Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
10 bijzondere Noord/Zuidlijn weetjes
21
3 jaar geleden
Duco Vaillant, Metro en Tram :
@Ger Vermij Ik neem uw vraag mee in het interview met de andere vragen over de ...

10 bijzondere Noord/Zuidlijn weetjes

Duco Vaillant : Metro en Tram 17 februari 2016

Tijdens de vele bezoeken aan onze bouwplaatsen vinden we het leuk om gekke en verrassende weetjes over de Noord/Zuidlijn te vertellen. Samen met collega Margit, die met regelmaat mensen onder de grond meeneemt, heb ik de 10 meest bijzondere Noord/Zuidlijn weetjes op een rij gezet.

1. Station Vijzelgracht als aquaduct

De Lijnbaansgracht bij station Vijzelgracht loopt over ons station. In feite fungeert het station hier dus als een aquaduct.

2. Geheim zwembad bij station Rokin

Uiteraard geen echt zwembad, maar bij station Rokin hebben we een zogenaamd bergbezinkbassin gebouwd om overtollig regenwater op te vangen. Over een vergelijkbaar ‘geheim zwembad’ bij de Zuidas, kunt u hier meer lezen..

3. Verwarmde roltrappen

De roltrappen en rolpaden van de Noord/Zuidlijn zijn verwarmd. Dit is een maatregel om te voorkomen dat onze roltrappen bij koud weer glad worden door ijsvorming. Veel van onze ingangen hebben geen overkapping en zijn dus blootgesteld aan het weer. De roltrappen zijn voorzien van een thermostaat om energieverspilling te voorkomen.

4. Zestien Eiffeltorens aan staal

Van al het staal dat we hebben gebruikt voor de Noord/Zuidlijn hadden we ook 16(!) Eiffeltorens kunnen bouwen.

5. Niet de eerste Noord/Zuidlijn van Nederland

We bouwen niet de eerste Noord/Zuidlijn-metro van Nederland. De eerste Nederlandse metrolijn in Rotterdam werd ook de Noord/Zuidlijn genoemd. Met 5,9 km bij de oplevering was deze een stuk korter dan de Amsterdamse Noord/Zuidlijn die 9,7 kilometer lang is.

6. De Grote Vriendelijke Reus gaat op de Noord/Zuidlijn rijden

De Noord/Zuidlijnmetro (M5/M6) heeft intern ook de bijnaam de GVR: de Grote Vriendelijke Reus. De nieuwe metro wordt ook wel eens zo genoemd, omdat deze de hoogste ter wereld is. Niet gek, aangezien we ook het langste volk ter wereld zijn.

7. We scannen straks mensen als kratjes bier

De 3D techniek van de OV-chipkaart bij de Noord/Zuidlijn is dezelfde techniek die wordt gebruikt om in de supermarkt het aantal flesjes te tellen in een kratje met lege flesjes bier. Met behulp van een 3D sensor ‘weet’ de OV-poort – die zich onder de sensor bevindt – precies hoelang het poortje geopend moet blijven om een reiziger door te laten.

De nieuwe metro's hebben erg hoge plafonds en deuropeningen. Handig voor de steeds langer wordende bevolking. Ook handig voor de hoeden met veren van de fanfare. Foto: Gé Dubbelman
De nieuwe metro's hebben erg hoge plafonds en deuropeningen. Handig voor de steeds langer wordende bevolking. Ook handig voor de hoeden met veren van de fanfare.

8. Plafond bij de Sixhaven is 50 cm hoger

In de tunnel bij de Sixhaven is het plafond 50 centimeter hoger, waterpas en breder. Zodoende is hier alvast rekening gehouden met voorzieningen van een toekomstig station. Uiteraard moeten er bij de komst van een station wel nog meer aanpassingen plaatsvinden.

9. Droge blusleidingen zijn gevuld met water

Onze droge blusleidingen zijn altijd gevuld met water, zodat ze meteen blusklaar zijn en je niet eerst moet wachten totdat ze gevuld zijn. Wel moet de brandweer deze leidingen aansluiten als ze deze willen gebruiken.

