infrawerken kan er beter vandaag dan morgen worden begonnen met de planning van bij voorbeeld een Oost-Westlijn eindigend in Schiphol. En wie weet ziet ergens een bestuurder het licht en wordt de NZ-lijn nog eens verlengd richting Buitenveldert en Amstelveen…

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

10-07-2016 | 17:21

@Antje: Ja de Haagse tunnel is zeker niet te vergelijken met de Noord/Zuidlijn waar veel meer technische hoogstandjes tot stand zijn gekomen de overeenkomsten zijn wel lekkages en de wanden/dak methode bijvoorbeeld. Het is alleen jammer dat de tegenslagen onthouden worden bij de niet echt geïnteresseerden voor metrolijnen (en vooral de gigantische extra kosten maakt natuurlijk meer indruk), wij de volgers kunnen weten wat er zoal tot stand gekomen is in al die jaren zoals het indrukwekkende boorwerk en vanaf de Sixhaven een paar tunneldelen onder het Centraal station aanleggen, zeer knap toch?

Foto van volger

peter voets

10-07-2016 | 17:21

Wel een beetje ambitie kan geen kwaad, dit soort grote projecten hebben geen perfecte blueprint. Zeker als weet dat het meestal wat gaat uitlopen, in tijd en misschien kosten.

Al die (meestal dure) visie studies worden vaak herhaald waardoor om waarschijnlijk vaak politieke en financieel redenen er niet gebeurd. Ik denk dat het tijd wordt dat we het de oude oostlijn en nu noord/zuidlijn issues achter ons later. De noord/zuidlijn is gewoon een success geweest kwa tunnel bouw methode. Genoeg berichten gelezen ooit dat de amsterdamse binnenstad niet geschikt waren voor tunnelboren. Alles zou verzakken, of erger nog. Ik denk dat het meevaller geweest is, risico’s genomen ja, maar de kennis is alleen maar toegenomen en het bewijs is geleverd. 

Tijd voor een lijn naar het westen, ok met wat minder grote stations misschien. Als daar nu nog 10 jaar over gepolderd gaat worden hebben we niet veel geleerd vrees ik.

Foto van volger

Antje

10-07-2016 | 14:15

@Frank\

Het bekende waanidee dat iedereen’s geld voortdurend zou worden afgeroomd door overheden. Gezien de honderden miljarden in de pensioenfondsen en op spaarrekeningen loopt het nogal los.

Foto van volger

Antje

10-07-2016 | 14:10

@Egbert Six

Het staat gewoon zo beschreven dat de Haagse boorder verbaasd was over het witte spul in de opgevoerde grond. Dat was de verse grout. Hoeveel gaten hij geboord heeft is mij niet bekend. Je zou zeggen dat één gat nog wel te bevechten zou zijn geweest. Het probleem met gevoelige technieken is dat het personeel allemaal mee moet doen. Dit lukt zelden dus kan men maar beter dom heien, damwanden en betonneren. Overigens lukt het bij Muiden schijnbaar aardig  om onder de grond een waterdichte laag in het aquaduct te maken.

@Meeuwebberg. De Haagse ‘tunnel’  is maar een onderdoortje waarvan je er in grote steden elders zoveel hebt. De tunnelaanleg van de NZ is perfect verlopen.  Er is één lekje geweest in de diepwand van de bouwkuip van station Vijzelgracht. Alle vertraging is ontstaan door de paniek in de politiek waar men vreesde dat de hele binnenstad door dit gaatje opgeslorpt zou worden. Het is volkomen krankzinnig dat men koos voor zo’n omzetting van het plan, een miljard meerkosten en meedere jaren vertraging. Alles vanwege een feitelijk triviaal probleem in een bouwkuip.  Ieder verstandig mensen had van te voren getekend voor zo’n gering probleempje bij de aanleg van zo’n complex geheel in deze omgeving.

Foto van volger

Jan

10-07-2016 | 06:41

Met de trap naar de stationshal van CS (als die er ooit echt komt) en de doorgang naar de warenhuizen op het Rokin zou worden gewacht tot na oktober 2017. Gaan die nu wel gebouwd worden, of wordt er gewacht tot na juli 2018?

