Gemeente
Amsterdam

Materieel

Metropolis

Op de Noord/Zuidlijn en een groot deel van het Amsterdamse metronetwerk komt de Metropolis te rijden. In iets minder sexy vakjargon de M5. Deze metro – waarvan er al een twintigtal op het bestaande netwerk rijdt – is één van de modernste metro’s ter wereld en heeft zijn waarde al in ruim 20 andere (wereld)steden bewezen. De oude metro’s, de M1, M2 en M3, met de meer poëtische bijnaam ‘De Zilvermeeuw’ (bouwjaar 1973-1980), zullen gefaseerd uit dienst worden genomen. Een deel zal worden omgebouwd om nog op het nieuwe treinbeveiligingssysteem te kunnen rijden.

In 2021 eerste nieuwe metro’s op het netwerk
26 maart 2018 : Renske van Bers

In 2021 eerste nieuwe metro’s op het netwerk

Renske van Bers : Vervoerregio Amsterdam 26 maart 2018
M4-metro’s in een nieuw jasje
7 december 2016 : Duco Vaillant

M4-metro’s in een nieuw jasje

Duco Vaillant : Vervoerregio Amsterdam 7 december 2016
Hoorntjes voor omgebouwde sneltrams
22 juli 2016 : Margreet Bosma

Hoorntjes voor omgebouwde sneltrams

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 22 juli 2016
Opstelterrein Amstel: witte of bonte was?
3 mei 2016 : Margreet Bosma

Opstelterrein Amstel: witte of bonte was?

Margreet Bosma : Vervoerregio Amsterdam 3 mei 2016

Laatste reacties

foto van Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram : 2018-08-03 20:03:16

@John Statue
Zowel de foto’s bij Sloterdijk als de fotoserie van de eerste metro vanuit Frankrijk zijn mij goed bijgebleven. Erg leuk om te zien.

45 reacties op In 2021 eerste nieuwe metro’s op het netwerk
foto van John Statue John Statue John Statue : 2018-08-01 08:49:21

De foto bij Sloterdijk was genomen vanaf het dak van Elsevier op ruim 100 meter hoog. Niet alleen trots dat mijn foto hier staat, maar ook heel trots dat ik het volledige éérste transport vanuit Frankrijk naar Nederland in vier dagen tijd voor het GVB  heb mogen fotograferen. Een unieke reportage geworden. 

45 reacties op In 2021 eerste nieuwe metro’s op het netwerk
foto van toemie toemie toemie : 2018-06-04 19:40:16

@victor als vanaf kleins af aan heb ik het zelfde idee en ook over lijn 16 & 24 haha ja ze worden inderdaad vervangen

https://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdamse_gelede_trams_15G

dit worden de nieuwe als ik het goed zeg in R-Net huisstijl net als de metro!

45 reacties op In 2021 eerste nieuwe metro’s op het netwerk
foto van johan siemons johan siemons johan siemons : 2018-04-30 12:36:03

@Martijn Roos
dank voor “inzage” 🙂

45 reacties op In 2021 eerste nieuwe metro’s op het netwerk
foto van Martijn Roos Martijn Roos Martijn Roos : 2018-04-30 11:21:38 45 reacties op In 2021 eerste nieuwe metro’s op het netwerk
foto van Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram Renske van Bers, Metro en Tram : 2018-04-10 09:26:15

@Jayren, hij is nog niet klaar, maar zal veel overeenkomsten hebben met de M5. Groet, Renske

45 reacties op In 2021 eerste nieuwe metro’s op het netwerk
foto van n-evo n-evo n-evo : 2018-04-10 09:17:14

Ik ben vooral benieuwd of de M7 weer zo’n succesverhaal van een analoge koersrol krijgt. Spannend! 😉

45 reacties op In 2021 eerste nieuwe metro’s op het netwerk
foto van reza reza reza : 2016-12-19 20:35:32

Dank Duco… 

28 reacties op M4-metro’s in een nieuw jasje
foto van Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram : 2016-12-19 12:55:33

@PatrickCAL
Voor de M5 zijn de stickers inmiddels in bestelling en volgend jaar krijgen de M5 de nieuwe R-Net stickers.