10. Moestuin mix beschermt de Noord/Zuidlijn

Om stalen kolommen brandwerend te maken, gebruiken we Fendolite. Dit is een brandwerend spuitmateriaal dat hoofdzakelijk bestaat uit cement en de mineraal vermiculiet. Vermiculiet neemt veel vocht op om het daarna weer langzaam af te geven. Deze eigenschap is ook erg handig bij het tuinieren. 

Weet u nog een bijzonder feitje over de Noord/Zuidlijjn dat we niet genoemd hebben? Laat het ons hieronder weten!

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

24-02-2016 | 00:33

@Ger Vermij
Ik neem uw vraag mee in het interview met de andere vragen over de droge blusleiding. Volgende week plaatsen we het artikel daarover.

Foto van volger

Michiel Jonker

20-02-2016 | 16:50

@ger Vermij

Ik vrees dat ik je dat antwoord even schuldig moet blijven in het weekend. Hopelijk kunnen we je maandag van adequate informatie voorzien

Foto van volger

trolly

20-02-2016 | 16:25

@Ger Vermij: Een plus van een natte blusleiding lijkt me, dat er direct waterdruk bij het bluspunt kan worden geboden. Dus niet eerst wachten tot het systeem gevuld is, met eventuele terugslag door luchtbellen. En als het een beetje een brandje is, valt een raar luchtje uit de blusleiding niet zo op.

Foto van volger

Ger Vermij

20-02-2016 | 14:11

Een droge sprenkler blusleiding is volgens mij droog omdat dan de sprenkler sproeiers niet door het vuile “dode stilstaande water` verstopt raken. Deze leidingen zijn gevuld met een inert gas onder enige overdruk (b.v. Stikstof). Aan de water toevoerzijde is de droge leiding van het pompsysteem (waarin vaak ook nog extra een diesel aangedreven pomp aanwezig is) door middel van een automatisch bestuurde afsluiter met het onder druk staande aanvoerwater systeem gescheiden. Op het moment dat een sprenkler sproeier te heet wordt zal zijn smeltdraad deze sprenkler sproeier open laten gaan. hierdoor zal de gasdruk in de droge blusleiding wegvallen. Het signaal “gasdruk weg‘ start de hoge druk waterpompen en opent de afsluiter tussen deze pompen en het tot dan toe droge gedeelte. En ruim voordat de brandweer aanwezig is zal er op de plaats van de open sproeier een waterballet plaatsvinden. De in gebouwen en objecten aangebrachte droge blusleidingen zijn eigenlijk op te vatten als een bij de bouw al uitgerolde brandslang waar je op het voedingspunt (meestal begane grond) de water toevoer van de brandweer op aansluit, waarna op een andere plaats dan door de brandweer de slang en spuit richting brandhaard wordt aangekoppeld. Wie wel eens een centrale verwarming heeft moeten aftappen zal beamen dat water in een gesloten systeem zeeer onfris is en ruikt. Het is niet nuttig om een “droge blus leiding” In bijvoorbeeld een flatgebouw alvast te vullen De pomp van de brandweer moet dat water eerst op druk zetten om te kunnen gebruiken om te blussen. Echter een droge leiding vanaf het maaiveld naar een ondergronds station alvast met water vullen levert misschien enkele minuten zeer vervuild bluswater.