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

09-07-2016 | 16:04

@Egbert: Dus bij die tunnel is het ook nogal misgegaan maar nu hebben ze er nu weer jaren veel gemak van die tunnel daar in Den Haag. het kost wat maar dan heb je ook wat.
Er word hoop ik geleerd van de missers hoe het niet moet en te voorkomen is dat het mis gaat, het gaat natuurlijk over veel geld.misschien interessant om er meer over te lezen van de geschiedenis van die tunnel in Den Haag.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Haagse_tramtunnel

Foto van volger

Freddy Elink Schuurman, Metro en Tram

09-07-2016 | 14:22

Beste Waterlander,

Het plaatsen van de kunstwerken valt onder het onderdeel ‘afbouw’ in de planning. Dat weet ik bijna zeker. Maar ik vraag het maandag toch nog even na bij onze planner.

Foto van volger

Frank

09-07-2016 | 12:07

Uiteindelijk is het ook maar een theoretisch probleem. Er was werk, er werden salarissen betaald. Van die salarissen werden huishoudens gerund, er werden spullen gekocht. Over dat alles ging inkomstenbelasting, BTW, parkeergeld, BPM, milieutoeslag, accijnzen etc.

Het meeste is dus allang al weer terug bij de overheid.

Foto van volger

huub

09-07-2016 | 09:56

@Jeroen Hak

Goed gezien Jeroen, dit complot had ik nog niet ontdekt! De simpelste verklaring is meestal de beste.

Foto van volger

Egbert Six

09-07-2016 | 09:09

@Egbert Six groet= grote!!

Foto van volger

Egbert Six

09-07-2016 | 09:08

@Antje Ik heb altijd begrepen de waterdichte laag die onder in de bouwput is aangebracht het groet probleem was. De methode die door de gemeente Den Haag toendertijd gekozen leek aanzienlijk goedkoper dan meer traditionele methoden. Verschillende bedrijven en deskundigen waarschuwden toen al dat het een erg risicovolle methode was (is). Enkele bekende aannemers hebben om die reden van deze opdracht afgezien.
Helaas zijn alle voorspelde problemen waarheid geworden. Dit heeft de gemeente een enorme extra rekening gekost en een jaren langere bouwtijd. De aannemer schijnt al het meerwerk keurig betaald te hebben gekregen, aangezien de keuze voor deze techniek door de gemeente is gemaakt.
Ik wacht overigens nog op een publicatie over dit bouwtechnische drama. Ook vraag ik mij af welk van beide projecten procentueel een grotere overschrijding kent. Amsterdam vs Den Haag?? Wie weet het.
Het is mij te gemakkelijk om alle problemen bij enkele bouwvakkers te leggen. Ook deze mensen doen naar eer en geweten hun werk. Juist de organisatie boven hen, aannemer en opdrachtgever, moeten voor een goede aansturing zorgen. Alleen dan wordt een goed en mooi functionerende tunnel gerealiseerd!

Foto van volger

trolly

09-07-2016 | 08:01

@Han Schomakers: Er zit onmiskenbaar een kern van waarheid in je verhaal. Bouwprojecten zijn onvoorspelbaar, en afhankelijk van veel variabelen. En megaprojecten dus van megaveel  variabelen. Dat is alleen niet iets nieuws. Destijds heeft de raad zich willens en wetens verkeerd laten informeren, en enig realisme had de bouwers bij het binnenhalen van de orders ook niet misstaan.

Op dit moment blijft er weinig anders over dan uitstel, of zoals je schrijft: “Het derde is de meest verstandige, maar geeft altijd gedoe met ‘buitenstaanders’ die niet direct bij het project betrokken zijn.”

Ware ik een vos, dan zouden mijn nekharen hierbij overeind gaan staan. Het dingetje is namelijk dat die ‘buitenstaanders’ wel degelijk bij het project betrokken zijn. Hun badkamer wordt namelijk verbouwd terwijl zij thuis zijn. En het duurt geen twee maanden, maar een half jaar. Ondanks het feit dat het ze drie keer zoveel kost als tegen ze gezegd is.

Dat soort dingen geeft wrevel. Als het enige antwoord daarop is, dat de douche wel moet werken, dan is de repliek uiteraard dat dàt inderdaad het uitgangspunt bij opdracht was. En dan kan het zomaar zijn dat een reaguurder hier neerschrijft:

SCHIET EENS OP!