28 reacties op M4-metro’s in een nieuw jasje
foto van Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram : 2016-12-19 12:53:08

@Reza
Sorry voor het late antwoord. Bij de restyling van de M4-metro’s zijn geen langsbanken gemonteerd omdat het voertuig daar niet voor is gebouwd. Met name de wandconstructie is daar niet geschikt voor. Daarnaast leveren langsbanken ook minder op dan bij een M5-metro. De M4’s tellen veel minder deuren en zijn niet geheel doorloopbaar in tegenstelling tot de M5.

28 reacties op M4-metro’s in een nieuw jasje
foto van PatrickCAL PatrickCAL PatrickCAL : 2016-12-13 13:10:21

@reza

Kan nog wel even duren. Duco is zich aan het scheren! 😉

28 reacties op M4-metro’s in een nieuw jasje
foto van reza reza reza : 2016-12-12 20:17:06

Dat antwoord moet wel van ver komen zeg…

28 reacties op M4-metro’s in een nieuw jasje
foto van danielmclion danielmclion danielmclion : 2016-12-12 19:58:20

@n-evo ja, dat klopt! “Metro” was toen een “Not done!” woord in Amsterdam. Desalniettemin: de “sneltrams” waren gewoon “metro” treinen, alleen “goedkoper”. Tenminste: in aanschaf vergeleken met de “zilvermeeuwen” en TOONDEN ook ruim. 

Toch denk ik dat de M1 zilvermeeuwen (buiten de kunst) méér en tig keer waardevoller waren dan die nu opgekrikte en gepoetste CAF stellen! Hadden “we” (wie zijn WIJ???) die fluttreinen maar verkocht en de zilvermeeuwen van dat geld gerenoveerd!  Nota bene een van de eerste in princiepe ook “bestuurderloze” treinen! Okay, de treinen in Paris (meteor) London (jubilee) VAL (vehicule (a pneux) legere) In Lille, en tig luchthaven shuttles maar ook in Bangkok enz. zijn wel een generatie verder, maar niet minder dan onze inmiddels gesloopte “zilvermeeuwen”. 

Afijn, toen is inmiddels verbrande turf…. 🙂 😉 

28 reacties op M4-metro’s in een nieuw jasje
foto van n-evo n-evo n-evo : 2016-12-12 07:16:22

@danielmclion De Ringlijn mocht om tal van persoonlijke en politieke redenen geen “metro” genoemd worden en een sneltram uitstraling hebben, inclusief sneltrammaterieel. Dat is een keuze die de stad zelf heeft gemaakt. Als ze destijds gewoon een Europese aanbesteding voor zwaar metromaterieel eruit gegooid hadden hadden ze die uiteindelijk ook gekregen. Dat is echter niet gebeurd.

28 reacties op M4-metro’s in een nieuw jasje
foto van Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram : 2016-08-04 07:25:56

@Hettie. Ik weet het niet. Sinds 22 juli? Met groet, Margreet (toch maar even aangepast 🙂 )

26 reacties op Hoorntjes voor omgebouwde sneltrams
foto van Jan.Meeuwenberg Jan.Meeuwenberg Jan.Meeuwenberg : 2016-08-04 02:16:27

Grappig die Hoorntjes, Nu ik weet dat ze er kunnen zitten zal ik als ik het zie weten waar het voor dient, normaal zal het niet zo snel opvallen (die antennes). En weer dat Wifi, wat zou de huidige techniek zonder Wifi behelpen zijn, maar wel een raar idee dat er zoveel signalen door de lucht zweven met al dat Wifi , dat wordt bij mijn computer onder ander ook toegepast (Wifi), het is druk in de lucht.

