Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Al 17 jaar samen: de Noord/Zuidlijn en Benthem Crouwel Architekten

Al 17 jaar samen: de Noord/Zuidlijn en Benthem Crouwel Architekten

Renske van Bers : Metro en Tram 10 juli 2012 Centraal Station

Al 17 (!) jaar zijn ze betrokken bij de Noord/Zuidlijn: Benthem Crouwel Architekten. Zij maakten in 1996 al de eerste ontwerpen, terwijl het toen nog niet eens zeker was of de Noord/Zuidlijn ooit van de grond zou komen. Inmiddels wordt er langzaam naar de afbouw van de Noord/Zuidlijn toegewerkt en zien de architecten hun ideeën tot leven komen.

Meer vorm
Architect en partner Joost Vos van Benthem Crouwel Architekten is sinds 1996 als één van de architecten van het bureau verbonden aan de Noord/Zuidlijn. “Voor ons is het natuurlijk ook mooi om te zien hoe de stations steeds meer vorm krijgen. Het ontwerp wijkt ook niet veel af van het oorspronkelijke ontwerp dat we 17 jaar geleden hebben gemaakt. Toen en later waren er een aantal aspecten waar we aan wilden voldoen, waarbij we vooral aan de reiziger hebben gedacht. We willen dat de stations overzichtelijk zijn, er netjes uitzien en een veilig gevoel geven.”

Logisch
Om dit te bereiken is er voor gezorgd dat het logisch is waar de toegangen zijn, en de stations niet veel hoekjes hebben. Joost: “Het is belangrijk dat de reizigers zich goed kunnen oriënteren We ondersteunen dit met de verlichting door bijvoorbeeld aan het einde van de perrons, bij de roltrappen ‘koelere’ verlichtingskleuren toe te passen. Deze verlichting roept de associatie met daglicht op, zodat reizigers weten waar de uitgangen zijn. Om de stations netjes te houden hebben we voor materialen gekozen die makkelijk schoon te houden zijn. We zullen daarom veel met glas werken, ook omdat je graffiti hier goed van kunt verwijderen. Verder willen we de stations een heldere, cleane look geven zonder al teveel poespas. Door met neutrale basiskleuren te werken, maak je het geheel ook wat tijdlozer. Deze neutrale basis is vooral van belang om een goede achtergrond te vormen voor alle bewegwijzering, kunst en reclame die in de stations zal komen.”

In de gaten
“Of we vaak in de bouwput staan? Nou, vaak… We houden het proces natuurlijk wel in de gaten en het wordt voor ons steeds interessanter. We hebben een presentatie aan de aannemer gegeven die in de nabije toekomst de afbouw moet realiseren Gelukkig zijn zij ook enthousiast en dan zorg je er samen voor dat het ontwerp goed wordt uitgevoerd. Ook zal er een mock-up worden gemaakt waarbij een deel van de materialen, in detail, 1 op 1 kunnen worden beoordeeld. Zo weet straks iedereen hoe het eruit moet komen te zien.”

Op zijn plaats
“Ik kijk wel uit naar het moment dat we echt met de afwerking gaan beginnen. Alles valt dan op zijn plaats. Als architect hebben wij het natuurlijk al lang in ons hoofd, maar dan zal voor iedereen duidelijk zijn hoe het uitpakt. Door de lange looptijd van het project hebben we nog wel kleine aanpassingen in het ontwerp kunnen doen die aansluiten op moderne technieken en materialen; ledverlichting bestond er bijvoorbeeld 17 jaar geleden nog niet. Maar nu de uitvoering start moet alles vastliggen en werken we toe naar het eindresultaat.”

Het Stationsplein in 2017 volgens Benthem Crouwel Architekten
Het Stationsplein in 2017 volgens Benthem Crouwel Architekten
En zo gaat station Vijzelgracht er uitzien
En zo gaat station Vijzelgracht er uitzien
Joost Vos
Joost Vos

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Rouke

12-07-2012 | 21:40

@Freddy Elink Schuurman, Dienst Noord/Zuidlijn
juli 10, 2012 at 20:09:

De perrons zijn idd. wat koeltjes ingericht.
Misschien dat er op bepaalde stukken v/d stations dmv electronica (tv’s/beamers &/of geluidsinstallatie) sfeerimpressies (v/d omgeving) gegeven kunnen worden.
Des noods aangepaste thema’s gedurende bepaalde periodes.
Of sfeermuziek, icm wisselend reclame, info van bovengrondse zaken & ‘n newsbalkje van gvb c.q vervoerder(s).

Excuses voor de chaotische text overigens, ben moe..

Over ‘n andere boeg: worden oostlijn stations nog anders ingericht?

Foto van volger

Frank

12-07-2012 | 11:35

Herkenbaarheid is een belangrijk punt, maar dat kun je ook netjes een stijlvol oplossen binnen dit ontwerp. Door bijvoorbeeld op ieder station een drie- of vijftal grote lichtbakken te integreren in het ontwerp met daarin mooie foto’s (Erwin Olaf?) van markante zaken in de omgeving boven het station.

Rokin: Munttoren, Tuschinksi, Kalverstraat, Dam, Madame Tussaud etc.

Vijzelgracht: Heineken Brouwerij, Weteringcircuit, de Ramses Shaffy zaken

De Pijp: Albert Cuypmarkt, diverse kramen en kooplieden

Europaplein: RAI, NS station RAI

Zuid: Gebouwen Zuidas

Etc.

