Gemeente
Amsterdam

Netwerk

Een impuls voor de stad

In 2018 reizen we met de metro binnen een paar minuten vanuit Amsterdam-Noord en Amsterdam Zuid naar de historische binnenstad en andersom. Winkels, musea, restaurants en bedrijven in de binnenstad komen binnen handbereik. Zowel Noord als Zuid worden makkelijker bereikbaar. Door de nieuwe metroverbinding krijgen de openbare ruimte en voorzieningen bovengronds een enorme impuls. Delen van de stad krijgen een grotere aantrekkingskracht voor bewoners, bezoekers en bedrijven en de economische, culturele en sociale ontwikkeling van Amsterdam worden hierdoor gestimuleerd. De komst van de Noord/Zuidlijn zorgt ervoor dat de metro dé ruggengraat wordt van het OV in de regio Amsterdam. Door het stads- en streekvervoer beter op de Noord/Zuidlijn en de rest van het metronet aan te laten sluiten, zijn meer reizigers straks sneller op hun werk, op school of thuis. Ook neemt hierdoor naar verwachting het aantal reizigers toe.

Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al…
13 december 2017 : Duco Vaillant

Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al…

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 13 december 2017
Nieuwe borden met reisinfo (vrijwel) overal geplaatst
13 oktober 2017 : Renske van Bers

Nieuwe borden met reisinfo (vrijwel) overal geplaatst

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 13 oktober 2017
Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?
9 oktober 2017 : Renske van Bers

Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 9 oktober 2017
Het laatste nieuws over station Sixhaven
30 augustus 2017 : Duco Vaillant

Het laatste nieuws over station Sixhaven

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 30 augustus 2017

Laatste reacties

foto van Jan.Meeuwenberg Jan.Meeuwenberg Jan.Meeuwenberg : 2018-07-25 22:43:10

@ReindeR Rustema: Een interessant verhaal van je om te volgen,nu de N/Z-lijn af is ga ik hopen dat er weer een interessant project ooit opgestart gaat worden, maar misschien zit ik rond die tijd wel achter de geraniums.Ik pak morgen een kaart van Amsterdam erbij en ga eens kijken hoe die bedachte route van jou er op de kaart zou uitzien.

29 reacties op Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al...
foto van Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram : 2018-07-10 12:35:20

@Ap Everaarts
Niet alle systemen maken gebruik van de M bij de metrolijnen.

37 reacties op Waarom geen nieuwe tram- en metronummers?
foto van Rob Rob Rob : 2018-07-10 05:34:26

@Ap Everaarts: Er staat nergens dat de N-prefix een primeur is? Alleen voor de nachtlijnen zelf zou het voor het eerst zijn,  dat er een letter gebruikt gaat worden vóór het lijnnummer, sinds de instelling van het nachtbusnet.

37 reacties op Waarom geen nieuwe tram- en metronummers?
foto van Ap Everaarts Ap Everaarts Ap Everaarts : 2018-07-09 16:53:34

Beste Niels, Voor zover ik weet enkan zien is de N voor de nachtlijnen geen primeur. De metro-lijnen hebben nu al een M voor het lijncijfer [M 50, M52 enzovoort.

37 reacties op Waarom geen nieuwe tram- en metronummers?
foto van Antje Antje Antje : 2018-05-09 07:51:31

NB Grappig dat men zich nu druk maakt om eventueel niet rijden van een lijn die nog moet beginnen te rijden en waarvan velen dachten dat hij nergens voor nodig was. En waar sommige dachten de tunnel maar te gebruiken als parkeergarage. Wordt het nog wat met het speciale startritje voor de tegenstanders zoals de paroolredactie.

31 reacties op Het laatste nieuws over station Sixhaven
foto van Antje Antje Antje : 2018-05-09 07:44:09

Vier jaar voor de bouw van een stationnetje wat in ruwbouw al in zit? Hoe lang deden ze in Rotterdam over de bouw van het volledige nieuwe station Wilhelminaplein?

