Gemeente
Amsterdam

Vraag van de volger

Onder onze artikelen staan regelmatig vragen die we wat uitgebreider willen behandelen. Een verzamelpagina van alle vragen van de volgers die waar wij een artikel over hebben geschreven.

Videokunstwerk David Claerbout testen bij Amsterdam Centraal
14 mei 2018 : Duco Vaillant

Videokunstwerk David Claerbout testen bij Amsterdam Centraal

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 14 mei 2018
Wat te doen met de ‘welkomstegel’ uit 1980?
23 februari 2018 : Duco Vaillant

Wat te doen met de ‘welkomstegel’ uit 1980?

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 23 februari 2018
Filmpje: Noord/Zuidlijn-rit van Noord naar Zuid
19 februari 2018 : Duco Vaillant

Filmpje: Noord/Zuidlijn-rit van Noord naar Zuid

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 19 februari 2018
Kunnen we niet een paar metro’s lenen van Rotterdam?
7 februari 2018 : Duco Vaillant

Kunnen we niet een paar metro’s lenen van Rotterdam?

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 7 februari 2018

Laatste reacties

foto van Jan.Meeuwenberg Jan.Meeuwenberg Jan.Meeuwenberg : 2018-07-25 22:43:10

@ReindeR Rustema: Een interessant verhaal van je om te volgen,nu de N/Z-lijn af is ga ik hopen dat er weer een interessant project ooit opgestart gaat worden, maar misschien zit ik rond die tijd wel achter de geraniums.Ik pak morgen een kaart van Amsterdam erbij en ga eens kijken hoe die bedachte route van jou er op de kaart zou uitzien.

29 reacties op Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al...
foto van J.Meeuwenberg J.Meeuwenberg J.Meeuwenberg : 2018-05-16 09:13:41

Ja de Vos is nu wel erg ontspoord hoor! om zich druk te maken om niets, wat vind hij eigenlijk van dat het zo goed gaat met de testen, en heeft hij ook al een testrit meegemaakt? (prachtig hoor zo’n testrit om mee te maken), en is hij ook al in de stemming gekomen voor 22Juli. Om je nou druk te maken over een filmpje (bijzaak) wat misschien  anders had gekund (jammer dan), het is belangrijker dat het technisch goed gaat met de lijn, zonder storingen, er moet 22Juli wel definitief gereden kunnen worden, zo’n kunstwerk is maar bijzaak, Ik heb altijd het idee gehad dat de Vos  altijd een tegenstander van deze prachtige lijn is geweest, hij was recentelijk nogal ongeduldig dat hij dacht dat het kunstwerk nog niet zou werken, maar een dag later toen ik een testrit mocht meebeleven heb ik toch al beelden op het scherm gezien.De Vos was een beetje ongeduldig, hij zal ongetwijfeld ook veel bouwoverlast hebben ondervonden in al die jaren, maar moet nu toch wel toegeven dat het eindresultaat schitterend mooi is geworden, en dat alle ellende uiteindelijk wel ergens goed voor geweest is. Op naar nog meer van die mooie lijnen, de spa de grond weer in.

11 reacties op Videokunstwerk David Claerbout testen bij Amsterdam Centraal
foto van Eric Eric Eric : 2018-05-16 07:55:58

@DOMME VOS

Tjonge, de interviewster dom noemen!

Ik vind je al jaren een kleuter en een nitwit.

11 reacties op Videokunstwerk David Claerbout testen bij Amsterdam Centraal
foto van Philip Philip Philip : 2018-05-14 21:44:21

Doe even normaal, Vos. Alvast bedankt.

11 reacties op Videokunstwerk David Claerbout testen bij Amsterdam Centraal
foto van Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram : 2018-05-14 21:22:04

@J.Meeuwenberg
Rotterdam Centraal kent inderdaad ook een groot LED-scherm. Daar worden vooral beelden van de haven van Rotterdam getoond. Niet zo gek, aangezien zij dit scherm hebben gesponsord.

11 reacties op Videokunstwerk David Claerbout testen bij Amsterdam Centraal
foto van Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram : 2018-05-14 21:18:15

@d’ouwe vos
We halen geen artikelen weg, dat is tegen onze principes. Aangezien ze een test deden, leek het ons leuk om een korte update te geven als tussendoortje. Eind mei komt David weer langs en dan gaan we hem ook bevragen, zoals we onderaan dit stukje ook hebben aangekondigd.

