Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
Aangepast ontwerp voor Noord/Zuidlijn station Noorderpark maakt de familie compleet

Aangepast ontwerp voor Noord/Zuidlijn station Noorderpark maakt de familie compleet

Margreet Bosma : Metro en Tram 12 februari 2013 Ontwerp

Bij elk langlopend project kan het voorkomen dat zaken die ‘met de kennis van toen’ ontworpen zijn, met de kennis van nu anders gedaan zouden worden. De eerste ontwerpen van de stations van de Noord/Zuidlijn werden ruim tien jaar geleden gemaakt en zijn vanaf dat moment steeds bijgeschaafd. Nieuwe ideeën,  bijvoorbeeld over het reizigerscomfort, hebben ertoe geleid dat een kenmerkend deel van het ontwerp voor station Noorderpark is aangepast.

We spraken met architect Jurriaan de Bruijn van Benthem Crouwel Architekten over het hoe en waarom van deze aanpassing. Benthem Crouwel Architekten ontwierp alle stations van de Noord/Zuidlijn.

Ontwikkelingen en nieuwe mogelijkheden
Jurriaan de Bruijn: ‘In de afgelopen 10 jaar is er enorm veel veranderd in de stationsomgevingen in stadsdeel Noord. Rond station Noord is een enorme ontwikkeling in gang gezet die onder meer zichtbaar wordt in het nieuwe busstation en de overkapping van het nieuwe metrostation. Station Noorderpark leek hierdoor bij nader inzien wat uit de toon te vallen bij de andere Noord/Zuidlijn stations. Ook de Commissie voor Welstand en Monumenten was die mening toegedaan. Tegelijkertijd zijn de opvattingen over reizigerscomfort veranderd. En ook de techniek staat niet stil; tegen vergelijkbare kosten is nu meer mogelijk dan 10 jaar geleden.

‘De cobra’
De aanpassing van het ontwerp van station Noorderpark betreft met name de overkapping; die is in het nieuwe ontwerp flink verlengd. Om ervoor te zorgen dat de architectonische aanpassingen goed aansluiten bij de techniek is dit in nauw overleg met de aannemer (VIA Noord/Zuidlijn) gegaan. De Bruijn: ‘Het nieuwe ontwerp wordt in de wandelgangen ook wel ‘de cobra’ genoemd. Het brede deel (de kop) overdekt de ruimte waar de reizigers staan te wachten en een kaartje kunnen kopen. Het smallere deel overdekt een groot deel van het perron. Zo kunnen de reizigers straks droog en beschut op de metro wachten èn overstappen’

Subtiele ingreep
De Bruijn: Station Noorderpark maakt nu weer echt deel uit van de ‘familie’ van stationsgebouwen in stadsdeel Noord en past ook goed bij de kap boven het busstation op Amsterdam Centraal die ook van onze hand is. Het station met haar nieuwe overkapping past heel mooi in de omgeving; de welving van de kap voegt zich binnen de hoogteverschillen en de taluds die in het landschap aanwezig zijn. Een heel subtiele ingreep, vinden wij zelf. Door verlenging van de kap was het bovendien mogelijk om bijvoorbeeld de bewegwijzering, omroepinstallaties en informatieborden, die normaliter aan palen op de perrons gemonteerd worden, aan de kap te bevestigen. Hierdoor ontstaat een heel overzichtelijke ruimte waarin de reizigers zich veiliger voelen en het ziet er bovendien prachtig gestroomlijnd uit. Wie straks vanaf het toegangsbordes van station Noorderpark in noordelijke en zuidelijke richting uitkijkt, ziet dat de drie verschillende ontwerpen in het landschap samen één geïntegreerd en organisch beeld vormen.‘

Artist impressie Noorderpark- Benthem Crouwel Architekten
Artist impressie Noorderpark- Benthem Crouwel Architekten

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Margreet, Noord/Zuidlijn

05-03-2013 | 10:01

@René. Architect Jurriaan de Bruijn heeft uw vraag zelf beantwoord. Hij schrijft: ‘Inderdaad een goede vraag. Bij elk project maken wij, in samenspraak met opdrachtgever en adviseurs, keuzes over duurzaamheid. Bij station Noorderpark heeft dit onder andere geresulteerd in een slimme opzet van de draagconstructie, waardoor de hoeveelheid benodigd materiaal beperkt wordt. Voor de verlichting van het station wordt gebruikt gemaakt van LED technologie. LED verlichting heeft in vergelijking met meer traditionele systemen een laag energieverbruik.

Ook hebben wij overwogen om zonnecellen in het glazen dak te op te nemen. Echter, op dat moment zouden de verwachte energie-opbrengsten nog niet opwegen tegen de meerkosten.
Met de huidige snelheid van de technologische ontwikkelingen wordt gelukkig wel steeds meer mogelijk!’