31 reacties op Het laatste nieuws over station Sixhaven
foto van Alain Alain Alain : 2018-03-06 13:30:45

@Renske van Bers, Metro en Tram
Daar twijfel ik niet aan 🙂

38 reacties op Nieuwe plannen Amsterdamse metro in de maak
foto van Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram : 2018-03-06 13:13:39

@Alain, ik doe mijn best, maar artikelen over de Noord/Zuidlijn en Oostlijn hebben vooralsnog voorrang. Groet, Renske

38 reacties op Nieuwe plannen Amsterdamse metro in de maak
foto van Alain Alain Alain : 2018-03-06 12:44:04

@Renske van Bers, Metro en Tram
September of zo?

Los van de bereidwilligheid van de heer Mouwen, zouden jullie hierin niet wat proactiever kunnen zijn? Die punten zijn definitief en dus al bekend. Dan zou het des te relevanter zijn om daar op wijnemenjemee wat verder op in te gaan.

Tenzij jullie agenda tot 22/7 al helemaal vol zit, natuurlijk 😉

38 reacties op Nieuwe plannen Amsterdamse metro in de maak
foto van trolly trolly trolly : 2018-03-06 12:09:38

@Renske van Bers, Metro en Tram: ??

38 reacties op Nieuwe plannen Amsterdamse metro in de maak
foto van Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram : 2018-03-06 12:02:42

@Trolly, ik ga mijn best doen om hem eerder te interviewen. Groet, Renske

38 reacties op Nieuwe plannen Amsterdamse metro in de maak
foto van trolly trolly trolly : 2018-03-06 11:59:01

Heel begrijpelijk dat de heer Mouwen graag pas een intervieuw geeft als alles in kannen en kruiken is. Wel een beetje jammer dat er daardoor pas bijna een jaar na deze aankondiging bekend wordt gemaakt over welke projecten het eigenlijk gaat, terwijl dat dus al maanden bekend is. Kan dat niet beter?

38 reacties op Nieuwe plannen Amsterdamse metro in de maak
foto van Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram : 2018-03-06 11:47:28

@Alain, de agenda is inderdaad definitief. Arnoud wilde alleen liever een interview doen aan het begin van de zomer als ook duidelijk is waar en wanneer het werk begint. Grpet, Renske

38 reacties op Nieuwe plannen Amsterdamse metro in de maak
foto van Sylvester Sylvester Sylvester : 2018-02-26 15:15:22

Je weet heel goed wat ik bedoel. 

31 reacties op Het laatste nieuws over station Sixhaven
foto van Alain Alain Alain : 2018-02-26 12:27:24

@Sylvester
Ik heb huilend urineren eerlijk gezegd nog nooit gedaan, ook al was de reuk soms potent, toegegeven.

31 reacties op Het laatste nieuws over station Sixhaven
foto van Sylvester Sylvester Sylvester : 2018-02-26 12:19:52

Alain, je moet niet zo zeiken, jankend! 

31 reacties op Het laatste nieuws over station Sixhaven
foto van Margreet Bosma, Metro enTram Margreet Bosma, Metro enTram Margreet Bosma, Metro enTram : 2018-02-25 11:02:16

@Sylvester @trolly. Klopt, trolly. Ook tijdens de eventuele aanleg van station Sixhaven (er ligt nog geendefinitief go-besluit!) zal de Noord/Zuidlijn, volgens de huidige plannen, alle stations langs het tracé aandoen. Met groet, Margreet.

31 reacties op Het laatste nieuws over station Sixhaven
foto van Alain Alain Alain : 2018-02-25 09:35:25

@Sylvester
Ik heb het tegendeel ook niet beweerd. Maar je bent wel het type van eerst schelden en dan pas vragen stellen. En daar heb ik dan weer het volste recht op een mening op.

