Gemeente
Amsterdam

Dit is een gearchiveerde versie van de website wijnemenjemee.nl, waarop je de bouw van de Noord/Zuidlijn kon volgen. Deze kennis is nog wel beschikbaar, maar je kunt dus geen reactie meer achterlaten.
station De Pijp

station De Pijp De kleuren van De Pijp sijpelen door

Manon Raats : Metro en Tram 31 oktober 2016

Amalia Pica (1978)

De Pijp is een van de meest dynamische plekken van Amsterdam. Een chaotisch genoegen, dag in dag uit. Amalia Pica zag het als een bijzondere uitdaging om het nieuwe metrostation te doordrenken met de kleuren en de beweeglijkheid van de wijk, waar ze ooit zelf woonde.

Haar werk is het meest abstracte van de Noord/Zuidcollectie en dat is een bewuste keuze. De sporen lopen er boven elkaar, het station is langgerekt en smal. Amalia wil daarom dat het werk zich vooral niet opdringt aan de reiziger.

Amalia: “Ik wil dat de kleuren bijna ongemerkt naar beneden sijpelen. Bij het maken van het originele aquarel hebben we de verf langzaam op een vel papier laten druipen van tien meter breed. Met plantenspuiten hielden we het papier vochtig. We zijn er dagen mee bezig geweest.”

Een tussentijdse inspectie van Amalia Pica van haar werk in station De Pijp. Foto: Jorrit 't Hoen
Een tussentijdse inspectie van Amalia Pica van haar werk in station De Pijp.

Authentiek handwerk

Voor het definitieve werk op de perronwand is de aquarel tien maal vergroot. Daarbij hield Amalia met name scherp in het oog dat het authentieke handwerk niet verloren ging in de digitalisering.

Amalia: “Om het effect van een aquarel te behouden, moeten de details kloppen. Kleine verdichtingen in de verf, die kenmerkend zijn voor een aquarel, zorgen ervoor dat het werk tot leven komt.”

Het ontwerp op papier. Foto Metro en Tram
Het ontwerp op papier. Foto Metro en Tram

Nét iets lichter en gelukkiger

De gedachte dat de kleuren van de wijk doorsijpelen in het metrostation, komt al in het entreegebied tot leven. Daar zijn twee geabstraheerde vlaggenslingers te zien, die de suggestie wekken dat ze de bron zijn van wat je beneden tegenkomt.

Amalia was terughoudend bij het ontwerpen van het kunstwerk en is dat ook wanneer het gaat om wat ze wil bereiken. Haar werk is geslaagd als het een gevoel weet over te brengen. Als mensen zich nét iets lichter en gelukkiger voelen zodra ze naar buiten lopen, zonder dat direct te relateren aan het kunstwerk dat ze hebben ervaren.

Het zit erop. Foto: Gé Dubbelman
Het zit erop.

Bio

De in Argentinië geboren Amalia Pica (1978) stelt in haar werk liever op een bescheiden toon intrigerende vragen dan onwrikbare antwoorden van de daken te schreeuwen. Amalia is geïnteresseerd in de afstand tussen zender en ontvanger en de misverstanden en het onbegrip die daar het gevolg van kunnen zijn. Ze heeft een bijzondere belangstelling voor de manier waarop kinderen de wereld zien. De slingers van vlaggetjes en de kleuren die eruit voortkomen zijn in de loop van de jaren uitgegroeid tot haar handelsmerk. De vlaggetjes vormen tot op de dag van vandaag een herkenbaar element in haar werk.

Heeft u vragen? U kunt ze hieronder stellen.

reacties van 0 volgers
Meest actief in deze discussie
Bijdragen Metro en Tram

Gerelateerde artikelen

Foto- en filmreportage laatste onthulling kunstwerken Noord/Zuidlijn
28 juni 2018 : Margreet Bosma

Foto- en filmreportage laatste onthulling kunstwerken Noord/Zuidlijn

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 28 juni 2018
Morgen mooi weer! David Claerbout beoordeelt zijn videokunstwerk
29 mei 2018 : Margreet Bosma

Morgen mooi weer! David Claerbout beoordeelt zijn videokunstwerk

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 29 mei 2018
Kunstwerk station Europaplein onthuld
18 mei 2018 : Margreet Bosma

Kunstwerk station Europaplein onthuld

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 18 mei 2018
Fotoreportage: Kunstwerk Europaplein hangt
24 april 2018 : Margreet Bosma

Fotoreportage: Kunstwerk Europaplein hangt

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 24 april 2018

Lees meer over de kunstwerken in andere stations