Foto van volger

Margreet, Noord/Zuidlijn

28-02-2013 | 12:01

@René. Het is even hier blijven liggen, maar de vraag ligt nu bij Jurriaan de Bruijn. Groet, Margreet Bosma

Foto van volger

René Valk

28-02-2013 | 10:05

@Magreet Noord/Zuidlijn
Ben erg benieuwd naar het antwoord van de architect op mijn vraag van 13 februari jl m.b.t. de Zonnepanelen in het glazen dak !

Foto van volger

Petra Groot, Noord/Zuidlijn

19-02-2013 | 12:33

@Peter: We hopen aan het einde van dit jaar te starten we met de bouw van de kap voor het station.

Foto van volger

w.a.p. van der werf

18-02-2013 | 20:01

Ziet er absoluut fraaier uit dan het oorspronkelijke ontwerp van station Johan van Hasseltweg.

Foto van volger

R Wiersma

15-02-2013 | 10:04

Die kap is geen vooruitgang en verbetering, gewoon het eerste ontwerp was voor mij veel beter.

Foto van volger

willem lobbes

14-02-2013 | 18:30

Mooi ontwerp. Eigenlijk zouden alle bovengrondse metrostations een ruime overkapping moeten hebben. Bij veel stations lijkt het een veredelde tramhalte. Suggestie dus !

Foto van volger

Margreet, Noord/Zuidlijn

14-02-2013 | 15:12

@René Valk. Een interessante vraag! Ik neem volgende week contact op met de architect om te vragen of ze dit ooit overwogen hebben.

Foto van volger

Margreet, Noord/Zuidlijn

14-02-2013 | 15:10

@Peter. Ik vraag het voor U na. Met groet,

Margreet

Foto van volger

Gertjan

14-02-2013 | 07:40

Wow, ziet er prachtig uit! veel beter dan dat eerste ontwerp, dat zag er maar goedkoop uit.

Foto van volger

René Valk

13-02-2013 | 21:08

In de Nieuwe Opzet zou het toch ook mogelijk moeten zijn deze (glazen) overkapping te voorzien van zonnecellen ! Verdient zichzelf terug gezien de prijs tegenwoordig heel gunstig is en de energie prijzen de pan uit stijgen !

Foto van volger

Peter

13-02-2013 | 19:23

Vraagje, en waneer begint de bouw van dit prachtige station ? Erg mooi. Ontwerp, veel beter als het eerste 🙂

Foto van volger

Jan de Vries

13-02-2013 | 10:34

Mooi ontwerp nu alleen de ingangen bij CS nog van een dergelijk ontwerp voorzien

Foto van volger

Bert van Elswijk

13-02-2013 | 10:01

Mooi werk!!

Foto van volger

Thijs

13-02-2013 | 08:10

Goede ingreep! Mooi dat in zo’n complex project nog enige flexibiliteit in de uitvoering zit!

Foto van volger

Koen

12-02-2013 | 15:48

Mooi zo, vlug bouwen maar 😉

Foto van volger

Tim

12-02-2013 | 14:17

Ik vind dit een zeer geslaagde aanpassing. Ik heb mijn altijd afgevraagd waarom station Noorderpark niet overkapt zou worden als enige station.

Top gedaan!

17
reacties van 13 volgers
Meest actief in deze discussie
Margreet, Noord/Zuidlijn 4
René Valk 2
Tim 1
Koen 1
Thijs 1

Bijdragen Metro en Tram

Gerelateerde artikelen

Architect Marten Wassmann: “Spannend om te zien hoe ons ontwerp tot leven komt”
15 mei 2015 : Renske van Bers

Architect Marten Wassmann: “Spannend om te zien hoe ons ontwerp tot leven komt”

Renske van Bers : Metro en Tram 15 mei 2015
Moet dat nou? Over wel of niet ontwerpen van utiliteitsgebouwen
8 december 2014 : Margreet Bosma

Moet dat nou? Over wel of niet ontwerpen van utiliteitsgebouwen

Margreet Bosma : Metro en Tram 8 december 2014
Noord/Zuidlijn bij Dag van de Architectuur Amsterdam
18 juni 2014 : Margreet Bosma

Noord/Zuidlijn bij Dag van de Architectuur Amsterdam

Margreet Bosma : Metro en Tram 18 juni 2014
Al 17 jaar samen: de Noord/Zuidlijn en Benthem Crouwel Architekten
10 juli 2012 : Renske van Bers

Al 17 jaar samen: de Noord/Zuidlijn en Benthem Crouwel Architekten

Renske van Bers : Metro en Tram 10 juli 2012