Foto van volger

Jeroen Hak

09-07-2016 | 07:33

Ach, zoals een bekende Amsterdammer al eens zei – elk nadeel heb zijn voordeel en dus blijft deze mooie site met bijna elke dag een leuk nieuwsberichtje een jaar langer in de lucht 🙂

Foto van volger

Antje

09-07-2016 | 06:50

@Jan.Meeuwenberg

De tramtunnel in Den Haag is in de problemen geraakt doordat bij een grondboring voor een bodemmonster de net ingespoten waterdichte groutlaag doorboord werd.  Net als bij de Vijzelgracht lekkage is dat kunnen gebeuren door personeel met een gebrekkige leiding en met een mentaliteit van wat kan het bommen. Het type waar de bouw vol mee zat/zit en wat je bij de kleinste verbouwing al in de grootste problemen kunt brengen.  Den Haag 100 miljoen naar de kloten. In Amsterdam een miljardje met wat extra.  Het personeel werkt gewoon verder en gaat gewoon ‘s avonds op tijd naar huis.

Foto van volger

Han Schomakers

09-07-2016 | 06:13

Wat een verstandig besluit om, ondanks de grote druk van politiek, media en publiek, vast te houden aan de projectopdracht die destijds is gegeven: ‘Realiseer een metrolijn van Noord naar Zuid’. En dit betekent dat een goed werkend systeem opgeleverd moet worden, dus een metrolijn die compleet is, goed functioneert & veilig is!

Planningen zijn er niet om te ‘halen’, maar om alle grote en kleine activiteiten goed op elkaar af te stemmen en alle partijen die er bij betrokken zijn de juiste opdrachten te kunnen geven. En vooral om, ingeval van onverwachte gebeurtenissen, goed inzicht te hebben waar in het project bijgestuurd kan en moet worden.

De realisatiedatum van het project is het resultaat van de optelsom van alle deelprojecten, die weer verdeeld zijn in activiteiten. Het is een bijna onuitroeibaar misverstand dat je vooraf een project tot op de millimeter c.q. minuut kan plannen. Alles kan tegenvallen, meevallen, anders verlopen en/of fout gaan. Of zelfs vergeten zijn. In een goed gestuurd project wordt daarom de nodige ruimte ingebouwd om dit te kunnen opvangen.

Opdrachtgevers zijn geen projectleiders. Zij willen altijd een ‘exacte’ einddatum weten en communiceren. Dat dit vaak wel lijkt te lukken, is omdat de projectleider zo slim genoeg is geweest om ‘speelruimte’ in de planning in te bouwen. Dan vallen aanpassingen niet zo op. Het is een misvatting dat een project als de Noord/Zuidlijn opgeleverd kan worden op de datum die in 2002 gecommuniceerd is. Er kan tussentijds zo veel gebeuren dat van invloed is op de voortgang van een project!

Om een opleverdatum dan toch te halen kan je drie dingen doen: 1) projectonderdelen schrappen of uitstellen, 2) meer middelen (personeel) inzetten of 3) de opleverdatum opschuiven. Het eerste is het eenvoudigste, maar geen echte oplossing. Het tweede is lastig omdat er dan (nog) meer onderlinge afstemming plaats moet vinden of gewoon onmogelijk is (beton heeft nu eenmaal tijd nodig om uit te harden…). Het derde is de meest verstandige, maar geeft altijd gedoe met ‘buitenstaanders’ die niet direct bij het project betrokken zijn. Ik vind dat er een goed besluit is genomen: ‘Metrolijn 52 gaat pas in bedrijf als die gereed is’.

Je moet er toch niet aan denken dat de planning wel gehaald wordt, maar dat de nieuwe metrolijn niet goed functioneert? Als dát zou gebeuren…

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

08-07-2016 | 23:49

@peter voets: Je heb het over de Haagse tramtunnel, de bouw van de echte Haagse tramtunnel is ook niet vlekkeloos verlopen, ze zijn er mee gestart in 1996 en daar is ook de wanden/dak methode toegepast maar nadat er een groot gat ontstaan is liep het grondwater de tunnel in, toen moest men verder met overdruk werken net zoals in Amsterdam, de kosten liepen op van 139 naar 234 miljoen, vier jaar later werd het opgeleverd Ik ben nog op de dag geweest dat het in bedrijf ging.
Dus ook daar in Den Haag is het nogal uit de hand gelopen, maar het leed was gouw vergeten, ik denk dat ze daar in Den Haag het er niet meer over hebben over de Haagse zwemtunnel of de Tramtanic zoals het als bijnaam kreeg. Ik kan me niet herinneren of het toen ook vaak besproken werd in de media zoals nu over de Noord/Zuidlijn wat natuurlijk wel veel meer uit de hand is gelopen. Maar het heeft geen zin om er over te blijven klagen het zal toch eens opgang moeten komen laten we hopen dat 22Juli 2018 geen illusie is. WE GAAN ER VOOR TOCH? wel jammer dat het nu nog langer duurt voordat we de hele dag (gratis hoop ik) heen en weer kunnen reizen tussen N/Z of Z/N over laten we zeggen 3 jaar hebben we het er niet meer over,beloofd? dan zijn er misschien wel andere ergernissen.