Qua beeld is het kunstwerk om diverse redenen heel lastig om vast te leggen op een waarheidsgetrouwe manier. Ik heb nog geen enkele foto / film van dit kunstwerk voorbij zien komen waarvan ik denk: Wow! Het is bijna alsof je erbij bent. Dit in tegenstelling tot de andere kunstwerken. Da’s jammer, maar dit heeft veel te maken dat het een videokunstwerk is. We gaan zeker nog een aantal pogingen ondernemen om het kunstwerk zo goed mogelijk vast te leggen (inclusief Gé).

Allereerst geeft het heel veel licht waardoor of het scherm te licht over komt of de omgeving, of een van de twee wordt te donker. De neiging naar overbelichting is daardoor vrij groot. Ook de kleuren zijn lastig. Ik heb qua kleuren nog geen enkele foto gezien waar de kleuren echt waarheidsgetrouw zijn. Als je dichterbij, dan zit je ook nog met het scherm zelf dat relatief pixelig is. Als laatste moeilijkheid wordt het beeld ook nog ververst en niet in 1x maar schuin over het scherm. Dat is met het blote oog niet te zien, maar met een camera neem je het waar. En om het op deze dag moeilijker te maken werd het scherm ook qua getest, waardoor instellingen zoals lichtintensiteiten steeds veranderen.

11 reacties op Videokunstwerk David Claerbout testen bij Amsterdam Centraal
foto van johan siemons johan siemons johan siemons : 2018-05-14 20:28:18

“geachte” heer V .

mag een en ander een beetje beschaafder . en het toont armoede om alle teksten in kapitaal te plaatsen !

11 reacties op Videokunstwerk David Claerbout testen bij Amsterdam Centraal
foto van d'ouwe vos d'ouwe vos d'ouwe vos : 2018-05-14 19:32:55

HELP  !!!!!  ..   

DUCO,  HAAL DIT ARTIKEL OFFLINE;  OF RENSKE,  WIL JIJ MET SPOED DIE AARDIGE KNUL ( WIM VOS ) VAN DE STAF VAN DAVID CLAERBOUT  GAAN INTERVIEWEN ? 

WAAROM WAS MENEER CLAERBOUT ER TROUWENS NU ZELF NIET BIJ VOOR HET GEVEN VAN TEKST EN UITLEG.. HIJ DRUKT ZIJN SNOR WEL HEEL ERG HET LAATSTE JAAR. 

DAN KAN JIJ – RENSKE – METEEN  BETERE EN INTELLIGENTERE VRAGEN STELLEN DAN HET VROUWELIJK WEZEN ZONDER NAAM DAT ER NU MET EEN MICROFOON ONZICHTBAAR EN DOM STOND TE WEZEN.

EN NEEM JE DAN GE MEE OM ONS  EEN GOEDE PROFESSIONELE INDRUK TE GEVEN MET ZIJN FRAAIE FOTO’S;  EN MISSCHIEN …  EEN FILMPJE ?

ALLEMACHTIG, WAT EEN AMATEURISME IS DIT.   

DE VOS GENEERT ZICH KAPOT EN VOELT ZICH OP HET EIND VAN DE JARENLANGE RIT ALS KLEUTER EN NITWIT BEHANDELD.

11 reacties op Videokunstwerk David Claerbout testen bij Amsterdam Centraal
foto van Winfried Winfried Winfried : 2018-03-08 07:56:07

Reken effe mee:

In (3:45-1:30)x4 is 9 minuten rijtijd van Rokin naar Station Zuid

±5 minuten lopen van metro naar de trein

elke 5 minuten rijdt er een trein naar Schiphol, wachttijd dus max 5 minuten

rijtijd 6 minuten

Je reist dus steevast in 20-25 minuten van de binnenstad naar Schiphol.

Omgekeerd kan het langer duren, want ik weet niet hoevaak de metro gaat rijden.

(hoe lager de frequentie, hoe langer de maximale overstaptijd).

Sinds kort bestaat er een OV-kaartje van €6 voor 90 minuten.

Voor een scheet en drie knikkers zit je met een kopje koffie in het zonnetje op het Rokin,

en wordt intussen je ingecheckte bagage van de éne vlucht naar de andere gebracht.

27 reacties op Filmpje: Noord/Zuidlijn-rit van Noord naar Zuid
foto van Koen Koen Koen : 2018-02-28 20:00:05

Ik ga toch voor Diemen-Zuid, precies tussen de twee gezellige ‘ingangen’ aan de kant van Holland Park 😉

33 reacties op Wat te doen met de 'welkomstegel' uit 1980?
foto van Marc Marc Marc : 2018-02-27 12:50:27

Laat eronder graveren/etsen:

‘Het spoor en de metro groeten de Noord/Zuidlijn’

juli 2018 

en laat m vervolgens hangen waar alles samenkomt. 