31 reacties op Het laatste nieuws over station Sixhaven
foto van Paul Gravemaker Paul Gravemaker Paul Gravemaker : 2018-02-22 21:59:29

In het boek ‘Le Métro de Paris, histoire d’hier à demain’ van Armand Bindi en Daniel Lefeuvre (Éditions Ouest-France, 1990) staat vanaf pag. 37 een hoofdstuk over het kruisen van de Seine, met een foto van een caisson dat over de Seine wordt gesleept naar de plaats waar het zal worden afgezonken. Voor het kruisen van twee takken van de rivier waren 3 + 2 caissons nodig, die volgens de foto’s op straat zijn gebouwd. Ook de stations Saint-Michel en Cité zijn opgebouwd uit (metalen) caissons en ter plekke afgezonken.

29 reacties op Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al...
foto van Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram : 2018-01-17 08:51:43

@Nonnie, deze vraag staat al tijden uit, maar ik heb nog steeds geen antwoord gekregen. We maken binnenkort weer een nieuw artikel, waarin u eindelijk antwoord krijgt hoe het gaat met DRIS, maar ook met de omroepsystemen. Groet, Renske

53 reacties op Nieuwe borden met reisinfo (vrijwel) overal geplaatst
foto van Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram : 2017-12-20 09:55:22

@Antje
Ik ken de nodige foto’s uit Parijs waar inderdaad een buis op straat werd gemaakt boven de grond. Deze zijn zover ik kan achterhalen allen dichtbij de Seine. Het gaat dan om Place Saint-Michel en Île de la Cité. Ik kan alleen korte beschrijvingen vinden van tunnels die op het land zijn gemaakt om vervolgens af te zinken in de Seine en ter plekke. Het kan goed zijn dat ze in hetzelfde gat meerdere tunnels hebben gemaakt waarbij de eerste tunnels de caissons/zinktunnels waren, water in hebben laten stromen, uit hebben gevaren en vervolgens de definitieve caissons hebben gemaakt.

29 reacties op Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al...
foto van Antje Antje Antje : 2017-12-20 09:08:32

NB Juni 2016 was het flink hoog water op de Seine. De RER C vanaf Versailles moest stoppen bij halte Citroën. De metro kruist daar de RER en bij de overstap zag je op de trappen en op het perron het water gewoon onder de montages opwellen en op sommige plaatsen kwam er gewoon een Manneken-Pis straaltje uit de wand. Men zal op het laagste punt onder de Seine of eerder wel een pompje hebben…  Er was wel commotie over het hoge water maar dat komt toch wel meer voor, men heeft ook wel een schoorsteenachtige opbouwen bij rioolputten moeten metselen.

29 reacties op Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al...
foto van Antje Antje Antje : 2017-12-20 09:02:27

@Duco Vaillant, Metro en Tram

Bedankt, in Amsterdam deed men het afzinken net als in Parijs 100 jaar eerder. Alleen kon het in Amsterdam en grote delen van Nederland op het land ook omdat de bodem net dik water is.

Ik heb nog ergens een studieboek waarin een foto staat van een Parijs metrobuissegment dat gewoon ergens op straat werd gebouwd en dus ter plekke later de bodem in moest. Dat ze het zouden verslepen om elders af te zinken lijkt mij onmogelijk.

29 reacties op Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al...
foto van n-evo n-evo n-evo : 2017-12-19 10:55:52

@Duco Thnx Duco! Ben benieuwd. Altijd leuk om wat meer achtergrondinformatie terug te lezen!

29 reacties op Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al...
foto van Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram : 2017-12-19 08:07:33

@ReindeR Rustema, Jan-Kees Verschuure & n-evo
Ik heb jullie vragen voorgelegd aan Paul Südkamp. Hij kan ze denk ik beter beantwoorden dan ik.