Foto van volger

Eddy

11-07-2012 | 15:51

Prachtig ontwerp. Nu maar hopen dat er geen kwaliteit wordt ingeleverd bij de uitvoering. Besparing op materialen en kwaliteit om de prijs te drukken van de aannemer. Gelukkig is Benhem Crouwel een partij welke dicht bij het ontwerp blijft en dit ook bewaakt in de uitvoering.

Foto van volger

albert splinter

10-07-2012 | 22:28

Beste Koen, zo zie je maar weer hoe smaken kunnen verschillen. Ik zelf vind die slopersbal wel mooi en ook die “kapotte winkelruiten” het vertelt een verhaal van de Nieuwmarkt buurt, maar zo als ieder verhaal is het tijdgebonden.
De letters op de Wibautstraat vindt ik juist prachtig, evenals die krantenkoppen bij de rolrappen. Maar ook dat vertelt weer een verhaal van die buurt.
Ik ben het met je eens dat dit soort zaken, herkenningen ook op de NZ-lijn van belang zijn, het moet niet te veel een eenheidsworst worden. Maar een accentuering van de “familie van NZ stations” naar de PLEK waar je bent (dus niet allen de naam van het station) zal door velen denk ik wel op prijs worden gesteld.
Al met al ik vind het absoluut geen fout, maar juist een aanmoediging om bij de NZ-lijn ook iets specifieks te doen (en over 30 jaar is ook dat weer tijd gebonden dus historie.)

Foto van volger

Koen

10-07-2012 | 18:51

Ik vind de ontwerpen die er liggen veel mooier dan die van de oorspronkelijke Oostlijn stations.

Laat ze alsjeblieft niet de fout maken door lelijke “poosters” en kunstwerken van auto’s en treinen op te hangen in de stations, om mensen te helpen herinneren waar ze zijn.

We zitten al 30 jaar met die verroeste sloopbal en verkleurde foto’s bij Nieuwmarkt, de lelijke letters bij Wibautstraat, etc.

Maak die fout niet nog een keer.

Foto van volger

Freddy Elink Schuurman, Dienst Noord/Zuidlijn

10-07-2012 | 18:09

Beste thexfile,

Dat in de virtuele presentaties van de stations meer van de omgeving wordt meegenomen is een interessante suggestie. We zullen dit voorleggen aan Joost Vos.

Overigens is het maken van de zogenoemde artist impressions veel werk. Daarom maken we alleen nieuwe versies als er sprake is van duidelijke aanpassingen in het ontwerp.

Foto van volger

thexfile

10-07-2012 | 13:35

ik vind de ondwerpen die ik tot nu toe gezien heb op de site te saai…. ik snap de ideologie er wel achter gezien ik ook bouwkundige ben… maar zoals ik al vaker heb gezecht zie ik geen identificatie met onder en boven de grond….

ik vind dat daar aan gewerkt moet worden zodat je aan het gevoel van het station kan zien als rijziger wat er zig boven de grond plaats vind zodat je je als buitenstaander ( kom uit rijswijk ) je kan orienteren waar je je op dat moment bevind ten opzichte van kenmerken op straat….

zo heb ik bijv al eerder aangegeven dat men poosters of kunstwerken kan aanbrengen die die sfeer reflecteren zoals bij de rai auto’s , bij centraal treinen etc….

het is iets wat ik mis in heel veel metro’s niet alleen die in amsterdam….

het is ook iets wat naar mijn mening weinig of niet aan gedacht word….en hier nog nagenoeg niets van heb gehoord….

men vergeet dat een stad als amsterdam tog best verwarrend is zeker als je er nooid komt…. en dat de pasanten die er komen alleen de hoofdkenmerken kennen zoals : beurs , westertoren , muzeon , nemo , centraal , bijenjkorf etc etc…

ik denk dat er eens over na gedacht moet worden want mensen zijn erg vizueel ingestelde dieren….

het zou de kaalheid / kilheid die ik nu terug vind op veel foto’s ook verminderen….

Foto van volger

Cor Sibbel

10-07-2012 | 13:26

Knap dat mensen dit op een “tekenbord” kunnen bedenken.

Foto van volger

Ger Vermij

10-07-2012 | 12:03

Het algehele ontwerp, een hele prestatie; hulde!

9
reacties van 9 volgers
Meest actief in deze discussie
Ger Vermij 1
Cor Sibbel 1
thexfile 1
Freddy Elink Schuurman, Dienst Noord/Zuidlijn 1
Koen 1

Bijdragen Metro en Tram

Gerelateerde artikelen

Filmpje: Op stap met de architect bij Amsterdam Centraal
1 juli 2018 : Duco Vaillant

Filmpje: Op stap met de architect bij Amsterdam Centraal

Duco Vaillant : Metro en Tram 1 juli 2018
Filmpje: Over Amsterdam Centraal en opleiding van onze metrobestuurders
8 juni 2018 : Duco Vaillant

Filmpje: Over Amsterdam Centraal en opleiding van onze metrobestuurders

Duco Vaillant : Metro en Tram 8 juni 2018
Morgen mooi weer! David Claerbout beoordeelt zijn videokunstwerk
29 mei 2018 : Margreet Bosma

Morgen mooi weer! David Claerbout beoordeelt zijn videokunstwerk

Margreet Bosma : Metro en Tram 29 mei 2018
Waarom de rolbanen op CS niet rollen
24 mei 2018 : Renske van Bers

Waarom de rolbanen op CS niet rollen

Renske van Bers : Metro en Tram 24 mei 2018