Foto van volger

Waterlander

08-07-2016 | 23:36

Valt onder de afbouw van de stations ook het plaatsen van alle kunstwerken?

Foto van volger

Susanne, Metro en Tram

08-07-2016 | 20:40

@Aron
Gelukkig dat de homepage het wel doet, maar in het artikel moet ie het natuurlijk ook doen 🙂 We gaan er volgende week naar kijken. Dank voor je terugkoppeling.

Foto van volger

Aron

08-07-2016 | 17:57

Zie geen verschil. Gelukkig doet de planning op de andere pagina het wel.

Foto van volger

Susanne, Metro en Tram

08-07-2016 | 17:42

@Waterlander
De samenloop van werkzaamheden klopt. We kijken nu naar extra veiligheidsmaatregelen om het werk toch gelijktijdig te kunnen uitvoeren. Naar de stand van zaken van de glasleverancier zal ik navraag doen, hier kom ik op terug.
De planning is vastgesteld op basis van de huidige feiten en kennis van zaken. We gaan er echter vanuit dat onder de normale omstandigheden met de ingecalculeerde risico’s de Noord/Zuidlijn op 22 juli 2018 rijdt.

Foto van volger

peter voets

08-07-2016 | 17:27

Die vertraging zagen we al aankomen met de open dag helaas, zonde maar maar wederom wel een goed verhaal. 

Ik hoop alleen maar dat er snel is een volgende stap kan genomen worden om nieuw west wat sneller bereikbaar te maken. Het tram netwerk is hier echt ondermaats, vol en vaak niet op tijd. Geen metro tunnels over het hele traject maar een goed randstadrail netwerk is waarschijnlijk de betere optie voor lijn 1. Korte Haagse tramtunnel onder het leidseplein en de grachten is een betere actie denk ik.

Foto van volger

Martin Goosens

08-07-2016 | 17:12

Die vertraging is alleen maar goed nieuws voor metrostation Sixhaven. De bouwers hebben nu twee jaar de tijd gekregen om dat station te bouwen. Huur een paar Chinezen in, en de klus is over drie maanden klaar. Ik zie kansen! Succes!

Foto van volger

Frank

08-07-2016 | 17:07

Na de invoer van de euro werden alle guldenprijzen binnen een paar weken europrijzen. Zo bezien werd de oorspronkelijk 1,4 miljard euro gewoon 2,8 miljard euro. Drie ton overschrijding dus uiteindelijk. Valt best mee.

Gewoon nu netjes afmaken dat ding. Succes.

Foto van volger

Susanne, Metro en Tram

08-07-2016 | 17:00

@Aron

Als het goed is nu gemaakt, werkt de planning nu wel goed? En dank voor het doorgeven natuurlijk.

Foto van volger

Stanley Brul

08-07-2016 | 16:26

Geheel eens met de laatste reactie. In mijn gedachten vraag ik me wel eens af of een degelijk proefbedrijf met een realistische planning het hele Fyra debacle niet had kunnen voorkomen. Kort door de bocht is nooit zo goed en al helemaal niet bij treinen en metro’s. Dat er moed en doorzettingsvermogen van technici en vooral visie en vasthoudendheid van politici voor nodig is om projecten van deze omvang tot een goed einde te brengen is een open deur. Het zijn met name de politici die flink wat lering zouden moeten trekken uit de gang van zaken!  

Foto van volger

Egbert Six

08-07-2016 | 16:16

Ofschoon ook ik hoop dat we zo snel mogelijk met de NZ-lijn kunnen meerijden lijkt het mij uiteindelijk cruciaal dat dit grote project vanaf de eerste exploitatiedag zonder problemen functioneert. Er zijn jammer genoeg de afgelopen jaren teveel voorbeelden geweest van grote infrastructuurwerken, meestal tunnels, die vele malen niet operationeel waren. Aangezien het GVB van plan is om (terecht) het tram- en busnetwerk op de nieuwe situatie aan te passen is er op het moment dat de NZ-lijn rijdt geen alternatief meer. Grote storingen zijn dan desastreus voor het imago van de stad Amsterdam (en uiteraard voor de geloofwaardigheid van het GVB).

Kort en goed: liever een paar weken meer geduld dan een valse start.