29 reacties op Het eerste Oost/Westlijn-station bestaat al...
foto van Tijmen Stam Tijmen Stam Tijmen Stam : 2017-11-16 22:18:49

@Nonnie: “Die andere man” is Philip Bloemendal, bekend van het polygoonjournaal.

https://www.youtube.com/watch?v=8bH88ZyKCmw

https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Philip_Bloemendal

53 reacties op Nieuwe borden met reisinfo (vrijwel) overal geplaatst
foto van Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram : 2017-11-15 07:01:34

@Nonnie, aha, ik leg uw vraag aan Jack Rouwendaal voor. Groet, Renske

53 reacties op Nieuwe borden met reisinfo (vrijwel) overal geplaatst
foto van Nonnie Nonnie Nonnie : 2017-11-14 21:30:49

@Renske van Bers,

Ik begrijp je verhaal volkomen, alleen is dat niet het antwoord op mijn vraag.

Dus er is een compleet nieuwe omroepsysteem in gebruik genomen op de Ringlijnstations. Waar eerder door een klein speakertje per spoor de treinbestemming werd omgeroepen, hangen er nu grotere speakers op het perron die dit moeten omroepen. En de omroepen vanuit deze speakers zijn door Carolina Mout ingesproken. Bij de kleine speakers is het nog door Ilse (Beste reizigers, de eerstvolgende metro gaat naar Westwijk. Dear travellers, the next metro goes to Westwijk-station), Miek Warnaar (Deze metro gaat naar Amstelveen Westwijk) of door die andere man (Deze trein gaat naar Gein).

Zoals ik dus lees zou die nieuwe omroepsysteem gelijk met de nieuwe DRISsen worden geïnstalleerd. Alleen is dat op de Oostlijnstations niet zo. Dus mijn vraag is of dat nog komt of dat men het gewoon zo laat zoals het nu is?

Ik citeer:

“Jullie begonnen met een DRIS-pilot op de stations Zuid en Isolatorweg. Dit verliep niet altijd even soepel toch?

“Het gaat om een heel nieuw informatiesysteem dat niet alleen uit de borden bestaat, maar ook uit een omroepinstallatie dat ingepast moet worden in bestaande installaties. “

53 reacties op Nieuwe borden met reisinfo (vrijwel) overal geplaatst
foto van Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram : 2017-11-14 09:11:39

@Nonnie, het verzorgen van de ‘stem’ ligt bij GVB. Hun reactie: “Wij zijn er ons bewust van dat er op dit moment te veel verschillende stemmen – maar geen robots – te horen zijn. We zitten in een overgangssituatie, van beleid en ook qua systemen. Alles wordt opnieuw ingericht en ingesproken, inclusief de nieuwe omroepen voor de Noord/Zuidlijn, en alles genderneutraal. Een flinke klus. We gaan naar een vaste stem voor de halteafroep (statische reisinformatie) en een vaste stem voor verstoringen en vertragingen. Omdat niet alles in scenario’s vast te leggen is, kan het natuurlijk voorkomen dat de dienstdoende reisinformant een tijdelijk bericht in moet spreken. We verwachten dat de nieuwe stemmen begin 2018 te horen zullen zijn. Bus en tram volgen later, bij de start van het nieuwe vervoersplan.” Groet, Renske

53 reacties op Nieuwe borden met reisinfo (vrijwel) overal geplaatst
foto van Nonnie Nonnie Nonnie : 2017-11-14 00:05:10

Ondertussen zijn bijna alle oude pids vervangen door de nieuwe dris-panelen, alleen wordt de bestemmingsomroep op de Oostlijnstations nog steeds gedaan door Ilse, door die iene-mienie speakertje. 

Ik dacht dat de vervanging van het displays gelijk liep met die van het bestemmingsomroepsysteem?

Verder nog een kanttekening:

Het zou handig zijn als er spoornummers worden gebruikt en ook omgeroepen. D.m.v. onderstaand voorbeeld vertel ik waarom. 