Is Wifi bij deze toepassing wel voldoende betrouwbaar (bedrijfszeker) ?.

Maar dat zal ook al wel getest zijn, of wordt dat bij de aankomende testritten ook nog mee genomen in de testen?

26 reacties op Hoorntjes voor omgebouwde sneltrams
foto van Hettie Hettie Hettie : 2016-08-03 21:02:39

Sinds wanneer is colgen een werkwoord? Het lijkt mij dat ” die een traject colgt waar mensen onverwacht” eigenlijk  “die een traject volgt waar mensen onverwacht” zou moeten zijn. “

Groetjes

26 reacties op Hoorntjes voor omgebouwde sneltrams
foto van Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram : 2016-08-02 13:12:17

@Martijn Roos. Ik heb een foto geplaatst van (het dak van) een voertuig met hoorntjes onder het artikel ‘Hoorntjes voor omgebouwde sneltrams’, waar u om vroeg. Met groet, Margreet.

26 reacties op Hoorntjes voor omgebouwde sneltrams
foto van Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram : 2016-07-26 13:14:20

@Berry. De sneltrams S1 en S2 rijden in de binnenstad als metro over het metronet en vanaf station Zuid verder als tram op het tramnetwerk. Op het Amsterdamse metronetwerk leggen we een nieuw veiligheidssysteem aan. Dat is klaar wanneer de Noord/Zuidlijn gaat rijden in juli 2018. De Amstelveenlijn gaat eind 2020 van start. We maken de huidige sneltrams dus geschikt voor het nieuwe veiligheidssysteem om de periode tussen de ingebruikname van het nieuwe veiligheidssysteem en de start van de vernieuwde Amstelveenlijn te overbruggen. Met groet, Margreet

26 reacties op Hoorntjes voor omgebouwde sneltrams
foto van Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram : 2016-07-26 13:04:18

@trolly, pier bikkersen en Alain. De S voertuigen worden inderdaad op termijn een voor een vervangen door de nieuwe Metropolis. Een planning daarvan kan ik, om eventuele vragen voor te zijn, op dit moment niet geven. We houden u op de hoogte. Met groet, Margreet

26 reacties op Hoorntjes voor omgebouwde sneltrams
foto van Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram : 2016-07-25 08:45:25

@Alain. In antwoord op uw vraag of de vertraging van de Noord/Zuidlijn gevolgen heeft voor project ombouw Amstelveenlijn het volgende: De nieuwe datum van ingebruikname Noord/Zuidlijn vormt geen probleem voor de huidige planning van de Amstelveenlijn. Met groet, Margreet

26 reacties op Hoorntjes voor omgebouwde sneltrams
foto van n-evo n-evo n-evo : 2016-05-04 06:06:37

Je rijdt er een M5 in en er komt een enkel CAF’je uit. Oeps. Haha 😉

3 reacties op Opstelterrein Amstel: witte of bonte was?
foto van trolly trolly trolly : 2016-05-03 20:43:25

Klinkt nog best ingewikkeld, die verschillende wasprogramma’s. En niet zonder risico, lijkt me: als je de pech hebt dat één of andere slimmerd zo’n M5 door het kookprogramma haalt, kunnen we hier de hele discussie over de plek van die perrondeuren nog eens overdoen.

3 reacties op Opstelterrein Amstel: witte of bonte was?
foto van Jan.Meeuwenberg Jan.Meeuwenberg Jan.Meeuwenberg : 2016-05-03 17:31:46

Het is toch een gigantische klus het aanleggen van de Noord/Zuidlijn, nu deze klus weer wat toch ruim van te voren is bedacht, knap hoor! Wat moet er nu nog zoal gemaakt worden (dan bedoel ik niet de dingen zoals het glas van station Noord en het afmaken van het kunstwerk van station Noorderpark onder ander dat loopt nog natuurlijk) Ik bedoel meer technische installaties en zo Het zal toch niet voorkomen dat men op het laatst erachter komt dat er nog iets is vergeten is.Knap dat er ruim van tevoren alles is bedacht  Oke’ kinderziektes kunnen er zich nog voordoen maar dat is echt niet altijd te voorkomen vooral als er nieuwe technieken gebruikt worden ‘” HET GAAT LEKKER.” en dan hebben we het niet over de kunstwerken. 4Juni  kunnen we ons weer vergapen aan dit prachtige project ik kan niet wachten.