33 reacties op Wat te doen met de 'welkomstegel' uit 1980?
foto van Cor Sibbel Cor Sibbel Cor Sibbel : 2018-02-26 18:28:41

Cuypershal SVP.

33 reacties op Wat te doen met de 'welkomstegel' uit 1980?
foto van Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram : 2018-02-26 15:03:35

@Alain
Dat wordt zeer waarschijnlijk inderdaad een trolley uhm koelkast voor trolly. Daar gaan de meeste meningen naar toe. Naast de opgang naar de Cuypershal wordt op Facebook en Twitter de handshake meerdere malen genoemd. En facebook-volger heeft nog de suggestie hem een plekje te geven in het spoorwegmuseum en 1 persoon wil hem graag thuis.

33 reacties op Wat te doen met de 'welkomstegel' uit 1980?
foto van Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram : 2018-02-26 14:34:42

@Alain
Haha. De welkomst-egel in opleiding:

33 reacties op Wat te doen met de 'welkomstegel' uit 1980?
foto van ReindeR Rustema ReindeR Rustema ReindeR Rustema : 2018-02-26 12:30:23

O ja, qua Oost/westlijn. Ik zeg daar iets over in Het Parool afgelopen weekend. Als petitionaris van de petitie voor een Oost/westlijn. Zie https://petities.nl/updates/het-parool-de-noord-zuidlijn-smaakt-naar-meer en teken de petitie ook even op https://oostwestlijn.petities.nl Als je niet meer zeker weet of je al tekende, doe het gewoon nog een keer. Je ondertekening telt maar één keer.

33 reacties op Wat te doen met de 'welkomstegel' uit 1980?
foto van trolly trolly trolly : 2018-02-25 16:21:15

@bert van elswijk: Zoals je weet ben ik geen uitgesproken voorstander van het te pas en te onpas gebruiken van de taal der Britten, Bert, maar soms moet je een uitzondering maken. Dus daar gaat ie: Don’t rub it in!

33 reacties op Wat te doen met de 'welkomstegel' uit 1980?
foto van Paul Gravemaker Paul Gravemaker Paul Gravemaker : 2018-02-22 21:59:29

In het boek ‘Le Métro de Paris, histoire d’hier à demain’ van Armand Bindi en Daniel Lefeuvre (Éditions Ouest-France, 1990) staat vanaf pag. 37 een hoofdstuk over het kruisen van de Seine, met een foto van een caisson dat over de Seine wordt gesleept naar de plaats waar het zal worden afgezonken. Voor het kruisen van twee takken van de rivier waren 3 + 2 caissons nodig, die volgens de foto’s op straat zijn gebouwd. Ook de stations Saint-Michel en Cité zijn opgebouwd uit (metalen) caissons en ter plekke afgezonken.

29 reacties op Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al...
foto van Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram : 2018-02-22 14:53:37

@Koen
Allereerst kan het iets per station verschillen. Het perron bij het Centraal Station is bijvoorbeeld langer dan de andere perrons omdat deze in de ingevaren tunnel zit. Hoe we rijden hangt af van de test. Dit doen we afwisselend automatisch als met bestuurder. Als we met bestuurder rijden, dan kan dat verschillen. Er wordt namelijk een grote poule van 150 metrobestuurders voor de Noord/Zuidlijn opgeleid voor de Noord/Zuidlijn. Het op de juiste plek stoppen is onderdeel van hun opleiding. Zeker in de huidige periode is het niet gek als het nog wat verschilt per stop.

27 reacties op Filmpje: Noord/Zuidlijn-rit van Noord naar Zuid
foto van Jan.Meeuwenberg Jan.Meeuwenberg Jan.Meeuwenberg : 2018-02-21 17:56:38

Ja die nooduitgangen zijn toch ook maar gemaakt een paar jaar geleden, dat was ook interessant om te volgen. We zouden het bijna vergeten wat er zoal gebeurt is in al die jaren, met de tunnels onder de grond is het toch maar een ander verhaal dan een lijntje

alleen maar bovengronds. Het zou mooi zijn als er een boek uitkomt over al die bouwfases

om weer te weten wat er zoal gebeurt is in al die jaren, wat we mochten en konden volgen.

27 reacties op Filmpje: Noord/Zuidlijn-rit van Noord naar Zuid
foto van Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram : 2018-02-21 13:43:42

@Rudie
Onze nooduitgangen zijn klaar. Deels zijn dit verbindingen van de ene naar de andere tunnel, zoals bij het Beursplein, voor een ander deel naar boven. Ik zal kijken of we tussen ons testprogramma door nog een aantal actuele foto’s kunnen maken.