Ik sta op Station Zuid te wachten op M50 Gein. Die komt volgens de schermen langs spoor 1 over 2 min aan. Aan de andere kant van het perron, op spoor 3, komt M51 Centraal Station, over 6 min. 

Dan wordt er in eens ongeroepen: “de eerstvolgende metro is lijn 51 richting Centraal Station, en vertrekt over 5 min”

Maar dat klopt toch niet? De eerstvolgende metro langs dat perron is toch gewoon M50 richting Gein???

Dus een betere versie zou zijn: “de eerstvolgende metro op spoor 3 is lijn 51 richting Centraal Station, en vertrekt over 5 min”. 

Is dit iets wat nog aangepast kan worden?

53 reacties op Nieuwe borden met reisinfo (vrijwel) overal geplaatst
foto van Arjan Arjan Arjan : 2017-11-04 09:32:26

N-avo,

Lappen tekst, informatie van anderen kun je van leren, hoewel je laatste opmerking niet overloopt van argumenten. 

Amsterdam heeft nu met behoefte aan snel vervoer tussen uitdijende stadsdelen. Het gaat niet meer alleen om t centrumgebied en binnen de ring.

Hekel is overigens niet t juiste woord, meer trams zijn niet de oplossing met een uitdijende stad. Penny wise…

En daarover gesproken, er gaat nu onderzocht worden of er een ns station bij de sloterplas kan komen. Weg met die gekke plannen en oost-west metro. Zuid en CS kunnen ons prima servicen.

88 reacties op Uitkomst vervolgstudies uitbreiding Amsterdams metronet
foto van Aron Aron Aron : 2017-11-02 10:54:15

Alain, Alain, je zou toch beter moeten weten.

“GVB.. Dat … inmiddels een vrij sterk beeldmerk heeft neergezet.” Nee. Foei. GVB is inconsequent als de pest met hun huisstijl. Een maand geleden nog plaatsen ze een zelfgemaakt bordje met een huisstijl van 10 jaar geleden over de gloednieuwe borden. Op stickers in de voertuigen gebruiken ze soms Arial, soms Arial Rounded. Soms gebruiken ze hoekige grafische elementen, soms ronde. Soms gebruiken ze hun eigen donkerblauw, soms hun lichtblauw. Zonder logische reden, kris-kras door elkaar.

En er is helemaal geen merk omtrent M5 neergezet. Die treinen zijn overigens van de stad. De nieuwe bebording en plattegronden zijn ook van de stad en Vervoersregio. 

Bovendien voldoen schermen wel aan de standaarden (en deze DRIS-borden in het blauw exact hetzelfde als de overige bebording moet je niet willen, omwille van duidelijkheid), maar het probleem is dat de uitlijning gewoon uitermate kut is. Het valt zo overduidelijk op dat het onprettig leest. Iedereen snapt dat de lijnbestemming links uitgelijnd horen te worden (zoals de richtlijnen voorschrijven), maar met wat meer functioneel wit tussen het lijnnummerblok en lijnbestemming leest het een stuk beter weg. Dit is gewoon zo lelijk opgemaakt, daar hadden zelfs de richtlijnen geen rekening mee durven houden.

Een beetje stom is dat deze borden doen alsof de lijnnummers “tekst in een schematische weergave op het scherm” zijn, vergelijkbaar met de busnummers, terwijl het eigenlijk lijnnummerlogo’s zijn (zoals je op bebording vindt) die op zichzelf staan. Daar hebben de richtlijnen geen rekening mee gehouden. Maar ook daarin staat beschreven dat de halteletters gecentreerd in de blokjes staan. Dat is hetzelfde principe. Elk weldenkend mens had dat verschil moeten kunnen inzien, maar blijkbaar niet de mensen achter de knopjes.