3 reacties op Opstelterrein Amstel: witte of bonte was?
foto van Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram : 2016-04-05 09:27:26

@Dennis. Hier nog wat aanvullende informatie. Er zijn 3 belangrijke redenen om de hallen te scheiden van elkaar:
1. Klimaat (vocht en temperatuur). Om te wassen moeten de deuren openstaan, het is een doorrijproces. De washal heeft geen verwarming. Er kan tot ca. 5 graden Celsius gewassen worden en er is slechts een vorstbeveiliging. De Quick-servicehal is als werkplaats normaal verwarmd en is in principe ook een droge omgeving.
2.Werkproces. ’s Avonds en ‘s nachts wordt vooral gewassen en overdag wordt in de Quick-service vooral gewerkt en graffiti verwijderd. Apart van elkaar kunnen afsluiten is daarom wel zo prettig.
3. Lawaai. De wasmachine maakt wat herrie en het is niet fijn om er vlak naast te werken.
Dan nog als antwoord op de veronderstelde stank:
Het gebruikte wasmiddel is in hoge concentratie inderdaad wel agressief, maar wordt sterk verdund in het waswater en is net zo gevaarlijk of ongevaarlijk als bij een autowasstraat. Een paar spatjes is niet erg, maar jezelf er mee wassen is af te raden! Echt stinken doet het niet, maar zoals elk wasmiddel ruik je het natuurlijk wel. Het spul waarmee graffiti wordt verwijderd is wel agressief en ruikt sterk. De schoonmakers hebben daarom beschermende kleding en handschoenen aan en de ruimte wordt geventileerd.

9 reacties op Meer ruimte voor metro’s bij opstelterrein Amstel
foto van Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram : 2016-04-04 15:03:23

@Dennis. De hallen worden inderdaad van elkaar gescheiden, maar of dat is vanwege de zeepluchtjes, weet ik niet. Met groet, Margreet.

9 reacties op Meer ruimte voor metro’s bij opstelterrein Amstel
foto van Dennis Dennis Dennis : 2016-03-26 08:59:06

Worden de beide hallen van elkaar gescheiden? Omdat de kleinere hal een wasplaats is?

In verband met de stank van het schoonmaak middel.

9 reacties op Meer ruimte voor metro’s bij opstelterrein Amstel
foto van Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram : 2016-03-24 08:27:58

@Ron Galjaard. Ik zal het compliment aan Gé doorgeven. Met groet, Margreet.

9 reacties op Meer ruimte voor metro’s bij opstelterrein Amstel
foto van Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram : 2016-03-24 08:27:14

@rw. Jazeker, de hallen worden ook geïsoleerd. De panelen voor de gevelbeplating aan de wanden zijn zelf geïsoleerd. Bij het dak gaat dat net even anders. Daar brengen we eerst het isolatiemateriaal aan en daarna wordt het dak voorzien van dakbedekking. Met groet, Margreet

9 reacties op Meer ruimte voor metro’s bij opstelterrein Amstel
foto van Ron Galjaart Ron Galjaart Ron Galjaart : 2016-03-23 15:24:34

Mooie plaatjes Gé.

9 reacties op Meer ruimte voor metro’s bij opstelterrein Amstel
foto van n-evo n-evo n-evo : 2016-03-23 12:02:47

Weer een prachtig terrein voor amateur graffiti artists uit de omgeving. 🙂

@Rudie Alle metro’s hebben een kleine pantograaf / stroomafnemer voor plekken waar een derde rail te onveilig is. In remises bijvoorbeeld.