PS Ik mis in de planning de testritten met volgers! 😉

Foto van volger

Waterlander

08-07-2016 | 16:00

Twee dingen  over de planning van het glas in de kap.

Ten eerste loopt die gelijk aan het testen van de baan. Geen gelukkige combinatie.

Ten tweede de planning zelf: die loopt van maart tot en met juni. 

Ik neem dan aan dat er overstemming is met de leverancier van het glas dat het glas op dat moment beschikbaar is, en dat er ook overstemming is met het bedrijf dat er voldoende mensen zijn om in maart met het plaatsen te beginnen.

Overigens lees ik dat de Noordzuidlijn ‘naar verwachting op 22 juli 2018′ zal opengaan’.

Dit klinkt niet als een zekerheid.

Foto van volger

Dirk

08-07-2016 | 15:53

De root-cause is natuurlijk de lekkage in de diepwand van station Vijzelgracht en vooral de politieke angsthazerij die het project volledig vermoerd heeft. 

De jongens van de diepwand-ploeg en de later ontgravings-ploeg die het lek zo fijn hebben gemaakt en gefaald hebben bij de aanpak van het lek lopen nu nog ergens op een andere bouwplaats net als de politici die leuk een ander baantje hebben verkregen en vrolijk door besturen.

In 1953 had men in November alle dijkgaten weer dicht. Met de werkwijze van de NZ-lijn had het misschien nog voor November 1983 gelukt.

Foto van volger

Dirk

08-07-2016 | 15:38

@Drik

NB

Of wanneer je van oude electronica houdt; een 8-track die steeds heen en terug speelt. Dan is er toch wat meer tijd.

Foto van volger

Drik

08-07-2016 | 15:36

@Remko

Het is meer de eerder gemelde grammofoonplaat die tikkend hetzelfde deuntje herhaalt. Helaas van niet zo mooie muziek.

Foto van volger

Aron

08-07-2016 | 14:41

Trouwens, het figuurtje bij het artikel werkt niet bij mij (windows 10, chrome). De tekst is zwart en dus niet te lezen op de zwarte achtergrond. Als je een paar keer op de i-icoontes klikt krijg je pas door dat de tekst boven het figuur verandert. Erg onduidelijk.

Foto van volger

Remko

08-07-2016 | 13:34

Ook mijn felicitaties aan onze Vos; ook vanwege de altijd vermakelijke analyses.

Wat betreft BBQ: laten we dat deze zomer in 1 van de stations in aanbouw doen 🙂

Foto van volger

Alain

08-07-2016 | 13:06

@n-evo
Dat durf ik niet te zeggen. Je kunt dat beter aan Antje vragen. We zijn er hier ter plaatse nog niet over uit of het hier een man of een vrouw betreft. Dat maakt nogal wat uit in hoe je je vraagstelling gaat formuleren.

Foto van volger

n-evo

08-07-2016 | 13:00

@Alain Zijn die persoonlijke aanvallen echt nodig?

Foto van volger

Freddy Elink Schuurman, Metro en Tram

08-07-2016 | 12:48

Beste Antje,

Wij zijn er, op zijn zachtst gezegd, ook niet blij mee. Overigens kunnen we de extra kosten voor bijvoorbeeld personeel dat langer in dienst moet blijven opvangen binnen de bestaande risicobuffers.

Foto van volger

Alain

08-07-2016 | 12:46

@d’ouwe vos
Oei, dat verandert de zaken. Dan is er gewoon sprake van normaal maandelijks gedrag.

Foto van volger

trolly

08-07-2016 | 12:45

@Alain: Sielig hè?

Foto van volger

d'ouwe vos

08-07-2016 | 12:42

@Alain  ik dacht dat Antje een vrouw was …?

Foto van volger

Alain

08-07-2016 | 12:41

@trolly
Wat ik al zei: vastgetaped aan een monitor. Ik denk dat de straling inmiddels ook wel wat ellende heeft aangericht. Misschien moeten we een fonds in het leven roepen om hem van deze ellende te bevrijden. Wat een leven…

Foto van volger

Antje

08-07-2016 | 12:33

@trolly

Helaas loopt het bericht vanzelf over in het gebazel van dezelfde 10 figuren die overal wat te mekkeren hebben. Veel beter zou zijn dat de reacties gemodereerd werden op aanvullende waarde of dat de reacties net als bij nu.nl op een aparte pagina gehouden zouden worden. De kijkcijfers van die pagina’s zullen dan gelijk blijken aan het aantal vaste zeurkousen. De personen die alleen het nieuws zouden willen lezen blijft dan veel ergernis bepaard.

133