Kan iemand uit het veelgeprezen voorlichtingsteam de filosofie achter de beslissing om de droge leiding te bevochtigen.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

19-02-2016 | 15:54

@Anja Wanningen
Dat klopt inderdaad! Ik wist niet dat dit bij de Zuidas gescheiden was. Heb ik weer wat geleerd! 🙂 Ik ben niet zelf niet zo van het zwemmen als dit niet de zee of in een echt zwembad is. Ooit eens in een gracht in Delft gezwommen, dat leverde mij een bijna onvindbare roestige ijzersplinter op in mijn voet. Nooit geweten dat zo’n klein dingetje zo’n pijn kon doen. Dus als je het niet erg vindt, dan pas ik voor het zwemmen in een bergbezinkbassin. Maar als ik moet kiezen, dan weet ik nu welke. 😉

Foto van volger

Frans

19-02-2016 | 15:49

 @johan siemons Piet/Koopt/Hoge schoenen . oftewel Prinsen /Keizers- en Herengracht .  Dit ezelsbruggetje is niet helemaal kompleet. Schoenen staat voor Singel.

@ Duco. Ik vraag mij af wat de reden van een NIET droge leiding is. Water dat langere tijd in leidingen stil staat wordt smerig/goor. Ik heb ooit een ‘douchebeurt’ met water uit een sprinklerinstallatie gehad, stinkend. Mij kleren kon ik na gewassen te zijn alsnog weggooien.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

19-02-2016 | 15:44

@d’ouwe vos
Bedankt. De weetjes zitten vooral in onze hoofden. Margit Dokter heeft de basis gelegd voor de pubquiz. Met een groepje collega’s hebben we verdere vragen bedacht en verder afgemaakt.

Leuk idee met betrekking tot een boek met gave foto’s. Deze staat bovenaan de tips rondom / na de opening. 😉

Ik zal het even navragen rondom de nachtwacht en andere foto’s.

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

19-02-2016 | 14:39

@n-evo
Goed punt. Dit is een website van Metro en Tram, maar we hebben wel een sterke focus op de Noord/Zuidlijn. Ook wordt onze aandacht de komende tijd meer gericht op de Stationsrenovatie Oostlijn. Het plaatsen van digitale infozuilen is aan GVB. De nieuwe lijnvoering van de metro en tram ligt bij GVB en Stadsregio Amsterdam. Zodra over dit laatste meer bekend, leest u dat natuurlijk ook op wijnemenjemee.nl.

Zodra er meer bekend is over de lijnvoering, kan er ook meer bekend worden over de investeringen die de Stadsregio Amsterdam gaat doen in het tramnet en daarmee eventuele nieuwe stukken rails.

Foto van volger

Anja Wanningen

19-02-2016 | 11:42

Een belangrijk verschil tussen de waterberging op de Zuidas en het bergbezinkbassin op het Rokin, is dat de eerste alleen bedoeld is voor regenwater. In de Zuidas ligt een gescheiden rioolstelsel. De waterberging is bedoelt als overloop voor het regenwaterrriool. In het centrum is een gemengd riool. Als het hard regent stroomt dit riool over. Vroeger kwam dit in de grachten, nu in het bergbezinkbassin. Zo blijven de grachten schoner.

Het “zwembad” op de Zuidas zal dus veel schoner water bevatten dan het bassin op het Rokin. Het is maar waar je liever gaat zwemmen 😉

Foto van volger

d'ouwe vos

19-02-2016 | 06:59

De vos geniet elke keer weer als je zo’n lijstje maakt Duco. Net als bij de quiz van de volgersdag. Sommige dingen heb ik in het verleden wel eens gelezen hier op de site, maar jij moet echt een archief hebben van dit soort leuke weetjes.

Tip : daar moet je als de lijn klaar is een leuk boek over publiceren met gave fotoos erbij ! Dat wordt geheid een bestseller.

Over de volgersdag gesproken.. weet jij wanneer de Nachtwacht fotoos komen ? Ik heb er Gaby al eens naar gevraagd.. ze schijnen al klaar te zijn maar wanneer ze te zien zijn.. ? Is dat top-secret..  🙂  ?

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

18-02-2016 | 22:12

@n-evo: Weer dat belachelijke moderne woord (uitrollen) een moderne kreet voor implementeren/verwezenlijken/tot uitvoering brengen of invoeren.

Ik moet bij uitrollen altijd denken dat ze een kabel of een slang van een haspel uitrollen.