9 reacties op Meer ruimte voor metro’s bij opstelterrein Amstel
foto van Lucas Versteegh Lucas Versteegh Lucas Versteegh : 2016-02-27 20:52:36

@d’ouwe vos

de hartelijke groeten terug! Beetje laat maar dat maakt niet uit 😉 en ik ken je nog hoor ook van de fotoshoot!

6 reacties op 'Onze' Lucas nu ook ontdekt door andere media
foto van Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram : 2016-02-24 00:24:37

@Alain
Daar doen we een select groep mensen volgens mij nog best veel plezier mee. Wellicht iets voor Comic Sans Day op 1 juli. 😀

6 reacties op 'Onze' Lucas nu ook ontdekt door andere media
foto van Alain Alain Alain : 2016-02-23 08:15:11

@Duco Vaillant, Metro en Tram
Ik vind het wel lekker kek retro zo! Mag ik een verzoeknummer voor Comic Sans doen, zo rond 1 april? 😛

6 reacties op 'Onze' Lucas nu ook ontdekt door andere media
foto van d'ouwe vos d'ouwe vos d'ouwe vos : 2016-02-22 21:12:46

HE LUCAS !   Leuk je zo eens te zien !  En wat een coole kamer heb je, met alles erop en eraan.   Als je dit leest :  de hartelijke groeten   🙂 

de ouwe vos  ( we zaten bij de quiz op de volgersdag tegenover elkaar aan dezelfde tafel )

6 reacties op 'Onze' Lucas nu ook ontdekt door andere media
foto van Bert van Elswijk Bert van Elswijk Bert van Elswijk : 2016-02-22 16:03:03

@Margreet Bosma, Metro en Tram Dank je!

6 reacties op Opstelterrein Amstel: meer, beter, mooier
foto van Egbert Six Egbert Six Egbert Six : 2016-02-22 14:49:28

@Margreet Bosma, Metro en Tram Hartelijk dank!

6 reacties op Opstelterrein Amstel: meer, beter, mooier
foto van Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram : 2016-02-22 14:38:59

@Egbert Six en Bert van Elswijk. Ik heb een schematisch sporenplan en drie autocadtekeningen van het uitvoeringsontwerp van het sporenplan op emplacement ASA voor u: Overzicht, Blad 1, Blad 2, Blad 3.

Met groet, Margreet.

6 reacties op Opstelterrein Amstel: meer, beter, mooier
foto van Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram Duco Vaillant, Metro en Tram : 2016-02-22 13:41:39

@Aron
Wij worden er ook een beetje droevig van. Ergens een gek bugje/instelling. We zijn ermee bezig.

6 reacties op 'Onze' Lucas nu ook ontdekt door andere media
foto van Aron Aron Aron : 2016-02-22 13:23:20

Waarom is de website nu volledig in Arial? Word er een beetje droevig van.

6 reacties op 'Onze' Lucas nu ook ontdekt door andere media
foto van Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram Margreet Bosma, Metro en Tram : 2016-02-16 16:31:24

@Egbert en Bert. Oef! Dat heb ik niet zomaar op mijn bureau liggen.. Ik vraag het voor u na. Met groet, Margreet

6 reacties op Opstelterrein Amstel: meer, beter, mooier
foto van Bert van Elswijk Bert van Elswijk Bert van Elswijk : 2016-02-15 23:13:27

Ja, ook ik ben benieuwd waar het heen moet, laat eens wat zien?

6 reacties op Opstelterrein Amstel: meer, beter, mooier
foto van Egbert Six Egbert Six Egbert Six : 2016-02-15 15:25:04

Ik mis een sporenplan. Indien mogelijk graag met maten en wisselhoeken.

6 reacties op Opstelterrein Amstel: meer, beter, mooier

Meer nieuws