27 reacties op Filmpje: Noord/Zuidlijn-rit van Noord naar Zuid
foto van Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram : 2018-02-21 10:48:10

@Jan Meeuwenberg
De werktijden waarop het kan is erg beperkt. Normaal gesproken is dat 4 uur per nacht maximaal als er tenminste geen andere werkzaamheden of testen zijn die dit verstoren.

27 reacties op Filmpje: Noord/Zuidlijn-rit van Noord naar Zuid
foto van Jan.Meeuwenberg Jan.Meeuwenberg Jan.Meeuwenberg : 2018-02-20 15:20:24

@Duco Vaillant, Metro en Tram: Bedankt voor het navragen, ik had niet anders verwacht dat het verwijderd gaat worden ook al zal het extra geld gaan kosten.
Ik denk wel dat het verstandig is dat het voor de 22Juli gebeurt anders is het zo ontsierend tijdens het openingsritje, als de koning de eer heeft om de openingsrit mee te maken dan zal die graffiti heus wel voor die tijd verwijderd worden denk ik.
De gemeente moet maar een dienst graffiti-verwijdering instellen, die dienst zou volop werk hebben in en rondom Amsterdam.

27 reacties op Filmpje: Noord/Zuidlijn-rit van Noord naar Zuid
foto van Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram : 2018-02-20 14:30:15

@NZ en @Jan Meeuwenberg
Ik heb nog even nagevraagd hoe het precies zit. De graffiti die nu te zien is, wordt nog weggehaald. Het is alleen de vraag wanneer dat precies zal zijn. De prioriteit is gegeven aan de stations en dit type graffiti kan alleen als de metro niet rijdt. De tijd die daarvoor is, is vrij beperkt. Het kan dus zijn dat dit na 22 juli 2018 pas wordt schoongemaakt.

27 reacties op Filmpje: Noord/Zuidlijn-rit van Noord naar Zuid
foto van Fabian Fabian Fabian : 2018-02-17 09:21:58

@Tijmen Stam

Die metrostellen voor de hoekselijn worden nu in de spits ingezet als extra stellen en metro A rijdt een aantal haltes verder tot Pernis, richting Spijkenisse. Ook zijn ze bezig met het beveiligingssysteem zodat metro’s korter op elkaar kunnen rijden in het centrum van Rotterdam. 

23 reacties op Kunnen we niet een paar metro's lenen van Rotterdam?
foto van n-evo n-evo n-evo : 2018-02-12 11:47:21

@Tijmen Stam Haha true that.

23 reacties op Kunnen we niet een paar metro's lenen van Rotterdam?
foto van trolly trolly trolly : 2018-02-09 20:47:16

@Peter: Dat verhaal kende ik nog niet, maar zelfs als dat door zou zijn gegaan zouden de perronranden er waarschijnlijk toch aan hebben moeten geloven. Ik neem tenminste aan dat het niet de bedoeling was inklaptreedjes aan die oude bakken te lassen.

23 reacties op Kunnen we niet een paar metro's lenen van Rotterdam?
foto van Tijmen Stam Tijmen Stam Tijmen Stam : 2018-02-09 18:32:42

@N-evo

Nou, ze hebben de stellen voor de Hoekse Lijn voorlopig nog ff niet nodig natuurlijk :-p

23 reacties op Kunnen we niet een paar metro's lenen van Rotterdam?
foto van Peter Peter Peter : 2018-02-09 14:39:14

Ik herinner me dat er begin deze eeuw een gerucht was, dat GVB overwoog om een aantal oude, afgedankte metrostellen type M over te nemen van de RET. Dit in verband met het  materieeltekort en de toen enorme vervoersgroei op de nog vrij nieuwe Ringlijn. 

Behalve naar Rotterdam keek men ook naar afdankertjes uit Hamburg en München. In alle gevallen hadden er treeplanken aan de voertuigen moeten komen, want ze waren allemaal smaller dan drie meter. Of ze überhaupt geschikt te maken waren… geen idee.

Uiteindelijk gebeurde er niets, behalve dan dat de perronranden van de westelijke Ringlijnstations werden afgezaagd, zodat de Zilvermeeuwen ook op lijn 50 konden worden ingezet en voor enige verlichting konden zorgen.

In hoeverre het allemaal serieus was weet ik niet, ik las het destijds op een GVB Nieuwsgroep op Yahoo die volgens mij niet meer bestaat. 