53 reacties op Nieuwe borden met reisinfo (vrijwel) overal geplaatst
foto van Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram : 2017-10-19 13:27:24

@Rouke, het eerdere antwoord dat ik gaf klopt;) Groet, Renske

46 reacties op Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?
foto van Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram : 2017-10-19 06:46:52

@Rouke, Hoe de financiering geregeld wordt, vindt volgens mij pas in een later stadium plaats, maar ik vraag het even na. Groet, Renske

46 reacties op Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?
foto van Rouke Rouke Rouke : 2017-10-18 14:38:16

Renske, word er bij analyses van nieuwe lijnen in kostenramingen ook gekeken naar nieuwe betalingsconstructies, of is dat iets dat (eventueel) pas in een later stadium doorgerekend wordt?

46 reacties op Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?
foto van Aron Aron Aron : 2017-10-14 13:20:02

Discussie over een “light-railvariant” of een “goekope versie” moeten echt ophouden. Goedkoop is duurkoop. Vraag het maar aan Copenhagen (waar ze met kleine stationnetjes en voertuigen de vraag niet aan kunnen), Vancouver (waar ze denken over stationsverlenging) en Helsinki (waar de stationlengte al voor de opening verlengd moest worden omdat de OV-vraag tijdens de aanlegperiode steeg).

46 reacties op Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?
foto van Rouke Rouke Rouke : 2017-10-14 12:43:11

Ook maar getekend, met naam & huidige woonplaats.

46 reacties op Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?
foto van Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram : 2017-10-12 09:08:45

@n-evo, leek mij ook vrij pittig inderdaad;)

46 reacties op Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?
foto van n-evo n-evo n-evo : 2017-10-12 09:07:15

@Renske You tell me. Haha 😉

Als het puur om de bouw van de metrolijn gaat is een bedrag van € 3,4 miljard vrij pittig als ik bedenk dat het originele stuk Noord – Zuid “slechts” € 3,1 miljard heeft gekost.

46 reacties op Hoe gaat het met de petitie ‘Begin met de Oost/Westlijn in Amsterdam’?
foto van n-evo n-evo n-evo : 2017-09-22 12:12:28

*niet veel zin heeft

88 reacties op Uitkomst vervolgstudies uitbreiding Amsterdams metronet
foto van n-evo n-evo n-evo : 2017-09-22 12:12:04

@arjen Ik zou niet te veel aannames doen over waar ik woon en veel kom. Dat kan namelijk tegenvallen. 😉 Overigens is het duidelijk dat je een hekel hebt aan het tramsysteem en gezien de lappen tekst die je schrijft het veel zin heeft om hier echt veel langer over te debatteren. Elkaar overtuigen gaat toch niet gebeuren.

88 reacties op Uitkomst vervolgstudies uitbreiding Amsterdams metronet
foto van trolly trolly trolly : 2017-09-21 16:00:13

@Jan.&n-: Behalve bedden is er in de Amsterdamse “buitenwijken” een hoop interessants te beleven. Ik doe een kleine greep:

IJburg is een doel voor excursies van bouwkundigen, in Osdorp vindt je theater De Meervaart, in Sloten is een werkende windmolen te bezichtigen, in Noord trekt Eye de laatste tijd veel bezoekers, de Nieuwendammerdijk is zeker een bezoekje waard, en als het wat langer mag duren is Landelijk Noord erg aan te bevelen. Een constante stroom toeristen bezoekt de Arena in Zuid Oost.

Wijken als de Pijp, Zuid, Oud West, de Staatsliedenbuurt en Oost heb ik dan nog niet genoemd, omdat ze ondertussen qua dynamiek nauwelijks voor de grachtengordel onderdoen.

Heus Jan, Amsterdam is geen goede keus als je je wilt vervelen ?

88 reacties op Uitkomst vervolgstudies uitbreiding Amsterdams metronet
foto van arjan arjan arjan : 2017-09-21 13:20:20

n-evo,

Welke kosten, en hoe hoog zijn die kosten, wat zijn dan die berekeningen? Je raakt ze aan, maar ik mis de berekening nog. Verder ziet toch iedereen dat wijken als Noord en Buitenveldert “boomen” door een goede aansluiting op de stad. Welke opbrengsten brengt dit wel niet met zich mee? En zou Amsterdam dan de enige slimme zijn in de wereld omdat een metro hier te duur is, of rekenen we ons ‘arm’ danwel ‘rijk’?