Ik vraag me af of het in dit verband wel te vinden is in de van Dale? Ik heb jammer genoeg een oude versie van de van Dale daar komt dat woord niet in voor maar ik heb ergens gelezen in de nieuwere woorden boeken ook niet, kijk maar bij http://www.onzetaal.nl/uitrollen-is-het nieuwe-implementeren.

Ik vind het persoonlijk een belachelijk woord dat uitrollen oh ja nieuwe software kan ook uitgerold worden,bijvoorbeeld. En hoe kan je in vredesnaam infoborden uitrollen uit de verpakking soms?

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

18-02-2016 | 11:32

@Tommey, trolly en Jan Meeuwenberg
Ik ga volgende week iemand interviewen over de droge blusleiding, dan leg ik jullie vragen/opmerkingen aan hem voor. Ik maak er een vraag van een volger artikel van. We komen er kortom op terug. 🙂

Foto van volger

n-evo

18-02-2016 | 07:42

Overal zie ik “Metro en Tram” staan. Er wordt in de praktijk amper bericht over ontwikkelingen rondom het tramnetwerk. Zo kwam ik er opeens achter dat er overal in de stad EINDELIJK digitale infozuilen worden uitgerold. Waarom geen artikel aan zoiets besteden?

Is er al meer bekend over nieuwe stukken rails voor (toekomstige) tramlijnen?

Is er al meer bekend over de nieuwe lijnvoering?

Etc.

De metro is leuk maar de tram is nog altijd het belangrijkste ov in de hoofdstad.

Foto van volger

trolly

18-02-2016 | 00:59

@Jan.Meeuwenberg: Je ziet een klein handigheidje over het hoofd, dat vaak gebruikt wordt om leidingsystemen gevuld te houden: de kraan.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

17-02-2016 | 21:38

We hebben een nieuw aandachtspunt (droge leiding/natte leiding) in vele gebouwen zit ook een brandleiding die normaal droog staat en waar de brandweer bij brand aankoppelt maar dat zijn over het algemeen stijgleidingen toch? die staan normaal wel droog anders is het een beetje lastig om aan te koppelen. (dus bij een stijgleiding) anders als de leiding gevuld zou zijn zou bij het aankoppelen eerst alles eruit lopen denk ik. of ben ik nu aan het zwetsen?

Foto van volger

trolly

17-02-2016 | 21:20

@Tommey: Dat dacht ik nou ook…

Foto van volger

Tommey

17-02-2016 | 19:33

Als een Droge Blusleiding al gevuld is met water….. Dan is het toch geen Droge Blusleiding?

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

17-02-2016 | 17:56

@Jan Meeuwenberg
Graag gedaan (ook namens Margit)! Ik zal het even navragen met betrekking tot de droge blusleiding.

Foto van volger

Jan.Meeuwenberg

17-02-2016 | 17:29

Indrukwekkend om te lezen waar zoal aan gedacht is waarvan we nu zouden kunnen zeggen natuurlijk, maar bijvoorbeeld dat er al water in de blusleiding moet zitten lijkt vanzelfsprekend maar misschien is dat wel een voorschrift dat dat altijd moet.

En ook grappig van de verwarmde roltrappen ook zo iets van “natuurlijk moet dat” zouden we nu kunnen denken. Duco weer bedankt voor deze interessante informatie jullie blijven ons boeien, het kan niet lang genoeg duren

Foto van volger

Duco Vaillant, Metro en Tram

17-02-2016 | 16:57

@johan siemons
De Prinsen- Keizers- en Herengracht gaat de Noord/Zuidlijn er als tunnel onderdoor. De Lijnbaansgracht stroomt door een betonnen bak over de Noord/Zuidlijn heen.

Foto van volger

johan siemons

17-02-2016 | 14:24

dat quaduct-verschijnsel is ook van toepassing op Piet/Koopt/Hoge schoenen . oftewel Prinsen /Keizers- en Herengracht .

21