23 reacties op Kunnen we niet een paar metro's lenen van Rotterdam?
foto van n-evo n-evo n-evo : 2018-02-09 09:34:55

@Tijmen Stam De afwijkende specificaties tussen Amsterdam en Rotterdam maken uitwisseling van metromaterieel lastig zo niet onmogelijk. Maar wie zegt dat Rotterdam überhaupt metro’s over heeft om uit te lenen? 😉

23 reacties op Kunnen we niet een paar metro's lenen van Rotterdam?
foto van n-evo n-evo n-evo : 2018-02-09 09:30:33

Het zou fijn zijn als de VRA gewoon eens wat ruimer inkoopt i.p.v. zo krap dat er geen trein reserve is.

23 reacties op Kunnen we niet een paar metro's lenen van Rotterdam?
foto van Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram : 2017-12-20 09:55:22

@Antje
Ik ken de nodige foto’s uit Parijs waar inderdaad een buis op straat werd gemaakt boven de grond. Deze zijn zover ik kan achterhalen allen dichtbij de Seine. Het gaat dan om Place Saint-Michel en Île de la Cité. Ik kan alleen korte beschrijvingen vinden van tunnels die op het land zijn gemaakt om vervolgens af te zinken in de Seine en ter plekke. Het kan goed zijn dat ze in hetzelfde gat meerdere tunnels hebben gemaakt waarbij de eerste tunnels de caissons/zinktunnels waren, water in hebben laten stromen, uit hebben gevaren en vervolgens de definitieve caissons hebben gemaakt.

29 reacties op Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al...
foto van Antje Antje Antje : 2017-12-20 09:08:32

NB Juni 2016 was het flink hoog water op de Seine. De RER C vanaf Versailles moest stoppen bij halte Citroën. De metro kruist daar de RER en bij de overstap zag je op de trappen en op het perron het water gewoon onder de montages opwellen en op sommige plaatsen kwam er gewoon een Manneken-Pis straaltje uit de wand. Men zal op het laagste punt onder de Seine of eerder wel een pompje hebben…  Er was wel commotie over het hoge water maar dat komt toch wel meer voor, men heeft ook wel een schoorsteenachtige opbouwen bij rioolputten moeten metselen.

29 reacties op Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al...
foto van Antje Antje Antje : 2017-12-20 09:02:27

@Duco Vaillant, Metro en Tram

Bedankt, in Amsterdam deed men het afzinken net als in Parijs 100 jaar eerder. Alleen kon het in Amsterdam en grote delen van Nederland op het land ook omdat de bodem net dik water is.

Ik heb nog ergens een studieboek waarin een foto staat van een Parijs metrobuissegment dat gewoon ergens op straat werd gebouwd en dus ter plekke later de bodem in moest. Dat ze het zouden verslepen om elders af te zinken lijkt mij onmogelijk.

29 reacties op Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al...
foto van n-evo n-evo n-evo : 2017-12-19 10:55:52

@Duco Thnx Duco! Ben benieuwd. Altijd leuk om wat meer achtergrondinformatie terug te lezen!

29 reacties op Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al...
foto van Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram : 2017-12-19 08:07:33

@ReindeR Rustema, Jan-Kees Verschuure & n-evo
Ik heb jullie vragen voorgelegd aan Paul Südkamp. Hij kan ze denk ik beter beantwoorden dan ik.

29 reacties op Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al...
foto van Koen Koen Koen : 2017-09-11 21:50:02

Er zit altijd wel weer één wijsneus bij de denkt dat het Engels van anderen niet goed is, terwijl hij het zelf niet goed beheerst.

4 reacties op Vraag vanmiddag om 15:00 uur alles aan de Noord/Zuidlijn-directeur
foto van n-evo n-evo n-evo : 2017-09-08 10:35:46

“A tunnel boring machine (TBM), also known as a “mole”, is a machine used to excavate tunnels with a circular cross section through a variety of soil and rock strata. “

https://en.wikipedia.org/wiki/Tunnel_boring_machine

4 reacties op Vraag vanmiddag om 15:00 uur alles aan de Noord/Zuidlijn-directeur
foto van Gerd-Jan Gerd-Jan Gerd-Jan : 2017-09-08 10:27:42

grappig om dat Nederlandse Engels te lezen en een tunnelboormachine neer te zetten als Tunnel Boring Machine. Boring gedurende 15 jaar?  ach soms verveelde het maar vaak ook niet.

4 reacties op Vraag vanmiddag om 15:00 uur alles aan de Noord/Zuidlijn-directeur

Meer nieuws