Feit is dat de stad boven verwachting met 20% is toegenomen en verwachting dat die nog sneller door zal groeien. Verwachting is zoals reeds geschreven dat werkenden het nodig hebben, en toeristen ook in andere delen van de stad kunnen zitten en zij het levendiger zullen maken. 

Verwachting is verder dat Amsterdamse regeringen overal in investeren maar verwaarloosbaar in Infra en GVB is nou niet echt toonbeeld van visie. Mijn hoop is dat er door diverse bijdragen van iedereen, het voor iedereen duidelijker wordt welke keuzes gemaakt worden? De extra toeristen en bewoners, afkopen van erfpacht en gelden van Schiphol leveren veel geld en drukte op, maar investeringen in OV leveren momenteel nog weinig tot geen capaciteitsvergroting voor vervoer binnen Amsterdam. De opmerking voorlopig nog geen spade de grond in tijden van deze economische meewind vind ik niet wenselijk, want er komen ook weer veel mindere tijden. Juist nu kunnen we hier iets mee.

Kostendekkend, kom je ook uit de hoek waar ze die berekeningen maken? Die hangen namelijk van variabelen aan elkaar. Ik denk dat bijvoorbeeld de oostlijn wel heel erg moeilijk kostendekkend te krijgen is met het wegvagen van 4000 woningen en de afgelopen renovaties (die zoals gesteld minimaal meer mensen zullen vervoeren). Maar omdat de lijn al 40 jaar terug gelegd is, is deze misschien toch al kostendekkend. (Door lage kosten (inflatie) lage overheidsrente voor de investering, en inflatie op de huidige kaartjes) De westlijn zal prima kostendekkend zijn, maar zelfs even door een bedrijventerrein doortrekken is al teveel gevraagd. Een metrolijn en trein zijn tijdens de berekening altijd verliesgevend, maar dit ligt natuurlijk allemaal aan de levensduur.  Is 30 jaar normaal of 20 of 60 jaar? Een ander gegeven is de economische groei, maar deze factoren zijn achteraf natuurlijk veel scherper te bepalen.

Nieuw west, je woont daar duidelijk niet of gaat nooit (daar) met OV. Het is echt bedroevend gesteld met het OV daar en dat die Metro nog steeds niet doorgetrokken is naar CS. Het zal straks nog sneller zijn om van een willekeurig metro stations via Zuid naar CS te gaan. Dan een tram te pakken of laat staan naar oost willen gaan. En voor de meeste bewoners die dus west van de Metrolijn wonen, zullen ze eerst een tram moeten nemen naar de metro. Dit op lijnen die eigenlijk al te vol zijn, als haringen in een ton. En dat met een stadsdeel dat groeit als kool. 

Ik verwacht inderdaad geen metrostation naast mijn huis, maar wel op een grotere betrouwbaarheid en efficiency in t OV, ook als het regent, minder ongelukken en straten niet elke 7 jaar open voor tramonderhoud. Ik verwacht met meer metro’s minder bewegingen op de straat ruimte voor fietsers en voetgangers en daarbij toeristen en werknemers die op meerdere plekken dan alleen de centrum ring en zelfs buiten de de ring a10 interssant vinden. En ja deze is flauw, maar ik verwacht dat een metroringlijn een rondje maakt.

88 reacties op Uitkomst vervolgstudies uitbreiding Amsterdams metronet
foto van n-evo n-evo n-evo : 2017-09-21 09:58:11

@arjan Wat is je verwachting precies? Gezien de kosten die gemoeid zijn en tijd en overlast die het kost om een metro te bouwen – helemaal binnen de Ring – hoef je voorlopig niet te verwachten dat heel Amsterdam op loopafstand van een metrolijn komt te zitten of dat zo’n metrolijn per definitie kostendekkend is.

Dat een tram minder prettig reist is een kwestie van voorkeur. De toeristen en dagjesmensen die ik veelal spreek zitten liever in de tram omdat ze dan tenminste wat van de stad zien i.p.v. de binnenkant van een tunnelbuis. Ook is het leuke van op vakantie zijn dat je de tijd hebt en niet constant hoeft te haasten. Dat je ritje 10 minuten langer duurt is dus als het goed is geen heel groot probleem. Zelfde reden dat toeristen in Londen het leuk vinden om in de trage dubbeldekkers zitten i.p.v. de snelle Underground.

De toeristen die jouw mening delen kunnen – net als in Rome – een hotelletje boeken bij een metrostation in de buurt. Ook die zijn er genoeg te vinden in Amsterdam.

Gezien de hoeveelheid grote hotels die de afgelopen jaren in Nieuw-West zijn neer geplempt (waar volgens geruchten al sinds de jaren ’90 een metro rijdt), valt het allemaal wel mee met hoe dramatisch de bereikbaarheid van dat stadsdeel is.

@Jan.Meeuwenberg

“dus hoe krijg je ze dan naar de buitenwijken waar niets interessants is te beleven”

De bedden willen daar nog wel eens staan…

– Corendon Vitality Hotel (Slotervaart)

– Hotel Artimis (Nieuw Sloten)

– Mercure Hotel (Nieuw Sloten)

– Mercure Hotel (Sloterdijk Centrum)

– Ramada (Overtoomse Veld)

– The Student Hotel (Geuzenveld-Slotermeer)

Om paar grote voorbeelden te geven. En vergeet Airbnb niet.

88 reacties op Uitkomst vervolgstudies uitbreiding Amsterdams metronet
foto van arjan arjan arjan : 2017-09-21 08:25:53

@Jan.MeeuwenburgM.b.t. tot toeristen. Toen we met vrienden in Rome zaten, zaten we 15 minuten met de Metro vanaf het centrum. Vond iedereen prima. 

De tram in Amsterdam westring doet daar 28 minuten over en vanaf zuid 33 minuten vs de metro straks 8 minuten. Tram reist ook minder prettig en efficiënt. Zelfs grote stukken buiten de ring worden daarmee interessant voor toeristen (en bewoners, kijk maar naar Noord)

88 reacties op Uitkomst vervolgstudies uitbreiding Amsterdams metronet
foto van n-evo n-evo n-evo : 2017-08-09 12:18:05

Jammer dat alle vragen richting GVB waarmee lezers zitten naar aanleiding van dit artikel onbeantwoord blijven.

37 reacties op Waarom geen nieuwe tram- en metronummers?
foto van frans zondervan frans zondervan frans zondervan : 2017-07-23 23:13:25

Ik ga lekker op de fiets. Da’s nog altijd het snelst en het goedkoopst.

37 reacties op Waarom geen nieuwe tram- en metronummers?
foto van AG AG AG : 2017-07-23 22:18:06

Gewoon straks:

A: Noord-Zuid

B: CS-Gein

C: CS-Gaasperplas

D: Isolatorweg-Gein

E: CS-Amstelveen (voor ombouw A’veenlijn) / CS-Isolatorweg (na ombouw A’veenlijn)

Zoals die bekende Bugles reclame uit de jaren ’90: Issasimpel….

37 reacties op Waarom geen nieuwe tram- en metronummers?
foto van Winfried Winfried Winfried : 2017-07-23 21:36:19

@antje
OK – bedankt voor je advies.
Nu zonder woorden vandaag met de Omnibus door de stad
http://losa.center/Omnibus.mov

37 reacties op Waarom geen nieuwe tram- en metronummers?

Meer nieuws